Ново търсене  

Как да развиваме нашето мислене

Публикувано от: Zaplata.bg
07 Август, 2019 г.
Как да развиваме нашето мислене
Снимка: shutterstock

Мисленето е неразделна част от човешката дейност, инструмент за познание и анализ на реалността. Без него няма да има съвременно човечество и цялата ни цивилизация, защото активното и съзнателно мислене е основното, което отличава човека от останалите животни. 

Мисленето има огромен брой определения. Ето едно от тях: 

Мисленето - това е процесът на получаване на данни от външния свят чрез сетивата, както и тяхното последващо обработване и използване; това е установяването на взаимовръзки между околните обекти и определянето на тяхното влияние върху човека. Основната задача на мисленето е решаването на широк кръг от проблеми и задачи, пред които се изправя човека.

На първо място, мисленето - това е основният инструмент за оцеляването на човека. По отношение на съхранението на вида сме напреднали много, защото мисленето дава много повече възможности за преодоляване на житейските предизвикателства, отколкото физическата сила и издръжливостта на дивия звяр. 

Мисленето - особеност на човешката психика, която сме получили в процеса на еволюцията ни. Но затруднението е, че еволюционно в нас е заложена само способността да мислим, което ние трябва съзнателно да приложим. Развитието на мисленето дава на човека възможност не само да оцелее, но и да живее в комфорт: да има повече пари и сила, да подобри отношенията си с околните, да получи всичко необходимо от живота.

Развитието на мисленето - това е волеви акт, който можем да извършим или да не извършим. Мисленето е желателно да се развива още от детството. В семействата, в които родителите имат ниско ниво на интелигентност, закостенял светоглед и липса на творческо мислене, често израстват и същите деца. Ако обаче едно дете на ранна възраст започне да се възпитава в семейство, където е обичайно да се самообразова и активно да използва умствените си способности, то най-вероятно ще покаже добри резултати в училище и ще бъде по-успешно в живота. Известни са също не малко случаи, в които интелигентният човек спира да извършва работа, която изисква постоянно умствено напрежение и след няколко години деградира. Дори ако родителите Ви не са се занимавали с развитието на мисленето Ви от ранна детска възраст, то можете да започнете (или да продължите) на всяка възраст. Нека поговорим за това как да развиете мисленето.

Нивото на развитие на мисленето е свързано с речта. Високоразвитият човек винаги има голям речников запас и грамотно изграждане на изреченията; примитивният по мислене индивид използва минимален набор от думи и фрази, което често затруднява изразяването на мисли. Забелязано е, че със засиленото развитие на речта, незабавно се забелязва и подобряване на мисловните процеси и обратното - умните хора са добри оратори. Четете и тренирайте ораторските си умения - това е първият универсален съвет за развитието на мисленето.

Основни видове мислене

Нека разгледаме основните типове мислене, с какво те се характеризират и как да развием всеки от тях. 

Многото видове мислене са взаимосвързани, така че има смисъл да ги развием всички. И в зависимост от сферата на човешката дейност, 1-2 вида мислене винаги ще бъдат приоритетни. Например, в художника-абстракционист ще има добре развито абстрактно и образно мислене, математикът или физикът ще имат логическо мислене, а човека от всяка творческа професия - творческо и образно мислене.

Абстрактно мислене

Абстрактното мислене ни позволява да видим съвкупността от предмети, явления и свойства като един цял обект. Това е необходимо, за да можем да видим картината изцяло, без да се разсейваме от малките детайли, и посредством тези видения да намерим нестандартни пътища за решаване на проблемите, постоянно разширявайки рамката на познанието си. 

Интересно е, че животните в примитивните им форми имат начало на мисленето: те са способни да разпознават причинно-следствените връзки, способни са да учат и най-простите логически операции. Но само на човека е присъщо абстрактното мислене.

Да се обърнем към примерите. За едно куче, листата на дървото винаги ще бъдат само листа, реката ще остане поток от вода, птиците ще бъдат птици, а земята - място, в което може да зарови кост. Човекът обаче ще обобщи съвкупността от всички тези обекти в понятието 'природа'. Една котка може да трие краката си, да срещне собственика си на прага и да спи в краката му, но само един човек ще нарече всички тези думи с „любов“ и „привързаност“.

Творческото мислене

Творческото мислене има за цел да създаде нов, полезен резултат от известни предпоставки. Използвайки наличните данни, можем да конструираме от тях интелектуални, културни и материални обекти, които преди не са съществували.

Както можете да видите, акцентът тук е върху използването на вече известни данни и този момент не е напразен. Човек може да създаде нов продукт, само опирайки се на придобития опит и знания. Затова, най-често се ръководим по примерите от заобикалящата ни природа: форма, цвят и звук се извличат от това, което виждаме и чуваме.

Образно мислене

Образното мислене е характерно за създаването на цялостни образи, базирани на получената информация. Най-често това са визуални образи. Например, четете книга и ясно виждате пред Вас очите на героя. Или, след помирисването на познатата миризма, веднага си представете картина, свързана с нея - лицето на човека, мястото, събитието. 

Образното мислене е един от важните инструменти за формиране на речевите умения, тъй като на всяка дума се присвоява определен образ. То ни помага да разпознаваме познатите обекти, като е необходимо в процеса на учене, да съхраняваме информацията и изграждането на понятна база.

Логическо мислене

Логическото мислене е може би един от най-важните видове мислене. Притежавайки неразвито творческо или абстрактно мислене, човек е обречен на оскъден емоционално-интелектуален живот. Но неразвитото логическо мислене може да застраши психичното здраве и дори самото ни съществуване. Не става дума за „отсъствие“, а за „неразвитост“, тъй като няма нито един човек, който да няма никакво мислене. 

Логическото мислене - това е процес, който има за цел да получи обосновано умствено заключение, използвайки логически правила, формули, конструкции и алгоритми. Логиката е наука, подобна на математиката - тя също се основава на ясна доказателствена база и аксиоми.

Съществуват редица логически правила, без знанието на които просто не бихме могли да оцелеем:

Ето прости примери за използването на логически конструкции в живота на нашите предци, за да покажат как те са повлияли на нашата еволюция. Разбира се, в съвременния свят те са много по-сложни. 

Логическото мислене помага на първо място за сформиране на тактиката и стратегията на нашия живот, да разберем последствията от своите действия, а не да правим глупави грешки.

Как се развива логическото мислене

Всички видове мислене се развиват по същия начин, като физическите данни - чрез обучение. 

За да развиете логика, трябва да изпълните определени упражнения:

  1. Решаване на загадки, пъзели и задачи за съобразителност. 
  2. Интелектуални игри, като шах, покер или стратегии. 
  3. Четене на детективски, добри художествени и образователни книги. 
  4. Събиране на пъзели, куб на Рубик, дървени пъзели. 
  5. Преразказ на прочетения текст с Ваши собствени фрази. 
  6. Игра на аналогии, асоциации. 
  7. Създаване на абсурдни ситуации и явления, противоречащи на законите на логиката (те могат да бъдат написани под формата на стихове или разкази).

За да постигнете успех в живота, трябва постоянно да се развивате. Гениите и просто успешните хора се различават от обикновените хора само с това, че постоянно тренират и развиват своето мислене.

В интернет можете да намерите много онлайн симулатори, които насърчават развитието на мисленето, вниманието и паметта, като например тренажора на мозъка Викиум. Те ще Ви помогнат не само за развитието на логическото мислене, но и за научаването да се концентрирате по-добре върху задачите и да запомняте големи обеми от информация.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии