Защо служителите Ви напускат компанията

Публикувано от: Zaplata.bg
24 Април, 2019 г.
Защо служителите Ви напускат компанията
Снимка: shutterstock

Защо служителите напускат компанията? В момент, когато на пазара на труда все по-често и по-често се говори, че набирането на персонал за много позиции е трудно, защото няма хора, с които да се работи, трябва да си припомним, че текучеството на служители продължава. Хората идват в компанията и напускат, а всеки, който се бори с проблема относно напускането на специалисти от други компании, трябва да знае за него. Запознайте се с 10-те гряха на главните шефове, благодарение на които служителите напускат компанията!

Лоша атмосфера

Това е една от най-очевидните, макар и често трудни за откриване (особено от шефовете!) причини за уволнението на служителите. Ако следвате правилото „разделяй и владей”, не се учудвайте, че служителите, въпреки достатъчно добрата и здравословна атмосфера в компанията, си тръгват. Пренебрегвате ли конфликти, които възникват между отделите служители, надявайки се, че те ще се решат сами или смятате, че така трябва да бъде? Ако е така, Вие правите грешка и рискувате да загубите ценни служители.

Липса на перспективи и еднообразие

Ако един служител години наред е заемал една и съща позиция и все още изпълнява същите задачи, без да има шанс за повишение, единствената перспектива за промяна, която той вижда, е смяна на работата. Не давайки на служителите си възможност да се издигат, разширяват или променят отговорностите си, Вие ги молите да Ви оставят. Всеки специалист знае, че при стоенето на едно място, той наистина изостава, давайки път на онези, които имат шанс да се докопат до длъжността.

Липса на възможности за самостоятелно развитие

Това е много подобно на предишната причина, поради която експертите решават да напуснат компанията. Ако компанията не инвестира в служителите си, без да им предоставя специализирани тренировки или обучение, което наистина носи нещо ново и им позволява да разширят своите знания и умения, те с радост ще се преместят в компания, която се грижи за развитието на своите служители. Е, да, но защо да инвестираме в обучението им, след като служителите имат постоянен кръг от задачи? Ако си задавате този въпрос, прочетете го сега, върнете се към предишния параграф и ... ще разберете защо специалистите напускат компанията Ви.

Претоварвате ги

Всеки шеф обича да наема професионалисти с широка квалификация, богат опит и ценни умения. За съжаление, често е изкушаващо да ги използвате в максимална степен. Ако възлагате на служителите си да изпълняват редица задачи, които не могат да извършат през работния ден, или ги принуждавате да работят извънредно, не се учудвайте, че в крайна сметка ще Ви бъдат благодарни за сътрудничеството. По-добре е да се замислите дали е необходимо да правите всичко това, или просто да не наемете допълнителен персонал.

Липса на похвали

Когато нещо е лошо направено, Вие ще говорите за него, но защо да казвате нещо, когато всичко е наред? Ако не мислите така, тогава току-що намерихте отговора на въпроса, защо служителите напускат компанията Ви. Въпросът не е да се изсипват бонуси от ръкава (макар, че си струва да ги наградим за изключително важните за компанията трудни задачи, които изпълняват служителите!), Но за всички са важни простите думи на признание, че нещо е направено добре. Понякога простото „благодаря, добра работа” може да замести хиляди бонуси и платени уикенди. Нищо не отслабва мотивацията повече от липсата на признателност след упорита работа. Сякаш никой не забелязва какво е направено. И ако е така, добре ... може би в друга компания ще обърнат внимание на това.

Неравно обръщение

А какво ще кажете за това, че някой ще работи усилено, но цялата награда ще бъде дадена на най-големия мързеливец в компанията, защото той има добри отношения с шефа на частно ниво? По същия начин, ако се раздават интересните или допълнително платени проекти не на най-компетентните, а на най-любимите ръководители на служителите, то това няма да остане незабелязано. Ако действате по този начин в компанията, очаквайте специалистите да започнат да Ви напускат и да отиват там, където се очакват и се ценят уменията и целенасочеността, а не симпатиите и антипатиите.

Не забравяйте също, че служителите ще забележат неравенството в заплащането на труда в компанията. Ако служител, заемащ длъжност, която изисква специални познания или голяма отговорност, се заплаща по-малко от човек, който не се нуждае от специална квалификация, той вероятно няма да бъде щастлив от това. По същия начин, когато новоназначен човек печели повече, отколкото Вашия дългогодишен служител на същата позиция, не приемайте, че ще бъдете представени като модел за справедливост и честност.

Заплатата

Можем да убеждаваме себе си в различните неща, но факт е, че една от основните причини, поради която идваме на работа са парите, които можем да спечелим. Дори ако смятате, че насърчавате служителите си добре, не се учудвайте, че те напускат, ако предлаганото от Вас заплащане е много по-ниско от стандартната заплата за специалисти със техните знания и опит.

Липсата на повишение е друга причина, поради която служителите напускат компанията. Ако след няколко години заплатата на служителя Ви внезапно стане опасно близка до обществения минимум, тъй като той расте всяка година, а тя не се е покачвала през годините, не се учудвайте, когато реши да напусне компанията Ви. Не се заблуждавайте, че 5 или 10 процента са увеличение.

Обещанията - това са добри неща

Ако винаги обещавате нещо на служителите си, но нищо не се случва, търпението им ще се изчерпа и ще останете без специалисти. Серията от обучения, обявени по време на интервюто за работа, все още ли не са реализирани, а старата проблемна техника, която трябваше да смените още преди шест месеца още ли не е пристигнала? Датата на стартирането на новия амбициозен проект все още ли се променя, така че никой не вярва, че той някога ще започне? Обещаното повишение на служителя през следващото тримесечие все още ли не сте го дали за последните две години?

Всяко следващо обещание без застраховка от Ваша страна намалява доверието в очите на служителите и никой специалист никога няма да храни мечти. Той просто ще отиде там, където това е реално.

Недостъпност

Като ръководител имате много отговорности: следвате много неща, присъствате на срещи, а извън компанията също искате да имате малко личен живот. Ние всички знаем за това, но ако сте постоянно недостъпни за служителите си, може да се случи така, че първият момент, когато почувствате, че те Ви липсват, да е този, в който вече Ви напускат. Не е нужно да прекарвате целия ден в компанията, ако не можете, но когато сте там, трябва постоянно да се срещате със служителите си, когато те искат да говорят с Вас, но ако не Ви пука за срещите и обсъжданията на различни въпроси веднъж месечно или на тримесечие, те ще се почувстват маловажни и ненужни. И ако е така, защо да останат във Вашата компания?

Липса на съгласуваност

Отменяте клаузи в договорите, които сключвате със служителите си, до момента, в който съгласно Кодекса на труда ще трябва да сключите договор за неопределен срок. В допълнение, компанията е финансово нестабилна и Вие сте в просрочие при изплащането на заплатите. Е, в тази ситуация, не се изненадвайте, че при първа възможност, специалистите ще ви благодарят за сътрудничеството и ще побягнат от потъващия кораб. Всеки иска да се чувства уверен в работата си и да може да се съсредоточи върху своите отговорности и да не се тревожи за критичните ситуации в компанията.


Как да разпознаете надеждна фирма, предлагаща работа от разстояние
Възможността за работа от вкъщи промени ежедневието на много хора. Тя дава шанс да прекарате повече време със семейството си, да избегнете часове в трафик или просто да работите в среда, в която се чувствате комфортно. Интересът към този модел расте постоянно — и напълно естествено, защото гъвкавостта е ценна. Но заедно с добрите възможности се появяват и предложения, които звучат прекалено хубаво, за да са истински. Именно затова е важно да умеем да разпознаваме коректните работодатели и да се предпазим от рискови обяви. 1. Кои са фирмите, които предлагат работа от вкъщи в България Най-надеждните компании са тези, които имат ясна структура, история и видимо присъствие на пазара. Това обикновено са аутсорсинг центрове, ИТ фирми, дигитални агенции и големи компании, обслужващи клиенти от различни държави. Те работят по утвърдени процеси, имат обучение за служителите си и предоставят всички необходими документи — договор, правила, канали за контакт. Много лесно можете да добиете представа дали дадена фирма е коректна — проверете я в Търговския регистър, разгледайте информация за нея онлайн, вижте какво споделят настоящи и бивши служители. Реалните работодатели не се крият: те имат официален сайт, имейл, телефон и винаги предоставят информация, когато попитате. А когато някой ви иска предварително плащане за „материали“ или „стартов пакет“, това обикновено е първият знак да продължите напред. 2. Какви професии най-често позволяват дистанционна работа Естествено, първи се открояват професиите, при които всичко се случва онлайн. Програмисти, QA специалисти, дизайнери, копирайтъри, маркетолози, преводачи — за тях дистанционната работа е нещо напълно нормално. Тези позиции предлагат свобода, гъвкаво работно време и възможност да бъдете част от международен екип, независимо къде живеете. Но не са само те. Все повече компании търсят хора за обслужване на клиенти, работа в кол центрове, обработка на данни, виртуална помощ, онлайн администрация. Тук най-важно е добрата интернет връзка, организираността и умението да работите самостоятелно. Повечето от тези дейности са ясни и измерими, което прави дистанционния модел лесен за прилагане и за работодателя, и за служителя. 3. Надеждни ли са обявите за работа от вкъщи Шансът да попаднете на реално и коректно предложение е голям, но пазарът има и своите „капанчета“. Съмнителните обяви обикновено се разкриват сами: обещания за високо заплащане без никакви умения, прекалено кратки описания, липса на яснота какво точно ще правите, настояване да преведете пари предварително или комуникация само през личен профил. Надеждните компании са детайлни, прозрачни и подредени. Те ще ви обяснят какво точно ще работите, как ще ви плащат, ще подпишат договор и ще защитят личните ви данни. А когато има интервю, тестова задача или разговор с бъдещия екип — това е добър знак, че компанията работи професионално и търси реален служител, а не просто „кликвания“. 4. Какво заплащане може да се очаква Заплащането при дистанционните позиции варира и е тясно свързано с уменията и конкретната професия. Административните роли и позициите за начинаещи обикновено започват от по-скромни нива, но предлагат стабилност и възможност да се развиете. В техническите професии, дизайна и маркетинга доходите често конкурират — и понякога надминават — тези в офис среда. Важно е обаче възнаграждението да бъде ясно описано още от самото начало. Дали е фиксирано, почасово или на проект? Има ли бонуси, комисионни, проценти? Неясните схеми обикновено крият рискове. Когато всичко е описано ясно и конкретно, това е добър знак, че работодателят работи открито и коректно. Дистанционната работа дава огромни възможности — свобода, баланс и шанс да избирате сред по-широк набор от позиции. Но за да бъде това предимство истинско, изборът на правилния работодател е ключов. Проверявайте информацията, задавайте въпроси и вярвайте на интуицията си. С малко внимание и добра преценка дистанционната кариера може да се превърне в стабилна, мотивираща и удовлетворяваща част от живота ви.
Още »
Как се пише автобиография за работа: Практично ръководство
Първата стъпка към мечтаната работа В днешния конкурентен пазар на труда, твоята автобиография не е просто документ – тя е твоят маркетингов инструмент. Тя е първото впечатление, което правиш пред потенциалния работодател, и трябва да го направиш зашеметяващо. Много хора подхождат към писането на автобиография като към формално изброяване на факти. В резултат на това, техният документ потъва в морето от еднакви кандидатури. Нашата цел тук е да те научим как да създадеш документ, който не само отговаря на изискванията, но и продава твоите умения, опит и личност по най-добрия начин. В следващите редове ще разгледаме всичко – от избора на формат до оптимизацията за системите за проследяване на кандидати (ATS), от спецификите на отделните секции до най-често срещаните грешки, които трябва да избегнеш. Готов ли си да превърнеш своята професионална история в печеливш инструмент? Да започваме. 1. Подготовка: Преди да започнеш да пишеш Преди да отвориш текстовия редактор, трябва да направиш крачка назад и да събереш необходимата информация. 1.1. Анализ на позицията и компанията Успешното писане на професионално резюме започва с изследване. Трябва да знаеш към кого се обръщаш. Какво всъщност търсят? Внимателно прочети обявата. Извади ключовите думи, които описват основните отговорности и задължителните умения. Твоят документ трябва да отразява тези термини. Каква е мисията и културата на компанията? Ако компанията е иновативна и динамична, твоят професионален профил трябва да покаже адаптивност и инициативност. Ако е консервативна, наблегни на надеждност и внимание към детайла. 1.2. Одит на собствения опит Създай списък (т.нар. "Мастър CV") на всичко, което си правил/а досега. Този списък е твоят суров материал, от който ще изградиш конкретната кандидатура. Всички позиции и дати. Конкретни постижения и резултати (измерими!). Всички обучения, курсове, сертификати, дори тези, които изглеждат маловажни. 2. Форматът: Избор на подходяща структура Изборът на формат е критичен, тъй като той определя как рекрутърът ще възприеме твоята професионална история. 2.1. Хронологичен (обратен хронологичен) Това е най-често срещаният и предпочитан формат. Изброяваш опита си, като започваш от най-скорошната позиция и се връщаш назад. Препоръчва се, когато имаш стабилна и последователна кариерна история. Той е лесен за четене от HR специалисти и ATS системи. 2.2. Функционален (базиран на умения) Този формат акцентира върху твоите умения, организирани в тематични категории. Препоръчва се при големи пропуски в кариерата или при преминаване към изцяло нова сфера, където нямаш пряк опит, но имаш преносими умения. Използвай го предпазливо, тъй като може да буди подозрения. 2.3. Комбиниран (хибриден) Този формат съчетава най-доброто: започваш с раздел за ключови умения и постижения, последван от детайлна обратна хронологична история на работа. Препоръчва се за опитни професионалисти, които искат да подчертаят специфични компетенции. 3. Секциите: Елементи на печелившата автобиография 3.1. Контактна информация Бъди сигурен, че информацията е актуална и професионална. Включи: пълно име, телефонен номер, професионален имейл адрес и връзка към LinkedIn профил. 3.2. Кратко резюме или професионална цел Това е първият текст, който ще прочете рекрутърът, и той трябва да е бомбастичен. Максимум 3-5 реда. Резюме (за опитни) : Обобщава най-големите ти постижения и години опит в сектора. Професионална Цел (за начинаещи) : Обяснява защо искаш позицията и какво носиш на компанията, дори и без пряк опит. Фокусирай се върху преносими умения и ентусиазъм. 3.3. Професионален опит Това е сърцето на всеки професионален профил. Формат: длъжност, име на компанията, град, дати. Ключовата Разлика: Използвай постижения, а не просто задължения. Винаги, когато е възможно, количествено измервай успеха си. Слабо: "Отговарях за продажбите в региона." Силно: "Увеличих продажбите в Североизточния регион със 17% през 2024 г., надхвърляйки целта на отдела с 5%." 3.4. Образование и квалификации Започни от най-високата степен. Включи: степен, специалност, име на учебното заведение и година на завършване. Ако си завършил наскоро и нямаш много опит, можеш да включиш и основни курсове, свързани с позицията, или отличен успех. 3.5. Умения Раздели уменията си в логични групи, за да улесниш рекрутъра: Твърди Умения (Hard Skills) : Технически умения (софтуер, езици за програмиране, машини, финансово счетоводство). Меки Умения (Soft Skills) : Комуникация, Лидерство, Работа в екип, Критично мислене, Адаптивност. 4. Оптимизация за ATS системи Рекрутърите рядко са първите, които виждат твоето CV. Често то минава през софтуер (Applicant Tracking System - ATS), който го сканира. Как да "преминеш" ATS теста? Ключови Думи: Използвай точните фрази и термини от обявата. Ако търсят "SAP ERP Consultant", не пиши "Консултант по SAP". Стандартен Формат: Използвай ясни заглавия на секциите (напр. "Професионален Опит", "Образование") и стандартен, лесен за четене шрифт (като Arial, Calibri, Times New Roman). Простота: Избягвай сложни таблици, графики, инфографики и вложени текстови полета, които могат да объркат софтуера. 5. Последни щрихи: как да изглежда завършената автобиография За да направим този наръчник изчерпателен, разглеждаме ключови аспекти, които често се пренебрегват. 5.1. Как да оразмеря документа си? Дължина, шрифт и дизайн Колко страници трябва да бъде моята автобиография? Общо правило: една страница за кандидати с до 10 години опит. Две страници за кандидати с над 10 години опит или за специфични академични/технически роли. Кои шрифтове са най-подходящи за професионален документ? San-serif шрифтове (Arial, Calibri, Helvetica) са по-лесни за четене на екран. Times New Roman е класически, но по-формален. Размерът на шрифта трябва да е между 10 и 12 пункта. Какво е "бяло пространство" и защо е важно? Това е празното пространство между секциите и около текста. То прави документа ти да изглежда подреден, лесен за сканиране и не толкова претрупан. 5.2. Специфични съвети за различни кариерни етапи Професионалното резюме изглежда различно в зависимост от етапа, на който се намираш. Как се пише автобиография за първа работа (без опит)? Акцентирай върху образованието, стажовете, доброволческия опит, студентски проекти и постижения, които показват, че можеш да учиш и да работиш в екип. Използвай секция "Професионална Цел". Как да представя преквалификация или голяма кариерна промяна? Избери хибридния формат. Подчертай преносимите умения, които са релевантни за новата сфера (напр. ако преминаваш от преподаване към HR, подчертай уменията си за комуникация, обучение и управление на конфликти). Трябва ли да включвам хобита и интереси? Само ако са пряко свързани с позицията (напр. водене на блог за писателска работа) или ако показват качества, които са важни за компанията (напр. маратонско бягане, което показва отдаденост и постоянство). 5.3. Най-често срещани грешки, които водят до отказ Каква е най-голямата грешка, която специалистите по подбор на персонала забелязват? Правописните и граматически грешки. Те показват липса на внимание към детайла и непрофесионализъм. Защо не трябва да лъжа за опита си? Лъжата, дори и малка, може да бъде открита по време на интервю или справка с предишни работодатели и ще доведе до моментален отказ. Трябва ли да включвам снимка? В България и голяма част от Европа е прието да се включва професионална снимка. В Северна Америка и Великобритания това често се избягва, за да се предотвратят пристрастия. Ако включваш снимка, тя трябва да е професионална (не селфи или плажна снимка). 5.4. Документи, които придружават автобиографията Кога е необходим мотивационно писмо (Cover Letter) и какво да съдържа то? Винаги, освен ако в обявата изрично не е посочено друго. То трябва да е кратко (не повече от 3-4 параграфа) и да обяснява защо си идеалният кандидат за тази конкретна позиция, а не да повтаря автобиографията. Как да използвам Портфолиото си? За творчески и технически позиции (дизайнери, писатели, програмисти) портфолиото е задължително. Включи връзка към него в секция "Контактна информация". Трябва ли да включвам препоръки? Не, освен ако изрично не се изисква в обявата. Достатъчно е да напишеш "Препоръки се предоставят при поискване." 5.5. Финална Редакция и Корекция Когато завършиш писането на своята автобиография, не бързай да я изпращаш. Как да проверя документа си за грешки? Използвай инструменти за проверка на правописа, но и прочети текста на глас. Четенето на глас помага да се забележат неловки фрази и пропуснати думи. З ащо е важно да дам документа си на приятел/колега за обратна връзка? Външен човек може да забележи неясноти, пропуски или грешки, които ти си свикнал да пропускаш. В какъв формат (PDF, DOCX) да изпратя документа си? Винаги PDF, освен ако в обявата изрично не се изисква .docx. PDF гарантира, че форматирането ти ще изглежда еднакво на всеки компютър. Създаването на впечатляваща професионална автобиография е процес, който изисква време, самоанализ и стратегическо планиране. Твоят документ трябва да бъде целенасочен, измерим и оптимизиран. Следвайки това практично ръководство, ти си една крачка напред към това да се откроиш от тълпата и да осигуриш своето място на интервю. Не забравяй, че CV-то ти е само вратата – веднъж влязъл, твоите умения и личност ще свършат останалото.
Още »