Ново търсене  

Ролята на лидера в управлението на организация

Публикувано от: Zaplata.bg
25 Септември, 2019 г.
Ролята на лидера в управлението на организация
Снимка: shutterstock

За ефективното управление на дадена компания (фирма, организация, предприятие, структурно звено, отдел, екип и др.) е важно в дейността успешно да се комбинират шест основни роли: от собственика и предприемача до ефективния професионален и цивилизован човек.

Първо накратко, за по-ясно разбиране, ще разгледаме тези умения (ролята на ръководителя), а след това ще анализираме подробно всяка роля поотделно и ще дадем практически препоръки за тяхното развитие.

Роли на съвременния ръководител в управлението на компанията

Роля № 1 - Цивилизован човек.

Тази роля на ръководителя в системата на управление демонстрира социално приемливи норми на поведение. Съвременният лидер в различните ситуации винаги трябва да се държи подходящо и да проявява уважение към служителя, в частност и към екипа като цяло. Цивилизованият човек (ръководителя) умее да предразположи човек и никога не нарушава постигнатите договорености.

Роля № 2 - Ефективен професионалист.

Тази роля на лидера в организацията предполага максимално постигане на положителни резултати в работата, чрез активно използване на своите знания и способности. Като ефективен професионалист, ръководителя показва дълбоки познания в своята област, като същевременно постоянно ги усъвършенства. Също така, тази роля на лидера в екипа включва и такива действия, като демонстрация на опит и умения пред служителите и колегите си, предоставяйки им помощ при нужда.

Роля № 3 - Екипен играч.

Една от основните цели на ръководителя в управлението е привличането на хора с оглед на тяхната мотивация и квалификация, разпределението на отговорностите, способността за правилно делегиране на пълномощия, ефективно взаимодействие с други членове на екипа, обмен на информация, личния принос за постигане на целите, поддържане на екипния дух и здравословна психологическа атмосфера в колектива. Екипният играч приветства множеството мнения.

Роля № 4 - Мениджър.

Значението на тази роля в общата система от ръководни роли е трудно да се подцени. В крайна сметка, основните умения на ръководителя са именно способността да организира служителите, правилно да поставя целите и да следи за тяхното навременно постигане. Общата роля на лидера в ръководната система не може да се представи без управленски умения. За да изпълни поставените задачи, мениджърът трябва да може бързо да намира ресурси и рационално да ги разпределя, да повишава продуктивността на организацията и нейните подразделения, както и ефективно да взаимодейства с подчинените, партньорите и висшите ръководители. Мениджмънтът - това е ролята на ръководител №1, въпреки че не е на първо място в този списък!

Роля № 5 - Предприемач

Ръководителя чрез последователни действия трябва да се стреми да придвижи компанията по предвидения път и да формулира (както за себе си, така и за персонала) визия за бъдещето. Ролята на съвременния ръководител е немислима без умението за виждане на възможностите и за създаване на нови ценности. И също така, истинският мениджър винаги поема пълна отговорност за резултатите на една организация.

Роля № 6 - Собственикът

Не по-малко значима от предходната роля в управлението на организацията е ролята на собственика. Тя се крие в способността за постигане на дългосрочни резултати с помощта на силна професионална воля и комбинация от изключителни лични качества (включително лидерски и качества на човек). 'Собственикът' поставя интересите на компанията над личните, както и над интересите на служителите и винаги, когато взема решения и действа, той мисли за възможните последици за компанията. За да успее, той се фокусира върху дългосрочното развитие и целенасочено подобрява своите последователи.

Развитие на управленски умения

Развитие на ролята на ръководителя като цивилизован човек

Развитие на ролята на ръководителя като професионалист

  1. Поставете конкретни цели и задачи, които ще реализирате. Кажете на членовете на екипа за вашите идеи, както и обяснете плановете за действие за тяхната реализация.
  2. Бъдете пример за подражание на другите, никога не обещавайте онова, което не можете да направите, и винаги спазвайте обещанията си. Правете сами това, за което агитирате.
  3. Помислете какво можете да промените, за да повишите ефективността на работата си.
  4. Не избягвайте критиките и когато получавате неприятна лично за вас информация, не ставайте агресивен. Правилното следване на ролята на ръководителя в екипа е немислимо, без да се формира имиджът на професионалист. Запитайте се, какво сте направили Вие за това.
  5. За получаване на информация за своята професионална дейност, използвайте различни източници - периодични издания, програми за обучение, професионални конференции и форуми, Интернет и др. Опитайте се да разберете колко ефективно научавате новите неща и се самоусъвършенствате в професионалната област. Помислете как може да се подобри този процес?
  6. Обсъждайте със служителите си най-новите и най-интересните тенденции за развитие във вашия бранш. Ако бъдете помолени за професионален съвет, одобрете го и го поощрете или сами разберете дали има области, в които можете да предложите помощ.

Развитие на ролята на ръководителя като отборен играч

  1. Непрекъснато анализирайте ефективността на екипа. Направете така, че колективът редовно да работи за подобряване на своите способности. За да се анализира взаимодействието в екипа и да се получават данни, трябва да се създадат инструменти за обратна връзка.
  2. За да прекарвате повече време с хората, не трябва да пренасищате графика им с работа. Важно е също да овладеете умението за провеждане на ефективни срещи.
  3. Управленските роли на ръководителя са немислими без намесата му в конфликтите. Уверете се, че психологическата атмосфера в екипа е здрава. Често има случаи на мобинг. Трябва да направите всичко по силите си, за да предотвратите подобно явление. Новите служители са по-често подложени на психологически натиск, затова е важно на първия работен ден да му се разясни, че той е част от екипа и е необходим на компанията. За да направите това, трябва да знаете как да представите новия служител на колегите.
  4. Поканете на една от колективните срещи коуч или човек, на когото имате доверие. Помолете го обективно да оцени работата на екипа, като се съсредоточи върху следните въпроси:
    • Има ли скрит конфликт в екипа?
    • Добре ли се справяте с ролята си на лидер в даден конфликт?
    • Добре ли ангажирате служителите?
    • Вие слушате ли?
    • Членовете на екипа участват ли открито?
    • Контролирате ли дневния ред по време на срещите, преглеждате ли възможните решения, разработвате ли стратегии за по-нататъшни действия и управление на времето (колко време се губи) и т.н.?

Какво може да се каже за състава на предприятието?

  1. Уверете се, че разпределението на отговорностите е съобразено с мотивацията и компетентността на служителите. Ако това не е така, е необходимо ролите и отговорностите да се преразпределят по подходящ начин.
  2. Привличайте хора от различни мисловни стилове да работят в екипа, защото разнообразният състав е по-гъвкав при изпълнение на задачи. Поощрявайте множеството мнения. Анализирайте как и в каква област служителите могат да се допълват и да бъдат полезни.
  3. От време на време позволявайте на членовете на вашия екип да вземат самостоятелни решения, без първоначално да изразявате своята гледна точка.

Развитие на ролята на ръководителя като мениджър

  1. Спазвайки целостта на стратегията, поставете ясни приоритети и цели, създайте конкретни планове за действие. Точно обяснете на организацията как конкретно постигате стратегическите цели.
  2. Мениджърската роля на ръководителя се състои в изучаване на основните рискове за предприятието. Помислете какво можете да направите, за да избегнете потенциални опасности. В случай на криза, помислете за намирането на еднократно, но системно решение, и след това го въведете в постоянна практика.
  3. Редовно изчислявайте точно какви ресурси ще са необходими за изпълнението на стоящите пред Вас задачи. Кои от тях, в случай на необходимост, могат да бъдат изгодно преразпределени към най-важните направления?
  4. Следвайте закона на Парето и от време на време си задавайте въпроса: имате ли неефективни служители или непродуктивни активи в екипа си? Може би, би било разумно да се отървете от някои от тях?
  5. Ролята на лидера като мениджър в частност и ролята му в организацията като цяло представлява двустранна комуникация на всички нива. Измервайте ефективността на многостранните комуникации и делегиране, като използвате съществуващите инструменти за обратна връзка.
  6. За да давате обратна връзка на служителите, не трябва всеки път да чакате годишната оценка на резултатите, а всеки път когато възникне подходящ случай (и в случай на успех и неуспех), дайте конструктивна обратна връзка.
  7. Чрез извършване на годишна оценка на резултатите, бъдете модел за подражание. Ролята на лидера в екипа трябва да е пример за подражание и да наблюдава, кои членове на екипа правят същото. Винаги подчертавайте важността на постигането на ключовите цели в срок.
  8. Постоянно обръщайте внимание на това, което може да бъде делегирано. Използвайте проста матрица за решение с две измерения: „неща, които обичам да правя / не обичам да правя“ и „важни / не важни“. Приоритизирайте всяко решение в тази матрица и фокусирайте усилията си, преди всичко, върху важните неща, които обичате да правите.

Развитие на ролята на ръководителя като предприемач

  1. Следете за съвременни популярни тенденции за развитие в индустрията. Намерете източници на информация, които дават най-добрите препоръки в области, като HR, финанси, маркетинг и логистика. Използвайте това, което е приложимо във вашата организация.
  2. Веднъж седмично преглеждайте бизнес пресата и подчертавайте реалистичната идея, която може да подобри бизнесът Ви. Запитвайте се по-често: как чрез комбиниране на различни технологии, продукти или услуги да създадете добавена стойност за предприятието?
  3. Не се страхувайте да използвате идеите на другите хора, за да развиете своя собствен бизнес. Борбата с творческата криза и вдъхновението в области, които са свързани и различни от Вашата - например в науката или изкуството. Чат с хора от широк спектър области, използвайки техния опит за подобряване на работната ефективност на организацията.
  4. Поддържайте новопредложените от вашите служители и партньори идеи, които повишават ефективността на организацията,.
  5. За да разберете как доставчиците и клиентите оценяват вашата компания и нейните услуги, периодично се срещайте с тях. Научете силните и слабите страни на вашите конкуренти.
  6. За да намерите нови решения за развитието на собствената си компания и да се утвърдите като лидер, понякога е полезно да се поставите в обувките на конкурентите и да си представите какви стратегически решения биха могли да приложат, за да Ви избутат от пазара?
  7. Опитайте се да обясните на служителите си сложните и неразбираеми въпроси в развитието на бизнеса на по-опростен и по-достъпен език, така че те да имат ясно разбиране и да липсва каквато и да е неяснота. Активно внедрявайте цялостната визия на бизнес-картината в умовете на подчинените си, насърчавайте стратегическия подход и глобалното мислене.

Развитие на ролята на лидера като собственик

  1. Помислете какво ще се случи с компанията, след като напуснете позицията си. Съпоставяте ли постиженията на компанията, в която работите, с личните си постижения? Какво наследство искате да оставите след себе си? Какво трябва да се направи, за да оставите след себе си точно това, което сте си представяли?
  2. Въведете в предприятието (или в неговото структурно подразделение) система за управление на резервите.
  3. Отговорете. Замисляли ли сте се за смяна на работата (искате ли да се пенсионирате)? Ако е така, помислете кой ще може да заеме вашата позиция? Какви професионални и лични качества липсват в желания от вас наследник? Ще се справи ли с ролята си на лидер в управлението на компания? Какво в момента правите, за да подготвите своите наследници? Тези, на които възлагате своята надежда, ще наследят ли план?
  4. Изберете най-мотивираните и талантливи служители от екипа и обърнете особено внимание на тяхното развитие. Изучавайки техните силни и слаби страни, специално си поставете нови задачи за развитие пред тях. Не забравяйте да ги насърчите да научат полезни умения и знания.
  5. Винаги обръщайте внимание на факта, че успехът - това е успехът на екипа, а не само вашата лична победа. Споменавайки постиженията на компанията, по-често казвайте „ние“, отколкото „аз“. Бъдете по-скромни и не се възвишавайте; защото такова поведение не се вписва в управленските роли на лидера.
  6. Никога в случай на неприятности, не търсете „стрелочника“ и поемайте пълна отговорност за провалите. Бъдете персонално отговорни за всички решения, взети в предприятието. Ако по някаква причина е взето погрешно решение (особено важно решение) без вашето участие, помислете какво трябва да направите, за да не се случи това отново.
  7. Проверете колко усилия са съсредоточени в момента към постигане на текущите задачи и каква част от тях работят за перспективата? Балансиран ли е този подход? Обръщате ли внимание на дългосрочното развитие на организацията, нейното „здраве“ и комфорт, от което се нуждае?

Ролята на съвременния лидер в компанията - това е интегрирана роля. Ролевата система на мениджъра изисква човек да има много различни умения. Шефът трябва да знае поне малко (колкото повече, толкова по-добре), но за всичко - от триковете на финансовата наука до тайните на маркетинга, от тайните на човешката психология до начините за организиране на съвременното производство. Разбира се, в една статия няма да намерите пълнотата на ролята на лидера в управлението, така че в бъдеще определено ще се върнем отново към тази тема и ще разгледаме по-пълно някои въпроси.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Как да си намерите работа в маркетинга
Какво да направите, ако останете без работа - няма никакви предложения, мама-татко са без фабрики и параходи, приятелите не Ви вземат под крилото си? Вземете нещата в свои ръце, като се възползвате от маркетинговите инструменти! Какво трябва да знае всеки, който търси работа в България Ако и вие първо сте попаднали в месомелачката на интервютата, тогава помнете: Това е рулетка. Ако ви откажат - няма нужда да се разстройвате, това е нормално. Приемете го като факт, че в България на някакъв етап могат просто да Ви игнорират, да не Ви дават отговор, да Ви игнорират по телефона или в Whatsapp. Ако не Ви наемат, тогава това не означава, че сте тъпи или некомпетентни. Може би сте на неподходящото място или ви интервюират некомпетентни хора. Може би това е ретроградния Меркурий. Като цяло, не забравяйте параграф 1. Ако не сте наети, то тогава това не означава, че сте тъпи или некомпетентни. Може би Ви интервюират  некомпетентни хора. А сега поред Колектива при нормален подбор от интервюта напомня на обикновен CRM с няколко етапа. Точно както в маркетинга: 1) Отговор (Попадение в CRM). 2) Покана за интервю с HR (Първичен контакт). 3) TЗ - тестово задание. 4) Покана за интервю с маркетинг мениджъра / Group Head / CMO / Или веднага с СЕО. 5) Оферта / Реджект (Реализиран / Не реализиран). Няма стандарти за подбор в маркетинга и всяка компания сама измисля етапите на интервютата. Може да има 5 кръга с две TЗ. Може би TЗ изобщо не съществува. Възможно е да няма етап с HR, в който самите търговци да си търсят мидъл-маркетолози. Каша, но такава е реалността. Интервютата от клиентска страна - това винаги е каша и недоразумение. Случвало се е да няма етап на TЗ и да вярват на честната дума за дадения човек, но се случва да се дадат няколко тестови задачи. В 90% от случаите има тестова фаза, а в половината от тях е адекватна. Разбора на примерите и адекватността на TЗ ще ги дискутираме в друга статия. Заданията на самите интервюта в Live режим също ги има, но не винаги и те са различни. Рекрутинг в България Българския рекрутинг е такъв, че комуникацията на всеки етап може просто да приключи. Дори ако всичко върви добре и финалния рунд е с Chief Marketing Main Galaxy Executive Officer. Тук можете да се досетите: или реално се сливат, защото не успяват на даден етап, или са взели някого и комуникацията с Вас я зарязват. Или вероятно просто са невъзпитани. Тъжно, но е вярно.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Защо да плащате голяма заплата
От какво се състои животът ни? От гледна точка на нашата адаптирана философия и субективен мироглед. Тези компоненти не само ни помагат да се ориентираме в съвременния свят, но и могат да променят коренно живота ни. За да успеем, трябва постоянно да търсим начини да подобрим своите гледни точки, постоянно да научаваме и разширяваме съзнанието си. Един от бизнес философите на западния свят, Джим Рон веднъж каза: 'Вие получавате заплащане за значимостта Ви на пазара. Ако не сте много ценни, никога няма да спечелите много пари.' Този принцип противоречи на това, което обикновено се преподава в университетите и бизнес училищата. Ние сме научени да се борим в червените океани на конкуренцията или да измисляме нови ниши в сините океани, но никога не ни се казва, че ако наистина искаме да станем богати - трябва да се заемем с популяризирането на нашата персона, да увеличаваме своята ценност за пазара. Ако разберете тази мощна философия и я осъзнаете в живота си, ще получите мощно предимство пред тези, които не го правят. Много от нас често обвиняват икономиката, работата или правителството за ниските си доходи, но не правят нищо за подобряване на своята стойност и за придобиване на нови умения. Трябва да разберете - суровата истина е, че винаги ще получавате толкова, колкото струвате, а не толкова, колкото очаквате или по някакви субективни причини са решили, че сте достойни за нещо. Защо някои специалисти получават 800 лв. на месец, а други, заемащи същата длъжност и работещи в компании със същата величина - 4000 лв.? Просто е - някои са станали по-ценни за работодателите си от други. В съзнанието на експертите има стари основи, които им пречат да продължат напред. Трудов стаж Общоприето е, че броят на годините, отработени в една специалност и в една компания, увеличават самоценността в работата. Често чувам такива изказвания: „Имам повече от 10 години опит и трябва да ми плащат повече.“ Но ако през тези 10 години човек е работил в една организация и всекидневно е изпълнявал едни и същи отговорности, това не е 10 години опит, а е една година опит, умножена по 10. В крайна сметка, той не е придобил нови умения през това време и нищо ново не е научил. Единствените изключения са специалистите, работещи в компаниите с проектна бизнес система, където всеки път специалистът трябва да решава нови проблеми, благодарение на които натрупва нов опит. Но на българския пазар има много малко такива компании. Възраст Едва наскоро експертите от различни направления започнаха да разбират, че възрастта не е гаранция за висок доход или пазарно търсене. Възрастта не е ценност, но само ако не докажете, че за всичките години, в които сте работили, непрекъснато увеличавате уменията си и научавате нещо ново, изправяте се пред нови ситуации и успешно ги преодолявате. Тогава възрастта ви, дори и в миналото, ще добави към Вас значимост и солидност. Винаги трябва да помните: „Ако работите за някого, можете да спечелите за прехраната си, но ако работите за себе си, ще направите цяло състояние“. За целта не е необходимо да сменяте компанията, правителството, шефа си или други обстоятелства. Достатъчно е да промените отношението си към дейностите си, да започнете да мислите първо за себе си, за собствената си печалба и след това за факта, че имате нужда от компанията, в която работите. Вашият план за растеж на собствената Ви значимост трябва да бъде много по-висок от плана за растеж в компанията, в която работите - това гарантирано ще увеличи значимостта ви в очите на шефа. Нека си припомним ученията на древните мъдреци или такива изтъкнати психолози, като Дейл Карнеги или Ханс Айзенк, които спориха и доказаха на практика, че отношенията в обществото са следните: как се отнасяме към себе си, така ще се отнасят към нас и околните. Не обичаш себе си и никой няма да те обича. Не се уважаваш и никой няма да те уважава. Смяна на компаниите, тактиките, стратегиите, учителите - винаги трябва да останете верни на себе си и да мислите преди всичко за себе си. Стремете се да станете по-добри. Вместо да сравнявате себе си с другите, разграничете се от тях. Единственият човек, от когото трябва да се стремите да бъдете по-добър, е този, който сте били вчера. За какво ще ви ценят на пазара? Експертност в отрасъла, в който работите (познания за индустрията, конкуренти, нови тенденции, динамика на цените и т.н.) Производителност . Какво и колко сте направили Ефективност. Как изпълнявате задачите си Организационни умения . Способността да организирате другите и да получите високи резултати Влияние . Как да убедите другите да направят нещо Личен бранд . Колко добре сте известни на пазара и на вашата целева аудитория. Репутация . Какво знаят и мислят другите за вас Визия. Способността да виждате всяка ситуация в глобален формат, като игра на шах Контактуване . Как се отнасяте към другите и вашата общителност, скорост на намиране на „общ език“ Отношение . Вашето отношение към себе си и останалите Вашите връзки . Възможността да узнаете това, което другите не успяват В съвременния свят няма ограничения за нивото на вашия успех. Това е най-доброто време в историята на човечеството за тези, които вземат решения и не търпят посредствеността. Поемете отговорност за финансовото си благополучие, станете ценни, започнете да мислите на първо място за себе си и ще промените заобикалящата ви действителност и ще престанете да зависите от обстоятелствата. Успех!
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии