Ново търсене  

Как да търсите работа без опит: съвети за начинаещи

Публикувано от: Zaplata.bg
29 Юли, 2019 г.
Как да търсите работа без опит: съвети за начинаещи
Снимка: shutterstock

Директор по продажбите, мениджър логистика, вътрешен треньор, ръководител на отдел по снабдяването ... Колко интересни свободни работни места предлагат сайтовете за търсене на работа. Изпращате автобиография, 1 път, 2, 3 ... 154 пъти ... и с нетърпение очаквате някой да отговори на молбата Ви. Но уви! Няма отговор, нито дори писмо за това, че автобиографията Ви е получена. Нулева конверсия!

Познато? 

Всеки има нужда от опит - т.е. опит на подобна позиция, готови умения и способности, подкрепени от реални постижения в дадена област. Ами ако сте студент или завършил висше образование и никога преди не сте работили? Какво да покажете на потенциалния работодател, като доказателство за изпълнение на поставените задачи?

Изход има!

Никой не се е родил мениджър продажби или финансов директор. Всеки от нас е търсил работа за първи път. Първият път винаги е различен от всички следващи. И тук, заедно с известен късмет, е важно да знаем ключовите фактори за успешното намиране на работа без опит. 

Има три:

  1. Правилно определете целите си в кариерата.
  2. Изберете подходящия работодател.
  3. Представете се така, че да бъдете наети. 

Ще Ви разкажем подробно за всяка от тези стъпки, за да можете успешно да ги приложите на практика. Плюс малко късмет... И ще бъдете наети за първи път! Бинго!

Стъпка номер 1. Определете правилно целите си в кариерата 

Най-важното е, че първата работа отразява Вашите кариерни стремежи. Представете си ситуация: искате да сте готвач, харесвате процеса на приготвяне на различни ястия. Доволни сте, когато резултатите от творчеството Ви доставят удоволствие на другите. Можете да бъдете високо платен готвач в най-добрия ресторант в града или страната. Или може би ще отворите мрежа от собствени ресторанти и ще напишете десетки книги, ще оглавите някоя класация. 

След това трябва да започнете да действате: да се научите от майсторите да готвите, да практикувате в ресторанти с отлична кухня. Но ако баща Ви е лекар, а майка Ви е инженер, и двамата мечтаят да станете програмист и да заемете достойно място в обещаващата ИТ индустрия, то тогава “няма да Ви огрее” мястото в луксозен ресторант и перспективата да се занимавате с любимия си занаят, освен ако не положите огромен труд. 

Ако станете програмист, няма да можете напълно да разкриете таланта си, ще бъдете заети със своята работа и ще чакате уикенда, когато ще можете да се съберете с приятели на собственоръчно приготвения пикник. И няма да имате собствени ресторанти, авторски рецепти и многобройни фенове. Дом-работа-компютър в опен-спейс-кодинг. И никакви перспективи и желания за постигане на нови висоти в професията? И ако към това добавим и стабилния доход, заема за апартамента и семейството, което трябва да издържате... Няма повече да имате шанс да отидете дори и за малка сума да се поучите от опита на световно известния шеф.

СЕГА е подходящото време в живота Ви, да решите кой искате да станете и да направите първата стъпка.

Стъпка номер 2. Избери подходящия работодател 

Първата работа е необходима само за да получите търсените за избраната професия умения, първото вписване в автобиографията и да представите съответния опит следващия път! Следователно, първият работодател трябва да бъде избран според този принцип. 

Многобройни изследвания и проучвания показват, че съвременните висшисти търсят предимно предложения от работодателите, които обещават бърз кариерен растеж. Но ключът към успеха при търсенето на първа работа е да приемете, че не търсите работа за бърза кариера или пари. Имате нужда от компания, която може да Ви научи на всичко, което е необходимо в професията, така че по-късно да можете смело да представите своите умения, знания и опит на следващия работодател. А за да се “продадете” по-скъпо, трябва да имате какво да продавате. Именно това е времето за набиране на съответния “опит” и това трябва да се направи на първо място на работа. Разбира се, може да имате достатъчно късмет и да се представите по най-добрия начин и първият работодател да Ви предложи придвижване нагоре по кариерната стълбица след година. Но не разчитайте на това.

Следователно, критериите за първия работодател трябва да бъдат следните: 

Ако тези критерии са изпълнени, останалото е незначително. Дори ако Ви плащат малко и не посочват никакви перспективи за кариера, но можете да овладеете професията на Вашата мечта за една година, не се нуждаете от нищо друго. След като придобиете ценните знания, умения и страхотен запис в автобиографията, лесно можете да намерите работа с по-висока заплата. Ще имате подходящ опит, който повечето работодатели се стремят да намерят в кандидатите за работа.

Стъпка номер 3. Представете се така, че да бъдете наети 

Разбира се, без опит е трудно да си намерите работа и да се представите пред потенциалния работодател. Ето защо, по-долу ние предлагаме препоръки, които ще ви помогнат да получите първата си работа.

Как да намерите първата работа

Как да изготвите атрактивна автобиография

Основната задача на всяка автобиография е да покаже не само силните Ви страни, но и тези, които са важни за потенциалния работодател. Като правило, компаниите, които разглеждат кандидатите без опит, очакват от вас да дойдете и бързо да научите всичко. Затова е необходимо в автобиографията да се посочи, че можете да направите това и се интересувате колкото се може по-бързо от овладяването на професията. Освен това е важно да споделяте техните корпоративни ценности и да притежавате важни качества в техния бизнес. Като правило, ценностите и изискванията за служителите са подробно описани на сайтовете на успешните компании. Обикновено, тази информация се публикува в раздела “За нас” и ”Кариера”.

Често от новодошлите се очаква да имат активна житейска позиция, способност да работят в екип, постоянство в постигането на целите (фокусиране върху резултатите) и способност за бързо учене. Оценяват се лидерството, аналитичните умения и уменията за организация на работата, както и способностите за убеждение и ефективна комуникативност. В самото начало на автобиографията, след името и контактите, можете да поставите раздел “Силни страни” и да посочите 4-5 качества и умения, които наистина притежавате. Най-добре е в следващите раздели да потвърдите тези качества с примери за участие в конкретни проекти или дейности.

В резюмето няма да имате подробна секция „Опит“, но вместо това можете да създадете секции „Проекти“ или „Участие в проекти“. Там можете да изброите различни прояви, свързани с Вашата социална дейност в университета или младежки организации (може би сте били ръководител на група, или доброволец в някой важен социален проект, или ръководител на екип в бизнес-игри, капитан на спортен отбор и др.). Основното е, че имате биографични факти, потвърждаващи активна позиция. За потенциалния работодател, това ще означава, че имате добре развити лидерски и организационни умения.

Много хора препоръчват да започнете автобиографията си от секция „Цели“. Но не трябва да пишете общи фрази в нея - „да си намеря работа, където мога най-добре да приложа таланта си“. Това не работи, защото работодателите не знаят какви таланти имате и освен това не могат да поемат отговорност за Вашата самореализация. Напротив - по-добре е да напишете нещо много специфично, например „да започна кариера в отдел доставки и да се изкача до успешен мениджър по доставките за една година”. Ще изглеждате като целенасочен човек, който знае точно какво иска и е готов да даде най-доброто, за да постигне целта си.

Много информативен може да бъде разделът “Умения”, където да изброите всичко, което умеете. Освен стандартните компютърни умения е важно да се уточни нещо, което да ви отличава от останалите кандидати. Възможно е да умеете да фотографирате или обработвате снимки, да монтирате видеоклипове, да рисувате в 3D, да настройвате рекламите в социалните мрежи, да шофирате автомобил или да организирате празници. Тези умения ще бъдат полезни, за да Ви отличат, а може би някой ще поиска и да Ви покани в екипа си.

Как да преминете интервюто

Обикновено, по време на интервю, работодателят се интересува не само от фактите за Вас, които вече са станали известни от автобиографията, но и от Вас като личност. Успехът на интервюто зависи до голяма степен от това, колко уверен ще се почувствате и ще водите разговора. 

Освен това, работодателят ще се поинтересува от подробностите за онези Ваши качества, които са важни за компанията. Ако там ценят аналитичните умения, разкажете за ситуации, когато е било необходимо да се намери и анализира голямо количество информация по време на подготовката на дипломната работа. Опишете го така, че задачата да не изглежда много проста и ролята Ви в решаването й да е ключова. Погрижете се да запазите примери от живот, когато сте показали силните си страни. Може да имате нужда от 4-7 такива примера, за да изглеждате убедителни.

И така, ако сте определили правилно целите си в кариерата и сте избрали подходящия работодател, и сте успели с помощта на нашите препоръки да се представите така, че да сте наети... Поздравления! Получихте първата си работа. Следващия път ще бъде много по-лесно да „продадете” себе си, защото можете да представите реални постижения и опит във вид на доказателство за Вашия професионализъм. А някои от нашите препоръки ще Ви помогнат и в бъдеще.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Как да създадете креативна автобиография
Създаването на видеоклипове с анимация и звук, използване на възможностите за контекстуална реклама, експериментирането със CV формуляр, поставянето на информация за себе си върху продукти, които се доставят до офиса на потенциалния работодател за вътрешни нужди - това са само няколко примера за креативни автобиографии. Грешката, която кандидатите правят е нежеланието да подчертаят своята оригиналност, талант, иновативен подход и креативност към решаването на проблемите. На пазара на труда, където хората се оценяват като професионалисти, необичайната автобиография може да бъде ключът, който отваря вратата им към нужния работодател. Но в същото време трябва да помним: привлечете вниманието към себе си - това не означава да се продавате. Създаването на нестандартна автобиография - това е много фина работа с индивидуални решения. Трябва да проучите задълбочено корпоративната култура на „мечтаната компания“, за да сте уверени, че оригиналният замисъл ще подчертае Вашите силни страни като специалист. В противен случай, резултатите от Вашата находчивост ще бъдат хвърлени в кошницата с надпис 'неадекватна'. Кой често прибягва до съставянето на креативна автобиография? Освен работниците в творческите професии, над създаването на нестандартна автобиография се насочват и кандидатите, които претендират за работа в корпорации с гръмки имена Такива работодатели не публикуват обяви за намиране на служители, но щастливата случайност може да Ви помогне да попаднете сред такива екипи, а креативната автобиография увеличава шансовете Ви за това. За обективност трябва да се добави, че онези кандидати, които вече са изпробвали всички стандартни начини за намиране на работа, също прибягват до нестандартната самопрезентация. Оптимални примери за креативна автобиография Впрочем, във всяка ситуация можете да намерите 'златната среда'. Ако искате да направите CV-то си по-интересно, но не искате да „отидете твърде далеч“ с оригиналността, можете да използвате следните образци за креативна автобиография: Картинки, графики и диаграми, вместо букви. Визуализирайте автобиографията си и това може да се окаже печелившия ход. Нагледност. Ако някои от ключовите Ви качества или компетенции могат да бъдат допълнени със снимки, защо да не го направите. Слайд-шоу презентацията е отлична структура на информацията, която спомага за нейното запомняне.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Етапи при изграждането на бизнес кариера
Кариерата - това е съзнателна траектория на движението на човек в рамките на дадена професия или организация. Видове делови кариери Разграничават се такива типове, като вътрешноорганизационна и междуорганизационна кариера. Първият тип предполага, че човек се развива и усъвършенства като специалист и професионалист в рамките на дадена компания, докато вторият е кариера в една област, но в различни компании. И първият, и вторият тип кариера се реализират в 3 направления: Вертикална посока на кариерата - това е издигането до по-високо структурно ниво в йерархията. Хоризонтална - преместване на служителя в друга функционална област на дейност. Хоризонталната кариера - това е кариерата на специалиста. Центростремителна - придвижването на служителя към ръководството на организацията. Човек в процеса на трудовата си дейност съзнателно се придвижва по тази траектория в рамките на избраната от него професия или организация и съответства на неговите умения, способности, възможности за квалификация, амбиции и очаквани възнаграждения. Типове кариери Съществуват 7 вида професионални кариери: Суперавантюристична кариера предполага много висока скорост на напредване с пропускането на определени етапи от кариерното развитие или рязка промяна в областта на дейност. Случайна - като основа с течение на обстоятелствата. Съвместна - придвижване с лидера. Традиционна кариера - това е постепенния напредък, когато всичко зависи от управленските качества на човека, с малка степен на протекция и връзки. Последователна кариера - това е кризисен тип, характерен за периодите на промяна, които включват приспособяване на ръководителя. Прагматична кариера - промяна в сферата на дейност във връзка с промените във външната среда. Отблъскващ тип кариера - характерна за лидера, чиято основна цел е задържането на заеманата в момента позиция. Преобразуващ тип кариера - бърза и динамична смяна на сферата на дейност, придружена с голяма решителност. Еволюционен тип кариера - растежът на организацията се дължи на растежа на работните места. В зависимост от социално-икономическата ситуация, формата на собственост и сферата на дейност се сформират чрез преобладаващите типове кариера. Етапи на кариерите По време на деловата кариера, човек обикновено преминава през 5 от нейните етапи: Предварителен етап - ако сте под 25 години и се подготвяте за трудова дейност, а също така сте заети с избора на район, тогава определено сте на този етап. Етап на формиране - ако сте под 30 години, усвоявате работата и развивате професионални умения. Етап на придвижване - на възраст сте до 45 години, професионално сте развити и се самореализирате. Етап на завършване - вече сте на възраст над 60 години, подготвяте се за прехода към пенсиониране, загрижени сте за намирането и обучението на собствения си заместник. Пенсионен етап - след 65 години се занимавате със съвсем различна дейност, а не непременно с трудова.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии