Ново търсене  

Как да повишим самочувствието си на работа


26 Април, 2019 г.
Как да повишим самочувствието си на работа
Снимка: shutterstock

Позната ли Ви е ситуацията, в която колега, при равни други условия, е поущряван за ваша сметка? Или когато по-малко талантливият служител получи повишение, а вие оставате на сегашното си ниво, без ясно развитие в кариерата?

Ако сте се сблъсквали с подобни истории и преживявате същото преди началото на нов проект, проверявате отново направените отчети и продължавате мислено да работите през нощта, тази статия ще Ви бъде полезна.

В основата на описаното е самооценката, която пряко засяга кариерните постижения и успеха в живота. Нека разгледаме защо и какво трябва да направим по въпроса.

Как да разберем, че самооценката ни е ниска

Да започнем с преминаването през малък тест, който ще Ви помогне да разберете текущото си състояние.

Следва списък от въпроси, на които трябва да отговорите с 'да' или 'не'.

Опитайте се да отговорите веднага, без да мислите. Така ще получите най-обективните отговори на въпросите:

  1. Когато е възможно, се опитвам да не давам свои собствени публични оценки, касаещи едно или друго явление или човек, и изпитвам чувство на страх, когато ме оценяват други хора.
  2. Мога да създам у хората завишена представа за своята компетентност.
  3. Струва ми се, че дължа настоящата си позиция или настоящия си успех на моите познати или на това, че съм на точното място в точното време.
  4. Страхувам се, че хората, чиито мнения означават много за мен, ще разберат, че не съм толкова способен, колкото си мислят, че съм.
  5. Страхувам се, че няма да се справя с поредния проект или задача, въпреки, че обикновено ми се отдава всичко, за което се боря.
  6. Чувствам или знам, че моите постижения в живота и в работата - това е резултат от някаква грешка.
  7. Трудно ми е да слушам похвали и комплименти за моя интелект и успехите ми.
  8. По-често си спомням провалите, отколкото успехите.
  9. Когато успея в нещо или получа признанието на другите хора, се съмнявам, че мога да повторя успеха си в бъдеще.
  10. Съобщавам на другите за полученото повишение или за новото ми постижение не по-рано, от момента на свършения факт.
  11. Там, където става въпрос за постижения в моята област, трябва да бъда “най-добрия” или поне “уникален”.

Ако отговорът на всичките въпроси е “да”, то имате повече от пет и тогава имаме основание да вярваме, че имате ниска самооценка.

Какво Ви причинява неувереност

Когато се съмняваме в себе си, избираме 1 от изброените по-долу стратегии или ги смесваме заедно:

Отказваме се от възможностите

Отказваме се от повишението в работата, защото не сме достатъчно умни и все още трябва да се учим. От създаването на собствен бизнес, защото имаме малко опит. От нужните запознанства, защото си казвате “какво ще говоря с този интелигентен и красив човек, ако все още трябва да израствам”.

С прости думи - защото не се чувстваме достатъчно добри и се страхуваме да не бъдем разпознати. Затова е по-лесно да се откажем от възможностите и да се скрием в сянката си.

Отлагаме

Отлагаме началото на всички случаи, оправдаваме се пред себе си, че имаме по-важни задачи, или се натоварваме с друга работа, така че наистина да нямаме време да направим необходимите неща.

Никога няма да има идеален момент или идеални нас, за да започнем нещо. Всъщност, зад всичко това стои страхът от грешката и провалът. Боим се от неоправдаването на очакванията на другите хора. Ние сме толкова уплашени да започнем работа, че предпочитаме да забавим нейното изпълнение до последно. И в резултат на това го правим или в нощта преди крайния срок, или изобщо не го правим.

Изпадаме в перфекционизъм

Много пъти проверяваме отчетите, писмата и пощата. Работим денонощно, без почивни дни. Опитваме се да правим всичко перфектно и в резултат на това изнемогваме. С течение на времето, успехът започва да се асоциира именно с тази безкрайна гонка и работа до изтощаване. И съответно, преди да поемем нов проект или кариерен връх, си мислим сто пъти дали всичко това си струва безсънните нощи и подкопава здравето ни.

Аналогично, зад това стоят много високите изисквания към себе си, страхът от грешка, провал и осъждане. Няма идеални хора, но ние упорито се стремим да достигнем тази илюзия.

Как да повишим самооценката си

Какво да правите в тази ситуация и как да си помогнете?

Повишението на самооценката - това е дълъг процес, с който се занимаваме през целия си живот. Еднозначно има прости ситуационни и поведенчески упражнения, които ще разглеждаме по-долу.

Направете нещо, което не е идеално. Неидеален чай, несъвършен грим, вечеря, пост и др. Задачата е да разберете, че светът не спира с това да си позволите да направите нещо, което не е съвършено. И едновременно не умирате морално от угризения.

Направете 1 малко задание от голям проект. Помните ли техниката за "ядене на слон малко по малко"? Направете първото си малко парче днес.

Започнете да се хвалите и да празнувате малките си победи. Когато Ви похвалят, усмихвайте се и казвайте, благодаря. Без извинения, че сте имали късмет, или колегите са Ви помогнали да направите проекта.

Ако смятате, че сте под напрежение, опитайте да отпуснете тялото си: Масажирайте ръцете си, дишайте, танцувайте, вземете гореща баня, бягайте. Всяка физическа активност помага.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии