Как да правите конструктивна критика

Публикувано от: Zaplata.bg
11 Септември, 2019 г.
Как да правите конструктивна критика
Снимка: shutterstock

Наред с правилното отношение към критиката, едно от основните комуникационни умения е способността за правилно посочване на грешките - умение за критикуване (конструктивна критика).

Неправилната (лъжливата и деструктивна) критика може лесно да настрои човек срещу Вас и да предизвика агресивност и враждебност или да възбуди безполезни спорове и оправдания. Без изкуството на критиката, можете да разклатите самоувереността и да подкопаете морала на човек (ако сте лидер, това Ви заплашва с намаляване на работоспособността и влошаване на качеството на работа).

Никой не обича да бъде критикуван. Но отрицателните оценки не могат да бъдат отхвърлени, както в личните (ако не кажете на партньора си какво прави неправилно, няма да можете да изградите щастие), така и в деловите и служебните взаимоотношения. Без конструктивна критика е невъзможно да се продължи напред.

От това, дали знаете как да критикувате правилно, зависи дали Вашата критика ще бъде продуктивна, можете ли да изказвате претенции към човека и да останете с него в добри приятелски или партньорски отношения.

Правила за конструктивна критика

За да не бъде Вашата критика оскърбителна и обидна и да постигне резултат, използвайте следните правила:

На първо място, премахнете от критиката емоционалния компонент (включително арогантност, сарказъм и др.), отнасяйте се към човека с уважение. Конструктивната критика не е грубо и агресивно осъждане, не е подигравка с действията на човека, а желание за подобряване на ситуацията, посочване на грешките. Правилата на конструктивната критика предполагат искреност, вътрешна откритост и възможност за постигане на съгласие.

В по-голямата си част, хората по-добре възприемат доброжелателния тон. Въпреки това, има и такива, които са склонни да разделят хората на слаби и силни, с тях е по-добре да разговаряте твърдо (но не грубо).

Критикуваният трябва ясно да разбере какво искате да му кажете! Ако постоянно заобикаляте, изказвате общи фрази и използвате съвети, възможно е да останете неразбрани. По-добре е да обясните всичко кратко и ясно. В края на разговора, човек може да попита дали отсрещния човек правилно го е разбрал и необходимостта и причините за този разговор.

Критикувайте действията на човек, а не него самия. Едно е да кажеш: „Ти си интелигентен, мислещ човек, но се държиш несъзнателно“, а друго е „Ти си идиот, направи такава глупост!“ Обърнете внимание на действията и постъпките, а не на личността.

Изразете своето мнение (критика) във вид на предложение, без да го налагате.

Правилното критикуване означава да направите така, че грешката или недостатъкът да изглеждат лесно поправими (безизходицата от ситуацията потапя хората в мрак). Не натискайте човека психически, кажете му как да излезе от тази ситуация.

Ако решите да посочите грешките на човек и да разчитате на неговото разбиране, не забравяйте да изберете подходящото време (най-вече става въпрос за лични отношения). Ако в момента човекът се намира в трудни обстоятелства или е в лошо настроение, критиката няма да бъде чута и приета и може само да влоши състоянието му.

Освен подходящото време за критика, правилата на конструктивната критика предполагат и избор на мястото. Уверете се, че няма никой, когато разговаряте относно критиката. Публичното критикуване, независимо дали става дума за любим човек, колега или подчинен, едва ли ще доведе до желаната полза.

Преди да критикувате някого, разкажете му за собствените грешки и минали недостатъци. Самокритиката, разпознаването на собствените грешки, позволява на критикувания да възприема коментарите не толкова остро, а самолюбието му ще е по-малко наранено, което ще му даде повече шансове да разбере и поправи грешките си.

“Преди да кажете на някого горчивата истина, намажете върха на езика си с мед” - вслушайте се в тази арабска поговорка. Преди да преминете към темата за критиката, признайте заслугата на човека, започнете с похвалите.

Изкуството на критиката е способността да се намерят правилните думи за всеки човек. Ако индивида е подозрителен, тревожен, уязвим или се опитва да бъде добър за всички, критиката трябва да бъде възможно най-нежна. Другото нещо, ако човек е арогантен и горд - тук можете да сте по-твърди, но в никакъв случай не наранявайте гордостта му. По-добре е творческият човек да предаде своите претенции и коментари - под формата на образи. Ако човекът е с чувство за хумор, предайте критиката във вид на шега. Не се шегувайте обаче, ако критикуваният е известен с ниското си самочувствие. Обяснете своите изисквания към егоиста и прагматика, така че той да вижда в тях предимствата и ползите.

Уверете се, че той е получил съветите Ви така, както някой умрял от жажда получава вода, и тогава наставленията Ви ще му помогнат да поправи грешките си“ - този цитат от древния японски трактат „Хагакуре“ най-широко и пълно отразява същността на конструктивната критика.

Способността да се критикува правилно, познаването на правилата на критиката е важна и съществена предпоставка за успех във всяка област от живота. Овладяването на умението за конструктивна критика прави връзката Ви с другите по-открита и искрена.

Независимо дали искате да работите в банка и се интересувате от банкови свободни работни места или искате да работите в инвестиционната или застрахователна сфера, няма значение, когато изграждате каквато и да е кариера, способността да изразявате правилно претенциите си ще Ви бъде полезна.


Най-търсените професии през 2025 г.: какво оформи пазара на труда
Пазарът на труда през 2025 г. беше по-динамичен от всякога и предлагащ нови възможности за хора с най-различен опит. Много компании разшириха екипите си, а някои професии изпъкнаха като особено желани. Това се дължи както на ускорената дигитализация, така и на нуждата от по-специализирани технически умения и устойчиви индустриални процеси. Всички тези фактори оформиха ясна картина за това кои направления привлякоха най-силно внимание през годината. 1. Технологичният сектор остана лидер през 2025 г. И тази година технологичните роли запазиха своята водеща позиция. Компаниите продължиха да внедряват нови дигитални решения, да укрепват киберсигурността си и да увеличават капацитета на IT отделите. Ето защо професиите, свързани с разработка на софтуер, тестване, DevOps и техническа поддръжка, бяха сред най-търсените. В основата на този интерес стои потребността от автоматизация и оптимизиране на процесите. Щом бизнесът разчита на стабилни дигитални системи, специалистите, които ги поддържат, неизбежно са сред най-ценните. 2. Ръст в търговията и обслужването – секторът, който не губи скорост Търговията продължи да бъде един от най-активните източници на нови позиции. Магазини, супермаркети, онлайн търговци и клиентски центрове имаха непрекъсната нужда от хора. Най-чести бяха позициите за консултанти, касиери и специалисти обслужване. Променените навици на потребителите също повлияха сериозно. Повече онлайн покупки означават повече логистика, повече комуникация с клиенти и по-бърза реакция. Точно затова умения като адаптивност и способност за работа в динамична среда станаха решаващи за успешните кандидати. 3. Производството и инженерните дейности – стабилен ръст в регионите Индустриалните зони около големите градове оживяха през 2025 г., като все повече компании разширяваха производствените си процеси. Търсеха се оператори, техници, специалисти по поддръжка и контрол на качеството — професии, които гарантират стабилна заетост и сигурен растеж. Инженерните роли също бяха силно търсени. Компаниите се нуждаеха от експерти в електрониката, механиката, автоматизацията и енергетиката, тъй като технологичната модернизация се превърна в приоритет. Много кандидати избраха именно този сектор заради добрите условия и възможностите за специализация. 4. Логистика и транспорт – сектор, движен от онлайн търсенето С растежа на електронната търговия логистиката остана в центъра на вниманието. През 2025 г. масово се търсеха шофьори, складови служители, експедитори и координатори на доставки. Обемът от поръчки не намаля през нито един сезон, което наложи разширяване на екипите. Това е сектор, който реално предлага много възможности за развитие — включително повишения и преминаване към по-специализирани функции. Затова и интересът към него беше толкова висок. 5. Административни и финансови специалисти – основният гръб на бизнеса Всяка организация разчита на стабилна административна и финансова структура. През 2025 г. работодателите активно търсеха хора със следните компетенции: способност да работят организирано и да управляват документи без грешки умения за работа със специализиран софтуер ефективна комуникация и координация между отдели Това направление остана сред най-предпочитаните както заради предвидимия работен процес, така и заради добрата възможност за дългосрочно развитие. Все повече компании търсеха служители, които могат да комбинират административни функции с дигитални умения — комбинация, която ще бъде ключова и занапред. Какво означават тези тенденции за кандидатите? Тенденциите през 2025 г. показват, че уменията, свързани с технологиите, комуникацията и адаптивността, остават най-ценните на пазара. Сектори като търговия, производство, логистика и административни дейности предлагат добри перспективи и стабилност. Онези, които инвестират в обучение и развиват дигитални компетенции, ще имат най-силно предимство през следващите години.
Още »
Как да разпознаете надеждна фирма, предлагаща работа от разстояние
Възможността за работа от вкъщи промени ежедневието на много хора. Тя дава шанс да прекарате повече време със семейството си, да избегнете часове в трафик или просто да работите в среда, в която се чувствате комфортно. Интересът към този модел расте постоянно — и напълно естествено, защото гъвкавостта е ценна. Но заедно с добрите възможности се появяват и предложения, които звучат прекалено хубаво, за да са истински. Именно затова е важно да умеем да разпознаваме коректните работодатели и да се предпазим от рискови обяви. 1. Кои са фирмите, които предлагат работа от вкъщи в България Най-надеждните компании са тези, които имат ясна структура, история и видимо присъствие на пазара. Това обикновено са аутсорсинг центрове, ИТ фирми, дигитални агенции и големи компании, обслужващи клиенти от различни държави. Те работят по утвърдени процеси, имат обучение за служителите си и предоставят всички необходими документи — договор, правила, канали за контакт. Много лесно можете да добиете представа дали дадена фирма е коректна — проверете я в Търговския регистър, разгледайте информация за нея онлайн, вижте какво споделят настоящи и бивши служители. Реалните работодатели не се крият: те имат официален сайт, имейл, телефон и винаги предоставят информация, когато попитате. А когато някой ви иска предварително плащане за „материали“ или „стартов пакет“, това обикновено е първият знак да продължите напред. 2. Какви професии най-често позволяват дистанционна работа Естествено, първи се открояват професиите, при които всичко се случва онлайн. Програмисти, QA специалисти, дизайнери, копирайтъри, маркетолози, преводачи — за тях дистанционната работа е нещо напълно нормално. Тези позиции предлагат свобода, гъвкаво работно време и възможност да бъдете част от международен екип, независимо къде живеете. Но не са само те. Все повече компании търсят хора за обслужване на клиенти, работа в кол центрове, обработка на данни, виртуална помощ, онлайн администрация. Тук най-важно е добрата интернет връзка, организираността и умението да работите самостоятелно. Повечето от тези дейности са ясни и измерими, което прави дистанционния модел лесен за прилагане и за работодателя, и за служителя. 3. Надеждни ли са обявите за работа от вкъщи Шансът да попаднете на реално и коректно предложение е голям, но пазарът има и своите „капанчета“. Съмнителните обяви обикновено се разкриват сами: обещания за високо заплащане без никакви умения, прекалено кратки описания, липса на яснота какво точно ще правите, настояване да преведете пари предварително или комуникация само през личен профил. Надеждните компании са детайлни, прозрачни и подредени. Те ще ви обяснят какво точно ще работите, как ще ви плащат, ще подпишат договор и ще защитят личните ви данни. А когато има интервю, тестова задача или разговор с бъдещия екип — това е добър знак, че компанията работи професионално и търси реален служител, а не просто „кликвания“. 4. Какво заплащане може да се очаква Заплащането при дистанционните позиции варира и е тясно свързано с уменията и конкретната професия. Административните роли и позициите за начинаещи обикновено започват от по-скромни нива, но предлагат стабилност и възможност да се развиете. В техническите професии, дизайна и маркетинга доходите често конкурират — и понякога надминават — тези в офис среда. Важно е обаче възнаграждението да бъде ясно описано още от самото начало. Дали е фиксирано, почасово или на проект? Има ли бонуси, комисионни, проценти? Неясните схеми обикновено крият рискове. Когато всичко е описано ясно и конкретно, това е добър знак, че работодателят работи открито и коректно. Дистанционната работа дава огромни възможности — свобода, баланс и шанс да избирате сред по-широк набор от позиции. Но за да бъде това предимство истинско, изборът на правилния работодател е ключов. Проверявайте информацията, задавайте въпроси и вярвайте на интуицията си. С малко внимание и добра преценка дистанционната кариера може да се превърне в стабилна, мотивираща и удовлетворяваща част от живота ви.
Още »