Какво трябва да е правилното уволнение на служител

Публикувано от: Zaplata.bg
19 Септември, 2019 г.
Какво трябва да е правилното уволнение на служител
Снимка: shutterstock

Според една недобра традиция, съкращение - това е първото нещо, което ни идва на ум при думите „оптимизация на разходите“. Доколко е оправдана тази мярка и как правилно да се извърши раздялата, за да не бъде тя мъчителна и болезнена.

Кадрова яма

Настоящата криза не доведе (поне засега) до тотални съкращения, с които трябваше да се сблъскаме през 2008-2009 г. Това се дължи на първо място на съвсем различното разпределение на силите на пазара на труда. В момента, българските работодатели са изправени пред последствията от демографската яма от 90-те години. Ако през 2012 г. е имало приблизително 2,5 милиона българи на възраст 23 години (най-горещата възраст за младите професионалисти), сега те са с около една трета по-малко, а до 2017 г., тази цифра е намаляла почти наполовина. Според прогнозите, до 2020 г. броят на населението в трудоспособна възраст ще започне да расте. Но това ще се случи, разбира се, не за един ден.

Такова значително съкращение на ресурсите подтиква работодателите да бъдат по-внимателни към съществуващия персонал. Според данните на отдела по заетостта обаче, в близко бъдеще много предприятия все пак ще пристъпят към съкращения. Други ще прехвърлят служителите си на непълно работно време.

Става ясно, че тези процеси са икономически оправдани, но малко от ръководителите се радват на уволненията на служителите. Здравият работодател изпитва не по-малко стрес от тези, които е принуден да остави без работа.

Съществуват обаче и инструменти, които могат не само да намалят напрежението в екипа в разгара на съкращенията, но и да оставят шанс на работодателя да върне уволнените специалисти. В крайна сметка, кризата не е вечна и един стар доверен приятел, както знаете, често е по-добър от новия.

Дружба после служба

За най-ефективният инструмент за приятелско разделяне с освободените кадри, справедливо се смята аутплейсмент-а. Накратко, аутплейсмент - това е уволнение на служител с едновременно съдействие за по-нататъшна заетост. Подобен механизъм активно се използва от големите западни компании. Например, компанията Procter & Gamble в периода на реорганизация, пристъпи към съкращения, създаде собствен център за преквалификация и заетост на повечето от своите бивши служители. Защо? Много просто! Дори един служител, хладнокръвно изхвърлен пред вратата, може да причини на компанията много проблеми. Информация може да „изтече“ към конкурентите, нестихващи слухове за делата на компанията, обжалвания пред инспекцията по труда с всякакви (често справедливи) оплаквания. А ако става дума за масови съкращения? Компанията от обидени колеги може буквално да удави бизнеса Ви, заливайки интернет с отрицателни отзиви и коментари. Това особено важи за сравнително малките градове.

Не забравяйте и за още един фактор. Компетентните, знаещи за силните и слабите страни на Вашия бизнес, специалисти и топ-мениджъри, лесно ще стигнат до конкурентите. А вие, изразходвайки енергията за тяхното обучение, ще гледате как Вашите съперници жънат плодовете на Вашите трудове.

Тези фактори доведоха до появата на аутплейсмент културата. За да се “разделите приятелски” с бившия колектив, можете да се обърнете към специалисти. Има известни случаи, в които аутплейсмент включва „тайно уволнение“: рекрутерите задочно намират нова работа на сътрудниците и след това ги уволняват от настоящото дежурство. У човека не възниква каквото и да е подозрение, че са се отървали от него. Това е напълно оправдано, в случай на уволнение на влиятелни топ-мениджъри, чиято обида може да бъде твърде скъпа за бизнеса. Обичайният вид пренасочване следва по-очевиден модел. В случай на необходимост от преквалификация, рекрутерите оценяват нивото на професионална компетенция на служителите, но най-важното е, че се преминава от настроение на „изгубена надежда“ към темата „нови хоризонти“. Идеалният случай, е ако работата се извършва преди трудоустойството. Стойността на подобни контракти варира от една заплата до 15% от годишния доход на служителите.

Съвсем наскоро, аутплейсмент осъществи компанията “Балтика”. Тя спря производството в Челябинск и Красноярск, което доведе до съкращението на няколкостотин души. На всеки служител беше предложено уволнение по взаимно съгласие с изплащане на седем средномесечни заплати и годишен бонус. В допълнение, компанията сключи споразумение с кадрови агенции, които работиха над трудоустройството на екипа. Общата стойност на компенсационните програми възлиза на повече от 300 милиона рубли.

Но това е по-скоро изключение. Според някои оценки, от всички руски компании, за аутплейсмент се обръщат само около 2%. Колко жалко! Загубите, причинени на бизнеса от обидени бивши служители, често многократно надвишават разходите за приятелство.

Основни правила за аутплейсмент

Първото правило за коректно уволнение - да не обсъждате плановете си с никого, докато не информирате самия съкратен служител. Няма нищо по-лошо от това, да научиш за съдбата си от съчувстващ колега.

Не отлагайте неприятния разговор „от болна глава на здрава“. Служителят трябва да бъде уволнен от този, който го е назначил. Не забравяйте да похвалите служителя за предимствата, които са забелязани в работата му и обяснете защо сте взели решението да го уволните. Не пренебрегвайте възможността да давате съвети за по-нататъшното му професионално израстване.

Отбележете уволнението с определено число, отразете в работния му график времето за интервюто. А след уволнението, ако е необходимо, запазете за уговореното време достъпа до компютъра и телефона за намиране на работа.

Опитайте се по най-добрия начин, да помогнете на човека в по-нататъшното му трудоустройство. Напишете положителна препоръка или още по-добре, препоръчайте го на някой, когото познавате. Първо, това ще увеличи лоялността на целия екип, а увереността в бъдещето е най-добрият мотиватор. И второ, ще бъдете сигурни, че подчиненият не е отишъл при конкурентите.


Най-търсените професии през 2025 г.: какво оформи пазара на труда
Пазарът на труда през 2025 г. беше по-динамичен от всякога и предлагащ нови възможности за хора с най-различен опит. Много компании разшириха екипите си, а някои професии изпъкнаха като особено желани. Това се дължи както на ускорената дигитализация, така и на нуждата от по-специализирани технически умения и устойчиви индустриални процеси. Всички тези фактори оформиха ясна картина за това кои направления привлякоха най-силно внимание през годината. 1. Технологичният сектор остана лидер през 2025 г. И тази година технологичните роли запазиха своята водеща позиция. Компаниите продължиха да внедряват нови дигитални решения, да укрепват киберсигурността си и да увеличават капацитета на IT отделите. Ето защо професиите, свързани с разработка на софтуер, тестване, DevOps и техническа поддръжка, бяха сред най-търсените. В основата на този интерес стои потребността от автоматизация и оптимизиране на процесите. Щом бизнесът разчита на стабилни дигитални системи, специалистите, които ги поддържат, неизбежно са сред най-ценните. 2. Ръст в търговията и обслужването – секторът, който не губи скорост Търговията продължи да бъде един от най-активните източници на нови позиции. Магазини, супермаркети, онлайн търговци и клиентски центрове имаха непрекъсната нужда от хора. Най-чести бяха позициите за консултанти, касиери и специалисти обслужване. Променените навици на потребителите също повлияха сериозно. Повече онлайн покупки означават повече логистика, повече комуникация с клиенти и по-бърза реакция. Точно затова умения като адаптивност и способност за работа в динамична среда станаха решаващи за успешните кандидати. 3. Производството и инженерните дейности – стабилен ръст в регионите Индустриалните зони около големите градове оживяха през 2025 г., като все повече компании разширяваха производствените си процеси. Търсеха се оператори, техници, специалисти по поддръжка и контрол на качеството — професии, които гарантират стабилна заетост и сигурен растеж. Инженерните роли също бяха силно търсени. Компаниите се нуждаеха от експерти в електрониката, механиката, автоматизацията и енергетиката, тъй като технологичната модернизация се превърна в приоритет. Много кандидати избраха именно този сектор заради добрите условия и възможностите за специализация. 4. Логистика и транспорт – сектор, движен от онлайн търсенето С растежа на електронната търговия логистиката остана в центъра на вниманието. През 2025 г. масово се търсеха шофьори, складови служители, експедитори и координатори на доставки. Обемът от поръчки не намаля през нито един сезон, което наложи разширяване на екипите. Това е сектор, който реално предлага много възможности за развитие — включително повишения и преминаване към по-специализирани функции. Затова и интересът към него беше толкова висок. 5. Административни и финансови специалисти – основният гръб на бизнеса Всяка организация разчита на стабилна административна и финансова структура. През 2025 г. работодателите активно търсеха хора със следните компетенции: способност да работят организирано и да управляват документи без грешки умения за работа със специализиран софтуер ефективна комуникация и координация между отдели Това направление остана сред най-предпочитаните както заради предвидимия работен процес, така и заради добрата възможност за дългосрочно развитие. Все повече компании търсеха служители, които могат да комбинират административни функции с дигитални умения — комбинация, която ще бъде ключова и занапред. Какво означават тези тенденции за кандидатите? Тенденциите през 2025 г. показват, че уменията, свързани с технологиите, комуникацията и адаптивността, остават най-ценните на пазара. Сектори като търговия, производство, логистика и административни дейности предлагат добри перспективи и стабилност. Онези, които инвестират в обучение и развиват дигитални компетенции, ще имат най-силно предимство през следващите години.
Още »
Как да разпознаете надеждна фирма, предлагаща работа от разстояние
Възможността за работа от вкъщи промени ежедневието на много хора. Тя дава шанс да прекарате повече време със семейството си, да избегнете часове в трафик или просто да работите в среда, в която се чувствате комфортно. Интересът към този модел расте постоянно — и напълно естествено, защото гъвкавостта е ценна. Но заедно с добрите възможности се появяват и предложения, които звучат прекалено хубаво, за да са истински. Именно затова е важно да умеем да разпознаваме коректните работодатели и да се предпазим от рискови обяви. 1. Кои са фирмите, които предлагат работа от вкъщи в България Най-надеждните компании са тези, които имат ясна структура, история и видимо присъствие на пазара. Това обикновено са аутсорсинг центрове, ИТ фирми, дигитални агенции и големи компании, обслужващи клиенти от различни държави. Те работят по утвърдени процеси, имат обучение за служителите си и предоставят всички необходими документи — договор, правила, канали за контакт. Много лесно можете да добиете представа дали дадена фирма е коректна — проверете я в Търговския регистър, разгледайте информация за нея онлайн, вижте какво споделят настоящи и бивши служители. Реалните работодатели не се крият: те имат официален сайт, имейл, телефон и винаги предоставят информация, когато попитате. А когато някой ви иска предварително плащане за „материали“ или „стартов пакет“, това обикновено е първият знак да продължите напред. 2. Какви професии най-често позволяват дистанционна работа Естествено, първи се открояват професиите, при които всичко се случва онлайн. Програмисти, QA специалисти, дизайнери, копирайтъри, маркетолози, преводачи — за тях дистанционната работа е нещо напълно нормално. Тези позиции предлагат свобода, гъвкаво работно време и възможност да бъдете част от международен екип, независимо къде живеете. Но не са само те. Все повече компании търсят хора за обслужване на клиенти, работа в кол центрове, обработка на данни, виртуална помощ, онлайн администрация. Тук най-важно е добрата интернет връзка, организираността и умението да работите самостоятелно. Повечето от тези дейности са ясни и измерими, което прави дистанционния модел лесен за прилагане и за работодателя, и за служителя. 3. Надеждни ли са обявите за работа от вкъщи Шансът да попаднете на реално и коректно предложение е голям, но пазарът има и своите „капанчета“. Съмнителните обяви обикновено се разкриват сами: обещания за високо заплащане без никакви умения, прекалено кратки описания, липса на яснота какво точно ще правите, настояване да преведете пари предварително или комуникация само през личен профил. Надеждните компании са детайлни, прозрачни и подредени. Те ще ви обяснят какво точно ще работите, как ще ви плащат, ще подпишат договор и ще защитят личните ви данни. А когато има интервю, тестова задача или разговор с бъдещия екип — това е добър знак, че компанията работи професионално и търси реален служител, а не просто „кликвания“. 4. Какво заплащане може да се очаква Заплащането при дистанционните позиции варира и е тясно свързано с уменията и конкретната професия. Административните роли и позициите за начинаещи обикновено започват от по-скромни нива, но предлагат стабилност и възможност да се развиете. В техническите професии, дизайна и маркетинга доходите често конкурират — и понякога надминават — тези в офис среда. Важно е обаче възнаграждението да бъде ясно описано още от самото начало. Дали е фиксирано, почасово или на проект? Има ли бонуси, комисионни, проценти? Неясните схеми обикновено крият рискове. Когато всичко е описано ясно и конкретно, това е добър знак, че работодателят работи открито и коректно. Дистанционната работа дава огромни възможности — свобода, баланс и шанс да избирате сред по-широк набор от позиции. Но за да бъде това предимство истинско, изборът на правилния работодател е ключов. Проверявайте информацията, задавайте въпроси и вярвайте на интуицията си. С малко внимание и добра преценка дистанционната кариера може да се превърне в стабилна, мотивираща и удовлетворяваща част от живота ви.
Още »