Ново търсене  

Как да напишете мотивационно писмо за автобиографията ви

Публикувано от: Zaplata.bg
09 Септември, 2019 г.
Как да напишете мотивационно писмо за автобиографията ви
Снимка: shutterstock

Малко хора обичат търсенето на работа. Търсене из сайтовете за обяви със свободни работни места, обмислянето и писането на автобиография, подготовката за изтощителното интервю - всичко това е изморяващо и причиняващо сериозен стрес. Въпреки това, може би най-трудната стъпка в този процес е да се напише ефективно мотивационно писмо.

Съществуват много противоречиви съвети относно написването му. Следователно, за мнозина може да е трудно да разберат за какво да пишат и откъде да започнат. И предвид факта, че живеем в ерата на цифровата комуникация, човек може да се усъмни дали изобщо подобно писмо е необходимо.

Какво казват експертите

Отговорът - да. Необходимо е мотивационно писмо, а в някои случаи дори е задължително. „Не предоставянето на мотивационно писмо - това е знак за мързел и не особено желание. Това са някакви правописни и граматически грешки в автобиографията Ви“ - казва Джоди Гликман, специалист по комуникации.

Дори да се чете само едно от две мотивационни писма, това все още е плюс 50% относно шанса да бъдете наети. Това писмо може да Ви помогне. Не бива да пропускате възможността да се разграничите. Както обаче всеки, който някога е писал мотивационно писмо, знае, че това не е лесно. Ето как да дадете на HR мениджърите това, което търсят.

Направете изследване

Преди да започнете писмото си, научете повече за компанията и за свободното работно място, за което кандидатствате. Проучете уебсайта на организацията, нейните представителни страници в социалните мрежи и профилите на служителите.

Направете някакъв вид проучване. Разберете с какви проблеми се сблъсква компанията и как Вашата роля ще й помогне да се справи с тях. Освен това, познаването на особеностите на компанията също ще Ви помогне да изберете правилния тон за мотивационното си писмо.

Опитайте се да хванете културата на организацията, в която кандидатствате за работа. Така че, ако това е креативна агенция или някакъв дизайнерски магазин, можете да покажете повече свобода, но ако това е по-консервативна организация, като банка, стратегията на поведение ще бъде различна.

Помислете за силно начало

Обикновено, хората пишат така: „Кандидатствам за свободното работно място A, чиято обява беше публикувана на място Б“. Това е загуба на време и хартия. Встъплението трябва да бъде ефективно и незабавно да привлече вниманието. Събудете интерес.

Например, започнете с това, защо се интересувате от тази работа и защо сте подходящи за нея. Можете да напишете нещо подобно: „Аз съм разработчик на софтуер с повече от 9 години опит и бих искал да се възползвам от моя опит и ентусиазъм за да развивам растящия Ви екип.“

Между другото, не прибягвайте до хумор. Първо, не се знае, дали той ще съвпадне между Вас и читателя на писмото, и второ, може да прозвучи самонадеяно. Въпреки това, стойте настрана от клишетата и баналностите. Напишете нещо директно и динамично.

Например, като това: „Преди да продължите по-нататък, нека Ви обърна внимание на две причини, поради които можете да ме наемете ...“. Ако сте лично свързани по някакъв начин с компанията или с някой от нейните служители, споменете това и в първите две изречения. И да: в писмото си винаги се свързвайте директно с някого. Името на мениджъра по отдел кадри винаги може да бъде видяно в социалните мрежи.

Подчертайте личната си ценност

Компаниите търсят хора, които могат да помогнат в решаването на проблемите им. Въз основа на предишни изследвания покажете, че знаете какво прави организацията и с какви проблеми се сблъсква. Те не трябва да са конкретни, но можете да споменете общите тенденции, които са повлияли на индустрията.

Например, можете да напишете: „Много туристически организации се борят с това, как променящите се закони влияят върху способността им да предоставят висококачествени услуги.“ След това кажете как опитът Ви ще помогне при решаването на подобни проблеми. Можете дори да обясните, как някога сте решили подобен проблем.

Проявете ентусиазъм

Пояснете защо искате да получите това място. „Сега има много специалисти - конкуренцията е голяма. Затова често работодателите търсят не толкова професионалист, колкото човек, който е увлечен по своята работа и който обича това, което прави. Ентусиазмът е плюс 10 точки във Ваша полза.

За да подчертаете интереса си, можете да напишете нещо от рода на: „Бих искал да работя във Вашата компания, тъй като Вие сте лидер в отрасъла и задавате стандарти, които другите следват.“

Между другото, изпращането на 100 автобиографии би било загуба на време. Намерете 10 повече или по-малко подходящи компании, в които искате да работите, и вложете душата си в тях. По-малко, но по-добре. Напишете отделна автобиография и писмо за всяка от тях. В същото време, не пресичайте линията: не ласкайте и не преувеличавайте. Искреността е от решаващо значение. Проявете емоционална зрялост и професионализъм. 

Забележка: в някои отрасли, като мода или технологии, ще бъде по-подходящо да напишете за това, колко харесвате продукта или услугите на компанията.

Бъдете кратки

В повечето случаи, писмото се препоръчва да е с дължина 1-2 листа. По-добре е обаче да напишете не повече от една страница. Мотивационното писмо не трябва да бъде твърде дълго. То просто няма да бъде прочетено. Няма също да е във Ваша полза да покажете неспособността си да се изразявате сбито и точно. Размерът на писмото трябва да бъде такъв, че да може да се прочете веднага. Опитайте се да се изразявате лаконично и по темата.

Ако не можете да изпратите мотивационно писмо

Много компании в момента използват онлайн-системи за приемане на автобиографии и други заявки. Не всички организации обаче използват услуги, в които е възможно да се прикачи отделен документ с мотивационно писмо. Можете да включите писмото в документа с резюмето или просто да използвате електронната поща.

Ключови принципи

Препоръчва се:

Не се препоръчва:

Пример от практиката №1: Демонстрирайте разбиране за това, което е необходимо на една компания

Александър, вицепрезидент на некомерсиалната организация Rabbit Store, наскоро публикува обява за свободно работно място, търсещо специалист за набиране и обучение на персонала: „Търсих опитен и със силна база кадър. „Човек, който би могъл да направи всичко, от търсенето на кандидати до обучението им и подбора на други кадри“.

Повече от 100 кандидати са се отзовали на тази свободна позиция, но онлайн-системата не е позволила прикачването на мотивационно писмо. Въпреки това, един от кандидатите, Олег е намерил изход. Веднага след изпращането на автобиографията си през системата, той се е свързвал с компанията по електронната поща, отново изпращайки автобиографията си с допълнителен прикачен файл под формата на мотивационно писмо.

Резюмето на Олег не е било много успешно. Преди това той е сменил няколко компании, задържайки се във всяка от тях за много кратко време. Освен това, Олег е бил единственият кандидат, който е нямал професионално образование.

Имейлът обаче е спасил ситуацията. Първо, това е професионално. Олег ясно е заявил, че пише на електронната поща, за да провери дали молбата му е получена. По-нататък, той обяснил как е узнал за Александър (шефът на съпругата му, когато някога е работила за Rabbit Store).

Но най-вече, в писмото на Олег са вписани примери. Той е изброил проблемите, с които компанията може да се сблъска, и е описал възможните решения.

„В писмото на Олег се усещаше, че човекът е изключително увлечен към тази работа и наистина иска да помогне в развитието на нашата компания. Освен това, Олег демонстрира своя професионализъм и силна личност“, както по-късно казва Александър. 

В резултат на това, Олег е бил поканен на лично интервю и е нает. Впоследствие, той се е показал като висококвалифициран специалист и от 2 години успешно работи за тази компания.

Пример от практиката №2: Грабнете вниманието

През последните четири години, Елена многократно е кандидатствала за много свободни работни места в Международния комитет за спасения (IRC). Много от тях получили ответен отклик, но Елена никога не се отказала. С всяко резюме, тя изпращала и персонализирано мотивационно писмо: „Исках то да подчертае моята квалификация, креативно мислене и истинско уважение към организацията”.

Мария, директор по персонала, отбелязала, че писмата на Елена особено са привлекли нейното внимание. Особено, защото са включвали и няколко видеоклипа, показващи резултатите от усилията на Елена да защитава и набира средства в други организации.

У Елена е имало богат опит. Тя много пъти е помагала на хората, участвали във военни действия, сираците, уязвимите жени и дори оцелелите от робството. Едно е да се спомене в мотивационното писмо за Вашия опит и компетентност, като „аз съм творческа личност“, „внимателност и отговорност са моите основни качества“ и е напълно различно да подсилите всички тези твърдения с нагледни материали. Последното е много по-убедително.

Ето какво е написала Елена към прикаченото видео:

“Ето кратко видео за участието ми в нестопанската организация Invisible Children. Направих го за младежката конференция, за която говорих тази година. Продължителността е около четири минути.

Както ще видите от видеото, доста успешно се справих с ролята за набиране на средства. В резултат на работата ми, бяха събрани над 200 000 рубли за “Невидими деца”. Оттогава продължавам да работя като консултант в Wellspring International и наскоро завърших обучението си за международен посланик.

Във всяко от мотивационните писма, Елена също е уточнявала колко иска да работи за IRC. Демонстрирането на ентусиазъм - това не е проста задача, защото в някои случаи може да изглежда като наивност. Ако се изразявате точно, сбито и по темата, впечатлението за Вас става по-добро.”

Ето как Елена показала своя интерес към работата си за IRC:

“Трябва също да знаете, че аз съм наистина благодарна на IRC. Харесват ми вашите програми и лично присъствах на някои от конференциите Ви в Москва, както и на няколко изложби в Екатеринбург, включително и на неотдавнашната изложба „Ние можем да бъдем герои“. В момента IRC е най-добрият ми избор и вярвам, че мога да бъда ценно допълнение към вашия екип за набиране на средства.”

Елена отлично е знаела, че за всяко свободно място в тази организация, има стотици кандидати, а самата тя - една от най-конкурентноспособните. „Знаех, че има и по-добри кандидати от мен. Въпреки това, бях решена и за още по-голяма убедителност, прикачих видеото. Освен това, приносът ми за помощ и благотворителност беше наистина значителен“, казва тя. В крайна сметка, настояването на Елена се изплатило. През юни миналата година, тя била приета за временен координатор на външните отношения, а през октомври, преминала към постоянна работа.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Как да си намерите работа в маркетинга
Какво да направите, ако останете без работа - няма никакви предложения, мама-татко са без фабрики и параходи, приятелите не Ви вземат под крилото си? Вземете нещата в свои ръце, като се възползвате от маркетинговите инструменти! Какво трябва да знае всеки, който търси работа в България Ако и вие първо сте попаднали в месомелачката на интервютата, тогава помнете: Това е рулетка. Ако ви откажат - няма нужда да се разстройвате, това е нормално. Приемете го като факт, че в България на някакъв етап могат просто да Ви игнорират, да не Ви дават отговор, да Ви игнорират по телефона или в Whatsapp. Ако не Ви наемат, тогава това не означава, че сте тъпи или некомпетентни. Може би сте на неподходящото място или ви интервюират некомпетентни хора. Може би това е ретроградния Меркурий. Като цяло, не забравяйте параграф 1. Ако не сте наети, то тогава това не означава, че сте тъпи или некомпетентни. Може би Ви интервюират  некомпетентни хора. А сега поред Колектива при нормален подбор от интервюта напомня на обикновен CRM с няколко етапа. Точно както в маркетинга: 1) Отговор (Попадение в CRM). 2) Покана за интервю с HR (Първичен контакт). 3) TЗ - тестово задание. 4) Покана за интервю с маркетинг мениджъра / Group Head / CMO / Или веднага с СЕО. 5) Оферта / Реджект (Реализиран / Не реализиран). Няма стандарти за подбор в маркетинга и всяка компания сама измисля етапите на интервютата. Може да има 5 кръга с две TЗ. Може би TЗ изобщо не съществува. Възможно е да няма етап с HR, в който самите търговци да си търсят мидъл-маркетолози. Каша, но такава е реалността. Интервютата от клиентска страна - това винаги е каша и недоразумение. Случвало се е да няма етап на TЗ и да вярват на честната дума за дадения човек, но се случва да се дадат няколко тестови задачи. В 90% от случаите има тестова фаза, а в половината от тях е адекватна. Разбора на примерите и адекватността на TЗ ще ги дискутираме в друга статия. Заданията на самите интервюта в Live режим също ги има, но не винаги и те са различни. Рекрутинг в България Българския рекрутинг е такъв, че комуникацията на всеки етап може просто да приключи. Дори ако всичко върви добре и финалния рунд е с Chief Marketing Main Galaxy Executive Officer. Тук можете да се досетите: или реално се сливат, защото не успяват на даден етап, или са взели някого и комуникацията с Вас я зарязват. Или вероятно просто са невъзпитани. Тъжно, но е вярно.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Защо да плащате голяма заплата
От какво се състои животът ни? От гледна точка на нашата адаптирана философия и субективен мироглед. Тези компоненти не само ни помагат да се ориентираме в съвременния свят, но и могат да променят коренно живота ни. За да успеем, трябва постоянно да търсим начини да подобрим своите гледни точки, постоянно да научаваме и разширяваме съзнанието си. Един от бизнес философите на западния свят, Джим Рон веднъж каза: 'Вие получавате заплащане за значимостта Ви на пазара. Ако не сте много ценни, никога няма да спечелите много пари.' Този принцип противоречи на това, което обикновено се преподава в университетите и бизнес училищата. Ние сме научени да се борим в червените океани на конкуренцията или да измисляме нови ниши в сините океани, но никога не ни се казва, че ако наистина искаме да станем богати - трябва да се заемем с популяризирането на нашата персона, да увеличаваме своята ценност за пазара. Ако разберете тази мощна философия и я осъзнаете в живота си, ще получите мощно предимство пред тези, които не го правят. Много от нас често обвиняват икономиката, работата или правителството за ниските си доходи, но не правят нищо за подобряване на своята стойност и за придобиване на нови умения. Трябва да разберете - суровата истина е, че винаги ще получавате толкова, колкото струвате, а не толкова, колкото очаквате или по някакви субективни причини са решили, че сте достойни за нещо. Защо някои специалисти получават 800 лв. на месец, а други, заемащи същата длъжност и работещи в компании със същата величина - 4000 лв.? Просто е - някои са станали по-ценни за работодателите си от други. В съзнанието на експертите има стари основи, които им пречат да продължат напред. Трудов стаж Общоприето е, че броят на годините, отработени в една специалност и в една компания, увеличават самоценността в работата. Често чувам такива изказвания: „Имам повече от 10 години опит и трябва да ми плащат повече.“ Но ако през тези 10 години човек е работил в една организация и всекидневно е изпълнявал едни и същи отговорности, това не е 10 години опит, а е една година опит, умножена по 10. В крайна сметка, той не е придобил нови умения през това време и нищо ново не е научил. Единствените изключения са специалистите, работещи в компаниите с проектна бизнес система, където всеки път специалистът трябва да решава нови проблеми, благодарение на които натрупва нов опит. Но на българския пазар има много малко такива компании. Възраст Едва наскоро експертите от различни направления започнаха да разбират, че възрастта не е гаранция за висок доход или пазарно търсене. Възрастта не е ценност, но само ако не докажете, че за всичките години, в които сте работили, непрекъснато увеличавате уменията си и научавате нещо ново, изправяте се пред нови ситуации и успешно ги преодолявате. Тогава възрастта ви, дори и в миналото, ще добави към Вас значимост и солидност. Винаги трябва да помните: „Ако работите за някого, можете да спечелите за прехраната си, но ако работите за себе си, ще направите цяло състояние“. За целта не е необходимо да сменяте компанията, правителството, шефа си или други обстоятелства. Достатъчно е да промените отношението си към дейностите си, да започнете да мислите първо за себе си, за собствената си печалба и след това за факта, че имате нужда от компанията, в която работите. Вашият план за растеж на собствената Ви значимост трябва да бъде много по-висок от плана за растеж в компанията, в която работите - това гарантирано ще увеличи значимостта ви в очите на шефа. Нека си припомним ученията на древните мъдреци или такива изтъкнати психолози, като Дейл Карнеги или Ханс Айзенк, които спориха и доказаха на практика, че отношенията в обществото са следните: как се отнасяме към себе си, така ще се отнасят към нас и околните. Не обичаш себе си и никой няма да те обича. Не се уважаваш и никой няма да те уважава. Смяна на компаниите, тактиките, стратегиите, учителите - винаги трябва да останете верни на себе си и да мислите преди всичко за себе си. Стремете се да станете по-добри. Вместо да сравнявате себе си с другите, разграничете се от тях. Единственият човек, от когото трябва да се стремите да бъдете по-добър, е този, който сте били вчера. За какво ще ви ценят на пазара? Експертност в отрасъла, в който работите (познания за индустрията, конкуренти, нови тенденции, динамика на цените и т.н.) Производителност . Какво и колко сте направили Ефективност. Как изпълнявате задачите си Организационни умения . Способността да организирате другите и да получите високи резултати Влияние . Как да убедите другите да направят нещо Личен бранд . Колко добре сте известни на пазара и на вашата целева аудитория. Репутация . Какво знаят и мислят другите за вас Визия. Способността да виждате всяка ситуация в глобален формат, като игра на шах Контактуване . Как се отнасяте към другите и вашата общителност, скорост на намиране на „общ език“ Отношение . Вашето отношение към себе си и останалите Вашите връзки . Възможността да узнаете това, което другите не успяват В съвременния свят няма ограничения за нивото на вашия успех. Това е най-доброто време в историята на човечеството за тези, които вземат решения и не търпят посредствеността. Поемете отговорност за финансовото си благополучие, станете ценни, започнете да мислите на първо място за себе си и ще промените заобикалящата ви действителност и ще престанете да зависите от обстоятелствата. Успех!
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии