Как да напишете мотивационно писмо за автобиографията ви

Публикувано от: Zaplata.bg
09 Септември, 2019 г.
Как да напишете мотивационно писмо за автобиографията ви
Снимка: shutterstock

Малко хора обичат търсенето на работа. Търсене из сайтовете за обяви със свободни работни места, обмислянето и писането на автобиография, подготовката за изтощителното интервю - всичко това е изморяващо и причиняващо сериозен стрес. Въпреки това, може би най-трудната стъпка в този процес е да се напише ефективно мотивационно писмо.

Съществуват много противоречиви съвети относно написването му. Следователно, за мнозина може да е трудно да разберат за какво да пишат и откъде да започнат. И предвид факта, че живеем в ерата на цифровата комуникация, човек може да се усъмни дали изобщо подобно писмо е необходимо.

Какво казват експертите

Отговорът - да. Необходимо е мотивационно писмо, а в някои случаи дори е задължително. „Не предоставянето на мотивационно писмо - това е знак за мързел и не особено желание. Това са някакви правописни и граматически грешки в автобиографията Ви“ - казва Джоди Гликман, специалист по комуникации.

Дори да се чете само едно от две мотивационни писма, това все още е плюс 50% относно шанса да бъдете наети. Това писмо може да Ви помогне. Не бива да пропускате възможността да се разграничите. Както обаче всеки, който някога е писал мотивационно писмо, знае, че това не е лесно. Ето как да дадете на HR мениджърите това, което търсят.

Направете изследване

Преди да започнете писмото си, научете повече за компанията и за свободното работно място, за което кандидатствате. Проучете уебсайта на организацията, нейните представителни страници в социалните мрежи и профилите на служителите.

Направете някакъв вид проучване. Разберете с какви проблеми се сблъсква компанията и как Вашата роля ще й помогне да се справи с тях. Освен това, познаването на особеностите на компанията също ще Ви помогне да изберете правилния тон за мотивационното си писмо.

Опитайте се да хванете културата на организацията, в която кандидатствате за работа. Така че, ако това е креативна агенция или някакъв дизайнерски магазин, можете да покажете повече свобода, но ако това е по-консервативна организация, като банка, стратегията на поведение ще бъде различна.

Помислете за силно начало

Обикновено, хората пишат така: „Кандидатствам за свободното работно място A, чиято обява беше публикувана на място Б“. Това е загуба на време и хартия. Встъплението трябва да бъде ефективно и незабавно да привлече вниманието. Събудете интерес.

Например, започнете с това, защо се интересувате от тази работа и защо сте подходящи за нея. Можете да напишете нещо подобно: „Аз съм разработчик на софтуер с повече от 9 години опит и бих искал да се възползвам от моя опит и ентусиазъм за да развивам растящия Ви екип.“

Между другото, не прибягвайте до хумор. Първо, не се знае, дали той ще съвпадне между Вас и читателя на писмото, и второ, може да прозвучи самонадеяно. Въпреки това, стойте настрана от клишетата и баналностите. Напишете нещо директно и динамично.

Например, като това: „Преди да продължите по-нататък, нека Ви обърна внимание на две причини, поради които можете да ме наемете ...“. Ако сте лично свързани по някакъв начин с компанията или с някой от нейните служители, споменете това и в първите две изречения. И да: в писмото си винаги се свързвайте директно с някого. Името на мениджъра по отдел кадри винаги може да бъде видяно в социалните мрежи.

Подчертайте личната си ценност

Компаниите търсят хора, които могат да помогнат в решаването на проблемите им. Въз основа на предишни изследвания покажете, че знаете какво прави организацията и с какви проблеми се сблъсква. Те не трябва да са конкретни, но можете да споменете общите тенденции, които са повлияли на индустрията.

Например, можете да напишете: „Много туристически организации се борят с това, как променящите се закони влияят върху способността им да предоставят висококачествени услуги.“ След това кажете как опитът Ви ще помогне при решаването на подобни проблеми. Можете дори да обясните, как някога сте решили подобен проблем.

Проявете ентусиазъм

Пояснете защо искате да получите това място. „Сега има много специалисти - конкуренцията е голяма. Затова често работодателите търсят не толкова професионалист, колкото човек, който е увлечен по своята работа и който обича това, което прави. Ентусиазмът е плюс 10 точки във Ваша полза.

За да подчертаете интереса си, можете да напишете нещо от рода на: „Бих искал да работя във Вашата компания, тъй като Вие сте лидер в отрасъла и задавате стандарти, които другите следват.“

Между другото, изпращането на 100 автобиографии би било загуба на време. Намерете 10 повече или по-малко подходящи компании, в които искате да работите, и вложете душата си в тях. По-малко, но по-добре. Напишете отделна автобиография и писмо за всяка от тях. В същото време, не пресичайте линията: не ласкайте и не преувеличавайте. Искреността е от решаващо значение. Проявете емоционална зрялост и професионализъм. 

Забележка: в някои отрасли, като мода или технологии, ще бъде по-подходящо да напишете за това, колко харесвате продукта или услугите на компанията.

Бъдете кратки

В повечето случаи, писмото се препоръчва да е с дължина 1-2 листа. По-добре е обаче да напишете не повече от една страница. Мотивационното писмо не трябва да бъде твърде дълго. То просто няма да бъде прочетено. Няма също да е във Ваша полза да покажете неспособността си да се изразявате сбито и точно. Размерът на писмото трябва да бъде такъв, че да може да се прочете веднага. Опитайте се да се изразявате лаконично и по темата.

Ако не можете да изпратите мотивационно писмо

Много компании в момента използват онлайн-системи за приемане на автобиографии и други заявки. Не всички организации обаче използват услуги, в които е възможно да се прикачи отделен документ с мотивационно писмо. Можете да включите писмото в документа с резюмето или просто да използвате електронната поща.

Ключови принципи

Препоръчва се:

  • едно просторно и привличащо вниманието начало, което ясно показва защо искате да работите тук и защо сте подходящи за съответната работа;
  • лаконичност (мениджърът по отдел кадри трябва да прочете писмото Ви още първия път);
  • описание на постиженията и вземаните на предишните работни позиции решения, които някога са помогнали за решаване на проблемите, с които тази компания може да се сблъска.

Не се препоръчва:

  • използване на хумор (в повечето случаи, той ще бъде не на място);
  • използването на едно и също мотивационно писмо за всички свободни работни места;
  • прибягването до ласкателство (това е непрофесионално и демонстрира емоционална незрялост).

Пример от практиката №1: Демонстрирайте разбиране за това, което е необходимо на една компания

Александър, вицепрезидент на некомерсиалната организация Rabbit Store, наскоро публикува обява за свободно работно място, търсещо специалист за набиране и обучение на персонала: „Търсих опитен и със силна база кадър. „Човек, който би могъл да направи всичко, от търсенето на кандидати до обучението им и подбора на други кадри“.

Повече от 100 кандидати са се отзовали на тази свободна позиция, но онлайн-системата не е позволила прикачването на мотивационно писмо. Въпреки това, един от кандидатите, Олег е намерил изход. Веднага след изпращането на автобиографията си през системата, той се е свързвал с компанията по електронната поща, отново изпращайки автобиографията си с допълнителен прикачен файл под формата на мотивационно писмо.

Резюмето на Олег не е било много успешно. Преди това той е сменил няколко компании, задържайки се във всяка от тях за много кратко време. Освен това, Олег е бил единственият кандидат, който е нямал професионално образование.

Имейлът обаче е спасил ситуацията. Първо, това е професионално. Олег ясно е заявил, че пише на електронната поща, за да провери дали молбата му е получена. По-нататък, той обяснил как е узнал за Александър (шефът на съпругата му, когато някога е работила за Rabbit Store).

Но най-вече, в писмото на Олег са вписани примери. Той е изброил проблемите, с които компанията може да се сблъска, и е описал възможните решения.

„В писмото на Олег се усещаше, че човекът е изключително увлечен към тази работа и наистина иска да помогне в развитието на нашата компания. Освен това, Олег демонстрира своя професионализъм и силна личност“, както по-късно казва Александър. 

В резултат на това, Олег е бил поканен на лично интервю и е нает. Впоследствие, той се е показал като висококвалифициран специалист и от 2 години успешно работи за тази компания.

Пример от практиката №2: Грабнете вниманието

През последните четири години, Елена многократно е кандидатствала за много свободни работни места в Международния комитет за спасения (IRC). Много от тях получили ответен отклик, но Елена никога не се отказала. С всяко резюме, тя изпращала и персонализирано мотивационно писмо: „Исках то да подчертае моята квалификация, креативно мислене и истинско уважение към организацията”.

Мария, директор по персонала, отбелязала, че писмата на Елена особено са привлекли нейното внимание. Особено, защото са включвали и няколко видеоклипа, показващи резултатите от усилията на Елена да защитава и набира средства в други организации.

У Елена е имало богат опит. Тя много пъти е помагала на хората, участвали във военни действия, сираците, уязвимите жени и дори оцелелите от робството. Едно е да се спомене в мотивационното писмо за Вашия опит и компетентност, като „аз съм творческа личност“, „внимателност и отговорност са моите основни качества“ и е напълно различно да подсилите всички тези твърдения с нагледни материали. Последното е много по-убедително.

Ето какво е написала Елена към прикаченото видео:

“Ето кратко видео за участието ми в нестопанската организация Invisible Children. Направих го за младежката конференция, за която говорих тази година. Продължителността е около четири минути.

Както ще видите от видеото, доста успешно се справих с ролята за набиране на средства. В резултат на работата ми, бяха събрани над 200 000 рубли за “Невидими деца”. Оттогава продължавам да работя като консултант в Wellspring International и наскоро завърших обучението си за международен посланик.

Във всяко от мотивационните писма, Елена също е уточнявала колко иска да работи за IRC. Демонстрирането на ентусиазъм - това не е проста задача, защото в някои случаи може да изглежда като наивност. Ако се изразявате точно, сбито и по темата, впечатлението за Вас става по-добро.”

Ето как Елена показала своя интерес към работата си за IRC:

“Трябва също да знаете, че аз съм наистина благодарна на IRC. Харесват ми вашите програми и лично присъствах на някои от конференциите Ви в Москва, както и на няколко изложби в Екатеринбург, включително и на неотдавнашната изложба „Ние можем да бъдем герои“. В момента IRC е най-добрият ми избор и вярвам, че мога да бъда ценно допълнение към вашия екип за набиране на средства.”

Елена отлично е знаела, че за всяко свободно място в тази организация, има стотици кандидати, а самата тя - една от най-конкурентноспособните. „Знаех, че има и по-добри кандидати от мен. Въпреки това, бях решена и за още по-голяма убедителност, прикачих видеото. Освен това, приносът ми за помощ и благотворителност беше наистина значителен“, казва тя. В крайна сметка, настояването на Елена се изплатило. През юни миналата година, тя била приета за временен координатор на външните отношения, а през октомври, преминала към постоянна работа.


Най-търсените професии през 2025 г.: какво оформи пазара на труда
Пазарът на труда през 2025 г. беше по-динамичен от всякога и предлагащ нови възможности за хора с най-различен опит. Много компании разшириха екипите си, а някои професии изпъкнаха като особено желани. Това се дължи както на ускорената дигитализация, така и на нуждата от по-специализирани технически умения и устойчиви индустриални процеси. Всички тези фактори оформиха ясна картина за това кои направления привлякоха най-силно внимание през годината. 1. Технологичният сектор остана лидер през 2025 г. И тази година технологичните роли запазиха своята водеща позиция. Компаниите продължиха да внедряват нови дигитални решения, да укрепват киберсигурността си и да увеличават капацитета на IT отделите. Ето защо професиите, свързани с разработка на софтуер, тестване, DevOps и техническа поддръжка, бяха сред най-търсените. В основата на този интерес стои потребността от автоматизация и оптимизиране на процесите. Щом бизнесът разчита на стабилни дигитални системи, специалистите, които ги поддържат, неизбежно са сред най-ценните. 2. Ръст в търговията и обслужването – секторът, който не губи скорост Търговията продължи да бъде един от най-активните източници на нови позиции. Магазини, супермаркети, онлайн търговци и клиентски центрове имаха непрекъсната нужда от хора. Най-чести бяха позициите за консултанти, касиери и специалисти обслужване. Променените навици на потребителите също повлияха сериозно. Повече онлайн покупки означават повече логистика, повече комуникация с клиенти и по-бърза реакция. Точно затова умения като адаптивност и способност за работа в динамична среда станаха решаващи за успешните кандидати. 3. Производството и инженерните дейности – стабилен ръст в регионите Индустриалните зони около големите градове оживяха през 2025 г., като все повече компании разширяваха производствените си процеси. Търсеха се оператори, техници, специалисти по поддръжка и контрол на качеството — професии, които гарантират стабилна заетост и сигурен растеж. Инженерните роли също бяха силно търсени. Компаниите се нуждаеха от експерти в електрониката, механиката, автоматизацията и енергетиката, тъй като технологичната модернизация се превърна в приоритет. Много кандидати избраха именно този сектор заради добрите условия и възможностите за специализация. 4. Логистика и транспорт – сектор, движен от онлайн търсенето С растежа на електронната търговия логистиката остана в центъра на вниманието. През 2025 г. масово се търсеха шофьори, складови служители, експедитори и координатори на доставки. Обемът от поръчки не намаля през нито един сезон, което наложи разширяване на екипите. Това е сектор, който реално предлага много възможности за развитие — включително повишения и преминаване към по-специализирани функции. Затова и интересът към него беше толкова висок. 5. Административни и финансови специалисти – основният гръб на бизнеса Всяка организация разчита на стабилна административна и финансова структура. През 2025 г. работодателите активно търсеха хора със следните компетенции: способност да работят организирано и да управляват документи без грешки умения за работа със специализиран софтуер ефективна комуникация и координация между отдели Това направление остана сред най-предпочитаните както заради предвидимия работен процес, така и заради добрата възможност за дългосрочно развитие. Все повече компании търсеха служители, които могат да комбинират административни функции с дигитални умения — комбинация, която ще бъде ключова и занапред. Какво означават тези тенденции за кандидатите? Тенденциите през 2025 г. показват, че уменията, свързани с технологиите, комуникацията и адаптивността, остават най-ценните на пазара. Сектори като търговия, производство, логистика и административни дейности предлагат добри перспективи и стабилност. Онези, които инвестират в обучение и развиват дигитални компетенции, ще имат най-силно предимство през следващите години.
Още »
Как да разпознаете надеждна фирма, предлагаща работа от разстояние
Възможността за работа от вкъщи промени ежедневието на много хора. Тя дава шанс да прекарате повече време със семейството си, да избегнете часове в трафик или просто да работите в среда, в която се чувствате комфортно. Интересът към този модел расте постоянно — и напълно естествено, защото гъвкавостта е ценна. Но заедно с добрите възможности се появяват и предложения, които звучат прекалено хубаво, за да са истински. Именно затова е важно да умеем да разпознаваме коректните работодатели и да се предпазим от рискови обяви. 1. Кои са фирмите, които предлагат работа от вкъщи в България Най-надеждните компании са тези, които имат ясна структура, история и видимо присъствие на пазара. Това обикновено са аутсорсинг центрове, ИТ фирми, дигитални агенции и големи компании, обслужващи клиенти от различни държави. Те работят по утвърдени процеси, имат обучение за служителите си и предоставят всички необходими документи — договор, правила, канали за контакт. Много лесно можете да добиете представа дали дадена фирма е коректна — проверете я в Търговския регистър, разгледайте информация за нея онлайн, вижте какво споделят настоящи и бивши служители. Реалните работодатели не се крият: те имат официален сайт, имейл, телефон и винаги предоставят информация, когато попитате. А когато някой ви иска предварително плащане за „материали“ или „стартов пакет“, това обикновено е първият знак да продължите напред. 2. Какви професии най-често позволяват дистанционна работа Естествено, първи се открояват професиите, при които всичко се случва онлайн. Програмисти, QA специалисти, дизайнери, копирайтъри, маркетолози, преводачи — за тях дистанционната работа е нещо напълно нормално. Тези позиции предлагат свобода, гъвкаво работно време и възможност да бъдете част от международен екип, независимо къде живеете. Но не са само те. Все повече компании търсят хора за обслужване на клиенти, работа в кол центрове, обработка на данни, виртуална помощ, онлайн администрация. Тук най-важно е добрата интернет връзка, организираността и умението да работите самостоятелно. Повечето от тези дейности са ясни и измерими, което прави дистанционния модел лесен за прилагане и за работодателя, и за служителя. 3. Надеждни ли са обявите за работа от вкъщи Шансът да попаднете на реално и коректно предложение е голям, но пазарът има и своите „капанчета“. Съмнителните обяви обикновено се разкриват сами: обещания за високо заплащане без никакви умения, прекалено кратки описания, липса на яснота какво точно ще правите, настояване да преведете пари предварително или комуникация само през личен профил. Надеждните компании са детайлни, прозрачни и подредени. Те ще ви обяснят какво точно ще работите, как ще ви плащат, ще подпишат договор и ще защитят личните ви данни. А когато има интервю, тестова задача или разговор с бъдещия екип — това е добър знак, че компанията работи професионално и търси реален служител, а не просто „кликвания“. 4. Какво заплащане може да се очаква Заплащането при дистанционните позиции варира и е тясно свързано с уменията и конкретната професия. Административните роли и позициите за начинаещи обикновено започват от по-скромни нива, но предлагат стабилност и възможност да се развиете. В техническите професии, дизайна и маркетинга доходите често конкурират — и понякога надминават — тези в офис среда. Важно е обаче възнаграждението да бъде ясно описано още от самото начало. Дали е фиксирано, почасово или на проект? Има ли бонуси, комисионни, проценти? Неясните схеми обикновено крият рискове. Когато всичко е описано ясно и конкретно, това е добър знак, че работодателят работи открито и коректно. Дистанционната работа дава огромни възможности — свобода, баланс и шанс да избирате сред по-широк набор от позиции. Но за да бъде това предимство истинско, изборът на правилния работодател е ключов. Проверявайте информацията, задавайте въпроси и вярвайте на интуицията си. С малко внимание и добра преценка дистанционната кариера може да се превърне в стабилна, мотивираща и удовлетворяваща част от живота ви.
Още »