Защо е по-трудно да се намери работа след 35 години

Публикувано от: Zaplata.bg
02 Декември, 2019 г.
Защо е по-трудно да се намери работа след 35 години
Снимка: shutterstock

Четири грешки в професията, убиващи кариерата. Как да ги преодолеем, за да можем във всяка възраст да победим младите си конкуренти?

Икономическата криза, промените в потребителските пазари, новите технологии, които изискват нови знания, усложняват намирането на работа. А това е най-трудно за хората на средна възраст. Първо, понякога те дори не могат да останат без стабилен доход за няколко месеца, защото трябва да издържат финансово семейството си. Второ, не е тайна, че повечето компании предпочитат да не наемат хора над 35 години. Самото разбиране, че човек трябва да се състезава с млади амбициозни кандидати, които са готови да вземат по-ниска заплата, може да предизвика стрес и усещане за вътрешен дискомфорт. Но лично аз съм уверен, че в зряла възраст има добри шансове на пазара на труда, ако следвате определени правила и принципи в кариерата си, не се отпускайте и не забравяйте, че вече постигнатият статус и заплатата не са гаранция, че утре всичко ще бъде същото.

1. Отпускате се в зоната на комфорт

Какви са основните аргументи на компаниите срещу възрастните специалисти? Сложен характер, пълна или частична липса на физическа и психическа енергия, липса на амбиции, слаба мотивация, гъвкавост, нежелание за развитие, липса на отвореност за приемане на нова информация, особено техническа или технологична. Съществува риск, кандидатът на по-голяма възраст да не се вписва в по-младия колектив. Често това са съвсем обективни недостатъци и рискове. И най-удивителното е това, че получаващите отказ хора, преди пет-осем години доста успешно са работили в съответната област, и дори са се издигнали в нея. Какво точно са пропуснали? Какви грешки са допуснали в кариерата си? В един момент човек преминава през тази невидима черта, за която е трудно да се намери работа? Това е момента, в който той е навлязъл в зоната си на комфорт.

В интервютата, възрастните кандидати често заявяват на рекрутера: 'Аз съм опитен', – което означава значителен брой години, отдадени на своята професионална сфера. Но има едно малко 'но'. Броят на годините не е показател за опит. И най-важното, не забравяйте, че опитът – това е понятие, което е много разтегливо.

Намирайки работа и поставяйки изпълнението на ежедневните задължения върху стандартните релси, някои хора несъзнателно се отпускат. От този момент нататък, когато най-силното желание е човек да се почувства в безопасност и в зона на комфорт започват проблемите. Често срещам млади хора, които са щастливи, че приключват работа в пет или шест вечерта, че през деня винаги имат няколко часа свободно време, за да седят в социалните мрежи. Наричат ​​това „добра работа“. Но всъщност това ги води в зоната на риска.

Какво да правя? Осъзнайте, че 10-15 години в зоната на комфорт ще повлияят значително върху бъдещата Ви кариера. Елиминирайте всяко безделие в ума си през работно време. Именно това желание за безделие през годините на престой в комфортната „пещера“ ще доведе до факта, че нейните сводове ще се разрушат.

2. Преставате да се развивате

Светът на бизнеса се движи напред с такава огромна скорост, че дори половин година пасивност в професионалното развитие може да бъде изоставане. Едно основно образование, получено преди 20 години, очевидно не е достатъчно, за да поддържате себе си в професионална форма.

В същото време, професионалното развитие включва не само технически знания, но и голям брой хуманитарни умения, които понякога засягат кариерата повече от конкретните специфични умения. Например, способността за установяване на умения за комуникация, представяне и самоизразяване, способността за контрол на стреса и познанията относно техниките за лична ефективност служат като мощен катализатор за кариерата. Можете да научите всичко това. И е необходимо.

Какво да правя? На първо място, планирайте развитието си. Плановете трябва да се правят за всеки месец и година и периодично да се обобщава тяхното изпълнение, за да не се застоите в зоната на комфорт. Редовният анализ на Вашите постижения ще Ви позволи да задържите пръста си върху пулса на кариерата Ви и да го коригирате в зависимост от външните условия.

Четете специализирани списания и статии. В Интернет има много от тях. Прост пример: ако отделяте по 20 минути на ден, за да се запознавате само с две статии, през годините ще добавите 400-500 статии към умствения си багаж и заедно с тях много нова информация, мнения, критика, знания, техники и инструменти. И ако слушате аудио-книги по време на път, ще получавате поне по една книга на месец. А сега си спомнете колко книги прочетохте? И колко време прекарахте на път?

Направете професионалното си развитие приоритет за всеки ден. Ако не е възможно да се запишете за обучения и семинари, тогава гледайте всичко това в Интернет. В края на всяка седмица се запитайте: какво направих през последните дни за бъдещето си? И след известно време ще Ви стане навик - да поставяте по една тухла всеки ден. И не забравяйте един важен момент: това, което е изглеждало непоклатимо вярно преди няколко години, днес може да няма никакво значение.

3. Губите баланса между работата и личния живот

Друг аргумент против по-възрастните кандидати е намаляването на активността им във всички области, както и психологическата и емоционална умора. Какво означава това?

С възрастта, делата и притесненията се добавят както в професионалния, така и в личния живот: семейство, живот, деца, работа. Човек, който не знае как да управлява времето си и не притежава техники за лична ефективност, се уморява всеки месец. И това се отразява на всичко: лице, интонация, темперамент и поведение както в ежедневието, така и по време на интервюто в качеството на човек, който търси работа.

С годините, човек не обръщайки внимание на качеството на храната и диетата си, насърчава лошите си навици и спира да отделя време за спорт, което подкопава здравето. Първите призиви за здравословни проблеми започват едва на средна възраст, тоест в най-решаващия момент, когато активността е изключително важна. И ако към това прибавим и възможна психологическа умора, тогава такъв кандидат е малко вероятно да даде на работодателя си гаранция за активност, динамичност и ефективност. Напротив, по силата на всичко гореизброено, такива хора ще се стремят към по-премерена работа, ще обръщат малко по-малко внимание на клиентите, ще са малко по-малко търпеливи с колегите си. И проблемите в организацията ще започнат със сбора на всички тези „малко“.

Какво да правя? Първо, от младини започнете да се грижете за здравето си, водете здравословен начин на живот, храните се правилно, научете се да почивате ефективно. Второ, всеки ден поне половин час посветете на физическа активност, така че останалите 23,5 часа да ги прекарате по-ярко и цветно. Няма време за спорт? И кой Ви спира да правите само по 20 клякания на всеки час? За ден ще правите 150-200 такива упражнения, кръвообращението Ви ще се подобри, ще загубите калории и ще направите краката си по-оформени, ще помогнете за разтягането на гръбнака, който Ви боли от седене в продължение на много часове. Дори такива прости действия могат да направят магически промени във външния вид и психологическото Ви състояние.

4. Забравяте за нетуъркинга

Базата от връзки и контакти, заедно със знанията и опита, са един от най-важните капитали на професионалиста във всяка област. Какво се случва с някои хора? От години работят в една и съща компания и не общуват с никого извън нея. Никой не знае за тях. А те самите не се откриват. Дори най-добрият, но неизвестен специалист ще се затрудни с намирането на работа, ако никой не знае за него и неговите знания.

Какво да правя? Посещавайте семинари, бизнес-събития, конференции. Създайте си правило: поне едно събитие на месец. Срещайте се с интересни хора на тези събития, обменяйте визитни картички и не забравяйте да поддържате връзка. За да напомните за себе си, на следващия ден след първата среща пишете на новите си приятели, благодарете им, изразявайки желание да се срещнете отново на чаша кафе. Не забравяйте да участвате в различни отраслови общности, за да можете да споделяте идеи и новини. Връзките - това е най-важният капитал, който редовно трябва да се увеличава, инвестирайки времето си.

На кого е отговорността?

Едно от основните оплаквания на хората, които изостават в професионалното си развитие: компанията не обърна внимание на моя растеж. Да, възможно е компанията да няма бюджет за обучение на служителите. И какво? Не може да оставите бъдещето си, финансовото си благополучие и кариерата си в грижите на компанията. Вашата фирма, без да има съвест, ще се раздели със специалист, който вече е на път да изхаби ресурса си, заменяйки го с по-млад и обещаващ кадър. Много лесно е да се разделиш с човек, който не отговаря на съвременните изисквания и реалности.

Кариерата е като сърфинга. Това, че днес сте на гребена на вълната, не означава, че това ще е завинаги. Нови големи вълни редовно ще се сблъскват във вас: задачи, проекти, дела, кризи. И за да се справяте с тях, ще са необходими свежи умения и знания. Поради тази причина, докато все още сте на текущата вълна, е важно да помислите за следващата и да се подготвите за нея. И ако се отпуснете в момента на най-високия полет, новата вълна ще Ви хвърли на дъното, от където е значително по-трудно да се издигнете нагоре.


Най-търсените професии през 2025 г.: какво оформи пазара на труда
Пазарът на труда през 2025 г. беше по-динамичен от всякога и предлагащ нови възможности за хора с най-различен опит. Много компании разшириха екипите си, а някои професии изпъкнаха като особено желани. Това се дължи както на ускорената дигитализация, така и на нуждата от по-специализирани технически умения и устойчиви индустриални процеси. Всички тези фактори оформиха ясна картина за това кои направления привлякоха най-силно внимание през годината. 1. Технологичният сектор остана лидер през 2025 г. И тази година технологичните роли запазиха своята водеща позиция. Компаниите продължиха да внедряват нови дигитални решения, да укрепват киберсигурността си и да увеличават капацитета на IT отделите. Ето защо професиите, свързани с разработка на софтуер, тестване, DevOps и техническа поддръжка, бяха сред най-търсените. В основата на този интерес стои потребността от автоматизация и оптимизиране на процесите. Щом бизнесът разчита на стабилни дигитални системи, специалистите, които ги поддържат, неизбежно са сред най-ценните. 2. Ръст в търговията и обслужването – секторът, който не губи скорост Търговията продължи да бъде един от най-активните източници на нови позиции. Магазини, супермаркети, онлайн търговци и клиентски центрове имаха непрекъсната нужда от хора. Най-чести бяха позициите за консултанти, касиери и специалисти обслужване. Променените навици на потребителите също повлияха сериозно. Повече онлайн покупки означават повече логистика, повече комуникация с клиенти и по-бърза реакция. Точно затова умения като адаптивност и способност за работа в динамична среда станаха решаващи за успешните кандидати. 3. Производството и инженерните дейности – стабилен ръст в регионите Индустриалните зони около големите градове оживяха през 2025 г., като все повече компании разширяваха производствените си процеси. Търсеха се оператори, техници, специалисти по поддръжка и контрол на качеството — професии, които гарантират стабилна заетост и сигурен растеж. Инженерните роли също бяха силно търсени. Компаниите се нуждаеха от експерти в електрониката, механиката, автоматизацията и енергетиката, тъй като технологичната модернизация се превърна в приоритет. Много кандидати избраха именно този сектор заради добрите условия и възможностите за специализация. 4. Логистика и транспорт – сектор, движен от онлайн търсенето С растежа на електронната търговия логистиката остана в центъра на вниманието. През 2025 г. масово се търсеха шофьори, складови служители, експедитори и координатори на доставки. Обемът от поръчки не намаля през нито един сезон, което наложи разширяване на екипите. Това е сектор, който реално предлага много възможности за развитие — включително повишения и преминаване към по-специализирани функции. Затова и интересът към него беше толкова висок. 5. Административни и финансови специалисти – основният гръб на бизнеса Всяка организация разчита на стабилна административна и финансова структура. През 2025 г. работодателите активно търсеха хора със следните компетенции: способност да работят организирано и да управляват документи без грешки умения за работа със специализиран софтуер ефективна комуникация и координация между отдели Това направление остана сред най-предпочитаните както заради предвидимия работен процес, така и заради добрата възможност за дългосрочно развитие. Все повече компании търсеха служители, които могат да комбинират административни функции с дигитални умения — комбинация, която ще бъде ключова и занапред. Какво означават тези тенденции за кандидатите? Тенденциите през 2025 г. показват, че уменията, свързани с технологиите, комуникацията и адаптивността, остават най-ценните на пазара. Сектори като търговия, производство, логистика и административни дейности предлагат добри перспективи и стабилност. Онези, които инвестират в обучение и развиват дигитални компетенции, ще имат най-силно предимство през следващите години.
Още »
Как да разпознаете надеждна фирма, предлагаща работа от разстояние
Възможността за работа от вкъщи промени ежедневието на много хора. Тя дава шанс да прекарате повече време със семейството си, да избегнете часове в трафик или просто да работите в среда, в която се чувствате комфортно. Интересът към този модел расте постоянно — и напълно естествено, защото гъвкавостта е ценна. Но заедно с добрите възможности се появяват и предложения, които звучат прекалено хубаво, за да са истински. Именно затова е важно да умеем да разпознаваме коректните работодатели и да се предпазим от рискови обяви. 1. Кои са фирмите, които предлагат работа от вкъщи в България Най-надеждните компании са тези, които имат ясна структура, история и видимо присъствие на пазара. Това обикновено са аутсорсинг центрове, ИТ фирми, дигитални агенции и големи компании, обслужващи клиенти от различни държави. Те работят по утвърдени процеси, имат обучение за служителите си и предоставят всички необходими документи — договор, правила, канали за контакт. Много лесно можете да добиете представа дали дадена фирма е коректна — проверете я в Търговския регистър, разгледайте информация за нея онлайн, вижте какво споделят настоящи и бивши служители. Реалните работодатели не се крият: те имат официален сайт, имейл, телефон и винаги предоставят информация, когато попитате. А когато някой ви иска предварително плащане за „материали“ или „стартов пакет“, това обикновено е първият знак да продължите напред. 2. Какви професии най-често позволяват дистанционна работа Естествено, първи се открояват професиите, при които всичко се случва онлайн. Програмисти, QA специалисти, дизайнери, копирайтъри, маркетолози, преводачи — за тях дистанционната работа е нещо напълно нормално. Тези позиции предлагат свобода, гъвкаво работно време и възможност да бъдете част от международен екип, независимо къде живеете. Но не са само те. Все повече компании търсят хора за обслужване на клиенти, работа в кол центрове, обработка на данни, виртуална помощ, онлайн администрация. Тук най-важно е добрата интернет връзка, организираността и умението да работите самостоятелно. Повечето от тези дейности са ясни и измерими, което прави дистанционния модел лесен за прилагане и за работодателя, и за служителя. 3. Надеждни ли са обявите за работа от вкъщи Шансът да попаднете на реално и коректно предложение е голям, но пазарът има и своите „капанчета“. Съмнителните обяви обикновено се разкриват сами: обещания за високо заплащане без никакви умения, прекалено кратки описания, липса на яснота какво точно ще правите, настояване да преведете пари предварително или комуникация само през личен профил. Надеждните компании са детайлни, прозрачни и подредени. Те ще ви обяснят какво точно ще работите, как ще ви плащат, ще подпишат договор и ще защитят личните ви данни. А когато има интервю, тестова задача или разговор с бъдещия екип — това е добър знак, че компанията работи професионално и търси реален служител, а не просто „кликвания“. 4. Какво заплащане може да се очаква Заплащането при дистанционните позиции варира и е тясно свързано с уменията и конкретната професия. Административните роли и позициите за начинаещи обикновено започват от по-скромни нива, но предлагат стабилност и възможност да се развиете. В техническите професии, дизайна и маркетинга доходите често конкурират — и понякога надминават — тези в офис среда. Важно е обаче възнаграждението да бъде ясно описано още от самото начало. Дали е фиксирано, почасово или на проект? Има ли бонуси, комисионни, проценти? Неясните схеми обикновено крият рискове. Когато всичко е описано ясно и конкретно, това е добър знак, че работодателят работи открито и коректно. Дистанционната работа дава огромни възможности — свобода, баланс и шанс да избирате сред по-широк набор от позиции. Но за да бъде това предимство истинско, изборът на правилния работодател е ключов. Проверявайте информацията, задавайте въпроси и вярвайте на интуицията си. С малко внимание и добра преценка дистанционната кариера може да се превърне в стабилна, мотивираща и удовлетворяваща част от живота ви.
Още »