Ново търсене  

Как да работите с резюме на кандидатстващите за работа

Публикувано от: Zaplata.bg
15 Септември, 2019 г.
Как да работите с резюме на кандидатстващите за работа
Снимка: Shutterstock

Резюмето

Това е първото запознанство с кандидата. На този етап, кандидатът се опитва да се продаде, основната му задача е да получи обаждане с покана за интервю. Нашата задача е да гледаме между редовете, за да не губим време за всички кандидати или поне да го спестим по време на интервюто. След като анализираме първоначалната информация, можем да намерим повече нюанси, отколкото изглежда на пръв поглед. От статията ще научите как да работите с автобиографиите на кандидатите за работа.

Когато започнете да изучавате резюмето, трябва да имате пълна яснота относно идеалния кандидат за открилата се свободна позиция, минимални изисквания за трудов опит или образование, както и ясна представа относно притежавания от кандидатите опит. Всяка индустрия има своите специфики, включително и методи за печелене на пари и дни на плащане и това трябва да се вземе в предвид. Служителите, които са свикнали да печелят ежедневни доходи на предишното си работно място, могат да изискат метод да не пропуснат своята изгода, когато работят за вас. Позовавайки се на отговорностите свързани с длъжността на свободното работно място, определете важните за кандидата качества и компетенции. Още на етапа на публикуване на обявата трябва да споменете тези изисквания. Трябва да помислите и относно възможностите за подаване на автобиография: тя може да бъде по електронна поща или директно на бъдещото работно място.

Работата с резюметата на кандидатите Ви позволява да получите много повече информация, отколкото просто да разглеждате предишните им работни места. По правило, всяка автобиография има свой собствен характер. Кандидатът, без да се колебае, се фокусира върху най-важните етапи от кариерата си. Той ще отбележи точно онези постижения, които му позволяват да се гордее с извършваната от него работа и в резултат, това се явява негов мотиватор. Ще разберете какво е важно за човека, например, висококласното обслужване на касата или отговорното и точно изпълнение на процедурите, свързани с инкасирането. Тук трябва да се има предвид, че в момента много агенции за подбор на персонал предлагат 'корекция' на резюмето на кандидата, което го прави по-безличен. Ето защо се опитайте сами да подберете неговото резюме.

Какво можем да видим в резюмето? 

На първо място, има ли човека качествата и опита, които са необходими във Вашата компания. В рамките на всяка организация има определени принципи, правила и атмосфера, които изграждат корпоративната етика. Малко вероятно е бившият рибар да успее да се впише в екипа на магазина за парфюми. Въпреки, че не трябва да сформирате преценката си по стереотипите, има вероятност този конкретен рибар да стане най-добрият служител в магазина и тогава си струва да го поканите на интервю. Но в тази ситуация, отговорът ще бъде по-скоро отрицателен. Дайте шанс на хората, там, където скоростта на обслужване е важна. Необходимо е да разберете, в кои области е работил потенциалният служител, колко време е търсил себе си, къде е работил - във федерални или международни мрежи или опитът му е ограничен до сътрудничество с индивидуален предприемач. Обърнете внимание колко подробно кандидатът описва своите длъжностни характеристики и върху какви задачи акцентира. Например, за продавач-консултанта е важно именно обслужването на клиентите, а не само показването на стоките върху търговския щанд. 

Възможно е, при описването на позициите, служителят често да използва техниката copy/paste, което безусловно говори за предприемчивост, но не и за скрупулите при съставянето на резюмето. Обърнете внимание, колко често кандидатът е сменял работата си. Ясно е, че ако фирмите се сменят като калейдоскоп, Вашата компания може да се превърне в поредния преходен пункт. Също, обърнете внимание дали дейността заедно с прехода към ново място се е променяла. От една страна, той може постоянно да усвоява нови задачи и да израства в длъжността при прехода от едно място на друго, което показва неговата амбициозност, а от друга страна, той може да обръща повече внимание на професионалния растеж в рамките на индустрията, което ще Ви даде възможност да получите отговорен специалист, т.е. Добър изпълнител във Вашата област. Има ли големи промеждутъци между преходите на различните работи. За момичетата, това може да се дължи на отпуск по майчинство, но при младия мъж, с какво може да се обясни дългия промеждутък между работата? Възможно е например, родителите на кандидата да му помагат финансово, което му позволява периодично да работи или да не работи и логично ли е да изберете такъв служител? Наличието на академичен отпуск в института също може да Ви информира относно степента на отговорност на кандидата. 

Още един съвет: опитайте се да разгледате резюмето на кандидата в хронологичен ред: например, от началото на кариерата му до днес. Опитайте се да се поставите на мястото на кандидата и разберете защо той сменя работните места, какво би провокирало прехода към друг отрасъл. Възможно е, действията му да са подтикнати от логично обяснение.

Обърнете внимание на граматическите и стилистични грешки. Това е още по-важно, ако служителят ще води бизнес кореспонденция или свободното място е свързано с високо ниво на комуникация. Струва си да погледнете графата с образованието: учи ли кандидатът в момента в университет, каква е формата на обучение, може ли да съчетава обучението и работата? Въз основа на опита в ръководството на търговци, предпочитанието е да се наемат само студенти, защото тези момчета са по-целенасочени и при разумен подход, могат да комбинират работата и учението.

Внимателно прочетете раздела за личните качества и хобита на кандидата, ако има такива. Какви черти на характера или бизнес-качества подчертава кандидатът? По какви спортове се увлича? Това може да разкаже за фокуса му върху резултатите, обича ли да работи в екип или индивидуално. Разнообразното развитие на хората, като правило, по време на работа се опитват да се докажат в много направления. Също така, интересите на кандидата могат да дадат яснота относно активната му житейска позиция. Кандидатът посочва ли контактите на бившите си работодатели, които са готови да отправят препоръки? Това също е много важно.

Често в резюмето се посочва допълнителна информация, например в колоната за гражданството, която ще Ви помогне да анализирате възможността за назначаване на кандидата на работа. Информацията за района на пребиваване ще Ви позволи да разберете до колко му е удобно на бъдещият служител да достига до работното си място. Например, в позицията на търговец, териториалният достъп до бъдещата работа е важен фактор. Ако е необходимо, трябва да обърнете внимание и на владеенето на чужди езици. Възрастовите ограничения също са важни, въпреки че тук може да се спори относно законността на тези изисквания. Има обаче концепция за продажба. Например, при продажбата на младежки дрехи, младите момчета и момичета изглеждат по-подходящи. Що се отнася до пола на кандидата, би било странно, в магазин за дамско бельо да продава някой младеж. 

Очакванията за заплата могат да кажат много за адекватността на търсещия работа. Има две крайности: преувеличените очаквания на фона на липсата на достатъчно опит и образование, могат да покажат завишена самооценка и прекомерни амбиции. Ниският доход в сравнение със средния на пазара пък говори за непълно съответствие и разбиране на своята роля вътре в бизнеса. Възможно е човекът да си върши работата, но заплатата му да остава същата.

Разбира се, всеки, който някога се е натъквал на подбор на персонал, знае, че в резюмето, кандидатите могат да пишат пълни или частични лъжи. 

Как да разпознаем лъжата 

Добрата половина от кандидатите изкривяват информацията за предишните си работни места и по-специално, продължителността на престоя им на последната работа. Тревожният сигнал може да е неизразителното описание на функцията му или липсата на постижения. Вижте дали посочените отговорности и задачи съответстват на позицията, която кандидатът назовава. Възможно е той да се опитва да си „припише“ заслугите на колегите или на ръководителя. Най-често, хората преувеличават със знанията си по чужди езици. Случва се, кандидатите да посочват в резюмето социално очакваната информация, която не съответства на реалността.

И последната препоръка: подредете резюметата в три групи: „да“ - резюме на кандидатите, на които първо да се обадите за интервю, „може би / да“ - резюметата на кандидатите, които ще бъдат интервюирани на второ място, „не“ - резюметата на неподходящите кандидати. И запомнете: никога човек не е толкова близко до идеала, колкото в резюмето си!

Още полезни обяви
Още полезни статии
Как да си намерите работа в маркетинга
Какво да направите, ако останете без работа - няма никакви предложения, мама-татко са без фабрики и параходи, приятелите не Ви вземат под крилото си? Вземете нещата в свои ръце, като се възползвате от маркетинговите инструменти! Какво трябва да знае всеки, който търси работа в България Ако и вие първо сте попаднали в месомелачката на интервютата, тогава помнете: Това е рулетка. Ако ви откажат - няма нужда да се разстройвате, това е нормално. Приемете го като факт, че в България на някакъв етап могат просто да Ви игнорират, да не Ви дават отговор, да Ви игнорират по телефона или в Whatsapp. Ако не Ви наемат, тогава това не означава, че сте тъпи или некомпетентни. Може би сте на неподходящото място или ви интервюират некомпетентни хора. Може би това е ретроградния Меркурий. Като цяло, не забравяйте параграф 1. Ако не сте наети, то тогава това не означава, че сте тъпи или некомпетентни. Може би Ви интервюират  некомпетентни хора. А сега поред Колектива при нормален подбор от интервюта напомня на обикновен CRM с няколко етапа. Точно както в маркетинга: 1) Отговор (Попадение в CRM). 2) Покана за интервю с HR (Първичен контакт). 3) TЗ - тестово задание. 4) Покана за интервю с маркетинг мениджъра / Group Head / CMO / Или веднага с СЕО. 5) Оферта / Реджект (Реализиран / Не реализиран). Няма стандарти за подбор в маркетинга и всяка компания сама измисля етапите на интервютата. Може да има 5 кръга с две TЗ. Може би TЗ изобщо не съществува. Възможно е да няма етап с HR, в който самите търговци да си търсят мидъл-маркетолози. Каша, но такава е реалността. Интервютата от клиентска страна - това винаги е каша и недоразумение. Случвало се е да няма етап на TЗ и да вярват на честната дума за дадения човек, но се случва да се дадат няколко тестови задачи. В 90% от случаите има тестова фаза, а в половината от тях е адекватна. Разбора на примерите и адекватността на TЗ ще ги дискутираме в друга статия. Заданията на самите интервюта в Live режим също ги има, но не винаги и те са различни. Рекрутинг в България Българския рекрутинг е такъв, че комуникацията на всеки етап може просто да приключи. Дори ако всичко върви добре и финалния рунд е с Chief Marketing Main Galaxy Executive Officer. Тук можете да се досетите: или реално се сливат, защото не успяват на даден етап, или са взели някого и комуникацията с Вас я зарязват. Или вероятно просто са невъзпитани. Тъжно, но е вярно.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Защо да плащате голяма заплата
От какво се състои животът ни? От гледна точка на нашата адаптирана философия и субективен мироглед. Тези компоненти не само ни помагат да се ориентираме в съвременния свят, но и могат да променят коренно живота ни. За да успеем, трябва постоянно да търсим начини да подобрим своите гледни точки, постоянно да научаваме и разширяваме съзнанието си. Един от бизнес философите на западния свят, Джим Рон веднъж каза: 'Вие получавате заплащане за значимостта Ви на пазара. Ако не сте много ценни, никога няма да спечелите много пари.' Този принцип противоречи на това, което обикновено се преподава в университетите и бизнес училищата. Ние сме научени да се борим в червените океани на конкуренцията или да измисляме нови ниши в сините океани, но никога не ни се казва, че ако наистина искаме да станем богати - трябва да се заемем с популяризирането на нашата персона, да увеличаваме своята ценност за пазара. Ако разберете тази мощна философия и я осъзнаете в живота си, ще получите мощно предимство пред тези, които не го правят. Много от нас често обвиняват икономиката, работата или правителството за ниските си доходи, но не правят нищо за подобряване на своята стойност и за придобиване на нови умения. Трябва да разберете - суровата истина е, че винаги ще получавате толкова, колкото струвате, а не толкова, колкото очаквате или по някакви субективни причини са решили, че сте достойни за нещо. Защо някои специалисти получават 800 лв. на месец, а други, заемащи същата длъжност и работещи в компании със същата величина - 4000 лв.? Просто е - някои са станали по-ценни за работодателите си от други. В съзнанието на експертите има стари основи, които им пречат да продължат напред. Трудов стаж Общоприето е, че броят на годините, отработени в една специалност и в една компания, увеличават самоценността в работата. Често чувам такива изказвания: „Имам повече от 10 години опит и трябва да ми плащат повече.“ Но ако през тези 10 години човек е работил в една организация и всекидневно е изпълнявал едни и същи отговорности, това не е 10 години опит, а е една година опит, умножена по 10. В крайна сметка, той не е придобил нови умения през това време и нищо ново не е научил. Единствените изключения са специалистите, работещи в компаниите с проектна бизнес система, където всеки път специалистът трябва да решава нови проблеми, благодарение на които натрупва нов опит. Но на българския пазар има много малко такива компании. Възраст Едва наскоро експертите от различни направления започнаха да разбират, че възрастта не е гаранция за висок доход или пазарно търсене. Възрастта не е ценност, но само ако не докажете, че за всичките години, в които сте работили, непрекъснато увеличавате уменията си и научавате нещо ново, изправяте се пред нови ситуации и успешно ги преодолявате. Тогава възрастта ви, дори и в миналото, ще добави към Вас значимост и солидност. Винаги трябва да помните: „Ако работите за някого, можете да спечелите за прехраната си, но ако работите за себе си, ще направите цяло състояние“. За целта не е необходимо да сменяте компанията, правителството, шефа си или други обстоятелства. Достатъчно е да промените отношението си към дейностите си, да започнете да мислите първо за себе си, за собствената си печалба и след това за факта, че имате нужда от компанията, в която работите. Вашият план за растеж на собствената Ви значимост трябва да бъде много по-висок от плана за растеж в компанията, в която работите - това гарантирано ще увеличи значимостта ви в очите на шефа. Нека си припомним ученията на древните мъдреци или такива изтъкнати психолози, като Дейл Карнеги или Ханс Айзенк, които спориха и доказаха на практика, че отношенията в обществото са следните: как се отнасяме към себе си, така ще се отнасят към нас и околните. Не обичаш себе си и никой няма да те обича. Не се уважаваш и никой няма да те уважава. Смяна на компаниите, тактиките, стратегиите, учителите - винаги трябва да останете верни на себе си и да мислите преди всичко за себе си. Стремете се да станете по-добри. Вместо да сравнявате себе си с другите, разграничете се от тях. Единственият човек, от когото трябва да се стремите да бъдете по-добър, е този, който сте били вчера. За какво ще ви ценят на пазара? Експертност в отрасъла, в който работите (познания за индустрията, конкуренти, нови тенденции, динамика на цените и т.н.) Производителност . Какво и колко сте направили Ефективност. Как изпълнявате задачите си Организационни умения . Способността да организирате другите и да получите високи резултати Влияние . Как да убедите другите да направят нещо Личен бранд . Колко добре сте известни на пазара и на вашата целева аудитория. Репутация . Какво знаят и мислят другите за вас Визия. Способността да виждате всяка ситуация в глобален формат, като игра на шах Контактуване . Как се отнасяте към другите и вашата общителност, скорост на намиране на „общ език“ Отношение . Вашето отношение към себе си и останалите Вашите връзки . Възможността да узнаете това, което другите не успяват В съвременния свят няма ограничения за нивото на вашия успех. Това е най-доброто време в историята на човечеството за тези, които вземат решения и не търпят посредствеността. Поемете отговорност за финансовото си благополучие, станете ценни, започнете да мислите на първо място за себе си и ще промените заобикалящата ви действителност и ще престанете да зависите от обстоятелствата. Успех!
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии