Ново търсене  

Как да получите добри препоръки от бившия си работодател: 10 съвета

Публикувано от: Zaplata.bg
27 Юли, 2019 г.
Как да получите добри препоръки от бившия си работодател: 10 съвета
Снимка: shutterstock

Препоръките на бивши работодатели рядко са решаващ фактор за намирането на работа. Въпреки това, положителните отзиви ще увеличат шансовете Ви за успех: експертите посочват, че това е ценен допълнителен източник на информация за кандидата. Как да получите добри препоръки, които да Ви помогнат за намирането на нова работа? Ние от Zaplata.bg ще Ви дадем 10 съвета, с които да получите добри препоръки от бившия си работодател.

1. Бъдете коректни

Най-добрият начин да получите положителни препоръки - да запазите връзката с ръководството и колегите си. Никой не е застрахован от конфликти, но за бъдещата кариера, човек трябва да се опита да се държи професионално и етично: да си пусне предизвестие за напускане, да въведе наследника си в работата.

Днес визията на компаниите и служителите е свързана с една голяма бележка: работодателите организират срещи с бивши служители, където работниците се връщат в компанията в нови роли - в ролята на клиенти, консултанти, изпълнители. Така, че направете всичко по силите си, за да останете приятели, когато напускате и препоръките ще са по-благосклонни за да Ви помогнат да получите желаната от Вас работа.

2. Използвайте емоционална връзка

Препоръките рядко са обективни. Опитните работодатели могат да задават въпроси, които им позволяват да оценят професионалните Ви постижения, но в по-голямата си част, отговорите ще са емоционални и субективни - зависещи от личните Ви отношения с бившия работодател. Използвайте го. Ако имате неразрешени конфликти, препоръчително е да ги разрешите преди уволнението Ви: обсъдете спорните въпроси и ако е възможно, поставете точка и се разделете, ако не като приятели, то поне без взаимни обиди и жажда за отмъщение.

3. Съгласете се да Ви дадат препоръки

Свържете се с хора, които могат да дадат препоръки за Вас, с молба да Ви посочат като фаворити. Имайте предвид, че Вашият избор е мотивиран от това, че цените квалификацията на тези експерти и тяхната оценка на вашите професионални постижения. Запитайте ги, какви точно контакти е удобно да предоставят на работодателите за комуникация в бъдеще. Поинтересувайте се относно възможното съдържание на разговора: най-вероятно, ще се информират за това колко дълго сте работили заедно, Вашите характеристики като професионалист, отборен играч, лидер и други подобни.

4. Получете списък с препоръки

Поискайте от ръководителя си да Ви даде писмени препоръки. В този документ е желателно да се отбележи периода на отделните Ви длъжности, на които сте работили в компанията, професионалните Ви качества, какви резултати сте достигнали. В най-добрия случай, той трябва да е оформен във вид на бланка. Човекът, който предоставя писмената препоръка, не може да помни всички детайли на Вашия опит – така, че е полезно да му изпратите автобиографията си, а също така и структурата на такова писмо: тогава ще спестите време на човека, който Ви дава препоръките си.

Такова писмо може да се възприеме като формалност и да не предизвика доверие във всички, но не боли да опитате и може да бъде полезен като допълнителен аргумент – така, че си заслужава да го вземете със себе на интервюто за работа.

5. Предложете списък с препоръки

Направете списък от няколко професионалисти, които могат да дадат за вас добри отзиви: собствено и фамилно име, длъжност, компания, контакти. Ако сред тях има известни на пазара авторитети – отлично.

Понякога, тази информация се добавя към резюмето. Не е необходимо, но винаги е препоръчително да я имате под ръка за предоставяне при поискване.

Ако Вие самите предлагате контакт, има голяма вероятност, работодателят да поиска препоръка от онези хора, които сте избрали. Но гаранция няма: работодателите знаят, че кандидатите правят по-изгодни за себе си списъци и могат да намерят и други начини за независими препоръки, за да се получи обективна картина.

6. Обяснете "проблемните" моменти

Съществува вероятност, представителя на потенциалния работодател да е имал време да събере препоръки от Ваши бивши колеги още преди интервюто за работа. И на срещата да Ви зададе въпроси относно това, което е предизвикало в него съмнения. Използвайте възможността да разкаже за своето виждане относно ситуацията – искрено, но етично и дискретно. Ако става дума за конфликт, можете да разкажете за причините и за това, което сте направили, за да разреши ситуацията и да я изведете на конструктивно ниво. Ако бившият Ви управител е дал определени негативни черти за Вас - например безотговорност или липса на квалификация, дайте примери и конкретни факти, които показват, че това не е така.

Между другото: ако все още работите и не сте имали време да уведомите работодателя си за търсенето на нова работа, или дори не сте сигурни дали искате да я сменяте - информирайте за това работодателя си.

7. Използвайте социалната мрежа

Предоставянето и получаването на препоръки е полезно и онлайн – например, в социалната мрежа LinkedIn можете да се свържете с контактите си, за да им предоставите отзиви относно тяхната работа и да ги покажете в профила си. Използвайте тази възможност – ако работодателя прегледа Вашата страница, той ще обърне внимание на това. За да Ви дадат препоръка, направете следното: нека вашите отзиви, ако бъдете помолени за това от Вашите колеги, бъдат съзнателни и изградете мрежа от контакти.

8. Ако това е първото Ви място на работа…

Ако все още нямате опит, а следователно и бивши ръководители – Вие все още можете да използвате потенциала на препоръките. Например, можете да се споразумеете за това с преподавател или ръководител: ако се отнасяте отговорно към ученето и проактивно имате добри отношения с наставника, той с удоволствие ще Ви помогне да започнете кариерата си с помощта на добър отзив.

9. Разширете кръга си от препоръки

Обикновено това са бившите Ви непосредствени ръководители, но не винаги. Това може да е всяко лице, което може да оцени професионалните Ви и лични качества в рамките на работата. Например, това може да е наставника, HR-мениджъра, партньор, представител на клиента, ръководител на професионални курсове и т.н..

10. Не хитрувайте

Съмнението, че бившият работодател ще даде положителни отзиви, понякога принуждава кандидатите да правят някои маневри. Например, като предоставят информация с 'фалшиви' препоръки - техните роднини или приятели, които предоставят безупречни препоръки от името на управителя. Това не е необходимо: опитният работодател най-вероятно ще се усети, че тези препоръки са фалшиви и ще продължи да търси истината. Благодарение на социалните мрежи, повечето хора могат да бъдат намерени с няколко кликвания, а ако измамата “лъсне” - можете не просто да загубите шанса да работите за съответната компания, но и да получите лоша репутация на пазара на труда.

Ако Вие имате трудов стаж и работодателя попита дали някой може да даде препоръки за Вас, не бива да отказвате. Вие ще имате по-голям шанс за изясняване на проблемните ситуации в отношенията си с бившите колеги, а категоричният отказ ще накара представителя на компанията да се усъмни и ще предизвика желание за събиране на колкото се може по-подробни препоръки.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии