Ново търсене  

Как да намерим ментор и защо ни е нужен

Публикувано от: Zaplata.bg
16 Май, 2019 г.
Как да намерим ментор и защо ни е нужен
Снимка: Shutterstock

Добрият ментор играе голяма роля по пътя към успеха. Разказваме какво отличава идеалния наставник от консултанта и как да го убедите да работи с Вас.

Какво е ментор

Думата 'ментор' има гръцки произход. Ментор - това е герой от омировата поема “Одисей”, покровител на жената на Одисей, Пенелопе и учител на сина му Телемах. Менторът им помага да дочакат съпруга и бащата, т.е. да постигнат целта. С течение на времето, думата 'ментор' се превърна в нарицателно и получи значението на 'наставник, възпитател, зряла мъдрост'.

Ментор и наставник - това едно и също ли е

Думите 'наставник' и 'ментор' са синоними. Но как в бизнес-практиката се използва за различен инструментариум, въпреки че преследва една и съща цел - да преподава, да споделя опит?

Принципът на наставничеството все още широко се използва за бързо въвеждане, като например, новия служител в хода на работата: „правете каквото правя и всичко ще се получи“. Наставникът - това е по-опитен специалист в професията. Той показва, как се прави нещо и иска да повтаряте след него. Нищо повече.

Менторът обаче има друга задача. Той трябва да покаже начини за постигане на резултати в своята дейност, без да налага собствените си начини на работа. Подобно на ментора на Омир, неговата цел - да развие в своя подопечен самостоятелен стил и метод за решаване на проблема. Той може да съветва, да покаже своя пример, да разкрие истинската същност на процесите, но да не се меси във вашата работа.

Също така, не бъркайте ментора с учител, треньор, психолог, коуч, експерт или консултант:

За какво ни е нужен

Практиката на менторството се възражда заедно с движението на стартъпите. Рид Хофмън, основател на LinkedIn, сравнява създаването на стартъпа със сглобяването на самолет по време на полет от скала. Стартъпите - това са много рисковани начинаещи. Те все още нямат истински опит в бизнеса, не представляват нищо друго, освен своята идея. Те нямат нито бизнес образование, нито опит.

The Village изброява 20 от най-популярните причини за закриване на стартъпи. И само първата причина е свързана с продукта, а останалите 19 са извлечени от опита на основателя и неговия екип. Ето защо, стартаперите активно търсят ментори.

За тях, менторът - това е този, който е успял да преодолее всички тези проблеми и да доведе своя стартъп до големи и сериозни резултати. Просто казано, менторът - човекът, който е настъпил същото гребло и има опит в преодоляването на проблемите. Има опит, а не специфично умение. Той е изминал целият път и е сглобил своя самолет. Той знае какво може да се случи и вижда цялата ситуация. Той може да предупреди, да покаже нови хоризонти, да разкаже за истинското състояние на нещата.

Ако не съм начинаещ специалист, може ли да ми помогне

Авторите на книгата “Твоят бизнес-модел: системен подход към кариерното развитие” отъждествява личната кариера с бизнес-проекта. Основната идея на тяхната концепция е, че на хората, както и на компаниите, влияят не само резултата от собствените усилия, но и от външните условия.

Затова трябва да променим стратегията на поведението си, с оглед на всички тези нюанси, за да останем финансово състоятелни. Те изтъкват няколко бизнес-модела, на които може да се разчита при собственото ни изследване и избора на нови стратегии, в съответствие с измененията в условията на дейността.

Пътят на кариерния ментор - това вече е реализиран „бизнес-модел“, който може да Ви помогне да изградите кариерния си план много по-бързо и по-ефективно, разкривайки всички капани. Можете да видите истинските хоризонти и потенциал.

Този инструмент за кариерно развитие ще работи на всяко ниво: от начинаещ специалист до генерален директор.

В допълнение, работата с ментора може да осигури:

Какви са услугите му и колко струват

Обикновено, менторът не получава материални възнаграждения за помощта си. Това е един вид взаимен обмен. Както менторът, така и протежето получават нов опит и разкриват своите компетенции. Менторът се интересува от споделянето на знанията си с тези, които най-вероятно ще се възползват от тях и ще направят нещо извънредно или пробив. Как да му благодарите - решете сами. В крайна сметка, Вие също можете да допринесете за нещо в живота на Вашия наставник.

Къде да го намерим

Почти всички обучения за личностно израстване влияят върху околната среда, защото за да станете силни / успешни / богати / ефективни, трябва да общувате с тези, които вече са го постигнали.

Но нещата не са толкова прости. За да общувате със силните, трябва да положите много усилия, за да ги заинтересувате. В крайна сметка, Вие се нуждаете от тяхната помощ.

  1. В бизнес-акселераторите. Ако вашият проект наистина е пробив в своята област, то със сигурност ще привлече интерес. А акселераторът ще Ви помогне да организирате среща с потенциално интересни хора и да подготвите проекта си за презентация.
  2. В професионалната общност. Простото правило за работа в нетуъркинга - посещаване на професионални общности от всички формати. Не бъдете в позиция на просещ, а станете магнит. Менторът търси ученик, който желае да работи и ще оцени усилията му. Просто му покажете това. И бъдете деликатни, помнете - избирате ментор.
  3. На специалните сайтове, например в услугата https://www.my-mentor.ru/. Този проект и подобните му сайтове помагат на хората да се срещат и да намират общ език. Всъщност, за ментора и ученика е много важно взаимното разбирателство.
  4. Оглеждайте се често встрани, понякога не е необходимо да търсите конкретно някого. Отдавна познат човек може да сподели нещо важно за чаша хубаво кафе.

Не забравяйте, че отношенията между ментора и ученика не са ограничени от някаква формална рамка. Дали ще бъдат епизодични срещи или в системна работа, това се решава от двамата.

Винаги помнете, с каква цел сте търсили ментора и с каква цел е дошъл менторът при Вас. Тогава ползите от съвместната Ви работа ще бъдат максимални.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии