Грешки в мотивацията на служители
Публикувано от: Zaplata.bg
03 Септември, 2019 г.
Грешки в мотивацията на служители
Снимка: Shutterstock

Какви грешки се правят най-често в процеса на мотивиране на служителите? Как да ги избегнем и поправим, ако са се случили?

Грешка в мотивацията №1: Неясен поглед върху това, което искаме да получим от служителя

Всичко изглежда ясно, той трябва да бъде дисциплиниран, инициативен, отговорен и т.н. Но когато стане дума за конкретики, може да бъде доста трудно да се получи ясен отговор на въпроса: „Какво точно не ни устройва?“

Как да не сгреша? Когато наемате служител за работа, има смисъл още от самото начало точно да определите очакванията Ви по отношение на неговото поведение и резултатите от работата му. Тези очаквания, разбира се, трябва да съответстват на неговите възможности. В противен случай може да се окажете разочаровани. И най-обидното е, че Вие ​​сами ще си бъдете виновни. След като очакванията са дефинирани, е необходимо да се предадат на служителя и да сте сигурни, че той разбира точно какво се изисква от него. Би било хубаво да получим съгласието му. Ако основните индикатори и критерии за оценка са уточнени на хартия, то тогава отговорностите в случай на нарушения отнемат минимум време и усилия. Списъкът с очакванията може да се коригира във времето. Това е нормално. Основното е, че изискванията звучат много ясно. Например: „Месечният доклад трябва изцяло да бъде представен на секретаря на директора в два екземпляра не по-късно от 10-то число на месеца“.

Как да поправите грешката? Ако служителя работи за вас дълго време и редовно нарушава нещо, тогава смяната на позицията ще бъде по-трудна. Коригирането винаги е по-трудно, но не е невъзможно.

Да предположим, че някой от подчинените Ви е свикнал да идва на работа в мръсни дънки и без вратовръзка, а Вие искате той да облече костюм. Всичко, което трябва да се направи, е да го информирате за това и да му дадете седмица, за да свикне. Първоначално обаче трябва да издържите няколко минути на въпроси, като: „Кой и на кого му е нужно това?!“. След това ще има няколко дни, прекарани под мотото: „Мислех, че се шегувате“. Когато служителят разбере, че намеренията Ви са сериозни, ще се случи едно от двете неща: той или ще се подчини, или ще реши да саботира Вашето изискване. В първия случай си заслужава да го поощрите. Например, похвалете го за костюма. Това между другото е приятно не само за жените, но и за мъжете. Важно е обаче, похвалите да са искрени, като не забравяме да изключим опцията 'сарказъм'. В случай на саботаж, има смисъл да се действа по стандартната схема: констатация на недоволството, констатация на силно недоволство, наказание, уволнение (ако е необходимо). Ако служителят има малка заплата и голямо семейство, тогава си струва да закупите костюма за сметка на компанията. В крайна сметка, Вие изисквате от него да облече костюм.

Грешка в мотивацията №2: поощрения на неправилните действия

Точно тук, той Ви гледа в очите, протяга лапата си, хленчи, призовавайки Ви да му дадете нещо от масата. И ако го направите поне веднъж, тогава този концерт ще съпътства всяко Ваше ядене, независимо от степента на ситост на любимеца Ви. Защо? Защото сте го насърчили към това (макар и от най-добри намерения). Сега той знае как да се държи „правилно“, въпреки че изобщо не очаквате това от него.

Как да не сгреша? Трябва да имате ясна представа, какви действия или резултати от работата са неприемливи за Вас. Реакцията на тях трябва да бъде своевременна и твърда.

Как да поправите грешката? Ако вече сте направили пропуск и сте „възнаградили“ служителя за грешните му действия, тогава най-доброто решение е да отбележите грешката за себе си и да не я повтаряте отново. Ако сте достатъчно уверени, можете да поговорите за случилото се с подчинения си. Това ще избегне сформирането на неговата погрешна представа за „правилата на играта“.

Грешка в мотивацията №3: поощрение на бездействието

Една от най-често срещаните форми на поощрение за неправилно поведение е наградата за бездействието. Например, някой от Вашия екип системно закъснява, но като цяло това е добър служител и от деликатност не му правите забележки и изобщо не засягате тази тема. В крайна сметка той върши работата си перфектно. Но подобна деликатност води до факта, че първо, служителят вярва, че дисциплината - тя не е толкова важна за Вас и започва да закъснява още повече, и второ, другите служители възприемат Вашето бездействие като послание, че дисциплината не е най-важната и може да се пренебрегне.

Ако наистина вярвате, че дисциплината няма значение, значи сте абсолютно прав, да не придавате значение на подобни дреболии. Ако смятате, че дисциплината е важен фактор за успеха, тогава несъзнателно поощрявате не това, което искате да получите.

Как да не сгреша? Чувствайте се свободни да давате обратна връзка, когато нещо не Ви подхожда. Основното е да следвате златното правило: критикувайте действието, а не човека. И не забравяйте, че правилното съотношение на похвала и критика трябва да бъде две към едно (т.е. веднъж правите забележка - два пъти хвалите).

Как да поправите грешката? Ако сте приучили подчинените си към мек стил на управление, то тогава рязката промяна в ситуацията може да причини много вреда. Не бързайте да преминавате от една крайност в друга. Затягайте гайките постепенно, но бъдете последователни. Ако вече сте започнали да се борите с тютюнопушенето през работно време, трябва да го победите. Ако сте започнали борбата и не доведете нещата докрай, това може да навреди на репутацията Ви. Но ако упорствате и печелите, тогава вашият авторитет ще бъде подсилен.

Грешка в мотивацията № 4: липса на поощрения за правилните действия

От много ръководители (големи и не много) сме чували, че има нещо неестествено в поощрението на правилните действия. Това е такава футболна логика: за спазване на правилата нищо, а за нарушението им - наказание или картон. Мотивацията се свежда до наказания за нарушения и годишни корпоративни партита. И тогава феновете на футболните правила се чудят, защо от работните резултати има много още да се желае?

Как да не сгреша? Номерът тук е, че футболистите получават своята част от наградите за спазване на правилата в детството и тогава те оформят условен рефлекс. Разбира се, нарушават правилата, но с повишено внимание. Те знаят, че ще има глоба за нарушението. Със служителите е по-трудно. За да се сформират в тях правилните рефлекси, често е необходим ръководител. И тук, не можете да правите едни и същи наказания. Между липсата на нарушения и стремежа към победа има голяма разлика. Разбира се, ако служителят винаги предава работата навреме, то не си струва всеки път да го хвалим за това. Но публичната награда за неговата коректност - това е добър подход. Той е доволен, а за останалите - ясно послание.

Как да се научим бързо да поощряваме правилното поведение? Консултантът по мениджмънт Мила Богуш-Дюнд предлага забавен начин: „Похвала по график! Хвалете служителите по-често! Похвалете служителите си, преди да създадат проблем, за да привлекат вниманието ви. Направете списък на всички подчинени, задайте таймер за всеки и хвалете всеки, хвалете ги редовно. Докато поощрението не се превърне в навик, просто трябва да го правите по час. Вземете контролен списък на служителите (по-добре е подчинените да не виждат този лист), отидете при всеки, похвалите го и след това отидете в офиса си и се подпишете срещу съответното фамилно име. Не се шегувам. 'Това беше моят съвет, последван от началника на отдела на голяма банка и тогава той не можеше да се нарадва на подчинените си”.

Това е добър съвет. Опитайте!

Как да поправите грешката? Ако не сте свикнали да хвалите подчинените си, то веднага няма да е лесно да промените навиците си. Започнете с малки стъпки. Опитайте първо да изберете двама или трима души, с които имате добри отношения. Практикувайте върху тях. След това, преминете към по-напреднало ниво. Ще видите, че това ще достави удоволствие не само на тези, които поощрявате, но и на Вас. Освен това, правилната похвала на точния човек, в точния момент, с точните думи е един от най-ефективните и евтини мотивиращи фактори. Може да Ви донесе един тон пари и без допълнителни разходи!

Грешка в мотивацията № 5: грешен избор на метод или форма на поощрение

Собственикът на една голяма строителна компания решил да награди ръководителите на отдели за добрата работа и подарил на всички за Нова година еднакви смартфони с ябълка върху корпуса. Но за лош късмет: оказало се, че всички вече имат телефони! И много от тях имат същата марка. Но най-лошото е, че ръководителите, чиито отдели показали по-добри резултати през годината от останалите, били обидени, че са на същото ниво с изоставащите. Оказало се, че са похарчени много пари не просто за нищо, а дори и в ущърб. В залата за пушачи, тази конфузна ситуация била обсъждана цял месец.

Как да не сгреша? Спомняте ли си филма „Приключенията на електрониката“? Един от героите крещеше: „Ури-ури! Къде е бутонът му?!“. Всеки има “свой бутон”. Всички служители са различни и мотивацията им трябва да бъде различна. Това, което повишава настроението на единия, не е задължително да вдъхновява другия. Ще трябва да разберете какво е важно за всеки ваш подчинен. Само ако знаете това, можете да избегнете неловки ситуации.

Най-лесният начин да разберете как да вдъхновите подчинен - да го попитате.

Много често ръководителите смятат, че хората се интересуват само от пари. И тези ръководители са много изненадани, когато чуят, че други неща - като изразяване на признателност за добре свършената работа, осигуряване на повече самостоятелност при вземане на решения или внедряването на повече гъвкавост в работния график - могат да бъдат много по-ефективни от бонуса или увеличението на заплатата.

Как да поправите грешката? Ако неудобството вече е настъпило, най-добре е честно да признаете, че сте „сгрешили малко“ и да продължите да бъдете по-внимателни. Не обвинявайте служителите в неблагодарност. И „отнемането на телефоните“ също не е необходимо. Е, да сгрешите се случва. Ако се отнасяте към ситуацията с хумор, то тогава негативните последици бързо ще изчезнат.


Важно умение за лидерство - умствена издръжливост
Често ли се сблъсквате със ситуации на работното място и у дома, където сте под натиск от околната среда или даден човек? Случва се и така: работата ви е критикувана със и без причина, вашите действия, ценностни и способности непрекъснато се обезценяват, вие като човек сте унижавани и т.н. Коя реакция е най-често проявяваната? Агресия, обида, безсилие пред обстоятелства, депресия и т.н. Как можете да реагирате различно? От гледна точка на психологията, терминът психическа издръжливост означава определена съпротива на човека срещу жизнения натиск. Психологически устойчивите хора не са емоционално въвлечени в ситуацията, следователно е по-лесно да се справят с извънредните ситуации на работното място, те се адаптират по-бързо към прекомерното внимание на обществото, по-лесно намират общ език със средата си. Най-важното е, че те запазват своята енергия и цялост на личността. Някой хора ежедневно са подложени на натиск от страна на шефа, колегите, роднините, а други са значими хора, свикват / адаптира се към този натиск и спират да реагира на него. Това важно умение не възниква у всички, а в малък брой от мнозинството. Какво да правим останалите? Добрата новина - менталната издръжливост може да се тренира. Способността на хората да се контролират/да издържат на удара (изберете метафората, която повече ви допада) и да не се поддават на провокациите на онези, които ги притискат, е състояние за поддържане на психическото здраве в продължение на много години. Там, където манипулацията се контролира - започва издръжливостта. Най-важното житейско умение за офиса и дома.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Рестартиране на кариера? Време за размисли
„Познайте сам себе си.” Платон Решихте да промените коренно дейността си, „пораснахте и надраснахте“ съществуващата си позиция, имате желание да реализирате хобито си ... Откъде да започнем? Погледнете по-отблизо себе си, внимателно слушайте гласа на интуицията си, не забравяйте за вашите желания или мечти - заемете се със самопознанието. И точно след подобно предложение, Клиентът, който беше дошъл на консултацията с цел да промени съществуващата траектория на кариерата си, каза: „Не съм склонен/на към рефлексии. Искам да обсъдим новите възможности и да предприемем действия“. Или самият той предлага начини да проучи ситуацията си: „Нека направим одит на моите таланти. Дайте някакъв вид тест или въпросник за кариерно ориентиране. ' Приятели, Гугъл ще помогне. Това не е за мен. Има въпросници, има тестове. НО! Работя с вашата индивидуалност, с уникалността на вашата личност, така че без да познавате себе си, не мога да пристъпя към истинската ви цел. И преди да зададете важните въпроси за изграждането на план за преминаване към новата Ви кариера, предлагам да разгледате следните теми: вашите интереси днес; какви ценности са важни за вас; вашите таланти; каква работна среда искате да имате; какво е състоянието на кариерата Ви днес. Тези въпроси ще ви насочат към вашите цели. Примерите за успешно рестартиране на кариерата ще започнат именно с тези размисли.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »