Ново търсене  

Как да говорим за заплатата по време на интервюто

Публикувано от: Zaplata.bg
25 Юли, 2019 г.
Как да говорим за заплатата по време на интервюто
Снимка: shutterstock

Ура! Бяхте поканени на интервю. Вие сте свършили чудесна работа по търсенето и вече сте на половината път към новата работа. Всеки разбира, че на интервюто трябва да се обсъди и въпроса относно бъдещата заплата. И кой и кога трябва да го зададе? Да изчакате, докато представителят на компанията започне обсъждането на заплатата или направо да го запитате? И как да не се продадете евтино и да получите най-изгодни условия?

Първото нещо, което съветваме от Zaplata.bg, е преди интервюто да вземете решение за ценовата си стратегия. Важно е ясно да разберете своята стойност на пазара, както и аргументирано да преговаряте за парите.

Какви са ценовите стратегии

1. Диапазон ”от и до”

Такава стратегия предполага, че сами определяте минимално допустимото си и комфортно заплащане. Обсъждате този диапазон с всички потенциални работодатели и в крайна сметка избирате предложението с максимално изгодни условия.

2. Стратегия средни цени

Това е т.нар. „Неутрално ценообразуване“, базирано на анализ на пазара на труда в региона. Вие сте готови да обсъждате размера на заработената заплата, равна на средното пазарно ниво.

3. Стратегия ценова дискриминация

Обсъждате с отделните работодатели различни нива на доход в зависимост от условията на труд. Условията могат да включват всичко, което е важно за вас: сложността и мащаба на задачите, размера на бизнеса, броя на служителите, обема на работата, сивата / бялата заплата, наличието на допълнителни социални помощи в компенсационния пакет и т.н. Смисълът на тази стратегия е, че при различни условия се съгласявате с напълно различни суми.

4. Стратегия ниски цени

Тази стратегия е подходяща за завършилите, начинаещите или тези, които са фокусирани върху бързата смяна на професията. Такава стратегия ще Ви позволи да си намерите работа, където за малко пари ще придобиете ценен опит и професионални умения.

Как да определите конкретната сума на желаната заплата

Втората стъпка ще бъде да се определи конкретната цифра на заработената заплата. Как да определим адекватния размер на желаната заплата, за да го обясним аргументирано на потенциалния си работодател? 

Ние знаем поне 3 подхода:

Подход 1: Средна заплата на пазара. 

Как да я определим?

  1. Прегледайте свободните работни места в подобните компании - като тази, в която отивате на интервю. 
  2. Вижте заплатата в резюмето на кандидатите, кандидатстващи за същите работни места и близо до нивото и опита ви. 
  3. Попитайте приятели, роднини и познати, които работят на такива позиции в подобни компании.

Подход 2: Ръст на текущата заплата с + 10%, + 20% и т.н.

При този подход е важно да се определи конкретен размер: + 10% или + 50%? Във всеки случай, той ще бъде индивидуален. Възможно е някой да е напуснал последната работа поради изключително ниската си заплата, която е с 30-40% по-ниска от пазарната, а някой е съкратен от позицията със заплата по-висока от средната за пазара с 5-10%. 

Във всеки случай е важно желаната заплата да бъде адекватна на пазарните условия. В противен случай, с големия апетит, няма да бъдете търсени. Една от целите на бизнеса - намаляване на разходите, включително и от персонала. При равни други условия, потенциалният работодател ще избере кандидат с най-ниски доходи.

Подход 3: Минимално допустима и комфортна сума.

При този подход, кандидатът се разграничава от потребностите си, за да осигури достоен живот за себе си и семейството си. Като правило, в този случай се изчислява минимално допустимата сума, която покрива всички финансови задължения на кандидата и комфортна сума, която му позволява да “купува не само хляб, но и масло и хайвер”.

Кога да обсъдим размера на заплатата по време на интервюто

Вече сте завършили първите две стъпки и сте определили стойността си и сте готови смело и аргументирано да посочите конкретни суми. Но не бързайте. Ако Вие не успявате да предизвикате мнение за себе си, като професионалист, започвайки да повдигате въпроса за парите - мнението за Вас ще бъде смазано. Съществува риск да бъдете смятан за меркантилен човек, който мисли преди всичко за пари, а не за предстоящите задачи и решаването на проблемите на работодателя.

И така, кой и кога трябва да започне разговора за пари?

Разговорът трябва да бъде започнат от представителя на потенциалния работодател (наемател, мениджър по персонала или мениджър по наемането). Говоренето за пари винаги ще бъде подходящо, когато се инициира от работодателя.

Какви въпроси за заплатата могат да бъдат зададени на интервюто и как да им отговорите?

Съществуват няколко варианта: 

  1. Работодателят се интересува, към какво ниво на заплащане сте се насочили или каква заплата очаквате. 
  2. Защо точно такава сума очаквате? 
  3. Каква е била доходността на предишната Ви работа?

На въпроса за очаквания размер на възнаграждението, винаги съществува риск от „не попадане“ в условията на компанията. Тук ще Ви помогне намерената информация за пазара и подобните свободни места от първите две стъпки - това е базата, от която ще тръгнете. След това, продължете в зависимост от ситуацията: 

- Ако сте назовали сума по ваше предположение, но сте съгласни с предложените Ви условия, изявете готовност да отстъпите и да намалите прага. Но ако сумата, предлагана от потенциалния работодател, е значително по-ниска от Вашите очаквания, помислете внимателно, преди да приемете такива условия. След съгласието Ви ще бъде трудно да промените договорените условия.

- Ако сте назовали сума и по реакцията на работодателя разбирате, че тя е твърде малка - тогава можете да добавите нещо, като: „Тази сума е фиксирана (заплата), все още очаквам премия / бонуси към нея“. 

- Ако интервюиращият Ви попита, защо тази сума е достатъчна, Вие вече имате отговор. Вече ясно сте обявили стойността си и разбирате от какво се състои - това е или средната пазарна стойност или ръста на текущия доход, или минималната допустима / комфортна за Вас сума.

Как да отговорите на въпроса относно предишното ниво на дохода

Препоръчвам да избягвате назоваването на конкретна сума, защото с този въпрос бъдещият работодател се опитва да спести от Вас: да даде малко увеличение на заплатата, защото за вас това е минимално, но увеличение. Как да отговорим в този случай? 

За предпочитане е насочването на разговора към вашите ценности като професионалист и че предишната заплата - тя е била предмет на договореност преди много години и през това време Вие сте израснал, като професионалист многократно. Затова сте готови да обсъждате нови условия, а не предишни доходи. Освен това, предишното Ви ниво на заплащане не Ви е задържало на предишното работно място.

Какво друго е важно да се обсъди за заплатата на интервюто

Обсъжданата сума - ПРЕДИ или СЛЕД данъчното облагане? Това е важно, тъй като може да бъде маневра за привличане на кандидати с по-висока заплата, а всъщност ще получите минус 13% заплата. 

Официална ли е заплатата или не? За съжаление, някои компании плащат на кандидатите 'в плик'. Тогава рискувате, тъй като няма гаранции, че ще Ви бъде заплатена пълната сума.

На какво се гради потенциалният доход: заплата, бонуси, премии, надбавки и доплащания?

Каква ще бъде заплатата / дохода за периода на изпитателния срок? Колко време след началото на работата ще започнат стимулиращите плащания под формата на бонуси и премии?

Какви са критериите за определяне размера на изплатените премии и бонуси (KPI)? 

Има ли практика в компанията да се повишават заплатите? Какво трябва / може да се направи в бъдеще, за да се очаква увеличение на доходите? 

Има ли закъснения при заплащането в компанията?

Събирайки подробна информация, преди да започнете работа и да я обсъждате с потенциалния работодател, Вие намалявате рисковете и създавате ситуация на информиран избор за себе си в съответствие с предложените условия. Ще бъде по-лесно и по-разбираемо за Вас да работите, защото сега знаете колко и при какви условия можете да спечелите и дали има перспективи за по-нататъшен финансов растеж.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии