Ново търсене  

Как да създадете автобиография, която работи

Публикувано от: Zaplata.bg
28 Юли, 2019 г.
Как да създадете автобиография, която работи
Снимка: shutterstock

Как правилно да напишете автобиография?

Съществува огромен брой препоръки за съставянето на правилната автобиография, но всички те са противоречиви. Нужно ли е да се вмести в една страница? Каква информация да се постави в началото, при изготвянето на автобиографията? Трябва ли да се включи информация относно хобито? Автобиографията - това е един от начините да се направи първо впечатление. Затова си заслужава да й обърнем най-голямо внимание.

Какво казват експертите

„Съставянето на ефективна автобиография не е лесна работа. Този процес не може да бъде прост или бърз.” - казва Джейн Хейфец, експерт по автобиографиите и основател на Right Resumes. Не мислете, че можете да седнете и да направите ефективна автобиография за час. Трябва внимателно да помислите какво и как да напишете. Така, че мениджърът по персонала да си каже: „Нуждаем се от този конкретен човек“. В крайна сметка, това е нещо повече от автобиография. Това е „маркетингов документ“. Мениджърът по наемане - това е купувачът, а Вие - продуктът. И трябва да му дадете причина да Ви закупи. Ето как да напишете автобиография, която със сигурност ще привлече вниманието.

Вкусно начало 

Първите 15-20 думи от Вашата автобиография са от решаващо значение, защото те трябва да привличат вниманието. Започнете с кратко описание на опита си. По-късно, в хода на писането на текста, ще имате възможност подробно да го разпишете. Междувременно го направете кратко, посочвайки само необходимото и показвайки, че сте готови за съответното свободно работно място. Трябва да бъде назована длъжността, придружена с кратко описание. Например: “специалист по информационна сигурност, който ...”

Важно е да се отбележи, че описанието трябва да съответства на това, което компанията търси. Ето два примера: 

  1. “Ръководител на здравна служба с повече от 25 години опит във водещи медицински учреждения”. 
  2. ”Стратегически и изпълнителен директор по развитието на бизнеса със значителен опит в разработването, внедряването и реализирането на широк спектър от инициативи по корпоративен растеж и преразпределение.”

И да, обезателно не забравяйте да избягвате клишетата, когато пишете автобиография. Използването на баналности само влошава цялостното впечатление и разваля всичко. Те са безсмислени, очевидни и скучни за четене.

Правилната последователност 

Ако сменяте сферата на дейностите, не включвайте в автобиографията си това, което би изглеждало излишно. А след встъплението се препоръчва незабавно да се постави блок с постиженията, които ще се превърнат в нещо като мост между опита и изискванията към работата. Постижения в автобиографията - това е един вид история, обемна и информативна, която показва, че сте готови за тази позиция. Трябва да обърнете внимание на себе си и да го направите така, че мениджърът по кадри да поиска да разговаря с вас. Не заради това, което сте, а заради това, което сте успели да направите.

След раздела с постиженията, избройте трудовата си история и свързания с нея опит. След това добавете подходящо образование. Някои хора са склонни да подчертават, че имат висше образование. Това може да е подходящо в академичните среди, но ако кандидатствате в някой бизнес, по-добре е първо да посочите Вашия трудов опит, а дипломите, степените и сертификатите ги оставете за по-късно - за ефективния завършек.

В някои автобиографии има раздел с умения. Можете да го пропуснете и да не указвате нищо там. Ако автобиографията има правилно начало, работодателят ще разбере какви умения имате. Ако не сте го убедили в това до края на автобиографията, той просто няма да Ви повярва. Така че, ако имате опит с определен вид софтуер, включете го в раздела „Опит“. И ако умението е нужно за работата, включете го в първия раздел.

Правилна избирателност

Изкушаващо е да изброите всяка своя длъжност, умение или степен. Но не правете това. Автобиографията не трябва да бъде всеобхватна. Просто трябва да убедите мениджъра, че сте подходящ за тази конкретна позиция. Същото важи и за доброволческата работа. Посочете информация за нея в опита - заедно с прости длъжности. Но само ако е уместно. 

Ами фактът, че отлично се грижите за зайците и сте активен участник в движението за защита на хамстерите? Работодателят може да бъде доста толерантен към нещата, които не са свързани с работата, но трябва да спазвате мярка. Ако подготвяте автобиография за работа в по-неформална компания, която подчертава значението на баланса между работа и живот, можете да включите малък раздел посветен на вашите хобита и интереси. За по-официално място, тази практика няма да проработи.

Постижения, а не отговорности

Основното правило е че 95% от това, което пишете, трябва да показва постиженията Ви. “Аз управлявах екип от 10 души” - това казва малко. Трябва да задълбаем по-дълбоко. Ще се увеличи ли търсенето на продуктите на компанията след Вашата работа? Ще започнат ли служителите да се справят по-добре в работата си? Покажете стила на управлението си. Дайте конкретни примери. Ако можете да посочите ясни проценти или суми, ще получите повече доверие. Разбира се, няма нужда да оценявате в цифри всичко. В противен случай, автобиографията Ви ще изглежда като счетоводен отчет.

Четливост 

Не правете шрифта твърде малък и се опитайте да поберете цялата информация на една страница. Оптимално - средна четливост на шрифта и автобиография от 2-3 страници. Това не е граница, но е по-добре - не повече от три страници. Една обаче няма да е достатъчна, защото няма да сформира правилното впечатление. Можете да допълните информацията със съответните линкове към своята работа. Въпреки това, трябва да мотивирате работодателя да ги последва. Не предоставяйте само URL, но накратко кажете в един ред какво важно намира на този адрес. 

Що се отнася до шрифтовете, придържайте се към най-често срещаните. Простотата - това е яснотата, чистотата и елегантността. Правете интервали между абзаците и разделите, включете списъци и маркирайте важните точки, които мениджърът по наемане да поиска да продължи да чете. Колкото по-лесно е за четене, толкова по-добре.

Поглед отстрани

Трудно е да бъдете обективни за собствения си опит и постижения. Много хора ги преувеличават или принизяват, или просто не могат да намерят точните думи. Поискайте помощ от приятел, колега или роднина. Можете да поискате да оценят автобиографията като цяло, както и конкретни места, в които се съмнявате. Позволете на приятел или колега да Ви помогне да отговорите на въпросите:

  1. „Моят опит наистина ли съответства на тази длъжност?“
  2. „Не принизявам ли постиженията си?“
  3. „Не преувеличавам ли?“

Между другото, важно е да се отбележи, че Вашият помощник трябва да каже истината, истината и само истината. Оценката трябва да бъде обективна. Това е нашата цел. Затова, помолете го предварително да бъде критичен. Също така: не би било излишно да се поиска от някой да провери автобиографията за логика, граматика, правопис и пунктуация.

За всяка цел, свое средство 

Не мислете, че можете да имате само една автобиография. За всяко отделно работно място си струва да създадете отделна собствена версия - най-подходящата и печелившата за него. Можете обаче да създадете и някаква база или „основна автобиография“, която убедително да предостави най-важната информация. За всяка конкретна длъжност, променете подробностите и подчертайте различните моменти. Какво може да бъде премахнато и съответно да бъде добавено. Припомнете си, че е необходимо да се подчертаят точно онези моменти и качества, които са важни за този пост. Всички Ваши автобиографии не трябва да бъдат коренно различни, но трябва да направите всяка за конкретната ситуация.

Ефективни профили в социалните мрежи и услугите за търсене на работа

Много компании проверяват страниците в социалните мрежи. Чрез тях е възможно да се намери добра работа. Можете да се възползвате и да използвате профилите си, за да създадете имидж на професионалист, както и да подчертаете качествата и постиженията, които се изискват за позицията за която кандидатствате. Изберете правилната снимка и попълнете информацията за кариерата и образованието си.

Присъедините се към съответните професионални общности. Препоръчваме също да се регистрирате в социалните мрежи за професионалисти. Например, като LinkedIn.

Създайте профил в избраните сайтове и го попълнете по вида на автобиографията. Покажете професионализма си, като попълните страницата с подходящата информация. Въпреки това, не повтаряйте всичко така, както е в автобиографията. В противен случай, тя ще изглежда така, сякаш не сте се старали и въобще не се интересувате от работата. Покажете своята личност.

Основни принципи

Препоръчваме:

  1. Започнете с кратко описание на това, кой сте и защо сте подходящи за тази работа. 
  2. Подчертайте важните постижения. 
  3. Адаптирайте автобиографията за конкретната позиция и за специфичните изисквания.

Не препоръчваме:

Пример от практика №1: Адаптиране на автобиографията 

Когато Иван търсил работа, той започнал да описва идеалната работа за себе си. ”Зададох си въпроса, какви роли и отговорности искам.” Той очертава ключовите моменти и след това съставя съответната автобиография. 

Като старши мениджър, той се съмнявал, че ще намери работа чрез обяви. Тогава решил да използва интернет и социалните мрежи. Иван редактирал акаунтите си и създал версия на неговата автобиография от една страница - за да бъде изпратена до откликналите работодатели. В автобиографията той посочил пет значими постижения, списък на компаниите, в които е работил преди, както и предишните си заемани позиции и един ред за неговото образование. Накрая добавил малка част, която описва видовете работни места, които Иван търси. 

Той също написал и втора автобиография - по-обемна и традиционна. Била необходима, когато Иван официално подава молба за длъжността. По време на едномесечното си търсене, той изпратил над 50 автобиографии и се срещнал с повече от 100 представители на компании. Няколко месеца по-късно, той си намерил работа, много подобна на тази, за която винаги е мечтал.

Пример от практиката номер 2: Виж свежия вид

Преди няколко месеца, Ана осъзнала, че иска промяна: „Сегашната ми позиция и сфера, в която работя - не е това, с което бих искала да се занимавам и да отдавам времето си”. Тя започнала да разглежда и проучва предложенията и описанията на длъжностите и организациите, които са й интересни. 

В края на краищата, Ана избрала няколко подходящи оферти (работа като копирайтър, редактор и маркетолог) и започнала да пише автобиография. „Отначало се опитах да напиша автобиографията си сама, но след като я прочетох, скоро разбрах, че тя е незначителна и се отличава много малко от миналите ми. 

Освен това, тя не съдържаше нищо полезно за тази конкретна позиция” - казва Ана. Тогава било решено да помоли бъдещ потенциален колега за помощ, за да погледне на всичко по-обективно и с по-свеж поглед. Работата с някой друг още й помогнала да види как автобиографията трябва да бъде свързана с работното място. 

Мария започнала с една автобиография - базова, след което я адаптирала към всяка от избраните свободни позиции. Ако опишете всичко образно и накратко, Вие притежавате един и същ суров материал (длъжност, постижения, умения и резултати, които сте постигнали във времето). За всяка автобиография трябва да изберете тези неща, които могат да заслепят образа, който най-добре отговаря на изискванията на вакантното място и се вписва в компанията, към която се е насочил. В автобиографията можете дори да използвате една и съща информация, но я формулирайте по различен начин, с други думи, представяйки я „под различни форми“.

Следват няколко примера от автобиографията на Ана. Когато подала автобиографията си на вакантния редактор, описанието било следното: 

Универсален писател и редактор, който обича диалога с читателя и знае как да адаптира текста към нуждите на целевата аудитория.” 

Когато тя подала заявката за маркетинговата позиция, тя коригирала тази точка, за да подчертае способността си да набира клиенти и да демонстрира стратегия за бранда:

Специалист по взаимодействие с клиентите, умеещ да определи потребностите на целевата аудитория и изгодно да преподнесе бранда и неговите продукти“.

След това, преди да премине към изброяване на миналите си работни места, Ана изтъкнала предишните си постижения, свързани с избраните работни места. Например, в автобиографиите за писателя и редактора, тя включила следното: 

“Въз основа на данните за клиентите и статистиката в електронните връзки, се написаха нови серии електронни писма, за да предоставя по-целенасочена информация за услугите на компанията. В резултат на това, в сравнение с предишните имейли, конверсията се увеличи с 20%.”

Анализирайки автобиографията си, Ана отново я редактирала, за да направи информацията още по-точна. Това отнело време и малко усилия от нейна страна, а освен това тя трябвало отново да потърси помощ отвън. Въпреки това, свършената работа се изплатила. Няколко седмици по-късно, Ана вече била приета за маркетолог на пълен работен ден в добре позната строителна компания.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Етапи при изграждането на бизнес кариера
Кариерата - това е съзнателна траектория на движението на човек в рамките на дадена професия или организация. Видове делови кариери Разграничават се такива типове, като вътрешноорганизационна и междуорганизационна кариера. Първият тип предполага, че човек се развива и усъвършенства като специалист и професионалист в рамките на дадена компания, докато вторият е кариера в една област, но в различни компании. И първият, и вторият тип кариера се реализират в 3 направления: Вертикална посока на кариерата - това е издигането до по-високо структурно ниво в йерархията. Хоризонтална - преместване на служителя в друга функционална област на дейност. Хоризонталната кариера - това е кариерата на специалиста. Центростремителна - придвижването на служителя към ръководството на организацията. Човек в процеса на трудовата си дейност съзнателно се придвижва по тази траектория в рамките на избраната от него професия или организация и съответства на неговите умения, способности, възможности за квалификация, амбиции и очаквани възнаграждения. Типове кариери Съществуват 7 вида професионални кариери: Суперавантюристична кариера предполага много висока скорост на напредване с пропускането на определени етапи от кариерното развитие или рязка промяна в областта на дейност. Случайна - като основа с течение на обстоятелствата. Съвместна - придвижване с лидера. Традиционна кариера - това е постепенния напредък, когато всичко зависи от управленските качества на човека, с малка степен на протекция и връзки. Последователна кариера - това е кризисен тип, характерен за периодите на промяна, които включват приспособяване на ръководителя. Прагматична кариера - промяна в сферата на дейност във връзка с промените във външната среда. Отблъскващ тип кариера - характерна за лидера, чиято основна цел е задържането на заеманата в момента позиция. Преобразуващ тип кариера - бърза и динамична смяна на сферата на дейност, придружена с голяма решителност. Еволюционен тип кариера - растежът на организацията се дължи на растежа на работните места. В зависимост от социално-икономическата ситуация, формата на собственост и сферата на дейност се сформират чрез преобладаващите типове кариера. Етапи на кариерите По време на деловата кариера, човек обикновено преминава през 5 от нейните етапи: Предварителен етап - ако сте под 25 години и се подготвяте за трудова дейност, а също така сте заети с избора на район, тогава определено сте на този етап. Етап на формиране - ако сте под 30 години, усвоявате работата и развивате професионални умения. Етап на придвижване - на възраст сте до 45 години, професионално сте развити и се самореализирате. Етап на завършване - вече сте на възраст над 60 години, подготвяте се за прехода към пенсиониране, загрижени сте за намирането и обучението на собствения си заместник. Пенсионен етап - след 65 години се занимавате със съвсем различна дейност, а не непременно с трудова.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Тайната на успешните лидери
Много от нас мечтаят да изградят успешна кариера. Но какво е необходимо за това? Нека да разберем какъв съвет ни дадоха хората, постигнали успеха. Откъде да започнем? Като за начало, помислете какво обичате? Какво бихте искали да правите? Ако не знаете отговора, тогава има курсове за кариерно консултиране. Те могат да Ви помогнат за правилния избор. „Единственият начин да вършите превъзходно работата си - да обичате това, което правите.“ (Стив Джобс) Златното правило. Четейки книги и интервюта на успели хора, ние винаги попадаме на думите за това, че тези хора харесват това, което правят. Работата се е превърнала в тяхна до живот. Какво може да бъде по-красиво? 'От онези хвърляния, които не сте направили, 100% - са минали през целта.' (Уейн Грецки) Дайте всичко от себе си. Никога не си тръгвайте от работа по-рано от всички останали, не оставяйте нещата недовършени. Ако искате да изградите успешна кариера, тогава работете върху нея. Ако все още нямате работа, потърсете я. Не стойте с кръстени ръце. Създайте перфектната автобиография. Намерете компаниите, за които искате да работите. Намерете имейл адрес на лидерите на тези компании. Свържете се с агенция за набиране на персонал. Разберете как можете да получите желаната позиция. Стремете се да постигнете повече и не спирайте. Това е единственият начин да постигнете нещо. Успехът не „пада“ върху хората от небето. Те го завоюват. Всеки е длъжен да се грижи за интелектуалното си развитие. Това е негово задължение към обществото '...' и към себе си. '(Дмитрий Лихачов) Постоянно се развивайте. Висшето образование не е границата на растежа. Посещавайте допълнителни курсове, четете професионална литература. Разширете хоризонтите си! Не се страхувайте, че ще изглеждате глупави - задавайте въпроси. Вашите умения и знания винаги ще работят 'за вас'. „Работата може да достави много повече удоволствие от парите. Парите в крайна сметка се превръщат в символ на независимостта. ”(Коко Шанел) Не работете за пари. Ако получавате удоволствие и дори Ви плащат за това - кой няма да ви завиди? „Когато е очевидно, че целта е непостижима, не променяйте целта - променете плана си за действие.“ (Конфуций) Потърсете нестандартни методи, ако стандартните не работят. Не се страхувайте да сте оригинални. За да успееш, трябва да си смел.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии