Ново търсене  

Как да търсите работа без опит: съвети за начинаещи

Публикувано от: Zaplata.bg
29 Юли, 2019 г.
Как да търсите работа без опит: съвети за начинаещи
Снимка: shutterstock

Директор по продажбите, мениджър логистика, вътрешен треньор, ръководител на отдел по снабдяването ... Колко интересни свободни работни места предлагат сайтовете за търсене на работа. Изпращате автобиография, 1 път, 2, 3 ... 154 пъти ... и с нетърпение очаквате някой да отговори на молбата Ви. Но уви! Няма отговор, нито дори писмо за това, че автобиографията Ви е получена. Нулева конверсия!

Познато? 

Всеки има нужда от опит - т.е. опит на подобна позиция, готови умения и способности, подкрепени от реални постижения в дадена област. Ами ако сте студент или завършил висше образование и никога преди не сте работили? Какво да покажете на потенциалния работодател, като доказателство за изпълнение на поставените задачи?

Изход има!

Никой не се е родил мениджър продажби или финансов директор. Всеки от нас е търсил работа за първи път. Първият път винаги е различен от всички следващи. И тук, заедно с известен късмет, е важно да знаем ключовите фактори за успешното намиране на работа без опит. 

Има три:

  1. Правилно определете целите си в кариерата.
  2. Изберете подходящия работодател.
  3. Представете се така, че да бъдете наети. 

Ще Ви разкажем подробно за всяка от тези стъпки, за да можете успешно да ги приложите на практика. Плюс малко късмет... И ще бъдете наети за първи път! Бинго!

Стъпка номер 1. Определете правилно целите си в кариерата 

Най-важното е, че първата работа отразява Вашите кариерни стремежи. Представете си ситуация: искате да сте готвач, харесвате процеса на приготвяне на различни ястия. Доволни сте, когато резултатите от творчеството Ви доставят удоволствие на другите. Можете да бъдете високо платен готвач в най-добрия ресторант в града или страната. Или може би ще отворите мрежа от собствени ресторанти и ще напишете десетки книги, ще оглавите някоя класация. 

След това трябва да започнете да действате: да се научите от майсторите да готвите, да практикувате в ресторанти с отлична кухня. Но ако баща Ви е лекар, а майка Ви е инженер, и двамата мечтаят да станете програмист и да заемете достойно място в обещаващата ИТ индустрия, то тогава “няма да Ви огрее” мястото в луксозен ресторант и перспективата да се занимавате с любимия си занаят, освен ако не положите огромен труд. 

Ако станете програмист, няма да можете напълно да разкриете таланта си, ще бъдете заети със своята работа и ще чакате уикенда, когато ще можете да се съберете с приятели на собственоръчно приготвения пикник. И няма да имате собствени ресторанти, авторски рецепти и многобройни фенове. Дом-работа-компютър в опен-спейс-кодинг. И никакви перспективи и желания за постигане на нови висоти в професията? И ако към това добавим и стабилния доход, заема за апартамента и семейството, което трябва да издържате... Няма повече да имате шанс да отидете дори и за малка сума да се поучите от опита на световно известния шеф.

СЕГА е подходящото време в живота Ви, да решите кой искате да станете и да направите първата стъпка.

Стъпка номер 2. Избери подходящия работодател 

Първата работа е необходима само за да получите търсените за избраната професия умения, първото вписване в автобиографията и да представите съответния опит следващия път! Следователно, първият работодател трябва да бъде избран според този принцип. 

Многобройни изследвания и проучвания показват, че съвременните висшисти търсят предимно предложения от работодателите, които обещават бърз кариерен растеж. Но ключът към успеха при търсенето на първа работа е да приемете, че не търсите работа за бърза кариера или пари. Имате нужда от компания, която може да Ви научи на всичко, което е необходимо в професията, така че по-късно да можете смело да представите своите умения, знания и опит на следващия работодател. А за да се “продадете” по-скъпо, трябва да имате какво да продавате. Именно това е времето за набиране на съответния “опит” и това трябва да се направи на първо място на работа. Разбира се, може да имате достатъчно късмет и да се представите по най-добрия начин и първият работодател да Ви предложи придвижване нагоре по кариерната стълбица след година. Но не разчитайте на това.

Следователно, критериите за първия работодател трябва да бъдат следните: 

Ако тези критерии са изпълнени, останалото е незначително. Дори ако Ви плащат малко и не посочват никакви перспективи за кариера, но можете да овладеете професията на Вашата мечта за една година, не се нуждаете от нищо друго. След като придобиете ценните знания, умения и страхотен запис в автобиографията, лесно можете да намерите работа с по-висока заплата. Ще имате подходящ опит, който повечето работодатели се стремят да намерят в кандидатите за работа.

Стъпка номер 3. Представете се така, че да бъдете наети 

Разбира се, без опит е трудно да си намерите работа и да се представите пред потенциалния работодател. Ето защо, по-долу ние предлагаме препоръки, които ще ви помогнат да получите първата си работа.

Как да намерите първата работа

Как да изготвите атрактивна автобиография

Основната задача на всяка автобиография е да покаже не само силните Ви страни, но и тези, които са важни за потенциалния работодател. Като правило, компаниите, които разглеждат кандидатите без опит, очакват от вас да дойдете и бързо да научите всичко. Затова е необходимо в автобиографията да се посочи, че можете да направите това и се интересувате колкото се може по-бързо от овладяването на професията. Освен това е важно да споделяте техните корпоративни ценности и да притежавате важни качества в техния бизнес. Като правило, ценностите и изискванията за служителите са подробно описани на сайтовете на успешните компании. Обикновено, тази информация се публикува в раздела “За нас” и ”Кариера”.

Често от новодошлите се очаква да имат активна житейска позиция, способност да работят в екип, постоянство в постигането на целите (фокусиране върху резултатите) и способност за бързо учене. Оценяват се лидерството, аналитичните умения и уменията за организация на работата, както и способностите за убеждение и ефективна комуникативност. В самото начало на автобиографията, след името и контактите, можете да поставите раздел “Силни страни” и да посочите 4-5 качества и умения, които наистина притежавате. Най-добре е в следващите раздели да потвърдите тези качества с примери за участие в конкретни проекти или дейности.

В резюмето няма да имате подробна секция „Опит“, но вместо това можете да създадете секции „Проекти“ или „Участие в проекти“. Там можете да изброите различни прояви, свързани с Вашата социална дейност в университета или младежки организации (може би сте били ръководител на група, или доброволец в някой важен социален проект, или ръководител на екип в бизнес-игри, капитан на спортен отбор и др.). Основното е, че имате биографични факти, потвърждаващи активна позиция. За потенциалния работодател, това ще означава, че имате добре развити лидерски и организационни умения.

Много хора препоръчват да започнете автобиографията си от секция „Цели“. Но не трябва да пишете общи фрази в нея - „да си намеря работа, където мога най-добре да приложа таланта си“. Това не работи, защото работодателите не знаят какви таланти имате и освен това не могат да поемат отговорност за Вашата самореализация. Напротив - по-добре е да напишете нещо много специфично, например „да започна кариера в отдел доставки и да се изкача до успешен мениджър по доставките за една година”. Ще изглеждате като целенасочен човек, който знае точно какво иска и е готов да даде най-доброто, за да постигне целта си.

Много информативен може да бъде разделът “Умения”, където да изброите всичко, което умеете. Освен стандартните компютърни умения е важно да се уточни нещо, което да ви отличава от останалите кандидати. Възможно е да умеете да фотографирате или обработвате снимки, да монтирате видеоклипове, да рисувате в 3D, да настройвате рекламите в социалните мрежи, да шофирате автомобил или да организирате празници. Тези умения ще бъдат полезни, за да Ви отличат, а може би някой ще поиска и да Ви покани в екипа си.

Как да преминете интервюто

Обикновено, по време на интервю, работодателят се интересува не само от фактите за Вас, които вече са станали известни от автобиографията, но и от Вас като личност. Успехът на интервюто зависи до голяма степен от това, колко уверен ще се почувствате и ще водите разговора. 

Освен това, работодателят ще се поинтересува от подробностите за онези Ваши качества, които са важни за компанията. Ако там ценят аналитичните умения, разкажете за ситуации, когато е било необходимо да се намери и анализира голямо количество информация по време на подготовката на дипломната работа. Опишете го така, че задачата да не изглежда много проста и ролята Ви в решаването й да е ключова. Погрижете се да запазите примери от живот, когато сте показали силните си страни. Може да имате нужда от 4-7 такива примера, за да изглеждате убедителни.

И така, ако сте определили правилно целите си в кариерата и сте избрали подходящия работодател, и сте успели с помощта на нашите препоръки да се представите така, че да сте наети... Поздравления! Получихте първата си работа. Следващия път ще бъде много по-лесно да „продадете” себе си, защото можете да представите реални постижения и опит във вид на доказателство за Вашия професионализъм. А някои от нашите препоръки ще Ви помогнат и в бъдеще.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии