Ново търсене  

Как да разработим перфектното мотивационно писмо


29 Април, 2019 г.
Как да разработим перфектното мотивационно писмо
Снимка: shutterstock

Какво да напишете в мотивационно писмо към резюмето

Малко хора обичат да търсят работа. Проучването на обяви за свободни работни места, мисленето и писането на автобиография, подготовката за изморително интервю - всичко това е изтощително и причинява сериозен стрес. Може би най-трудния етап от този процес е съставянето на ефективно мотивационно писмо.

Съществуват много противоречиви съвети по повод неговото написване. Следователно за много хора може да е трудно да разберат какво да пишат и откъде да започнат. И предвид факта, че живеем в ерата на цифровата комуникация, може да се съмняваме и дали това писмо принципно е необходимо изобщо.

Какво казват експертите

Отговорът е - да! Мотивационното писмо може да бъде само от полза. “Да не изпратиш мотивационно писмо - това е знак за мързел и не особено желание. Това е един вид орфографска и граматична грешка в автобиографията Ви” - казва Джоди Гликман, специалист по комуникации.

Дори ако бъде прочетено само едно от две мотивационни писма, това е равно на плюс 50% към вероятността да бъдете назначени. Това писмо може да Ви помогне. Не пропускайте възможността да се отличите. Впрочем, както е известно на всеки, който някога е писал мотивационно писмо, далеч не е лесно това да се направи. Ето как да дадете на мениджърите на човешките ресурси това, което търсят.

Направете проучване

Преди да започнете своето писмо, научете повече за компанията и за работното място, за което кандидатствате. Разгледайте уебсайта на организацията, нейните представителни страници в социалните мрежи, профили на служителите.

Направете някакъв вид проучване. Разберете пред какви проблемите е изправена компанията и как вашата роля ще й помогне да се справи с тях. В допълнение, познаването на особеностите на компанията също ще Ви помогне да изберете точния тон за мотивационното писмо.

Постарайте се да уловите културата на организацията, в която сте наети. Така например, ако това е творческа агенция или някакъв дизайнерски магазин, можете да проявите повече свобода, но ако това е по-консервативна организация, като банка например, стратегията за поведение трябва да бъде различна.

Помислете за силно начало

Обикновено хората пишат по следния начин: „Кандидатствам за вакантно място А, обявата за което е публикувана на място Б”. Това е загуба на време и хартия. Встъплението трябва да бъде ефектно и веднага да хване окото. Да предизвика интерес.

Започнете, например, с това, защо тази работа е интересна за Вас и защо сте подходящият за нея. Можете да напишете нещо подобно: „Аз съм разработчик на софтуер с повече от 9 години стаж и бих искал да използвам моят опит и ентусиазъм, за да развия Вашия растящ екип”.

Между другото, не прибягвайте до хумор. Първо, не е сигурно, че при Вас ​​и лицето, което четете писмото, той ще съвпадне и второ, може да прозвучи самонадеяно. Въпреки това, стойте далеч от клишетата и баналностите. Напишете нещо директно и динамично.

Например: „Преди да прочетете по-нататък, позволете ми да насоча вниманието Ви към две причини, поради които можете да ме наемете ...”. Ако сте лично свързани с компанията или с някой от нейните служители, споменете това в първите две предложения. И да: в своето писмо, винаги се обръщайте към някого директно. Името на мениджъра по човешки ресурси, винаги може да бъде видяно в социалните мрежи.

Подчертайте своята лична ценност

Компаниите търсят хора, които могат да им помогнат да решават проблеми. Основавайки се на предишно проучване, покажете, че знаете какво да правите в организацията и пред какви проблеми е изправена. Те не трябва да бъдат конкретни, но можете да споменете общите тенденции, които са засегнали отрасъла.

Например, можете да напишете: „Много туристически организации се борят с това, как променящите се закони влияят върху способността им да предоставят висококачествени услуги“. Тогава разкажете как Вашият опит ще помогне в решаването на подобен проблем. Можете дори да обясните как веднъж сте решили подобен казус.

Покажете ентусиазъм

Дайте да се разбере, защо искате това място. Сега има много специалисти - конкуренцията е голяма. Затова често работодателите търсят не толкова професионалисти, колкото човек, който е увлечен от работата си, и който обича това, което прави. Ентусиазмът е плюс 10 точки във Ваша полза.

За да подчертаете интереса си, можете да напишете нещо подобно: „Бих искал да работя във Вашата компания, тъй като сте лидер в отрасъла и поставяте стандарти, следвани от останалите”.

Между другото, изпращането на 100 автобиографии ще бъде загуба на време. Намерете 10 повече или по-малко подходящи компании, в които бихте искали да работите и да вложите в тях душата си. По-малко, но по-качествени. Напишете за всяка отделно резюме и писмо. В същото време, не преминавайте границата: не ласкайте и не преувеличавайте. Искреността е от решаващо значение. Покажете емоционална зрялост и професионализъм. Забележка: в някои индустрии, като например мода или технологии, би било по-подходящо да се пише за това, колко харесвате продукта или услугите на компанията.

Бъдете кратки

В повечето случаи се препоръчва, писмото да е с дължина 1-2 листа. Въпреки това, по-добре е да напишете не повече от една страница. Мотивационното писмо не трябва да бъде твърде дълго. То просто няма да бъде прочетено. А това не е във Ваша полза и ще демонстрирате неспособността Ви да комуникирате ясно и точно. Размерът на писмото трябва да бъде такъв, че да може да бъде прочетено веднага. Опитайте се да изразите себе си накратко и по същество.

Ако не можете да изпратите мотивационно писмо

Много компании вече използват онлайн системи за приемане на автобиографии и други заявки. Не всички организации обаче използват услуги, в които е възможно да се приложи отделен документ с мотивационно писмо. Можете да включите писмото в документа с автобиографията или просто да използвате електронната поща. Освен това, в нашата страна, подобна практика не е особено приета.

Ключови принципи

Препоръчва се:

Не се препоръчва:

Пример от практиката №1: Показване на разбиране на това, което компанията изисква

Александър, вице-президент на организацията с некомерсиална цел Rabbit Store, наскоро публикува свободно работно място за специалист по набиране и обучение на персонала: “Търся някой опитен и със силна база. Човек, който може да направи всичко, като се започне от търсенето на кандидати и се завърши с тяхното обучение и подбор на други кадри”.

За въпросното работно място са откликнали повече от 100 кандидата. Впрочем, онлайн системата не е допускала прикачване на мотивационно писмо. Въпреки това, един от кандидатите, Олег, е намерил изход от положението. Веднага след изпращането на автобиографията през системата, той се е свързал с компанията по електронната поща, като отново изпратил резюмето с допълнително приложение във вид на мотивационно писмо.

Писмото на Олег не е било много успешно. Преди това, той е сменил няколко компании, оставайки във всяка за много кратко време. Освен това, Олег е единственият кандидат, който не е имал професионално образование.

Въпреки това, електронната поща е спасила ситуацията. Първо, това е професионално. Олег ясно е заявил, че пише на пощата, за да провери дали заявката му е получена. По-нататък, той обяснил как е научил за Александър (началник на съпругата му, която работила за компанията Rabbit Store).

Въпреки това, най-много в писмото на Олег повлияли примерите. Той изброява проблемите, с които компанията може да се сблъска и описва възможните решения.

В писмото на Олег се усеща, че човекът е крайно увлечен от тази работа и наистина иска да помогне за развитието на нашата компания. Освен това, Олег демонстрира своя професионализъм и силната си личност” - казал по-късно Александър. В резултат на това, Олег бил поканен на интервю лице в лице и бил нает. Впоследствие се оказал висококвалифициран специалист и успешно работи за тази компания вече в продължение на 2 години.

Пример от практиката №2: Привлечете внимание

През последните четири години, Елена отново и отново кандидатствала за многобройни свободни работни места в Международния комитет по спасения (IRC). Много от тях получили ответен отговор, и Елена никога не се отказвала. С всяко резюме, тя изпращала персонализирано мотивационно писмо: „Исках то да подчертае моята квалификация, творческо мислене и искрено уважение към организацията”.

Мария, директор по човешките ресурси, отбелязала, че писмата на Елена много привличали вниманието й. Особено защото те включвали и няколко видеоклипа, показващи резултатите от дейностите на Елена по защита и набиране на средства в други организации.

Елена е имала богат опит. Тя е помагала на хора, участвали във военни действия, сираци, уязвими жени и дори хора, преживяващи робството. Работата е там - тя просто е показвала в мотивационното си писмо своя опит и компетентност, като „аз съм творческа личност“, „вниманието и отговорността - това са моите основни качества“ и е подкрепила всички тези твърдения с нагледен материал. Последното е много по-убедително.

Ето какво е написала Елена към приложеното видео:

Ето едно малко видео за моето участие в организация с нестопанска цел „Невидими деца”. Направих го за младежката конференция, на която говорих тази година. Продължителността е около четири минути.

Както ще видите от видеото, доста успешно се справих с ролята си по набирането на средства. В резултат на моите дейности, за “Невидимите деца” бяха събрани над 200 000 рубли. Оттогава продължавам да работя като консултант за “Wellspring International” и наскоро завърших обучението си за международен пратеник”.

Във всяко от мотивационните писма, Елена също уточнявала колко иска да работи в IRC. Демонстрирането на своя ентусиазъм - не е лесна задача, защото в някои случаи може да изглежда като наивност. Ако се изразявате точно и кратко, впечатлението от Вас става по-добро.

Ето така Елена показала интерес си към работата в IRC:

“Също, трябва да знаете, че съм искрено благодарна на IRC. Вашите програми много ми харесаха и аз лично посетих някои от конференциите Ви в Москва, както и няколко изложби в Екатеринбург, включително и скорошното мероприятие „Можем да бъдем герои“. В момента, IRC е най-добрият ми избор и вярвам, че мога да бъда ценно допълнение към екипа Ви за набиране на средства”.

Елена много добре знаеше, че за всяко свободно място в тази организация има стотици кандидати, а самата тя - една от най-конкурентноспособните. „Знаех, че има и по-добри от мен. Въпреки това, бях изпълнена с решимост и за по-голяма убедителност прикрепих видеоклипа. Нещо повече, моят принос към помощта и благотворителността беше наистина значителен” - казва тя. В крайна сметка, упоритостта на Елена се отплатила. През юни миналата година, тя беше приета за временен координатор на външните отношения, а през октомври се премести на постоянна работа.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии