Ново търсене  

Грешки в мотивацията на служители

Публикувано от: Zaplata.bg
03 Септември, 2019 г.
Грешки в мотивацията на служители
Снимка: Shutterstock

Какви грешки се правят най-често в процеса на мотивиране на служителите? Как да ги избегнем и поправим, ако са се случили?

Грешка в мотивацията №1: Неясен поглед върху това, което искаме да получим от служителя

Всичко изглежда ясно, той трябва да бъде дисциплиниран, инициативен, отговорен и т.н. Но когато стане дума за конкретики, може да бъде доста трудно да се получи ясен отговор на въпроса: „Какво точно не ни устройва?“

Как да не сгреша? Когато наемате служител за работа, има смисъл още от самото начало точно да определите очакванията Ви по отношение на неговото поведение и резултатите от работата му. Тези очаквания, разбира се, трябва да съответстват на неговите възможности. В противен случай може да се окажете разочаровани. И най-обидното е, че Вие ​​сами ще си бъдете виновни. След като очакванията са дефинирани, е необходимо да се предадат на служителя и да сте сигурни, че той разбира точно какво се изисква от него. Би било хубаво да получим съгласието му. Ако основните индикатори и критерии за оценка са уточнени на хартия, то тогава отговорностите в случай на нарушения отнемат минимум време и усилия. Списъкът с очакванията може да се коригира във времето. Това е нормално. Основното е, че изискванията звучат много ясно. Например: „Месечният доклад трябва изцяло да бъде представен на секретаря на директора в два екземпляра не по-късно от 10-то число на месеца“.

Как да поправите грешката? Ако служителя работи за вас дълго време и редовно нарушава нещо, тогава смяната на позицията ще бъде по-трудна. Коригирането винаги е по-трудно, но не е невъзможно.

Да предположим, че някой от подчинените Ви е свикнал да идва на работа в мръсни дънки и без вратовръзка, а Вие искате той да облече костюм. Всичко, което трябва да се направи, е да го информирате за това и да му дадете седмица, за да свикне. Първоначално обаче трябва да издържите няколко минути на въпроси, като: „Кой и на кого му е нужно това?!“. След това ще има няколко дни, прекарани под мотото: „Мислех, че се шегувате“. Когато служителят разбере, че намеренията Ви са сериозни, ще се случи едно от двете неща: той или ще се подчини, или ще реши да саботира Вашето изискване. В първия случай си заслужава да го поощрите. Например, похвалете го за костюма. Това между другото е приятно не само за жените, но и за мъжете. Важно е обаче, похвалите да са искрени, като не забравяме да изключим опцията 'сарказъм'. В случай на саботаж, има смисъл да се действа по стандартната схема: констатация на недоволството, констатация на силно недоволство, наказание, уволнение (ако е необходимо). Ако служителят има малка заплата и голямо семейство, тогава си струва да закупите костюма за сметка на компанията. В крайна сметка, Вие изисквате от него да облече костюм.

Грешка в мотивацията №2: поощрения на неправилните действия

Точно тук, той Ви гледа в очите, протяга лапата си, хленчи, призовавайки Ви да му дадете нещо от масата. И ако го направите поне веднъж, тогава този концерт ще съпътства всяко Ваше ядене, независимо от степента на ситост на любимеца Ви. Защо? Защото сте го насърчили към това (макар и от най-добри намерения). Сега той знае как да се държи „правилно“, въпреки че изобщо не очаквате това от него.

Как да не сгреша? Трябва да имате ясна представа, какви действия или резултати от работата са неприемливи за Вас. Реакцията на тях трябва да бъде своевременна и твърда.

Как да поправите грешката? Ако вече сте направили пропуск и сте „възнаградили“ служителя за грешните му действия, тогава най-доброто решение е да отбележите грешката за себе си и да не я повтаряте отново. Ако сте достатъчно уверени, можете да поговорите за случилото се с подчинения си. Това ще избегне сформирането на неговата погрешна представа за „правилата на играта“.

Грешка в мотивацията №3: поощрение на бездействието

Една от най-често срещаните форми на поощрение за неправилно поведение е наградата за бездействието. Например, някой от Вашия екип системно закъснява, но като цяло това е добър служител и от деликатност не му правите забележки и изобщо не засягате тази тема. В крайна сметка той върши работата си перфектно. Но подобна деликатност води до факта, че първо, служителят вярва, че дисциплината - тя не е толкова важна за Вас и започва да закъснява още повече, и второ, другите служители възприемат Вашето бездействие като послание, че дисциплината не е най-важната и може да се пренебрегне.

Ако наистина вярвате, че дисциплината няма значение, значи сте абсолютно прав, да не придавате значение на подобни дреболии. Ако смятате, че дисциплината е важен фактор за успеха, тогава несъзнателно поощрявате не това, което искате да получите.

Как да не сгреша? Чувствайте се свободни да давате обратна връзка, когато нещо не Ви подхожда. Основното е да следвате златното правило: критикувайте действието, а не човека. И не забравяйте, че правилното съотношение на похвала и критика трябва да бъде две към едно (т.е. веднъж правите забележка - два пъти хвалите).

Как да поправите грешката? Ако сте приучили подчинените си към мек стил на управление, то тогава рязката промяна в ситуацията може да причини много вреда. Не бързайте да преминавате от една крайност в друга. Затягайте гайките постепенно, но бъдете последователни. Ако вече сте започнали да се борите с тютюнопушенето през работно време, трябва да го победите. Ако сте започнали борбата и не доведете нещата докрай, това може да навреди на репутацията Ви. Но ако упорствате и печелите, тогава вашият авторитет ще бъде подсилен.

Грешка в мотивацията № 4: липса на поощрения за правилните действия

От много ръководители (големи и не много) сме чували, че има нещо неестествено в поощрението на правилните действия. Това е такава футболна логика: за спазване на правилата нищо, а за нарушението им - наказание или картон. Мотивацията се свежда до наказания за нарушения и годишни корпоративни партита. И тогава феновете на футболните правила се чудят, защо от работните резултати има много още да се желае?

Как да не сгреша? Номерът тук е, че футболистите получават своята част от наградите за спазване на правилата в детството и тогава те оформят условен рефлекс. Разбира се, нарушават правилата, но с повишено внимание. Те знаят, че ще има глоба за нарушението. Със служителите е по-трудно. За да се сформират в тях правилните рефлекси, често е необходим ръководител. И тук, не можете да правите едни и същи наказания. Между липсата на нарушения и стремежа към победа има голяма разлика. Разбира се, ако служителят винаги предава работата навреме, то не си струва всеки път да го хвалим за това. Но публичната награда за неговата коректност - това е добър подход. Той е доволен, а за останалите - ясно послание.

Как да се научим бързо да поощряваме правилното поведение? Консултантът по мениджмънт Мила Богуш-Дюнд предлага забавен начин: „Похвала по график! Хвалете служителите по-често! Похвалете служителите си, преди да създадат проблем, за да привлекат вниманието ви. Направете списък на всички подчинени, задайте таймер за всеки и хвалете всеки, хвалете ги редовно. Докато поощрението не се превърне в навик, просто трябва да го правите по час. Вземете контролен списък на служителите (по-добре е подчинените да не виждат този лист), отидете при всеки, похвалите го и след това отидете в офиса си и се подпишете срещу съответното фамилно име. Не се шегувам. 'Това беше моят съвет, последван от началника на отдела на голяма банка и тогава той не можеше да се нарадва на подчинените си”.

Това е добър съвет. Опитайте!

Как да поправите грешката? Ако не сте свикнали да хвалите подчинените си, то веднага няма да е лесно да промените навиците си. Започнете с малки стъпки. Опитайте първо да изберете двама или трима души, с които имате добри отношения. Практикувайте върху тях. След това, преминете към по-напреднало ниво. Ще видите, че това ще достави удоволствие не само на тези, които поощрявате, но и на Вас. Освен това, правилната похвала на точния човек, в точния момент, с точните думи е един от най-ефективните и евтини мотивиращи фактори. Може да Ви донесе един тон пари и без допълнителни разходи!

Грешка в мотивацията № 5: грешен избор на метод или форма на поощрение

Собственикът на една голяма строителна компания решил да награди ръководителите на отдели за добрата работа и подарил на всички за Нова година еднакви смартфони с ябълка върху корпуса. Но за лош късмет: оказало се, че всички вече имат телефони! И много от тях имат същата марка. Но най-лошото е, че ръководителите, чиито отдели показали по-добри резултати през годината от останалите, били обидени, че са на същото ниво с изоставащите. Оказало се, че са похарчени много пари не просто за нищо, а дори и в ущърб. В залата за пушачи, тази конфузна ситуация била обсъждана цял месец.

Как да не сгреша? Спомняте ли си филма „Приключенията на електрониката“? Един от героите крещеше: „Ури-ури! Къде е бутонът му?!“. Всеки има “свой бутон”. Всички служители са различни и мотивацията им трябва да бъде различна. Това, което повишава настроението на единия, не е задължително да вдъхновява другия. Ще трябва да разберете какво е важно за всеки ваш подчинен. Само ако знаете това, можете да избегнете неловки ситуации.

Най-лесният начин да разберете как да вдъхновите подчинен - да го попитате.

Много често ръководителите смятат, че хората се интересуват само от пари. И тези ръководители са много изненадани, когато чуят, че други неща - като изразяване на признателност за добре свършената работа, осигуряване на повече самостоятелност при вземане на решения или внедряването на повече гъвкавост в работния график - могат да бъдат много по-ефективни от бонуса или увеличението на заплатата.

Как да поправите грешката? Ако неудобството вече е настъпило, най-добре е честно да признаете, че сте „сгрешили малко“ и да продължите да бъдете по-внимателни. Не обвинявайте служителите в неблагодарност. И „отнемането на телефоните“ също не е необходимо. Е, да сгрешите се случва. Ако се отнасяте към ситуацията с хумор, то тогава негативните последици бързо ще изчезнат.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Защо е необходима постоянна преквалификация
Не толкова отдавна ние и нашите родители живеехме в условия, при които човек веднъж в началото на живота си получил дълъг период на образование, след това в продължение на няколко десетилетия прилага своите знания на практика. Не, разбира се, вече в употреба влязоха нови машини, нови методи за диагностициране на доброкачествени тумори, ново оборудване или нови методи за изчисляване на застрахователната сума ... Но да се връщаме отново и отново на училищната скамейка, да зубрим, разбираме и усвояваме основите на новите дисциплини и да полагаме изпити - такава практика все още липсва. Затова се смяташе, че овладяването на чужд език е по-лесно в по-млада възраст, защото тогава паметта на човека „костенее“. И тогава се случи една история - в живота ни избухнаха елементите на информационното и индустриалното общество и те коренно промениха както трудоустройството и търсенето на работа, така и комуникацията с останалите хора. За нашата страна това означаваше и проникване на пазара на услуги, които до момента не бяха известни на българите. Появиха се нови професии не само в областта на информационните технологии. Да, те се породиха с търсенето на програмисти от всякакви места, интернет маркетолози, SEO-оптимизатори, проджект-мениджъри и др. Работата на тези хора е свързана с информационните технологии и не винаги е лесно да се отгатне от името на професията какво точно прави нейният представител. Но фактът, че новите професии се появяват само в IT - това е заблуда. 5 професии, които се появиха у нас преди не повече от 10 години Кредитен брокер - специалист по организиране на заемите във финансовите институции, колектор - специалист по легално връщане на дълговете, барист - лице, което приготвя кафе и кафе напитки, сомелиер - специалист по избора на вино в заведенията за обществено хранене, ивент-мениджър - организатор на бизнес-мероприятия. Опитайте се да откриете в регистъра на професиите и видовете дейности нещо, което съответства поне на горния списък - ще се изненадате. 50 от най-търсените професии на пазара - не са съществували преди 20 години Много родители от поколението на 90-00 не знаят или не могат да обяснят с какво се занимават децата им. Всички хора не само отварят пътя към нови и неизследвани специалности, но и свобода от професионални династии. Какво е метранпаж? Метранпаж - това е старши словослагател в докомпютърна типография. Огромен брой професии са остарели или са се видоизменили до неузнаваемост и не говорим само за древните професии, като тапицер или иконом. Баналните машинописни машини все още могат да намерят своето приложение при секретарите, а някога това беше популярна и търсена професия сред младите момичета. Промени се самият подход към търсенето на работа Изборът на места за работа беше ограничен от географията, кръга от познанства и позицията в обществото. Беше обичайно да се работи на едно място в продължение на много години и това пораждаше деспотизъм от страна на началниците и омраза към работата. Как е сега? Професионалните изкривявания се появяват след 5 години работа в една компания - човек, който работи някъде повече от 5 години, е ветеран, а повече от 7 - управляващ съдружник или съсобственик на компанията. Сега и компаниите не живеят повече от 5 години. Job-hopping - честата смяна на работата - това е не само вредно, но и полезно, а на Запад отдавна се е превърнало в стандарт на пазара на труда. Служителите се конкурират за заплатите и интересните задачи вътре в компанията, а човек, който не се интересува от тази работа, лесно може да намери друга, която е по-подходяща за неговите цели и способности. Можете да намерите интересно свободно работно място в интернет, а ако е в друг град, можете да се преместите на по-благоприятни за вас условия. Можете да отидете на професионална конференция и там да се срещнете с бъдещия си работодател, а най-интересните свободни работни места се появяват във Facebook или на сайтовете на компании, които търсят специалисти. Хоризонтален и вертикален кариерен ръст Компаниите, които са наясно с първата точка, прибягват към хитростта, поощрявайки промяната в специалността в рамките на компанията. При по-напредналите, управлявани по западните закони компании, можете да се преквалифицирате от организатор на събития в анализатор и от тестер към програмист, ако придобиете необходимите умения, опит и знания. Вертикалният растеж на кариерата също се ускорява - сега няма нужда да извървите 35-годишния път от обикновен работник до ръководител на цеха. Прозрачният растеж на заплатите и кариерното развитие - това е всичко, за което претендират професионалистите. Висшето образование не означава нищо Младите хора почти не работят по специалността си: мнозина получават висше образование за родителите си и след това отиват да работят като продавачи и фризьори, защото това им харесва. 90-те съществено промениха картината на света и значението на висшето образование за нуждите на пазара. Мнозина отидоха там, където плащат повече пари, учейки се малко помалко или възползвайки се от специални връзки. Връзката с висшето образование - то е валидно при работата в медицината, юриспруденцията и науката. А счетоводител или университетски учител, всъщност, може да бъде човек от всякаква специалност. И университетите реагират на този тренд, създавайки многобройни „мениджъри“, „икономисти“, „инженери“ с невероятно общ набор от умения, задачи и абстрактен набор от предмети. Непрекъсната преквалификация „Неграмотни в 21 век няма да бъдат тези, които не умеят да четат и пишат, а тези, които не могат да се учат, отучват и пренаучават“ Алвин Тофлър Преквалификацията и самообразованието - това е ключов тренд в нашето съвремие. Съвременният човек променя основната си професия средно веднъж на 5 години. Всички тези 5 години той се учи и прави това не на работа, а в свободното от неговата работа време. През нощта, през почивните дни, на почивка. Онлайн или вечер, в задочен формат. Колегата ми - той е експерт в областта на икономиката, който се учи онлайн, още преди това да стане модерно. Той проведе просто проучване: преброи онези, които се интересуваха от особеностите на изучаваното от тях преди няколко години, и в средата на 2015 г - цифрата се бе увеличила 5 пъти. Проактивна позиция на пазара на труда Преквалификацията - това е проактивна позиция на пазара на труда, което означава, че не само следите тенденциите на вашата професия, но и ако сте готови, да я смените с по-популярна към момента или по-интересна за вас лично. Способността за учене отслабва, ако постоянно не научавате нещо ново. Мозъкът работи като мускул и колкото повече мислите, толкова по-добри ставате и толкова повече тренирате паметта си - толкова повече помните. Днес, постоянното овладяване на нови неща е по-важно от всякога. Ако знаете всичко в професията (или мислите, че знаете), преминете към чужди езици или хобита. Научете се да програмирате на Java, да шиете или да научите италиански. Първо, не се знае къде животът ще ви отведе след следващата икономическа криза, и второ - мозъкът ви ще бъде готов да научи нови неща и лесно ще можете да се адаптирате и усвоявате необходимата информация в променящата се среда.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
6 начина да получите повече опит за кратко време
Ето една история за журналист, който интервюира успешен президент на банка. Репортерът наистина иска да разбере тайната за успеха на бизнесмена. Отговорът бил прост: „Две думи - правилните решения“. „Но как успявате да вземете правилните решения?“ - настоява репортерът. - Една дума - опит. - А къде трупате опит? - журналистът не отстъпва. - Две думи - неправилни решения. Всички знаем колко е важен професионалният и житейски опит, особено за ръководителите. Опитът им дава пространство за важни решения, които те са длъжни да вземат, както и разбирането за това как да ръководят, мотивират и общуват с хората. Опитните ръководители, преминали през огън, вода и медни тръби, използват придобитите знания и умения, за да се придвижват успешно. Как новоизпечените лидери придобиват опита си, ако времето им е ограничено и нямат много стаж зад себе си? 1. Посещавайте обучения Намерете висококачествени образователни програми с добра репутация, които предлагат най-новите препоръки и практическо обучение, които можете да приложите в реалните ситуации от живота. 2. Поемете инициативата Вижте дали имате възможност, например, да поемете отговорността за проекта, вместо силно натоварения Ви шеф. (Ако не, не се отказвайте, изпратете идеята си. Определено някой ще се заинтересува и ще ви вземе, ако прецени, че можете да помогнете). Използвайте всяка възможност да участвате в сериозната работа, както и в разговорите за управлението. Така в сравнително спокойна среда можете да получите много полезна информация и да придобиете необходимите знания за бъдещето, без прекалено голям натиск и риск да загубите всичко. 3. Намерете ментор / група с единомишленици Наставникът може значително да съкрати пътя ви на обучението, като сподели с вас своя опит и вижданията си за това, как би действал той в определени ситуации. Групата от съмишленици, състояща се от млади ръководители, може да изпълнява същата функция, а също така Ви предлага и възможност да учите и израствате заедно. Тук можете да установите делови контакти, които да Ви бъдат много полезни във времето. 4.Четете / гледайте интервюта с професионалисти Много може да се спечели от четенето и / или гледането на интервюта с най-големите лидери, в които те разказват своята професионална история и споделят своя опит. Днес е лесно да намерите интервюта, които могат да ускорят вашето обучение. Много ръководители и бизнес-коучове настоятелно съветват поне по 30 минути дневно да четете професионална литература, за да обновявате и подобрявате своите знания, умения и разбирането на важните неща. 5. Анализирайте и си водете бележки Докато изпълнявате задачите си като ръководител, не забравяйте да отделяте време за анализ. Какво днес се получи добре и какво не? Какво би станало, ако се държа по различен начин в тази ситуация? Но какво ще стане, ако проуча по-обстойно въпроса, преди да реагирам? Понякога ние подсъзнателно се опитваме да заличим неуспехите и грешките си и се концентрираме върху по-нататъшното си напредване. Въпреки че понякога може да бъде полезно на моменти, все пак трябва да се опитаме да се поучим и от грешките си в миналото, ако не искаме да ги повторим в бъдеще. 6.Изисквайте оценка на вашите действия Оценката на вашите действия е необходима за процеса на самоанализа. Можете да имате собствено виждане за ситуацията, но бъдете сигурни, че винаги ще има някой, който ще я види различно. Конфуций пише: „Три пътя водят към мъдростта: пътят на размисъла е най-благородният път, пътят на имитацията е най-лесният път, а пътят на опита е най-горчивият път.“ Мъдростта на всеки млад ръководител ще бъде да предприеме всички необходими стъпки за постигане на мъдростта, като същевременно избягва горчивината от „грешните решения“.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии