Ново търсене  

Грешки в мотивацията на служители

Публикувано от: Zaplata.bg
03 Септември, 2019 г.
Грешки в мотивацията на служители
Снимка: Shutterstock

Какви грешки се правят най-често в процеса на мотивиране на служителите? Как да ги избегнем и поправим, ако са се случили?

Грешка в мотивацията №1: Неясен поглед върху това, което искаме да получим от служителя

Всичко изглежда ясно, той трябва да бъде дисциплиниран, инициативен, отговорен и т.н. Но когато стане дума за конкретики, може да бъде доста трудно да се получи ясен отговор на въпроса: „Какво точно не ни устройва?“

Как да не сгреша? Когато наемате служител за работа, има смисъл още от самото начало точно да определите очакванията Ви по отношение на неговото поведение и резултатите от работата му. Тези очаквания, разбира се, трябва да съответстват на неговите възможности. В противен случай може да се окажете разочаровани. И най-обидното е, че Вие ​​сами ще си бъдете виновни. След като очакванията са дефинирани, е необходимо да се предадат на служителя и да сте сигурни, че той разбира точно какво се изисква от него. Би било хубаво да получим съгласието му. Ако основните индикатори и критерии за оценка са уточнени на хартия, то тогава отговорностите в случай на нарушения отнемат минимум време и усилия. Списъкът с очакванията може да се коригира във времето. Това е нормално. Основното е, че изискванията звучат много ясно. Например: „Месечният доклад трябва изцяло да бъде представен на секретаря на директора в два екземпляра не по-късно от 10-то число на месеца“.

Как да поправите грешката? Ако служителя работи за вас дълго време и редовно нарушава нещо, тогава смяната на позицията ще бъде по-трудна. Коригирането винаги е по-трудно, но не е невъзможно.

Да предположим, че някой от подчинените Ви е свикнал да идва на работа в мръсни дънки и без вратовръзка, а Вие искате той да облече костюм. Всичко, което трябва да се направи, е да го информирате за това и да му дадете седмица, за да свикне. Първоначално обаче трябва да издържите няколко минути на въпроси, като: „Кой и на кого му е нужно това?!“. След това ще има няколко дни, прекарани под мотото: „Мислех, че се шегувате“. Когато служителят разбере, че намеренията Ви са сериозни, ще се случи едно от двете неща: той или ще се подчини, или ще реши да саботира Вашето изискване. В първия случай си заслужава да го поощрите. Например, похвалете го за костюма. Това между другото е приятно не само за жените, но и за мъжете. Важно е обаче, похвалите да са искрени, като не забравяме да изключим опцията 'сарказъм'. В случай на саботаж, има смисъл да се действа по стандартната схема: констатация на недоволството, констатация на силно недоволство, наказание, уволнение (ако е необходимо). Ако служителят има малка заплата и голямо семейство, тогава си струва да закупите костюма за сметка на компанията. В крайна сметка, Вие изисквате от него да облече костюм.

Грешка в мотивацията №2: поощрения на неправилните действия

Точно тук, той Ви гледа в очите, протяга лапата си, хленчи, призовавайки Ви да му дадете нещо от масата. И ако го направите поне веднъж, тогава този концерт ще съпътства всяко Ваше ядене, независимо от степента на ситост на любимеца Ви. Защо? Защото сте го насърчили към това (макар и от най-добри намерения). Сега той знае как да се държи „правилно“, въпреки че изобщо не очаквате това от него.

Как да не сгреша? Трябва да имате ясна представа, какви действия или резултати от работата са неприемливи за Вас. Реакцията на тях трябва да бъде своевременна и твърда.

Как да поправите грешката? Ако вече сте направили пропуск и сте „възнаградили“ служителя за грешните му действия, тогава най-доброто решение е да отбележите грешката за себе си и да не я повтаряте отново. Ако сте достатъчно уверени, можете да поговорите за случилото се с подчинения си. Това ще избегне сформирането на неговата погрешна представа за „правилата на играта“.

Грешка в мотивацията №3: поощрение на бездействието

Една от най-често срещаните форми на поощрение за неправилно поведение е наградата за бездействието. Например, някой от Вашия екип системно закъснява, но като цяло това е добър служител и от деликатност не му правите забележки и изобщо не засягате тази тема. В крайна сметка той върши работата си перфектно. Но подобна деликатност води до факта, че първо, служителят вярва, че дисциплината - тя не е толкова важна за Вас и започва да закъснява още повече, и второ, другите служители възприемат Вашето бездействие като послание, че дисциплината не е най-важната и може да се пренебрегне.

Ако наистина вярвате, че дисциплината няма значение, значи сте абсолютно прав, да не придавате значение на подобни дреболии. Ако смятате, че дисциплината е важен фактор за успеха, тогава несъзнателно поощрявате не това, което искате да получите.

Как да не сгреша? Чувствайте се свободни да давате обратна връзка, когато нещо не Ви подхожда. Основното е да следвате златното правило: критикувайте действието, а не човека. И не забравяйте, че правилното съотношение на похвала и критика трябва да бъде две към едно (т.е. веднъж правите забележка - два пъти хвалите).

Как да поправите грешката? Ако сте приучили подчинените си към мек стил на управление, то тогава рязката промяна в ситуацията може да причини много вреда. Не бързайте да преминавате от една крайност в друга. Затягайте гайките постепенно, но бъдете последователни. Ако вече сте започнали да се борите с тютюнопушенето през работно време, трябва да го победите. Ако сте започнали борбата и не доведете нещата докрай, това може да навреди на репутацията Ви. Но ако упорствате и печелите, тогава вашият авторитет ще бъде подсилен.

Грешка в мотивацията № 4: липса на поощрения за правилните действия

От много ръководители (големи и не много) сме чували, че има нещо неестествено в поощрението на правилните действия. Това е такава футболна логика: за спазване на правилата нищо, а за нарушението им - наказание или картон. Мотивацията се свежда до наказания за нарушения и годишни корпоративни партита. И тогава феновете на футболните правила се чудят, защо от работните резултати има много още да се желае?

Как да не сгреша? Номерът тук е, че футболистите получават своята част от наградите за спазване на правилата в детството и тогава те оформят условен рефлекс. Разбира се, нарушават правилата, но с повишено внимание. Те знаят, че ще има глоба за нарушението. Със служителите е по-трудно. За да се сформират в тях правилните рефлекси, често е необходим ръководител. И тук, не можете да правите едни и същи наказания. Между липсата на нарушения и стремежа към победа има голяма разлика. Разбира се, ако служителят винаги предава работата навреме, то не си струва всеки път да го хвалим за това. Но публичната награда за неговата коректност - това е добър подход. Той е доволен, а за останалите - ясно послание.

Как да се научим бързо да поощряваме правилното поведение? Консултантът по мениджмънт Мила Богуш-Дюнд предлага забавен начин: „Похвала по график! Хвалете служителите по-често! Похвалете служителите си, преди да създадат проблем, за да привлекат вниманието ви. Направете списък на всички подчинени, задайте таймер за всеки и хвалете всеки, хвалете ги редовно. Докато поощрението не се превърне в навик, просто трябва да го правите по час. Вземете контролен списък на служителите (по-добре е подчинените да не виждат този лист), отидете при всеки, похвалите го и след това отидете в офиса си и се подпишете срещу съответното фамилно име. Не се шегувам. 'Това беше моят съвет, последван от началника на отдела на голяма банка и тогава той не можеше да се нарадва на подчинените си”.

Това е добър съвет. Опитайте!

Как да поправите грешката? Ако не сте свикнали да хвалите подчинените си, то веднага няма да е лесно да промените навиците си. Започнете с малки стъпки. Опитайте първо да изберете двама или трима души, с които имате добри отношения. Практикувайте върху тях. След това, преминете към по-напреднало ниво. Ще видите, че това ще достави удоволствие не само на тези, които поощрявате, но и на Вас. Освен това, правилната похвала на точния човек, в точния момент, с точните думи е един от най-ефективните и евтини мотивиращи фактори. Може да Ви донесе един тон пари и без допълнителни разходи!

Грешка в мотивацията № 5: грешен избор на метод или форма на поощрение

Собственикът на една голяма строителна компания решил да награди ръководителите на отдели за добрата работа и подарил на всички за Нова година еднакви смартфони с ябълка върху корпуса. Но за лош късмет: оказало се, че всички вече имат телефони! И много от тях имат същата марка. Но най-лошото е, че ръководителите, чиито отдели показали по-добри резултати през годината от останалите, били обидени, че са на същото ниво с изоставащите. Оказало се, че са похарчени много пари не просто за нищо, а дори и в ущърб. В залата за пушачи, тази конфузна ситуация била обсъждана цял месец.

Как да не сгреша? Спомняте ли си филма „Приключенията на електрониката“? Един от героите крещеше: „Ури-ури! Къде е бутонът му?!“. Всеки има “свой бутон”. Всички служители са различни и мотивацията им трябва да бъде различна. Това, което повишава настроението на единия, не е задължително да вдъхновява другия. Ще трябва да разберете какво е важно за всеки ваш подчинен. Само ако знаете това, можете да избегнете неловки ситуации.

Най-лесният начин да разберете как да вдъхновите подчинен - да го попитате.

Много често ръководителите смятат, че хората се интересуват само от пари. И тези ръководители са много изненадани, когато чуят, че други неща - като изразяване на признателност за добре свършената работа, осигуряване на повече самостоятелност при вземане на решения или внедряването на повече гъвкавост в работния график - могат да бъдат много по-ефективни от бонуса или увеличението на заплатата.

Как да поправите грешката? Ако неудобството вече е настъпило, най-добре е честно да признаете, че сте „сгрешили малко“ и да продължите да бъдете по-внимателни. Не обвинявайте служителите в неблагодарност. И „отнемането на телефоните“ също не е необходимо. Е, да сгрешите се случва. Ако се отнасяте към ситуацията с хумор, то тогава негативните последици бързо ще изчезнат.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Как и защо да не оставаш на работа до късно
С работа не можете да изплашите българския народ. Много от тях се трудят с пот на челото, защото работят и се задържат на работното си място, но работната ефективност често остава ниска. От това страдат както работниците, така и работодателите: първите са хронично уморени и губят концентрация, а вторите получават винаги уморен и следователно неефективен служител. Сега ще обясним защо това е порочен кръг и как да го прекъснем. Ужасна работа Широко разпространено е мнението, че да си на работа до полунощ - това е трудов подвиг, с който да се гордееш. В някои области, особено в силовите структури, преработката всъщност се налага от подчинението: никой няма право да оставя работа си и да си тръгва преди шефа, а обикновено той не бърза за никъде. В азиатските страни, преработката също е в реда на нещата: обичайно е да се демонстрира старание и дисциплина, като се остава до късно на работа. Отношението към подобна експлоатация бавно се променя и обикновено само поради резонансните случаи на смърт на работното място. В Япония например, смъртта от преработка се счита за сериозен проблем: всяка година по тази причина стотици хора умират поради стрес и сърдечни заболявания. През 2016 г., в страната бяха извършени над две хиляди самоубийства поради прекомерна натовареност. Друг възглед на преработката За разлика от азиатските страни, на Запад напълно не е прието да се преработва. Освен това, Европейският съюз е повече от 2 пъти по-напред от Русия по производителност на труда. Може би това не е въпрос само на технология, но и на правилна трудова организация: в Европа човек, който не е в състояние да си свърши работата в определеното за това работно време - той не е герой, а лош работник. Често в края на деня, просто ще спират да отговарят на Вашата  поща и телефон, тъй като хората започват личния си живот. Зона на риск Според заключенията на Международната организация на труда, вероятността от сериозни здравословни проблеми (включително и инсулт, инфаркт, диабет, артрит и някои видове рак) се повишава поради вечерната работа и нощния труд, през почивните дни, както и дългите работни смени. Рискувате, ако работите нощни смени или преработвате по 20 часа седмично или повече. В същото време, проучванията показват, че работейки повече от 40 часа седмично, човек рязко намалява производителността си: работите все повече и повече, а успявате все по-малко. Вие също подкопавате и здравето си. Така, че преработването - това е нерационално и вредно. Лайфхакове и прийоми на тайм-мениджмънта за навременно извършване на работата 1. Изгответе работен списък Започнете работния си ден, като си напишете на лист какво трябва да правите днес. Просто не прекалявайте, като записвате плановете си за седмицата - бъдете реалисти и си поставяйте реални цели. И не забравяйте да оставите един или два реда празни за непредвидените неотложни задачи, ако има такива (а обикновено те се появяват непрекъснато). 2. Правилно зададени приоритети Ако имате много работа, дайте предпочитание само на важните неща, които ще донесат повече ползи за Вашата  кариера и компания. И да, ако в списъка Ви всички неща се оказаха „важни“, то това означава, че не сте се занимавали сериозно с планирането. Можете също така да използвате “матрицата с приоритети” или “Метода на Айзенхауер”. Това е еднаквото разпределение на задачите по степен на важност, но подробно. Разделете работата на 4 категории: важни и неотложни задачи; важни, но не много спешни задачи; не много важни, но спешни задачи; не спешни и не важни задачи. Работете в съответствие с резултатите. Подобна категоризация Ви помага да планирате деня си и да се съсредоточите върху наистина ценните дела. 3. Първо важното, а после останалото Някои хора обичат да се „настройват“ за важната работа, решавайки малките и ненужни задачи преди нея. Такъв частен случай на отлагане: изглежда, че сте зает с бизнеса, но не и с важните за него дела. Не правете това: започнете работния ден с най-важното, докато концентрацията е на високо ниво, а мозъкът не изисква възнаграждение за свършената работа. 4. Не губете концентрация Не се разсейвайте от работата чрез социалните мрежи, кореспонденцията, телефонните разговори, четенето на новини и куп други забавни фактори. По-добре е да правите десетминутни почивки на всеки 1-2 часа работа и да преминете към нещо приятно или полезно за саморазвитие. Разбира се, можете да прегледате Facebook за тези 10 минути, но: ще можете ли да спрете навреме и да се върнете към работата си? Така, че по-добре не започвайте. 5. Разграничавайте личния живот и работата С Интернет, електронните устройства, месинджърите и другите атрибути на глобалния свят, работата и личният живот вече не са ясно разграничени. Прибирате се вкъщи и проверявате пощата си, късно през нощта отговаряте на повикването на клиента и участвате в конферентна връзка през отпуската. Сякаш винаги сте на работа, губите мотивация и сте в стрес. Знаем, че това е трудно, но се опитайте да разграничите работата и личния живот, в противен случай първото ще окаже надмощие над второто. Не се съгласявайте да работите през отпуската, не отговаряйте на електронната поща и на обажданията след края на работния ден. Ако това е невъзможно, задайте си определено време за „работа от дома“, през което да се обадите обратно или да проверите дали нещо важно е дошло на електронната поща. През останалите часове, забравете за работата.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Как да правите баланс между работа и личен живот
Наистина искаме да вярваме, че носенето на работата вкъщи - това е правилният начин да станете по-добър програмист, а здравият баланс между работата и живота ще ограничи възможността да научите нови неща. за някои разработчици програмирането не е само работа - това е удоволствие, а понякога дори и смисъл на живота. Ако обичате да пишете код и си изкарвате прехраната с това, защо да не продължите да работите през почивните дни? Това ще Ви позволи да развиете по-необходими практически умения; когато нямате мотивация или не можете да работите през уикендите вкъщи, може да получите усещането, че никога няма да станете добър инженер като тези, които го правят. Но ако искате да бъдете добър софтуерен инженер, не трябва да се прибирате вкъщи. Какво прави един програмист добър програмист? Възможността за намиране на решения на сложните и комплексни задачи. Ето защо, допълнителните часове обичайна работа няма да Ви помогнат в това. Нови проблеми, нови решения Ако имате възможност и мотивация в свободното си време да пишете софтуер, можете да напишете още код за основната работа. Но това ще Ви ограничи в конкретната задача и ще стесни пространството на възможните решения. Ако вземете работата си у дома, в крайна сметка ще решите същите проблеми, за които мислите по време на работа през цялата седмица. Ще трябва да използвате технологии, които съответстват на бизнес целите на Вашия работодател и неговия стандарт за качество. Но ако се заемете със собствен проект, няма да имате такива ограничения. ако вашата компания има ниски стандарти за качество, можете да се научите да правите качествени тестове; или напишете пълноценни хакове, за да научите нещо ново; можете да използвате и изучавате напълно различни технологични области. Получаване на различни умения Да си добър инженер-програмист - това не е само щамповане на код. Имате нужда от допълнителни умения. Времето, необходимо за изпълнение на някои други неща, освен код, може да подобри Вашите  способности. Имате нужда от хамак, за да решите сложните проблеми Въпреки че допълнителното обучение ще Ви помогне, основата на баланса между работата и живота не е да работите. Трудните задачи изискват паузи - време, в което явно не мислите за решенията, когато мозъкът Ви работи върху тях на заден план. Рич Хики, създателят на Clojure, дълго говори по темата, наречена Hammock Driven Development. Всичко се състои в това, че сложните задачи изискват задълбочен анализ, алтернативни и вече съществуващи решения, формулировки и тогава настъпва периода, в който интуицията може да го измисли сама. И това отнема време, когато мислите за тази задача работят на заден фон. Научете се да правите повече с по-малко загуби Последното предимство на баланса между работата и живота е мирогледът: начинът, по който се отнасяте към работата си. Ако добавите допълнителни часове към редовната си работа, свиквате да изпълнявате същия обем задачи по-бавно, отколкото е необходимо. За да станете по-добри в работата, трябва да се научите как да вършите работата за по-кратко време, което е особено важно, ако искате да поемате по-големи и по-сложни проекти. Ефективната и ограничена работна седмица ще Ви помогне да станете по-продуктивен програмист, вместо да се опитвате да решавате проблемите по трудния и бавен начин.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии