Работа от разстояние - плюсове и минуси

Публикувано от: Zaplata.bg
24 Септември, 2019 г.
Работа от разстояние - плюсове и минуси
Снимка: shutterstock

В последно време, при избора на работа, все повече хора предпочитат да станат фрийлансъри. Но, не знаят и не разбират, какво е дистанционна работа и че при фрийланса (Freelance - свободна практика) се изисква постоянство и търпение, лишаване от материална стабилност и има доста недостатъци. В повечето случаи обаче, поддавайки се на модната тенденция, хората бързат да напуснат сигурната си работа и да се впуснат в свободно плаване.

Тази статия е за тези, които все пак имат малка представа за това, какво е дистанционна работа, какви са нейните плюсове и минуси.

Обезателните качества за всеки, който иска да работи от дома си и тази работа да стане единственият му източник на доходи, са самостоятелност, дисциплина, целеустременост и професионализъм. А за да прецените силните си страни и да научите множество нюанси, най-добрият път до фрийланса е да започнете с непълно работно време.

Минуси и плюсове на дистанционната работа

+ Дистанционната работа Ви позволява да бъдете по-свободни. Вие сами си поставяте целите и задачите, нямате зъл и винаги недоволен от нещо шеф, а колегите Ви интриганти не слагат пръти в колелата Ви. Не е нужно, когато цялата работа за деня вече е свършена, да губите останалите часове, защото получавате пари за изпълнени поръчки.

+ Телеработата (това е друго име за отдалечена работа) също така дава свобода при определяне на цената на услугите, които предоставяте.

+ Вие сте си шеф и съставяте независимо работния си график. Не е нужно да ставате рано, набързо, страхувайки се да не закъснеете. Няма нужда да се возите в претъпканите автобуси или в метрото, да стоите в задръствания с часове. Изчислете колко време и пари изразходвате седмично (бензин, билет за метро), за да стигнете до работа. Разбира се, това може и да не са много пари (въпреки, че за тези, чиято работа е далеч от дома, сумата може да бъде и внушителна), но не и малко време (средно около 10 часа седмично).

+ Жените не е необходимо да седят с часове пред огледалото, за да си направят косата и грима. Работата в дома не изисква дрескод, можете да работите по тениска и чехли на боси крака.

+ Отдалечения служител няма опасност да бъде уволнен. Загубата на един клиент скоро ще бъде компенсирана от трима или четирима нови. Ако сте професионалист в своята област, или човек, който се стреми да усъвършенства уменията в работата си, няма да Ви липсват поръчки.

+ Дистанционната работа Ви позволява да прекарвате повече време с роднини и приятели. И ако сте млада майка, какво може да бъде по-хубаво от това?!

+ Ако сте работохолик, можете да работите през почивните дни и празниците, дори денонощно - тук няма никакви изисквания.

+ Голям плюс и големи възможности дава дистанционната работят на хората, живеещи в провинциите, където има безработица и където няма абсолютно никакво търсене на такива специалности, като уеб-дизайнер или програмист.

+ За някои фрийлансъри, именно дистанционната работа се превръща в стъпка към изграждането на собствен бизнес.

+ Телеработата може да бъде допълнителен доход. Например на Запад, където работата от разстояние е доста често срещана, повечето я използват именно като източник на допълнителна възможност за печелене на пари.

- За неорганизирани и невъзпитани хора, дистанционната работа е изпълнена с намалена производителност. Когато никой не стои над тях, не ги подтиква да работят, понякога е трудно такива хора да се принудят да работят, те са обезкуражени от липсата на ясен график.

- Отдалечената работа прави хората до известна степен самоуверени. Всеки човек се нуждае от редовна комуникация и независимо от това какви отношения (добри или лоши) имат, формират светоглед, влияят върху интелектуалното и духовното развитие. Общувайки, ние натрупваме житейски опит, създаваме си приятелства и врагове, получаваме необходимата подкрепа, закаляваме се в конфликтни ситуации и т.н.

- Работата от разстояние не дава материална стабилност (особено в ранните етапи). Не получавате заплата, работодателят няма да Ви плати отпуск или болничен и няма да прави вноски в пенсионния Ви фонд и ако решите да вземете кредит, може да възникнат трудности.

- Вие сами трябва да търсите поръчки, никой няма да Ви осигури работа. Търсенето на клиенти пада на вашите 'рамене' и в началото отнема много време. Следователно, през първите месеци (докато се създаде стабилна клиентска база), работният график ще бъде нестабилен.

- Натоварването по време на такава работа може да е неравномерно. В един период можете да седите без работа, а после, за да изпълните навреме няколко поръчки, трябва денонощно да работите усилено.

- Един от основните недостатъци на дистанционната работа е измамата, защото има вероятност да не получите и стотинка за дадена поръчка. Въпреки, че не всичко е толкова лошо! Мамят предимно малките клиенти, които не ценят репутацията  и дори тогава, винаги можете да погледнете в черния списък, преди да сключите сделка с тях. Можете обаче да настоявате за сключване на договор, как да не бъдете измамени при търсене на отдалечена работа, но това е тема за отделна статия.

- Ако обаче искате да направите кариера в определена голяма корпорация или бизнес структура, просто трябва да забравите за съществуването на този тип работа, като дистанционната. Няма да намерите свободни работни места за „директор“ в сайтовете за свободна практика.

Въпреки всички изброени по-горе недостатъци, фрийлансът с всяка година само ще се развива, привличайки все повече привърженици в редиците си.

Кои професии са подходящи за дистанционна работа от дома

Подходящи са творческите професии (и не само творческите, но могат да практикуват и юристите и икономистите. Те също могат да намерят отдалечена работа в Интернет), като този вид работа е точно подходящ.

Когато търсите дистанционна работа, не е достатъчно просто да прелиствате веднъж седмично вестника за местни обяви за работа. Трябва да действате в различни посоки.

Дори ако градът Ви не е голям, първо публикувайте обява за търсене на работа в местните вестници и тематични сайтове. Въпреки това, не възлагайте големи надежди за заетост в малките градове с помощта на местните сайтове и вестници. С тяхна помощ можете лесно да си намерите работа, но само ако тя не е дистанционна.

Най-лесният начин да си намерите отдалечена работа е да участвате в борсите за дистанционна работа. Тук можете да намерите не само място за своите произведения, но и потенциални клиенти. Във форумите винаги ще намерите много полезна информация и можете да задавате своите въпроси.

Чудесен начин за самопиар и самореклама на вашите професионални възможности може да бъде и собствения сайт. Създаването на индивидуален блог или сайт ще покаже вашите таланти в цялата им красота и многообразие.

За намирането на дистанционна работа ще Ви помогнат тематичните сайтове и блогове, форуми, общности в различни социални мрежи. Този, който търси, винаги ще намери!

Послепис. Ако работите дистанционно от дома, не забравяйте да ставате по-често от стола, защото заседналият начин на живот и заседналата работа се отразяват неблагоприятно върху здравето ви!


Как да разпознаете надеждна фирма, предлагаща работа от разстояние
Възможността за работа от вкъщи промени ежедневието на много хора. Тя дава шанс да прекарате повече време със семейството си, да избегнете часове в трафик или просто да работите в среда, в която се чувствате комфортно. Интересът към този модел расте постоянно — и напълно естествено, защото гъвкавостта е ценна. Но заедно с добрите възможности се появяват и предложения, които звучат прекалено хубаво, за да са истински. Именно затова е важно да умеем да разпознаваме коректните работодатели и да се предпазим от рискови обяви. 1. Кои са фирмите, които предлагат работа от вкъщи в България Най-надеждните компании са тези, които имат ясна структура, история и видимо присъствие на пазара. Това обикновено са аутсорсинг центрове, ИТ фирми, дигитални агенции и големи компании, обслужващи клиенти от различни държави. Те работят по утвърдени процеси, имат обучение за служителите си и предоставят всички необходими документи — договор, правила, канали за контакт. Много лесно можете да добиете представа дали дадена фирма е коректна — проверете я в Търговския регистър, разгледайте информация за нея онлайн, вижте какво споделят настоящи и бивши служители. Реалните работодатели не се крият: те имат официален сайт, имейл, телефон и винаги предоставят информация, когато попитате. А когато някой ви иска предварително плащане за „материали“ или „стартов пакет“, това обикновено е първият знак да продължите напред. 2. Какви професии най-често позволяват дистанционна работа Естествено, първи се открояват професиите, при които всичко се случва онлайн. Програмисти, QA специалисти, дизайнери, копирайтъри, маркетолози, преводачи — за тях дистанционната работа е нещо напълно нормално. Тези позиции предлагат свобода, гъвкаво работно време и възможност да бъдете част от международен екип, независимо къде живеете. Но не са само те. Все повече компании търсят хора за обслужване на клиенти, работа в кол центрове, обработка на данни, виртуална помощ, онлайн администрация. Тук най-важно е добрата интернет връзка, организираността и умението да работите самостоятелно. Повечето от тези дейности са ясни и измерими, което прави дистанционния модел лесен за прилагане и за работодателя, и за служителя. 3. Надеждни ли са обявите за работа от вкъщи Шансът да попаднете на реално и коректно предложение е голям, но пазарът има и своите „капанчета“. Съмнителните обяви обикновено се разкриват сами: обещания за високо заплащане без никакви умения, прекалено кратки описания, липса на яснота какво точно ще правите, настояване да преведете пари предварително или комуникация само през личен профил. Надеждните компании са детайлни, прозрачни и подредени. Те ще ви обяснят какво точно ще работите, как ще ви плащат, ще подпишат договор и ще защитят личните ви данни. А когато има интервю, тестова задача или разговор с бъдещия екип — това е добър знак, че компанията работи професионално и търси реален служител, а не просто „кликвания“. 4. Какво заплащане може да се очаква Заплащането при дистанционните позиции варира и е тясно свързано с уменията и конкретната професия. Административните роли и позициите за начинаещи обикновено започват от по-скромни нива, но предлагат стабилност и възможност да се развиете. В техническите професии, дизайна и маркетинга доходите често конкурират — и понякога надминават — тези в офис среда. Важно е обаче възнаграждението да бъде ясно описано още от самото начало. Дали е фиксирано, почасово или на проект? Има ли бонуси, комисионни, проценти? Неясните схеми обикновено крият рискове. Когато всичко е описано ясно и конкретно, това е добър знак, че работодателят работи открито и коректно. Дистанционната работа дава огромни възможности — свобода, баланс и шанс да избирате сред по-широк набор от позиции. Но за да бъде това предимство истинско, изборът на правилния работодател е ключов. Проверявайте информацията, задавайте въпроси и вярвайте на интуицията си. С малко внимание и добра преценка дистанционната кариера може да се превърне в стабилна, мотивираща и удовлетворяваща част от живота ви.
Още »
Как се пише автобиография за работа: Практично ръководство
Първата стъпка към мечтаната работа В днешния конкурентен пазар на труда, твоята автобиография не е просто документ – тя е твоят маркетингов инструмент. Тя е първото впечатление, което правиш пред потенциалния работодател, и трябва да го направиш зашеметяващо. Много хора подхождат към писането на автобиография като към формално изброяване на факти. В резултат на това, техният документ потъва в морето от еднакви кандидатури. Нашата цел тук е да те научим как да създадеш документ, който не само отговаря на изискванията, но и продава твоите умения, опит и личност по най-добрия начин. В следващите редове ще разгледаме всичко – от избора на формат до оптимизацията за системите за проследяване на кандидати (ATS), от спецификите на отделните секции до най-често срещаните грешки, които трябва да избегнеш. Готов ли си да превърнеш своята професионална история в печеливш инструмент? Да започваме. 1. Подготовка: Преди да започнеш да пишеш Преди да отвориш текстовия редактор, трябва да направиш крачка назад и да събереш необходимата информация. 1.1. Анализ на позицията и компанията Успешното писане на професионално резюме започва с изследване. Трябва да знаеш към кого се обръщаш. Какво всъщност търсят? Внимателно прочети обявата. Извади ключовите думи, които описват основните отговорности и задължителните умения. Твоят документ трябва да отразява тези термини. Каква е мисията и културата на компанията? Ако компанията е иновативна и динамична, твоят професионален профил трябва да покаже адаптивност и инициативност. Ако е консервативна, наблегни на надеждност и внимание към детайла. 1.2. Одит на собствения опит Създай списък (т.нар. "Мастър CV") на всичко, което си правил/а досега. Този списък е твоят суров материал, от който ще изградиш конкретната кандидатура. Всички позиции и дати. Конкретни постижения и резултати (измерими!). Всички обучения, курсове, сертификати, дори тези, които изглеждат маловажни. 2. Форматът: Избор на подходяща структура Изборът на формат е критичен, тъй като той определя как рекрутърът ще възприеме твоята професионална история. 2.1. Хронологичен (обратен хронологичен) Това е най-често срещаният и предпочитан формат. Изброяваш опита си, като започваш от най-скорошната позиция и се връщаш назад. Препоръчва се, когато имаш стабилна и последователна кариерна история. Той е лесен за четене от HR специалисти и ATS системи. 2.2. Функционален (базиран на умения) Този формат акцентира върху твоите умения, организирани в тематични категории. Препоръчва се при големи пропуски в кариерата или при преминаване към изцяло нова сфера, където нямаш пряк опит, но имаш преносими умения. Използвай го предпазливо, тъй като може да буди подозрения. 2.3. Комбиниран (хибриден) Този формат съчетава най-доброто: започваш с раздел за ключови умения и постижения, последван от детайлна обратна хронологична история на работа. Препоръчва се за опитни професионалисти, които искат да подчертаят специфични компетенции. 3. Секциите: Елементи на печелившата автобиография 3.1. Контактна информация Бъди сигурен, че информацията е актуална и професионална. Включи: пълно име, телефонен номер, професионален имейл адрес и връзка към LinkedIn профил. 3.2. Кратко резюме или професионална цел Това е първият текст, който ще прочете рекрутърът, и той трябва да е бомбастичен. Максимум 3-5 реда. Резюме (за опитни) : Обобщава най-големите ти постижения и години опит в сектора. Професионална Цел (за начинаещи) : Обяснява защо искаш позицията и какво носиш на компанията, дори и без пряк опит. Фокусирай се върху преносими умения и ентусиазъм. 3.3. Професионален опит Това е сърцето на всеки професионален профил. Формат: длъжност, име на компанията, град, дати. Ключовата Разлика: Използвай постижения, а не просто задължения. Винаги, когато е възможно, количествено измервай успеха си. Слабо: "Отговарях за продажбите в региона." Силно: "Увеличих продажбите в Североизточния регион със 17% през 2024 г., надхвърляйки целта на отдела с 5%." 3.4. Образование и квалификации Започни от най-високата степен. Включи: степен, специалност, име на учебното заведение и година на завършване. Ако си завършил наскоро и нямаш много опит, можеш да включиш и основни курсове, свързани с позицията, или отличен успех. 3.5. Умения Раздели уменията си в логични групи, за да улесниш рекрутъра: Твърди Умения (Hard Skills) : Технически умения (софтуер, езици за програмиране, машини, финансово счетоводство). Меки Умения (Soft Skills) : Комуникация, Лидерство, Работа в екип, Критично мислене, Адаптивност. 4. Оптимизация за ATS системи Рекрутърите рядко са първите, които виждат твоето CV. Често то минава през софтуер (Applicant Tracking System - ATS), който го сканира. Как да "преминеш" ATS теста? Ключови Думи: Използвай точните фрази и термини от обявата. Ако търсят "SAP ERP Consultant", не пиши "Консултант по SAP". Стандартен Формат: Използвай ясни заглавия на секциите (напр. "Професионален Опит", "Образование") и стандартен, лесен за четене шрифт (като Arial, Calibri, Times New Roman). Простота: Избягвай сложни таблици, графики, инфографики и вложени текстови полета, които могат да объркат софтуера. 5. Последни щрихи: как да изглежда завършената автобиография За да направим този наръчник изчерпателен, разглеждаме ключови аспекти, които често се пренебрегват. 5.1. Как да оразмеря документа си? Дължина, шрифт и дизайн Колко страници трябва да бъде моята автобиография? Общо правило: една страница за кандидати с до 10 години опит. Две страници за кандидати с над 10 години опит или за специфични академични/технически роли. Кои шрифтове са най-подходящи за професионален документ? San-serif шрифтове (Arial, Calibri, Helvetica) са по-лесни за четене на екран. Times New Roman е класически, но по-формален. Размерът на шрифта трябва да е между 10 и 12 пункта. Какво е "бяло пространство" и защо е важно? Това е празното пространство между секциите и около текста. То прави документа ти да изглежда подреден, лесен за сканиране и не толкова претрупан. 5.2. Специфични съвети за различни кариерни етапи Професионалното резюме изглежда различно в зависимост от етапа, на който се намираш. Как се пише автобиография за първа работа (без опит)? Акцентирай върху образованието, стажовете, доброволческия опит, студентски проекти и постижения, които показват, че можеш да учиш и да работиш в екип. Използвай секция "Професионална Цел". Как да представя преквалификация или голяма кариерна промяна? Избери хибридния формат. Подчертай преносимите умения, които са релевантни за новата сфера (напр. ако преминаваш от преподаване към HR, подчертай уменията си за комуникация, обучение и управление на конфликти). Трябва ли да включвам хобита и интереси? Само ако са пряко свързани с позицията (напр. водене на блог за писателска работа) или ако показват качества, които са важни за компанията (напр. маратонско бягане, което показва отдаденост и постоянство). 5.3. Най-често срещани грешки, които водят до отказ Каква е най-голямата грешка, която специалистите по подбор на персонала забелязват? Правописните и граматически грешки. Те показват липса на внимание към детайла и непрофесионализъм. Защо не трябва да лъжа за опита си? Лъжата, дори и малка, може да бъде открита по време на интервю или справка с предишни работодатели и ще доведе до моментален отказ. Трябва ли да включвам снимка? В България и голяма част от Европа е прието да се включва професионална снимка. В Северна Америка и Великобритания това често се избягва, за да се предотвратят пристрастия. Ако включваш снимка, тя трябва да е професионална (не селфи или плажна снимка). 5.4. Документи, които придружават автобиографията Кога е необходим мотивационно писмо (Cover Letter) и какво да съдържа то? Винаги, освен ако в обявата изрично не е посочено друго. То трябва да е кратко (не повече от 3-4 параграфа) и да обяснява защо си идеалният кандидат за тази конкретна позиция, а не да повтаря автобиографията. Как да използвам Портфолиото си? За творчески и технически позиции (дизайнери, писатели, програмисти) портфолиото е задължително. Включи връзка към него в секция "Контактна информация". Трябва ли да включвам препоръки? Не, освен ако изрично не се изисква в обявата. Достатъчно е да напишеш "Препоръки се предоставят при поискване." 5.5. Финална Редакция и Корекция Когато завършиш писането на своята автобиография, не бързай да я изпращаш. Как да проверя документа си за грешки? Използвай инструменти за проверка на правописа, но и прочети текста на глас. Четенето на глас помага да се забележат неловки фрази и пропуснати думи. З ащо е важно да дам документа си на приятел/колега за обратна връзка? Външен човек може да забележи неясноти, пропуски или грешки, които ти си свикнал да пропускаш. В какъв формат (PDF, DOCX) да изпратя документа си? Винаги PDF, освен ако в обявата изрично не се изисква .docx. PDF гарантира, че форматирането ти ще изглежда еднакво на всеки компютър. Създаването на впечатляваща професионална автобиография е процес, който изисква време, самоанализ и стратегическо планиране. Твоят документ трябва да бъде целенасочен, измерим и оптимизиран. Следвайки това практично ръководство, ти си една крачка напред към това да се откроиш от тълпата и да осигуриш своето място на интервю. Не забравяй, че CV-то ти е само вратата – веднъж влязъл, твоите умения и личност ще свършат останалото.
Още »