Ново търсене  

Как да направите правилен избор за техническа професия

Публикувано от: Zaplata.bg
04 Август, 2019 г.
Как да направите правилен избор за техническа професия
Снимка: shutterstock

Детето израства, от ранна възраст проявява интерес към предмети, животни, растителност и всичко, което го заобикаля. По време на обучението, може да се забележи, че едни с лекота изучават физиката и математиката, а други - природните науки, географията или литературата. Съвременният живот изисква от бившия ученик познания в различни области, а често випускниците не могат да определят в кои колежи или университети да отидат да учат. Вчерашните ученички смятат, че техническите професии са по силите само на момчетата. Те не се замислят над факта, че списъкът от професии за тях е значително разширен, и че сега могат да получат знания не само в областта на педагогиката или икономиката, а много момчета думата „инженер“ я свързват с жалкото съществуване на нископлатена работа.

Випускниците често трябва да решат нелеката задача, какво образование да получат, така че по-късно с лекота да си намерят престижна добре платена работа. В страната има огромно количество адвокати, икономисти, счетоводители, които са получили образование, но не са търсени и много от тях се налага да се преквалифицират в други специалности. Успешното развитие на икономиката изисква грамотни работници във всички области. Хиляди предприятия с различни нива на доходите се нуждаят от технически подготвени експерти, така че изборът на специалности е толкова голям, че младият талантлив младеж може да избере занаят за целия си живот, да получи престижна работа и да преуспее в кариерния растеж.

Техническите инженери

В близкото минало, понятието за технически професии често се свързваше с хора, които използват различно оборудване в работата си. Те получаваха средно специално образование: 

През последните години, значително се увеличи списъкът на специалистите, от които националната икономика се нуждае. Ръстът на промишлените мощности, подобряването на технологичните процеси поставят техническата професия на първо място сред младите хора при избора на специалност. Въпреки това, специалистите от по-ниските звена, непосредствено добиващи полезни изкопаеми или строящи домове, винаги ще бъдат търсени. Нито едно производство днес, както винаги е било, не преминава без участието на инженери.

Широкомащабното производство, което изисква съвременна преработка на суровини, остро се нуждае от компетентни специалисти.

За строителните компании е важно да имат сред служителите си архитекти, инженери, конструктори, майстори по производството, получаващи образование в средните и висши професионални заведения, като необходимостта от тях се увеличава всяка година. Сега е трудно да си представим каквато и да е продукция без изчислителна техника. Огромно количество информация, която трябва да се съхранява, предава и обработва без компетентни специалисти, е трудно. Развитието на новите IT-технологии привлича на пазара на труда разработчици, инженери и уеб-програмисти. Много завършили гимназия избират професии, свързани с електрониката.

Какво предоставя инженерното образование? 

Настоящото мнение, че образованият човек - това е инженер, който се е обучавал във висше учебно заведение, се отдалечава в миналото. Сега много професионални колежи обучават специалисти с тясна техническа насоченост. Момчетата придобиват инженерни професии с достатъчно високо ниво на знания в определено направление. Недостигът на кадри в средните звена с техническо образование остро се усеща в производствените предприятия.

Много организации плащат за обучението на студенти по необходимите специалности с последваща трудозаетост на младия специалист в техния екип. С най-голяма популярност сред всички изисквани специалности се ползва професията на електрозаварчика. Работата не само е добре платена, но позволява и усъвършенстване на професионализма и придобиване на допълнително образование в конкретна област. Списъкът на съвременните професии постоянно се обновява с нови специалности.

Кои професии се търсят 

Специалностите, изискващи инженерни познания. Всяка сфера се нуждае от компетентни техници с различно ниво на образование. Те включват: 

Професията на еколога всяка година става все по-популярна. Вниманието на обществото към екологичните проблеми принуждава лидерите на много промишлени предприятия да наемат специалисти, които да регулират технологичния процес, като в тази верига участват технолози, еколози и други инженерни работници.

Повишение на квалификацията 

Напоследък, в предприятията все повече се извършва подмяна на старото оборудване със съвременни механизми. Младите специалисти и опитните работници се нуждаят от знания за усвояването на новите технологии. За целта, всеки има възможност да получи образование след завършване на допълнителен курс. Развитите телекомуникации дават възможност за дистанционно придобиване на знания, а не само чрез очна или задочна форма. Разбира се, в класическата форма на обучение има значителни предимства, защото техническият работник, в допълнение към теоретичните знания, може да придобие и практически умения.

Женска техническа заетост 

Стереотипите се унищожават и много от момичетата мечтаят да станат инженери, производствени технолози или софтуерни-програмисти. Повечето от тях успешно работят в различни предприятия, проявявайки интерес към работата си и по нищо не отстъпвайки от мъжете по професионализъм.

Развитието на нанотехнологиите, чиято основа са приложната наука и технологиите, привлича много млади талантливи жени в тази сфера. 

Работещите като ИТ-разработчици и еколози всъщност са енергичните възпитаници на техническите университети. Жените отдавна са доказали на света, че са способни да овладяват техниката, науката, инженерството и успешно да работят на равно с мъжете.

Популярни специалности за жени 

Не само за младите момчета, но и за девойките са достъпни специалности, изискващи познания за работа с механизмите. Днес ограниченията за заетост на жените са по-малко, защото не се изисква много физическа издръжливост, както преди. Автоматизацията на технологичните процеси позволява управлението на механизмите, без прилагане на физическа сила.

Програмиране 

Над създаването на приложни програми, различни сайтове, формирането на уникални разработки в областта на информационните технологии работят не само мъжете, но и жените. Престижната професия привлича добри доходи и перспектива за по-нататъшно творческо развитие.

Архитектура 

Никоя строителна компания не може без архитекти и дизайнери. От изграждането на безлични многоетажни сгради вече никой не се интересува. Властите на всеки град се стремят да създадат архитектурни ансамбли, които привличат вниманието. Над проектите често се трудят истинските художници в своята област. Строителството на всеки обект се заключва не само до формирането на качествен проект, а той изисква спазване на правилата и нормите на техническите стандарти.

Енергетика

Хората, избиращи сферата на енергетиката, получават специалност “Експлоатация и изграждане на термични, електрически мрежи”. Професията е свързана с определен риск, изисква съсредоточеност и точно изпълнение на задълженията.

Популярни мъжки професии 

За мъжете, осъществяването на своите амбиции, високият социален статус, кариерното развитие са от огромно значение. Списъкът на професиите, особено техническите, все още е по-обширен, отколкото при жените.

Заедно с такива престижни области, като електротехниката, комуникациите и приборостроенето, са професиите на автомеханиката. От детството си, момчетата проявяват интерес към движещите се обекти, а когато пораснат, много от тях вече знаят на практика от родителите си как работят колите или мотоциклетите, каква е разликата между отделните модели и т.н. Огромния брой автомобили подтиква към развитието на сфери за техния ремонт и обслужване. Високата квалификация на работниците в тези области позволява да имат стабилен висок доход, а допълнителното образование допринася за кариерния растеж.

Не е важно кои професии избират студентите: дали ще е обслужване на техниката, математическото моделиране или изграждането на мостове, къщи, пътища - талантът и призванието ще позволят на всеки участник във висшето или средно образователно заведение да избере професия по свое желание, да придобие нужните знания и да успее.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии