Ново търсене  

Какво трябва да е правилното уволнение на служител

Публикувано от: Zaplata.bg
19 Септември, 2019 г.
Какво трябва да е правилното уволнение на служител
Снимка: shutterstock

Според една недобра традиция, съкращение - това е първото нещо, което ни идва на ум при думите „оптимизация на разходите“. Доколко е оправдана тази мярка и как правилно да се извърши раздялата, за да не бъде тя мъчителна и болезнена.

Кадрова яма

Настоящата криза не доведе (поне засега) до тотални съкращения, с които трябваше да се сблъскаме през 2008-2009 г. Това се дължи на първо място на съвсем различното разпределение на силите на пазара на труда. В момента, българските работодатели са изправени пред последствията от демографската яма от 90-те години. Ако през 2012 г. е имало приблизително 2,5 милиона българи на възраст 23 години (най-горещата възраст за младите професионалисти), сега те са с около една трета по-малко, а до 2017 г., тази цифра е намаляла почти наполовина. Според прогнозите, до 2020 г. броят на населението в трудоспособна възраст ще започне да расте. Но това ще се случи, разбира се, не за един ден.

Такова значително съкращение на ресурсите подтиква работодателите да бъдат по-внимателни към съществуващия персонал. Според данните на отдела по заетостта обаче, в близко бъдеще много предприятия все пак ще пристъпят към съкращения. Други ще прехвърлят служителите си на непълно работно време.

Става ясно, че тези процеси са икономически оправдани, но малко от ръководителите се радват на уволненията на служителите. Здравият работодател изпитва не по-малко стрес от тези, които е принуден да остави без работа.

Съществуват обаче и инструменти, които могат не само да намалят напрежението в екипа в разгара на съкращенията, но и да оставят шанс на работодателя да върне уволнените специалисти. В крайна сметка, кризата не е вечна и един стар доверен приятел, както знаете, често е по-добър от новия.

Дружба после служба

За най-ефективният инструмент за приятелско разделяне с освободените кадри, справедливо се смята аутплейсмент-а. Накратко, аутплейсмент - това е уволнение на служител с едновременно съдействие за по-нататъшна заетост. Подобен механизъм активно се използва от големите западни компании. Например, компанията Procter & Gamble в периода на реорганизация, пристъпи към съкращения, създаде собствен център за преквалификация и заетост на повечето от своите бивши служители. Защо? Много просто! Дори един служител, хладнокръвно изхвърлен пред вратата, може да причини на компанията много проблеми. Информация може да „изтече“ към конкурентите, нестихващи слухове за делата на компанията, обжалвания пред инспекцията по труда с всякакви (често справедливи) оплаквания. А ако става дума за масови съкращения? Компанията от обидени колеги може буквално да удави бизнеса Ви, заливайки интернет с отрицателни отзиви и коментари. Това особено важи за сравнително малките градове.

Не забравяйте и за още един фактор. Компетентните, знаещи за силните и слабите страни на Вашия бизнес, специалисти и топ-мениджъри, лесно ще стигнат до конкурентите. А вие, изразходвайки енергията за тяхното обучение, ще гледате как Вашите съперници жънат плодовете на Вашите трудове.

Тези фактори доведоха до появата на аутплейсмент културата. За да се “разделите приятелски” с бившия колектив, можете да се обърнете към специалисти. Има известни случаи, в които аутплейсмент включва „тайно уволнение“: рекрутерите задочно намират нова работа на сътрудниците и след това ги уволняват от настоящото дежурство. У човека не възниква каквото и да е подозрение, че са се отървали от него. Това е напълно оправдано, в случай на уволнение на влиятелни топ-мениджъри, чиято обида може да бъде твърде скъпа за бизнеса. Обичайният вид пренасочване следва по-очевиден модел. В случай на необходимост от преквалификация, рекрутерите оценяват нивото на професионална компетенция на служителите, но най-важното е, че се преминава от настроение на „изгубена надежда“ към темата „нови хоризонти“. Идеалният случай, е ако работата се извършва преди трудоустойството. Стойността на подобни контракти варира от една заплата до 15% от годишния доход на служителите.

Съвсем наскоро, аутплейсмент осъществи компанията “Балтика”. Тя спря производството в Челябинск и Красноярск, което доведе до съкращението на няколкостотин души. На всеки служител беше предложено уволнение по взаимно съгласие с изплащане на седем средномесечни заплати и годишен бонус. В допълнение, компанията сключи споразумение с кадрови агенции, които работиха над трудоустройството на екипа. Общата стойност на компенсационните програми възлиза на повече от 300 милиона рубли.

Но това е по-скоро изключение. Според някои оценки, от всички руски компании, за аутплейсмент се обръщат само около 2%. Колко жалко! Загубите, причинени на бизнеса от обидени бивши служители, често многократно надвишават разходите за приятелство.

Основни правила за аутплейсмент

Първото правило за коректно уволнение - да не обсъждате плановете си с никого, докато не информирате самия съкратен служител. Няма нищо по-лошо от това, да научиш за съдбата си от съчувстващ колега.

Не отлагайте неприятния разговор „от болна глава на здрава“. Служителят трябва да бъде уволнен от този, който го е назначил. Не забравяйте да похвалите служителя за предимствата, които са забелязани в работата му и обяснете защо сте взели решението да го уволните. Не пренебрегвайте възможността да давате съвети за по-нататъшното му професионално израстване.

Отбележете уволнението с определено число, отразете в работния му график времето за интервюто. А след уволнението, ако е необходимо, запазете за уговореното време достъпа до компютъра и телефона за намиране на работа.

Опитайте се по най-добрия начин, да помогнете на човека в по-нататъшното му трудоустройство. Напишете положителна препоръка или още по-добре, препоръчайте го на някой, когото познавате. Първо, това ще увеличи лоялността на целия екип, а увереността в бъдещето е най-добрият мотиватор. И второ, ще бъдете сигурни, че подчиненият не е отишъл при конкурентите.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Важно умение за лидерство - умствена издръжливост
Често ли се сблъсквате със ситуации на работното място и у дома, където сте под натиск от околната среда или даден човек? Случва се и така: работата ви е критикувана със и без причина, вашите действия, ценностни и способности непрекъснато се обезценяват, вие като човек сте унижавани и т.н. Коя реакция е най-често проявяваната? Агресия, обида, безсилие пред обстоятелства, депресия и т.н. Как можете да реагирате различно? От гледна точка на психологията, терминът психическа издръжливост означава определена съпротива на човека срещу жизнения натиск. Психологически устойчивите хора не са емоционално въвлечени в ситуацията, следователно е по-лесно да се справят с извънредните ситуации на работното място, те се адаптират по-бързо към прекомерното внимание на обществото, по-лесно намират общ език със средата си. Най-важното е, че те запазват своята енергия и цялост на личността. Някой хора ежедневно са подложени на натиск от страна на шефа, колегите, роднините, а други са значими хора, свикват / адаптира се към този натиск и спират да реагира на него. Това важно умение не възниква у всички, а в малък брой от мнозинството. Какво да правим останалите? Добрата новина - менталната издръжливост може да се тренира. Способността на хората да се контролират/да издържат на удара (изберете метафората, която повече ви допада) и да не се поддават на провокациите на онези, които ги притискат, е състояние за поддържане на психическото здраве в продължение на много години. Там, където манипулацията се контролира - започва издръжливостта. Най-важното житейско умение за офиса и дома.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Рестартиране на кариера? Време за размисли
„Познайте сам себе си.” Платон Решихте да промените коренно дейността си, „пораснахте и надраснахте“ съществуващата си позиция, имате желание да реализирате хобито си ... Откъде да започнем? Погледнете по-отблизо себе си, внимателно слушайте гласа на интуицията си, не забравяйте за вашите желания или мечти - заемете се със самопознанието. И точно след подобно предложение, Клиентът, който беше дошъл на консултацията с цел да промени съществуващата траектория на кариерата си, каза: „Не съм склонен/на към рефлексии. Искам да обсъдим новите възможности и да предприемем действия“. Или самият той предлага начини да проучи ситуацията си: „Нека направим одит на моите таланти. Дайте някакъв вид тест или въпросник за кариерно ориентиране. ' Приятели, Гугъл ще помогне. Това не е за мен. Има въпросници, има тестове. НО! Работя с вашата индивидуалност, с уникалността на вашата личност, така че без да познавате себе си, не мога да пристъпя към истинската ви цел. И преди да зададете важните въпроси за изграждането на план за преминаване към новата Ви кариера, предлагам да разгледате следните теми: вашите интереси днес; какви ценности са важни за вас; вашите таланти; каква работна среда искате да имате; какво е състоянието на кариерата Ви днес. Тези въпроси ще ви насочат към вашите цели. Примерите за успешно рестартиране на кариерата ще започнат именно с тези размисли.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии