Как да разберете дали работата Ви работи и за вас

Публикувано от: Zaplata.bg
27 Април, 2019 г.
Как да разберете дали работата Ви работи и за вас
Снимка: shutterstock

Разговорите за размера на заплатата винаги са трудни - много хора не смеят да кажат на колегите колко печелят, страхувайки се да научат не много приятната истина за разликата в заплащането. Мотивационният говорител Ерин Лоури споделя някои съвети, как е по-добре да обсъждаме заплатата и обяснява защо това е важно да се направи.

"Моля, не казвайте на никого, че сте получили премия” - ми каза мениджърът, снижавайки гласа си, както обикновено го прави, когато казва служебни клюки. Току-що завършихме индивидуален разговор в кабинета му, където научих чудесни новини - бях сред щастливите, които получиха премия. Знаех, че днес целият ден всички в офиса ще предполагат кой е получил и кой не. - “Добре” - измърморих аз и напуснах офиса.

Няколко часа по-късно, един колега се приближи до мен и, опитвайки се да не привлича вниманието, с нисък глас ме уведоми, че някои хора от нашия отдел не са получили премия. - “Колко ти дадоха?” - попита тя.

Поколебах се, защото мениджърът ми каза да не говоря за премията. Какви последствия ме очакват, ако разкажа за това? Какво ще стане, ако тази информация бъде предадена на този, който не е получил бонус?

Много служители са изправени пред такива трудности. Какво да направите, ако настъпи труден разговор за заплатите и бонусите?

Обикновено обсъждаме финансите само с най-близките си хора. Но всъщност този подход само ни вреди.

Ашли Фанщайн Гертсли, автор на книгата „Как да внесем порядък във финансите за 30 дни“, смята, че е в наш интерес да знаем колко печелят нашите колеги. “Когато не знаем това, победата е за корпорациите" - казва тя. - "Откритостта ни позволява да узнаем как се оценява една или друга длъжност

Освен това, откритото обсъждане може да помогне за решаването на проблема с разликата между заплатите и да стимулира справедливото заплащане. Но такива разговори не са толкова лесни, колкото изглеждат.

Според Закона за регулиране на трудовите отношения, повечето (но не всички) работодатели нямат право да забраняват на служителите си да обсъждат заплатите или да ги уволняват за такива разговори. Въпреки това, не всяка компания се подчинява на тези правила - особено чести нарушения се наблюдават в частните организации.

Преди да започнете да говорите за компенсация на труда, преценете всички рискове и вземете под внимание Вашата корпоративна култура.

С кого трябва да водите разговорите за заплатата

За да получите точна представа колко получават хората на Вашата длъжност, трябва да получите тази информация от няколко души - поне от шест (в идеалния случай - трима мъже и три жени). Разбира се, въпросите за заплатата трябва да ги зададете на служителите от Вашия отдел.

Алекс Дикинсън, основател на Ask For It, Ви съветва да се свържете и с колеги от индустрията, работещи в други компании. Той смята, че LinkedIn ще бъде полезна за това. Файнщайн Герстли препоръчва да се свържете с хора, които преди това са заемали Вашата длъжност, но наскоро са били уволнени. Попитайте приятелите си, може би те имат познати, които са работили във Вашата област. Главното е, че ще получите информация за заплатата от човек, който е работил на подобна позиция (в идеалния случай в същия град, като Вас).

Как да започнем разговор?

Заплата - доста неловка тема, така че е по-добре да се подготвите за такъв разговор. Дикинсън предлага да го започнете така:

  • вариант 1 - “В момента правя малко проучване, защото [ще попитам за повишение или се готвя за интервю] ...”;
  • вариант 2 - ”Мисля, че имате информация, която може да ми помогне ...”. Обяснете защо: събеседникът заема аналогична длъжност, работи на такава позиция и е получил повишение или наема хора на Вашата длъжност;
  • вариант 3 - ”Можете ли да разкажете как стои въпросът със заплатата във Вашата длъжност?”. Ако разговаряте с висшестоящ от персонала, кажете му: „Мисля да поискам такава заплата. Мислите ли, че тя е нормална?”.

Можете да завършите обръщението си (ако пишете писмо) с думите “Ще се радвам да споделя с Вас моите резултати по-късно”. Дикинсън счита, че тази фраза се проявява особено добре в общуването с непознати, защото ще предизвикате любопитство в тях.

Какво да направите, ако откриете разлика в заплащането

Най-добрият вариант е да се свържете с Вашия отдел кадри и да ги помолите да обяснят причината за тази разлика. Разбира се, това може да се дължи на доста адекватни фактори, например, различия в опита, образованието, желанието за работа и т.н. Но не трябва да споменавате имената на конкретни служители, ако обсъждате с шефа си нивото на заплащането в компанията - не искате те да имат проблеми нали? По-добре кажете, че сте провели проучване въз основа на общи данни.

Как още можете да узнаете за размера на заплатата

Ако не можете да се заставите да пишете на непознати в LinkedIn или да разговаряте с колеги, опитайте да потърсите информация в интернет. Сайтове, като Glassdoor, Salary, Payscale, Comparably, The Salary Project и Get That Raise ще Ви помогнат да получите обща представа за нивото на заплатите във Вашата индустрия. Можете да намерите високи специализирани бази данни, като тази таблица, в която през 2018 г. служителите на телевизия са въвели данни за размера на техните заплати.


Най-търсените професии през 2025 г.: какво оформи пазара на труда
Пазарът на труда през 2025 г. беше по-динамичен от всякога и предлагащ нови възможности за хора с най-различен опит. Много компании разшириха екипите си, а някои професии изпъкнаха като особено желани. Това се дължи както на ускорената дигитализация, така и на нуждата от по-специализирани технически умения и устойчиви индустриални процеси. Всички тези фактори оформиха ясна картина за това кои направления привлякоха най-силно внимание през годината. 1. Технологичният сектор остана лидер през 2025 г. И тази година технологичните роли запазиха своята водеща позиция. Компаниите продължиха да внедряват нови дигитални решения, да укрепват киберсигурността си и да увеличават капацитета на IT отделите. Ето защо професиите, свързани с разработка на софтуер, тестване, DevOps и техническа поддръжка, бяха сред най-търсените. В основата на този интерес стои потребността от автоматизация и оптимизиране на процесите. Щом бизнесът разчита на стабилни дигитални системи, специалистите, които ги поддържат, неизбежно са сред най-ценните. 2. Ръст в търговията и обслужването – секторът, който не губи скорост Търговията продължи да бъде един от най-активните източници на нови позиции. Магазини, супермаркети, онлайн търговци и клиентски центрове имаха непрекъсната нужда от хора. Най-чести бяха позициите за консултанти, касиери и специалисти обслужване. Променените навици на потребителите също повлияха сериозно. Повече онлайн покупки означават повече логистика, повече комуникация с клиенти и по-бърза реакция. Точно затова умения като адаптивност и способност за работа в динамична среда станаха решаващи за успешните кандидати. 3. Производството и инженерните дейности – стабилен ръст в регионите Индустриалните зони около големите градове оживяха през 2025 г., като все повече компании разширяваха производствените си процеси. Търсеха се оператори, техници, специалисти по поддръжка и контрол на качеството — професии, които гарантират стабилна заетост и сигурен растеж. Инженерните роли също бяха силно търсени. Компаниите се нуждаеха от експерти в електрониката, механиката, автоматизацията и енергетиката, тъй като технологичната модернизация се превърна в приоритет. Много кандидати избраха именно този сектор заради добрите условия и възможностите за специализация. 4. Логистика и транспорт – сектор, движен от онлайн търсенето С растежа на електронната търговия логистиката остана в центъра на вниманието. През 2025 г. масово се търсеха шофьори, складови служители, експедитори и координатори на доставки. Обемът от поръчки не намаля през нито един сезон, което наложи разширяване на екипите. Това е сектор, който реално предлага много възможности за развитие — включително повишения и преминаване към по-специализирани функции. Затова и интересът към него беше толкова висок. 5. Административни и финансови специалисти – основният гръб на бизнеса Всяка организация разчита на стабилна административна и финансова структура. През 2025 г. работодателите активно търсеха хора със следните компетенции: способност да работят организирано и да управляват документи без грешки умения за работа със специализиран софтуер ефективна комуникация и координация между отдели Това направление остана сред най-предпочитаните както заради предвидимия работен процес, така и заради добрата възможност за дългосрочно развитие. Все повече компании търсеха служители, които могат да комбинират административни функции с дигитални умения — комбинация, която ще бъде ключова и занапред. Какво означават тези тенденции за кандидатите? Тенденциите през 2025 г. показват, че уменията, свързани с технологиите, комуникацията и адаптивността, остават най-ценните на пазара. Сектори като търговия, производство, логистика и административни дейности предлагат добри перспективи и стабилност. Онези, които инвестират в обучение и развиват дигитални компетенции, ще имат най-силно предимство през следващите години.
Още »
Как да разпознаете надеждна фирма, предлагаща работа от разстояние
Възможността за работа от вкъщи промени ежедневието на много хора. Тя дава шанс да прекарате повече време със семейството си, да избегнете часове в трафик или просто да работите в среда, в която се чувствате комфортно. Интересът към този модел расте постоянно — и напълно естествено, защото гъвкавостта е ценна. Но заедно с добрите възможности се появяват и предложения, които звучат прекалено хубаво, за да са истински. Именно затова е важно да умеем да разпознаваме коректните работодатели и да се предпазим от рискови обяви. 1. Кои са фирмите, които предлагат работа от вкъщи в България Най-надеждните компании са тези, които имат ясна структура, история и видимо присъствие на пазара. Това обикновено са аутсорсинг центрове, ИТ фирми, дигитални агенции и големи компании, обслужващи клиенти от различни държави. Те работят по утвърдени процеси, имат обучение за служителите си и предоставят всички необходими документи — договор, правила, канали за контакт. Много лесно можете да добиете представа дали дадена фирма е коректна — проверете я в Търговския регистър, разгледайте информация за нея онлайн, вижте какво споделят настоящи и бивши служители. Реалните работодатели не се крият: те имат официален сайт, имейл, телефон и винаги предоставят информация, когато попитате. А когато някой ви иска предварително плащане за „материали“ или „стартов пакет“, това обикновено е първият знак да продължите напред. 2. Какви професии най-често позволяват дистанционна работа Естествено, първи се открояват професиите, при които всичко се случва онлайн. Програмисти, QA специалисти, дизайнери, копирайтъри, маркетолози, преводачи — за тях дистанционната работа е нещо напълно нормално. Тези позиции предлагат свобода, гъвкаво работно време и възможност да бъдете част от международен екип, независимо къде живеете. Но не са само те. Все повече компании търсят хора за обслужване на клиенти, работа в кол центрове, обработка на данни, виртуална помощ, онлайн администрация. Тук най-важно е добрата интернет връзка, организираността и умението да работите самостоятелно. Повечето от тези дейности са ясни и измерими, което прави дистанционния модел лесен за прилагане и за работодателя, и за служителя. 3. Надеждни ли са обявите за работа от вкъщи Шансът да попаднете на реално и коректно предложение е голям, но пазарът има и своите „капанчета“. Съмнителните обяви обикновено се разкриват сами: обещания за високо заплащане без никакви умения, прекалено кратки описания, липса на яснота какво точно ще правите, настояване да преведете пари предварително или комуникация само през личен профил. Надеждните компании са детайлни, прозрачни и подредени. Те ще ви обяснят какво точно ще работите, как ще ви плащат, ще подпишат договор и ще защитят личните ви данни. А когато има интервю, тестова задача или разговор с бъдещия екип — това е добър знак, че компанията работи професионално и търси реален служител, а не просто „кликвания“. 4. Какво заплащане може да се очаква Заплащането при дистанционните позиции варира и е тясно свързано с уменията и конкретната професия. Административните роли и позициите за начинаещи обикновено започват от по-скромни нива, но предлагат стабилност и възможност да се развиете. В техническите професии, дизайна и маркетинга доходите често конкурират — и понякога надминават — тези в офис среда. Важно е обаче възнаграждението да бъде ясно описано още от самото начало. Дали е фиксирано, почасово или на проект? Има ли бонуси, комисионни, проценти? Неясните схеми обикновено крият рискове. Когато всичко е описано ясно и конкретно, това е добър знак, че работодателят работи открито и коректно. Дистанционната работа дава огромни възможности — свобода, баланс и шанс да избирате сред по-широк набор от позиции. Но за да бъде това предимство истинско, изборът на правилния работодател е ключов. Проверявайте информацията, задавайте въпроси и вярвайте на интуицията си. С малко внимание и добра преценка дистанционната кариера може да се превърне в стабилна, мотивираща и удовлетворяваща част от живота ви.
Още »