Ново търсене  

Първи ден на нова работа? Станете приятели бързо


05 Май, 2019 г.
Първи ден на нова работа? Станете приятели бързо
Снимка: shutterstock

Винаги е трудно да свикнете с новото обкръжение и новите вътрешни правила. Отивайки на нова работа, много хора изпитват най-голям стрес не от страха, че няма да се справят със задълженията си, а от безпокойството, как ще ги възприемат колегите им. Как да се държите на новата си работа, за да можете бързо да свикнете с работните задачи, да направите добро впечатление на колегите и да се представите така, че да започнат да Ви възприемат на сериозно?

Първи ден

По традиция, новият служител се представя пред колегите от съответния ръководител. Добре би било, ако компанията е малка или се провеждат редовни общи срещи. Тогава, опознаването с останалите ще се случи по-бързо. Ако отидете на работа в корпорация, бъдете готови да научите за новите си колеги в рамките на няколко седмици, не само чрез ръководителя, но и в процеса на решаване на служебните задачи.

На първия ден - важно е да се запознаете с най-близките колеги, с които ще трябва да работите в тясно сътрудничество. Опитайте се да ги запомните. Още по-добре - да си запишете накратко към кой да се обръщате и кой за какво е отговорен.

Ако сте забравили името на някого, попитайте отново в същия ден. Абсолютно нормално е да забравите някого, ако в рамките на няколко часа се запознаете с двадесет души. Попитайте за това и ръководителя. Поискайте да Ви покаже документи, регламентиращи работата на отдела или лично Вашата, ако има такива. Например, в редакциите, обикновено има политика за реда, а в дизайн-студията - ясни стандарти и лайфхакове.

Попитайте колегите си, има ли в офиса столова или кухня и където обядват. Най-добре е, през първия ден да отидете на обяд в тяхната компания, дори ако не планирате да правите това в бъдеще. На обяд се обсъждат общи теми: кой къде живее, колко получава в работата и други странични въпроси.

Първата седмица

Вашата задача през първата седмица в общуването с колегите - да запомните всеки, да разберете кой, кой е и как взаимодействате с тях. Колегите също трябва да Ви запомнят и да разберат по какви въпроси могат да се свързват с Вас.

Не се хвалете и не се правете на умни. Не трябва да изпъквате с талантите си, ако смятате, че сте по-опитен от новите си колеги. Дори ако наистина искате да демонстрирате професионализма си, първо заемете позицията на наблюдател и изразявайте мнението си в разумни граници, особено ако никой не Ви го е търсил. Много по-важно е да докажете, че се интересувате от работните задачи, наблюдавате процесите и научавате нови неща - това са най-важните признаци на истинския професионалист на всяка длъжност.

Задавайте въпроси. Основното правило на комуникацията през първата седмица: 'Не знаете - питайте.' Питайте за всичко, което предизвиква във Вас и най-малкото съмнение. Питайте дори и ако Ви се струва, че това са глупави въпроси, не забравяйте, че трябва да изразявате снизхождение - Вие сте нов тук! По-добре е да разберете как се прави нещо, отколкото да го направите на случаен принцип. Всички наоколо са наясно, че сте нов служител и чакат тези въпроси от Вас.

Ако сте дошли да работите в нова за Вас област и все още не разбирате детайлите от бизнеса, помолете някой от колегите да Ви обясни процеса, стъпка по стъпка. Не е задължително той да е Вашият ръководител или някой, който да е на по-висок пост. Може да е по-полезно да говорите с подчинените или служителите, които са равни на Вас. След такива срещи, веднага ще разберете процесите: как всичко се случва, колко струва, колко време е необходимо за изпълнението. Ако сте мениджър, само такива разговори ще Ви помогнат да оптимизирате процесите, които водите.

Руслан Лобачев, контент-продуцент: “От телевизията дойдох да работя в онлайн-кинотеатъра. Сферата е аналогична с много от нейните детайли. През първата седмица не разбирах защо отнема толкова време да се публикува филмът в приложението. Оказа се, че това е едно от болезнените места в компанията, а отделът за маркетинг и разпространение на съдържанието не може да разбере, защо видеоинженерите непрекъснато преместваха сроковете. За да разбера производствения процес, помолих главния инженер да се срещнем и да ми обясни подробностите. След едночасова лекция разбрах, че един филм “тежи” стотици гигабайта, дълго време се изтегля от сървъра на собственика на компанията, след което се архивира на сървъра на киното, след което се кодира и преминава през последния етап на подготовката, като например налагането на субтитрите. Не е възможно всичко това да се направи в един ден. Още през първата седмица поставих приоритет в работата си за предварително планиране. Трябваше да променя времето за излизането на няколко филма и да обоснова това пред маркетинговия отдел. Но месец по-късно успяхме да коригираме процеса на издаване, да качим филмите навреме и да ги подготвим предсрочно”.

На срещите не се притеснявайте свободно да записвате подробно за какво се говори. Първоначално ще има много информация, разбираема за околните хора, но за Вас - тъмна гора. Това е нормално: отскоро сте тук, все още трябва да разберете много от нюансите и да си изясните вътрешните процеси. Това е особено вярно за големите компании със сложно устройство. Ако по време на срещата, нещо не е ясно и не искате да прекъсвате общата дискусия с въпросите си, отбележете си тези моменти и помолете колегите да Ви ги обяснят след срещата. В новия кръг винаги има някой, който ще Ви съчувства от първите дни и ще се съгласи да отдели време за подсказки. Ако изобщо не знаете от кого да поискате помощ, попитайте кой преди Вас е бил новият член на екипа - този колега все още има свежи спомени за това, колко трудно е било да се свикне с новата среда, и той най-добре може да разбере чувства Ви и няма да се отдръпне, ако поискате помощ. За да не отвличате вниманието на колегата си от работата, най-лесният начин е да го помолите да Ви прави компания на обяд и да му зададете натрупалите се въпроси в неформална обстановка.

Търсете обратна връзка. Не е необходимо обаче всеки ден да се обръщате към шефа си с молба да коментирате Вашата дейност. Отидете след първата седмица (можете да напишете писмо или да попитате в чата). Следващия път попитайте за обратна връзка след първия месец и след три месеца. Добре е, когато компанията организира такива срещи с всеки служител, например в края на изпитателния срок. Това обикновено се прави от отдел Човешки ресурси. На такива срещи, те обсъждат Вашите впечатления от работата, дават Ви обективна оценка и заедно очертавате възможните пътища за развитие и цели за следващата година. Но дори и да няма такива срещи, помолете ръководителя да се срещне с Вас. Адекватният шеф никога няма да отхвърли новодошлия и ще намери време за него.

Първият месец

Наблюдавайте колегите си. Следете как се държат помежду си, как решават работните задачи, какво се приема в колектива и кое не се приема.

Разберете отговорността и я разграничавайте. Не изпълнявайте задачи, които другите трябва да изпълняват. Има колективи, където служителите се опитват да прехвърлят задълженията си към новодошлия. Научете се да казвате „не“, ако сте сигурни, че това не е Ваша работа. И обратното, уточнявайте прекия въпрос, ако се съмнявате чия е задачата. В отдавна установените колективи, всеки е свикнали с това кой за какво отговаря и шефът може да постави задача “в пустотата”, знаейки, че правилният човек ще я поеме. Ако се окаже, че в конкретен случай трябва да станете такъв човек, защото Вашият предшественик винаги се е грижил за тези задачи, но никой не Ви е информирал за това, тогава, разбира се, няма да бъдете виновен за това. Но конфликтната ситуация се е появила.

Съвети

Не се опитвайте да се държите по различен начин, отколкото обикновено. Ако не пушите, не започвайте да ходите в стаята за пушачи на компанията с колеги. Ако Ви се струва, че се обсъждат работни въпроси, повдигнете тази тема в чата, по пощата или на среща. В здравия работен колектив, новините в стаята за пушачи няма да бъдат разпространявани.

Дръжте се естествено. Не се опитвайте да се шегувате, ако обикновено предпочитате да слушате шегите на другите хора.

Бъдете учтив. Спазвайте установените в екипа ритуали. Ако видите, че колегите събират пари за подарък на някого в отдела, предложете да вземете участие. Не измисляйте революционни идеи. Това се нарича „със своя устав в чужд манастир“ - и това не е добре дошло в нито един утвърден колектив.

По-малко емоции. Опитайте се на работа да мислите рационално, а не емоционално. Случило ли се е нещо? Изключете емоционалната реакция и помислете как да решите проблема. Запазете неутралитет. Най-вероятно, след известно време тук ще откриете приятели и съюзници, както и противници. Всичко има своето време, но първо запазете неутрална позиция. Не е изключено, в колектива да протичат конфликти и други сложни взаимоотношения, които все още не са видими за Вас, и да си имат свои интриганти, които да се опитат незабележимо да Ви въведат в тази напълно ненужна за Вас история.

При общуването с колегите, не се месете в личния им живот. За своя също не трябва да разказвате подробно. Не участвайте в интриги в офиса и не се интересувайте от клюки, особено ако работите в женски колектив. По-добре, предложете да обсъдите плановете за уикенда или предстоящия нов филм в киното.

Първите три месеца

Обикновено, само в края на пробния период разбирате кой, кой е в офиса. През първите три месеца, Вие сте нови. Същото работи и в обратната посока: колегите разбират какъв служител сте, могат ли да Ви се доверят за задачите и да разчитат на Вас. Обикновено, само след три месеца (а понякога и след половин година) вече ще Ви приемат на сериозно, особено ако сте млад специалист.

Не забравяйте, че останалите не могат да четат мисли и няма да Ви разбират веднага. Докато все още не сте на една вълната с колегите си, опитайте се да им предавате мислите си възможно най-внимателно и спокойно. Не забравяйте, че ако не са Ви разбрали - те не са глупаци, а Вие не сте обяснили достатъчно добре. Бъдете педантични и обяснете колкото се може по-разбираемо. Между другото, не всеки може да разбира шегите и чувството за хумор - това е субективно нещо.

Ефектът от фалшивия консенсус

Това е една от основните грешки, които могат да възникнат при новодошлия в колектива. Нашият мозък има склонност да проектира своя начин на мислене върху другите. Тоест, ние автоматично смятаме, че другите мислят по същия начин, като нас. За това възникват и недоразумения при предаването на информацията - както устно, така и писмено.

При общуването с колегите в новия колектив, обяснявайте контекста на посланията си. ”Сверете си часовника”, за да видите дали говорите за едно и също нещо. Всеки човек има свои собствени стандарти за качество, работни инструменти и навици.

Не забравяйте, че колегите Ви могат да мислят по много по-различен начин. Например, Вие смятате, че след всяко съвещание, провеждащият го мениджър трябва да напише кратко заключително писмо до всички, които са участвали в срещата. А в компанията никой не направи това за Вас. За да избегнете недоразумения, обсъдете с колегите ползите от подобни писма.

И най-важното. Вие сте отишли в тази компания, за да работите, а не да печелите нови приятели, да демонстрирате умението си да разказвате шеги и да угаждате на другите. Вашият ръководител оценява преди всичко резултатите от работата Ви. Не се опитвайте да бъдете тези, които не сте, а да бъдете естествени и спокойни, да се интересувате от това, което се случва, но не пресичайте личните граници. Това е най-добрият начин да се поставите на мястото си във всеки колектив.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии