Ново търсене  

Как да създадете автобиография, която работи

Публикувано от: Zaplata.bg
28 Юли, 2019 г.
Как да създадете автобиография, която работи
Снимка: shutterstock

Как правилно да напишете автобиография?

Съществува огромен брой препоръки за съставянето на правилната автобиография, но всички те са противоречиви. Нужно ли е да се вмести в една страница? Каква информация да се постави в началото, при изготвянето на автобиографията? Трябва ли да се включи информация относно хобито? Автобиографията - това е един от начините да се направи първо впечатление. Затова си заслужава да й обърнем най-голямо внимание.

Какво казват експертите

„Съставянето на ефективна автобиография не е лесна работа. Този процес не може да бъде прост или бърз.” - казва Джейн Хейфец, експерт по автобиографиите и основател на Right Resumes. Не мислете, че можете да седнете и да направите ефективна автобиография за час. Трябва внимателно да помислите какво и как да напишете. Така, че мениджърът по персонала да си каже: „Нуждаем се от този конкретен човек“. В крайна сметка, това е нещо повече от автобиография. Това е „маркетингов документ“. Мениджърът по наемане - това е купувачът, а Вие - продуктът. И трябва да му дадете причина да Ви закупи. Ето как да напишете автобиография, която със сигурност ще привлече вниманието.

Вкусно начало 

Първите 15-20 думи от Вашата автобиография са от решаващо значение, защото те трябва да привличат вниманието. Започнете с кратко описание на опита си. По-късно, в хода на писането на текста, ще имате възможност подробно да го разпишете. Междувременно го направете кратко, посочвайки само необходимото и показвайки, че сте готови за съответното свободно работно място. Трябва да бъде назована длъжността, придружена с кратко описание. Например: “специалист по информационна сигурност, който ...”

Важно е да се отбележи, че описанието трябва да съответства на това, което компанията търси. Ето два примера: 

  1. “Ръководител на здравна служба с повече от 25 години опит във водещи медицински учреждения”. 
  2. ”Стратегически и изпълнителен директор по развитието на бизнеса със значителен опит в разработването, внедряването и реализирането на широк спектър от инициативи по корпоративен растеж и преразпределение.”

И да, обезателно не забравяйте да избягвате клишетата, когато пишете автобиография. Използването на баналности само влошава цялостното впечатление и разваля всичко. Те са безсмислени, очевидни и скучни за четене.

Правилната последователност 

Ако сменяте сферата на дейностите, не включвайте в автобиографията си това, което би изглеждало излишно. А след встъплението се препоръчва незабавно да се постави блок с постиженията, които ще се превърнат в нещо като мост между опита и изискванията към работата. Постижения в автобиографията - това е един вид история, обемна и информативна, която показва, че сте готови за тази позиция. Трябва да обърнете внимание на себе си и да го направите така, че мениджърът по кадри да поиска да разговаря с вас. Не заради това, което сте, а заради това, което сте успели да направите.

След раздела с постиженията, избройте трудовата си история и свързания с нея опит. След това добавете подходящо образование. Някои хора са склонни да подчертават, че имат висше образование. Това може да е подходящо в академичните среди, но ако кандидатствате в някой бизнес, по-добре е първо да посочите Вашия трудов опит, а дипломите, степените и сертификатите ги оставете за по-късно - за ефективния завършек.

В някои автобиографии има раздел с умения. Можете да го пропуснете и да не указвате нищо там. Ако автобиографията има правилно начало, работодателят ще разбере какви умения имате. Ако не сте го убедили в това до края на автобиографията, той просто няма да Ви повярва. Така че, ако имате опит с определен вид софтуер, включете го в раздела „Опит“. И ако умението е нужно за работата, включете го в първия раздел.

Правилна избирателност

Изкушаващо е да изброите всяка своя длъжност, умение или степен. Но не правете това. Автобиографията не трябва да бъде всеобхватна. Просто трябва да убедите мениджъра, че сте подходящ за тази конкретна позиция. Същото важи и за доброволческата работа. Посочете информация за нея в опита - заедно с прости длъжности. Но само ако е уместно. 

Ами фактът, че отлично се грижите за зайците и сте активен участник в движението за защита на хамстерите? Работодателят може да бъде доста толерантен към нещата, които не са свързани с работата, но трябва да спазвате мярка. Ако подготвяте автобиография за работа в по-неформална компания, която подчертава значението на баланса между работа и живот, можете да включите малък раздел посветен на вашите хобита и интереси. За по-официално място, тази практика няма да проработи.

Постижения, а не отговорности

Основното правило е че 95% от това, което пишете, трябва да показва постиженията Ви. “Аз управлявах екип от 10 души” - това казва малко. Трябва да задълбаем по-дълбоко. Ще се увеличи ли търсенето на продуктите на компанията след Вашата работа? Ще започнат ли служителите да се справят по-добре в работата си? Покажете стила на управлението си. Дайте конкретни примери. Ако можете да посочите ясни проценти или суми, ще получите повече доверие. Разбира се, няма нужда да оценявате в цифри всичко. В противен случай, автобиографията Ви ще изглежда като счетоводен отчет.

Четливост 

Не правете шрифта твърде малък и се опитайте да поберете цялата информация на една страница. Оптимално - средна четливост на шрифта и автобиография от 2-3 страници. Това не е граница, но е по-добре - не повече от три страници. Една обаче няма да е достатъчна, защото няма да сформира правилното впечатление. Можете да допълните информацията със съответните линкове към своята работа. Въпреки това, трябва да мотивирате работодателя да ги последва. Не предоставяйте само URL, но накратко кажете в един ред какво важно намира на този адрес. 

Що се отнася до шрифтовете, придържайте се към най-често срещаните. Простотата - това е яснотата, чистотата и елегантността. Правете интервали между абзаците и разделите, включете списъци и маркирайте важните точки, които мениджърът по наемане да поиска да продължи да чете. Колкото по-лесно е за четене, толкова по-добре.

Поглед отстрани

Трудно е да бъдете обективни за собствения си опит и постижения. Много хора ги преувеличават или принизяват, или просто не могат да намерят точните думи. Поискайте помощ от приятел, колега или роднина. Можете да поискате да оценят автобиографията като цяло, както и конкретни места, в които се съмнявате. Позволете на приятел или колега да Ви помогне да отговорите на въпросите:

  1. „Моят опит наистина ли съответства на тази длъжност?“
  2. „Не принизявам ли постиженията си?“
  3. „Не преувеличавам ли?“

Между другото, важно е да се отбележи, че Вашият помощник трябва да каже истината, истината и само истината. Оценката трябва да бъде обективна. Това е нашата цел. Затова, помолете го предварително да бъде критичен. Също така: не би било излишно да се поиска от някой да провери автобиографията за логика, граматика, правопис и пунктуация.

За всяка цел, свое средство 

Не мислете, че можете да имате само една автобиография. За всяко отделно работно място си струва да създадете отделна собствена версия - най-подходящата и печелившата за него. Можете обаче да създадете и някаква база или „основна автобиография“, която убедително да предостави най-важната информация. За всяка конкретна длъжност, променете подробностите и подчертайте различните моменти. Какво може да бъде премахнато и съответно да бъде добавено. Припомнете си, че е необходимо да се подчертаят точно онези моменти и качества, които са важни за този пост. Всички Ваши автобиографии не трябва да бъдат коренно различни, но трябва да направите всяка за конкретната ситуация.

Ефективни профили в социалните мрежи и услугите за търсене на работа

Много компании проверяват страниците в социалните мрежи. Чрез тях е възможно да се намери добра работа. Можете да се възползвате и да използвате профилите си, за да създадете имидж на професионалист, както и да подчертаете качествата и постиженията, които се изискват за позицията за която кандидатствате. Изберете правилната снимка и попълнете информацията за кариерата и образованието си.

Присъедините се към съответните професионални общности. Препоръчваме също да се регистрирате в социалните мрежи за професионалисти. Например, като LinkedIn.

Създайте профил в избраните сайтове и го попълнете по вида на автобиографията. Покажете професионализма си, като попълните страницата с подходящата информация. Въпреки това, не повтаряйте всичко така, както е в автобиографията. В противен случай, тя ще изглежда така, сякаш не сте се старали и въобще не се интересувате от работата. Покажете своята личност.

Основни принципи

Препоръчваме:

  1. Започнете с кратко описание на това, кой сте и защо сте подходящи за тази работа. 
  2. Подчертайте важните постижения. 
  3. Адаптирайте автобиографията за конкретната позиция и за специфичните изисквания.

Не препоръчваме:

Пример от практика №1: Адаптиране на автобиографията 

Когато Иван търсил работа, той започнал да описва идеалната работа за себе си. ”Зададох си въпроса, какви роли и отговорности искам.” Той очертава ключовите моменти и след това съставя съответната автобиография. 

Като старши мениджър, той се съмнявал, че ще намери работа чрез обяви. Тогава решил да използва интернет и социалните мрежи. Иван редактирал акаунтите си и създал версия на неговата автобиография от една страница - за да бъде изпратена до откликналите работодатели. В автобиографията той посочил пет значими постижения, списък на компаниите, в които е работил преди, както и предишните си заемани позиции и един ред за неговото образование. Накрая добавил малка част, която описва видовете работни места, които Иван търси. 

Той също написал и втора автобиография - по-обемна и традиционна. Била необходима, когато Иван официално подава молба за длъжността. По време на едномесечното си търсене, той изпратил над 50 автобиографии и се срещнал с повече от 100 представители на компании. Няколко месеца по-късно, той си намерил работа, много подобна на тази, за която винаги е мечтал.

Пример от практиката номер 2: Виж свежия вид

Преди няколко месеца, Ана осъзнала, че иска промяна: „Сегашната ми позиция и сфера, в която работя - не е това, с което бих искала да се занимавам и да отдавам времето си”. Тя започнала да разглежда и проучва предложенията и описанията на длъжностите и организациите, които са й интересни. 

В края на краищата, Ана избрала няколко подходящи оферти (работа като копирайтър, редактор и маркетолог) и започнала да пише автобиография. „Отначало се опитах да напиша автобиографията си сама, но след като я прочетох, скоро разбрах, че тя е незначителна и се отличава много малко от миналите ми. 

Освен това, тя не съдържаше нищо полезно за тази конкретна позиция” - казва Ана. Тогава било решено да помоли бъдещ потенциален колега за помощ, за да погледне на всичко по-обективно и с по-свеж поглед. Работата с някой друг още й помогнала да види как автобиографията трябва да бъде свързана с работното място. 

Мария започнала с една автобиография - базова, след което я адаптирала към всяка от избраните свободни позиции. Ако опишете всичко образно и накратко, Вие притежавате един и същ суров материал (длъжност, постижения, умения и резултати, които сте постигнали във времето). За всяка автобиография трябва да изберете тези неща, които могат да заслепят образа, който най-добре отговаря на изискванията на вакантното място и се вписва в компанията, към която се е насочил. В автобиографията можете дори да използвате една и съща информация, но я формулирайте по различен начин, с други думи, представяйки я „под различни форми“.

Следват няколко примера от автобиографията на Ана. Когато подала автобиографията си на вакантния редактор, описанието било следното: 

Универсален писател и редактор, който обича диалога с читателя и знае как да адаптира текста към нуждите на целевата аудитория.” 

Когато тя подала заявката за маркетинговата позиция, тя коригирала тази точка, за да подчертае способността си да набира клиенти и да демонстрира стратегия за бранда:

Специалист по взаимодействие с клиентите, умеещ да определи потребностите на целевата аудитория и изгодно да преподнесе бранда и неговите продукти“.

След това, преди да премине към изброяване на миналите си работни места, Ана изтъкнала предишните си постижения, свързани с избраните работни места. Например, в автобиографиите за писателя и редактора, тя включила следното: 

“Въз основа на данните за клиентите и статистиката в електронните връзки, се написаха нови серии електронни писма, за да предоставя по-целенасочена информация за услугите на компанията. В резултат на това, в сравнение с предишните имейли, конверсията се увеличи с 20%.”

Анализирайки автобиографията си, Ана отново я редактирала, за да направи информацията още по-точна. Това отнело време и малко усилия от нейна страна, а освен това тя трябвало отново да потърси помощ отвън. Въпреки това, свършената работа се изплатила. Няколко седмици по-късно, Ана вече била приета за маркетолог на пълен работен ден в добре позната строителна компания.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии