Ново търсене  

Методи за бързо запомняне на информация

Публикувано от: Zaplata.bg
10 Август, 2019 г.
Методи за бързо запомняне на информация
Снимка: shutterstock

Всеки периодично се сблъсква с необходимостта от изучаване и запаметяване на нова информация. Колкото по-малко знаете за изучавания предмет и колкото повече данни трябва да усвоите, толкова по-голяма сложност ще причинява това.

Не е лесно за ученици и студенти, чието натоварване непрекъснато ще се увеличава, както и за възрастните, които преминават процедура по повишаване на квалификацията си или усвояване на ново полезно умение. Слабо разбраните термини и сложните взаимоотношения между отделните раздели често водят хората до интелектуална задънена улица. В резултат на това, процесът на самообучение се превръща в истински тежък труд, а понякога трябва да се подложите и на много усилия, за да накарате себе си или детето Ви да вземе книга или да седне зад компютъра. 

Но не всичко е толкова безнадеждно! Налице е не толкова популярен начин, който позволява постепенното усвояване на трудно разбираемата информация, опростявайки сложните категории и свързвайки с тях съществуващата информация и личния опит. В резултат на това, процесът на самообучение се превръща в комфортно и вълнуващо преживяване.

Метод на Ричард Фейнман

Ричард Файнман е световноизвестен физик, нобелов лауреат и един от авторите на квантовата електродинамика. Фейнман е бил активен в преподавателската дейност и се е радвал на заслуженото уважение от многото си студенти, включително и поради способността му да обяснява крайно сложни за запомняне научни концепции.

Ричард Файнман е разработил и усъвършенствал метода на усвояване и предаване на сложната информация. Той се основава на максималното опростяване на сложната терминология и разкриването на витиеватите смислови възли.

С помощта на метода на Фейнман, можете сравнително бързо да се ориентирате във всяка област на знанието и да запомните новата информация, която възнамерявате да овладеете. Използвайки тази техника, можете не само значително да подобрите процеса на самообучението си, но и да проверите текущото си ниво на осведоменост и да отстраните от чистата вода т.н. “бели петна” - проблемите, които е необходимо да премахнете. Това е полезно както за учениците, които се подготвят за държавен изпит, така и за възрастните, които искат да бъдат добри специалисти и да получават висока заплата.

И така, нека разберем метода на Файнман.

Стъпка 1. Формулирайте темата за изучаване

Накратко, формулирайте задачата - какво точно планирате да изучавате. След това напишете всичко, което вече знаете за него. Изразявайте мислите си възможно най-опростено. Избягвайте ненужно дългите формулировки и професионалния речник. 

Представете си, че общувате с дете, което не е готово да възприема сложни термини и неразбираеми разсъждения. Имате само няколко минути, за да привлечете и задържите вниманието му с прости аналогии и кратки изречения.

Стъпка 2. Определете белите петна

И така, направихте първата стъпка, следвайки препоръките на Фейнман. Сега трябва да анализирате наличната информация, за да сформирате цялостна представа върху изучавания предмет и да очертаете границите на все още неусвоените части. Постарайте се по възможност да свържете всички елементи в една система. Структурирайте данните, използвайте картинки, графики и диаграми.

Направете списък на белите петна, както и термините, които не сте могли да обясните на ясен език, и ги проучете. Когато натрупате новата информация, върнете се към първата стъпка и постепенно попълвайте своите записи, без да забравяте краткостта и простотата на изложението. 

Важно е да се разбере, че прилагането на метода на Файнман - това не е еднократно действие, а дълъг цикличен процес, чрез който стъпка по стъпка се разкрива избраната тема.

Стъпка 3. Съставете история и я споделете с приятели

Когато информацията бъде проучена в необходимия обем, съчетайте я в интересна история. Представете си, че подготвяте презентация за въображаеми ученици от гимназията. Неопитните слушатели трябва от първия път да усвоят цялата предоставена от Вас информация. Разбира се, за това трябва да сте сигурни, че сами сте усвоили новата информация до необходимата степен.

Ако споделяте историята си с реални хора, то можете да прикрепите получените знанията на всеки етап от обучението. Съберете своите познати или приятели и организирайте образователна мини-лекция. Нека Вашите благодарни слушатели оценят лекотата на възприятието и качеството на представянето на информацията.

Но можете да го направите и без жива публика. Просто от време на време четете историята си на глас и подчертавайте лошо формулираните смислови нюанси. За да си дадете по-обективна оценка, можете да използвате обикновен диктофон. Ако сте технически грамотни, можете да се опитате самостоятелно и като влогъри: просто трябва да стартирате канал в YouTube и редовно да споделяте полезни видеоклипове с абонатите си.

Започнете днес

Основното предимство на метода на Файнман е, че той позволява да се усвоят новите знания на етапи, налагайки нов пласт от неизвестна информация към вече съществуващата основа на предишния опит и да сформирате по-ранен светоглед. 

Благодарение на този подход, Вие ще създадете здрави асоциативни вериги, които подобряват запаметяването и прокарват границите на разбиране, дори и на най-сложните въпроси.

Опитайте се да приложите метода на Фейнман днес, за да подобрите ефективността на Вашето самообучение, да разширите хоризонтите си и да запомните повече полезна информация.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Защо е необходима постоянна преквалификация
Не толкова отдавна ние и нашите родители живеехме в условия, при които човек веднъж в началото на живота си получил дълъг период на образование, след това в продължение на няколко десетилетия прилага своите знания на практика. Не, разбира се, вече в употреба влязоха нови машини, нови методи за диагностициране на доброкачествени тумори, ново оборудване или нови методи за изчисляване на застрахователната сума ... Но да се връщаме отново и отново на училищната скамейка, да зубрим, разбираме и усвояваме основите на новите дисциплини и да полагаме изпити - такава практика все още липсва. Затова се смяташе, че овладяването на чужд език е по-лесно в по-млада възраст, защото тогава паметта на човека „костенее“. И тогава се случи една история - в живота ни избухнаха елементите на информационното и индустриалното общество и те коренно промениха както трудоустройството и търсенето на работа, така и комуникацията с останалите хора. За нашата страна това означаваше и проникване на пазара на услуги, които до момента не бяха известни на българите. Появиха се нови професии не само в областта на информационните технологии. Да, те се породиха с търсенето на програмисти от всякакви места, интернет маркетолози, SEO-оптимизатори, проджект-мениджъри и др. Работата на тези хора е свързана с информационните технологии и не винаги е лесно да се отгатне от името на професията какво точно прави нейният представител. Но фактът, че новите професии се появяват само в IT - това е заблуда. 5 професии, които се появиха у нас преди не повече от 10 години Кредитен брокер - специалист по организиране на заемите във финансовите институции, колектор - специалист по легално връщане на дълговете, барист - лице, което приготвя кафе и кафе напитки, сомелиер - специалист по избора на вино в заведенията за обществено хранене, ивент-мениджър - организатор на бизнес-мероприятия. Опитайте се да откриете в регистъра на професиите и видовете дейности нещо, което съответства поне на горния списък - ще се изненадате. 50 от най-търсените професии на пазара - не са съществували преди 20 години Много родители от поколението на 90-00 не знаят или не могат да обяснят с какво се занимават децата им. Всички хора не само отварят пътя към нови и неизследвани специалности, но и свобода от професионални династии. Какво е метранпаж? Метранпаж - това е старши словослагател в докомпютърна типография. Огромен брой професии са остарели или са се видоизменили до неузнаваемост и не говорим само за древните професии, като тапицер или иконом. Баналните машинописни машини все още могат да намерят своето приложение при секретарите, а някога това беше популярна и търсена професия сред младите момичета. Промени се самият подход към търсенето на работа Изборът на места за работа беше ограничен от географията, кръга от познанства и позицията в обществото. Беше обичайно да се работи на едно място в продължение на много години и това пораждаше деспотизъм от страна на началниците и омраза към работата. Как е сега? Професионалните изкривявания се появяват след 5 години работа в една компания - човек, който работи някъде повече от 5 години, е ветеран, а повече от 7 - управляващ съдружник или съсобственик на компанията. Сега и компаниите не живеят повече от 5 години. Job-hopping - честата смяна на работата - това е не само вредно, но и полезно, а на Запад отдавна се е превърнало в стандарт на пазара на труда. Служителите се конкурират за заплатите и интересните задачи вътре в компанията, а човек, който не се интересува от тази работа, лесно може да намери друга, която е по-подходяща за неговите цели и способности. Можете да намерите интересно свободно работно място в интернет, а ако е в друг град, можете да се преместите на по-благоприятни за вас условия. Можете да отидете на професионална конференция и там да се срещнете с бъдещия си работодател, а най-интересните свободни работни места се появяват във Facebook или на сайтовете на компании, които търсят специалисти. Хоризонтален и вертикален кариерен ръст Компаниите, които са наясно с първата точка, прибягват към хитростта, поощрявайки промяната в специалността в рамките на компанията. При по-напредналите, управлявани по западните закони компании, можете да се преквалифицирате от организатор на събития в анализатор и от тестер към програмист, ако придобиете необходимите умения, опит и знания. Вертикалният растеж на кариерата също се ускорява - сега няма нужда да извървите 35-годишния път от обикновен работник до ръководител на цеха. Прозрачният растеж на заплатите и кариерното развитие - това е всичко, за което претендират професионалистите. Висшето образование не означава нищо Младите хора почти не работят по специалността си: мнозина получават висше образование за родителите си и след това отиват да работят като продавачи и фризьори, защото това им харесва. 90-те съществено промениха картината на света и значението на висшето образование за нуждите на пазара. Мнозина отидоха там, където плащат повече пари, учейки се малко помалко или възползвайки се от специални връзки. Връзката с висшето образование - то е валидно при работата в медицината, юриспруденцията и науката. А счетоводител или университетски учител, всъщност, може да бъде човек от всякаква специалност. И университетите реагират на този тренд, създавайки многобройни „мениджъри“, „икономисти“, „инженери“ с невероятно общ набор от умения, задачи и абстрактен набор от предмети. Непрекъсната преквалификация „Неграмотни в 21 век няма да бъдат тези, които не умеят да четат и пишат, а тези, които не могат да се учат, отучват и пренаучават“ Алвин Тофлър Преквалификацията и самообразованието - това е ключов тренд в нашето съвремие. Съвременният човек променя основната си професия средно веднъж на 5 години. Всички тези 5 години той се учи и прави това не на работа, а в свободното от неговата работа време. През нощта, през почивните дни, на почивка. Онлайн или вечер, в задочен формат. Колегата ми - той е експерт в областта на икономиката, който се учи онлайн, още преди това да стане модерно. Той проведе просто проучване: преброи онези, които се интересуваха от особеностите на изучаваното от тях преди няколко години, и в средата на 2015 г - цифрата се бе увеличила 5 пъти. Проактивна позиция на пазара на труда Преквалификацията - това е проактивна позиция на пазара на труда, което означава, че не само следите тенденциите на вашата професия, но и ако сте готови, да я смените с по-популярна към момента или по-интересна за вас лично. Способността за учене отслабва, ако постоянно не научавате нещо ново. Мозъкът работи като мускул и колкото повече мислите, толкова по-добри ставате и толкова повече тренирате паметта си - толкова повече помните. Днес, постоянното овладяване на нови неща е по-важно от всякога. Ако знаете всичко в професията (или мислите, че знаете), преминете към чужди езици или хобита. Научете се да програмирате на Java, да шиете или да научите италиански. Първо, не се знае къде животът ще ви отведе след следващата икономическа криза, и второ - мозъкът ви ще бъде готов да научи нови неща и лесно ще можете да се адаптирате и усвоявате необходимата информация в променящата се среда.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
6 начина да получите повече опит за кратко време
Ето една история за журналист, който интервюира успешен президент на банка. Репортерът наистина иска да разбере тайната за успеха на бизнесмена. Отговорът бил прост: „Две думи - правилните решения“. „Но как успявате да вземете правилните решения?“ - настоява репортерът. - Една дума - опит. - А къде трупате опит? - журналистът не отстъпва. - Две думи - неправилни решения. Всички знаем колко е важен професионалният и житейски опит, особено за ръководителите. Опитът им дава пространство за важни решения, които те са длъжни да вземат, както и разбирането за това как да ръководят, мотивират и общуват с хората. Опитните ръководители, преминали през огън, вода и медни тръби, използват придобитите знания и умения, за да се придвижват успешно. Как новоизпечените лидери придобиват опита си, ако времето им е ограничено и нямат много стаж зад себе си? 1. Посещавайте обучения Намерете висококачествени образователни програми с добра репутация, които предлагат най-новите препоръки и практическо обучение, които можете да приложите в реалните ситуации от живота. 2. Поемете инициативата Вижте дали имате възможност, например, да поемете отговорността за проекта, вместо силно натоварения Ви шеф. (Ако не, не се отказвайте, изпратете идеята си. Определено някой ще се заинтересува и ще ви вземе, ако прецени, че можете да помогнете). Използвайте всяка възможност да участвате в сериозната работа, както и в разговорите за управлението. Така в сравнително спокойна среда можете да получите много полезна информация и да придобиете необходимите знания за бъдещето, без прекалено голям натиск и риск да загубите всичко. 3. Намерете ментор / група с единомишленици Наставникът може значително да съкрати пътя ви на обучението, като сподели с вас своя опит и вижданията си за това, как би действал той в определени ситуации. Групата от съмишленици, състояща се от млади ръководители, може да изпълнява същата функция, а също така Ви предлага и възможност да учите и израствате заедно. Тук можете да установите делови контакти, които да Ви бъдат много полезни във времето. 4.Четете / гледайте интервюта с професионалисти Много може да се спечели от четенето и / или гледането на интервюта с най-големите лидери, в които те разказват своята професионална история и споделят своя опит. Днес е лесно да намерите интервюта, които могат да ускорят вашето обучение. Много ръководители и бизнес-коучове настоятелно съветват поне по 30 минути дневно да четете професионална литература, за да обновявате и подобрявате своите знания, умения и разбирането на важните неща. 5. Анализирайте и си водете бележки Докато изпълнявате задачите си като ръководител, не забравяйте да отделяте време за анализ. Какво днес се получи добре и какво не? Какво би станало, ако се държа по различен начин в тази ситуация? Но какво ще стане, ако проуча по-обстойно въпроса, преди да реагирам? Понякога ние подсъзнателно се опитваме да заличим неуспехите и грешките си и се концентрираме върху по-нататъшното си напредване. Въпреки че понякога може да бъде полезно на моменти, все пак трябва да се опитаме да се поучим и от грешките си в миналото, ако не искаме да ги повторим в бъдеще. 6.Изисквайте оценка на вашите действия Оценката на вашите действия е необходима за процеса на самоанализа. Можете да имате собствено виждане за ситуацията, но бъдете сигурни, че винаги ще има някой, който ще я види различно. Конфуций пише: „Три пътя водят към мъдростта: пътят на размисъла е най-благородният път, пътят на имитацията е най-лесният път, а пътят на опита е най-горчивият път.“ Мъдростта на всеки млад ръководител ще бъде да предприеме всички необходими стъпки за постигане на мъдростта, като същевременно избягва горчивината от „грешните решения“.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии