Ново търсене  

Грешки в мотивацията на служители

Публикувано от: Zaplata.bg
03 Септември, 2019 г.
Грешки в мотивацията на служители
Снимка: Shutterstock

Какви грешки се правят най-често в процеса на мотивиране на служителите? Как да ги избегнем и поправим, ако са се случили?

Грешка в мотивацията №1: Неясен поглед върху това, което искаме да получим от служителя

Всичко изглежда ясно, той трябва да бъде дисциплиниран, инициативен, отговорен и т.н. Но когато стане дума за конкретики, може да бъде доста трудно да се получи ясен отговор на въпроса: „Какво точно не ни устройва?“

Как да не сгреша? Когато наемате служител за работа, има смисъл още от самото начало точно да определите очакванията Ви по отношение на неговото поведение и резултатите от работата му. Тези очаквания, разбира се, трябва да съответстват на неговите възможности. В противен случай може да се окажете разочаровани. И най-обидното е, че Вие ​​сами ще си бъдете виновни. След като очакванията са дефинирани, е необходимо да се предадат на служителя и да сте сигурни, че той разбира точно какво се изисква от него. Би било хубаво да получим съгласието му. Ако основните индикатори и критерии за оценка са уточнени на хартия, то тогава отговорностите в случай на нарушения отнемат минимум време и усилия. Списъкът с очакванията може да се коригира във времето. Това е нормално. Основното е, че изискванията звучат много ясно. Например: „Месечният доклад трябва изцяло да бъде представен на секретаря на директора в два екземпляра не по-късно от 10-то число на месеца“.

Как да поправите грешката? Ако служителя работи за вас дълго време и редовно нарушава нещо, тогава смяната на позицията ще бъде по-трудна. Коригирането винаги е по-трудно, но не е невъзможно.

Да предположим, че някой от подчинените Ви е свикнал да идва на работа в мръсни дънки и без вратовръзка, а Вие искате той да облече костюм. Всичко, което трябва да се направи, е да го информирате за това и да му дадете седмица, за да свикне. Първоначално обаче трябва да издържите няколко минути на въпроси, като: „Кой и на кого му е нужно това?!“. След това ще има няколко дни, прекарани под мотото: „Мислех, че се шегувате“. Когато служителят разбере, че намеренията Ви са сериозни, ще се случи едно от двете неща: той или ще се подчини, или ще реши да саботира Вашето изискване. В първия случай си заслужава да го поощрите. Например, похвалете го за костюма. Това между другото е приятно не само за жените, но и за мъжете. Важно е обаче, похвалите да са искрени, като не забравяме да изключим опцията 'сарказъм'. В случай на саботаж, има смисъл да се действа по стандартната схема: констатация на недоволството, констатация на силно недоволство, наказание, уволнение (ако е необходимо). Ако служителят има малка заплата и голямо семейство, тогава си струва да закупите костюма за сметка на компанията. В крайна сметка, Вие изисквате от него да облече костюм.

Грешка в мотивацията №2: поощрения на неправилните действия

Точно тук, той Ви гледа в очите, протяга лапата си, хленчи, призовавайки Ви да му дадете нещо от масата. И ако го направите поне веднъж, тогава този концерт ще съпътства всяко Ваше ядене, независимо от степента на ситост на любимеца Ви. Защо? Защото сте го насърчили към това (макар и от най-добри намерения). Сега той знае как да се държи „правилно“, въпреки че изобщо не очаквате това от него.

Как да не сгреша? Трябва да имате ясна представа, какви действия или резултати от работата са неприемливи за Вас. Реакцията на тях трябва да бъде своевременна и твърда.

Как да поправите грешката? Ако вече сте направили пропуск и сте „възнаградили“ служителя за грешните му действия, тогава най-доброто решение е да отбележите грешката за себе си и да не я повтаряте отново. Ако сте достатъчно уверени, можете да поговорите за случилото се с подчинения си. Това ще избегне сформирането на неговата погрешна представа за „правилата на играта“.

Грешка в мотивацията №3: поощрение на бездействието

Една от най-често срещаните форми на поощрение за неправилно поведение е наградата за бездействието. Например, някой от Вашия екип системно закъснява, но като цяло това е добър служител и от деликатност не му правите забележки и изобщо не засягате тази тема. В крайна сметка той върши работата си перфектно. Но подобна деликатност води до факта, че първо, служителят вярва, че дисциплината - тя не е толкова важна за Вас и започва да закъснява още повече, и второ, другите служители възприемат Вашето бездействие като послание, че дисциплината не е най-важната и може да се пренебрегне.

Ако наистина вярвате, че дисциплината няма значение, значи сте абсолютно прав, да не придавате значение на подобни дреболии. Ако смятате, че дисциплината е важен фактор за успеха, тогава несъзнателно поощрявате не това, което искате да получите.

Как да не сгреша? Чувствайте се свободни да давате обратна връзка, когато нещо не Ви подхожда. Основното е да следвате златното правило: критикувайте действието, а не човека. И не забравяйте, че правилното съотношение на похвала и критика трябва да бъде две към едно (т.е. веднъж правите забележка - два пъти хвалите).

Как да поправите грешката? Ако сте приучили подчинените си към мек стил на управление, то тогава рязката промяна в ситуацията може да причини много вреда. Не бързайте да преминавате от една крайност в друга. Затягайте гайките постепенно, но бъдете последователни. Ако вече сте започнали да се борите с тютюнопушенето през работно време, трябва да го победите. Ако сте започнали борбата и не доведете нещата докрай, това може да навреди на репутацията Ви. Но ако упорствате и печелите, тогава вашият авторитет ще бъде подсилен.

Грешка в мотивацията № 4: липса на поощрения за правилните действия

От много ръководители (големи и не много) сме чували, че има нещо неестествено в поощрението на правилните действия. Това е такава футболна логика: за спазване на правилата нищо, а за нарушението им - наказание или картон. Мотивацията се свежда до наказания за нарушения и годишни корпоративни партита. И тогава феновете на футболните правила се чудят, защо от работните резултати има много още да се желае?

Как да не сгреша? Номерът тук е, че футболистите получават своята част от наградите за спазване на правилата в детството и тогава те оформят условен рефлекс. Разбира се, нарушават правилата, но с повишено внимание. Те знаят, че ще има глоба за нарушението. Със служителите е по-трудно. За да се сформират в тях правилните рефлекси, често е необходим ръководител. И тук, не можете да правите едни и същи наказания. Между липсата на нарушения и стремежа към победа има голяма разлика. Разбира се, ако служителят винаги предава работата навреме, то не си струва всеки път да го хвалим за това. Но публичната награда за неговата коректност - това е добър подход. Той е доволен, а за останалите - ясно послание.

Как да се научим бързо да поощряваме правилното поведение? Консултантът по мениджмънт Мила Богуш-Дюнд предлага забавен начин: „Похвала по график! Хвалете служителите по-често! Похвалете служителите си, преди да създадат проблем, за да привлекат вниманието ви. Направете списък на всички подчинени, задайте таймер за всеки и хвалете всеки, хвалете ги редовно. Докато поощрението не се превърне в навик, просто трябва да го правите по час. Вземете контролен списък на служителите (по-добре е подчинените да не виждат този лист), отидете при всеки, похвалите го и след това отидете в офиса си и се подпишете срещу съответното фамилно име. Не се шегувам. 'Това беше моят съвет, последван от началника на отдела на голяма банка и тогава той не можеше да се нарадва на подчинените си”.

Това е добър съвет. Опитайте!

Как да поправите грешката? Ако не сте свикнали да хвалите подчинените си, то веднага няма да е лесно да промените навиците си. Започнете с малки стъпки. Опитайте първо да изберете двама или трима души, с които имате добри отношения. Практикувайте върху тях. След това, преминете към по-напреднало ниво. Ще видите, че това ще достави удоволствие не само на тези, които поощрявате, но и на Вас. Освен това, правилната похвала на точния човек, в точния момент, с точните думи е един от най-ефективните и евтини мотивиращи фактори. Може да Ви донесе един тон пари и без допълнителни разходи!

Грешка в мотивацията № 5: грешен избор на метод или форма на поощрение

Собственикът на една голяма строителна компания решил да награди ръководителите на отдели за добрата работа и подарил на всички за Нова година еднакви смартфони с ябълка върху корпуса. Но за лош късмет: оказало се, че всички вече имат телефони! И много от тях имат същата марка. Но най-лошото е, че ръководителите, чиито отдели показали по-добри резултати през годината от останалите, били обидени, че са на същото ниво с изоставащите. Оказало се, че са похарчени много пари не просто за нищо, а дори и в ущърб. В залата за пушачи, тази конфузна ситуация била обсъждана цял месец.

Как да не сгреша? Спомняте ли си филма „Приключенията на електрониката“? Един от героите крещеше: „Ури-ури! Къде е бутонът му?!“. Всеки има “свой бутон”. Всички служители са различни и мотивацията им трябва да бъде различна. Това, което повишава настроението на единия, не е задължително да вдъхновява другия. Ще трябва да разберете какво е важно за всеки ваш подчинен. Само ако знаете това, можете да избегнете неловки ситуации.

Най-лесният начин да разберете как да вдъхновите подчинен - да го попитате.

Много често ръководителите смятат, че хората се интересуват само от пари. И тези ръководители са много изненадани, когато чуят, че други неща - като изразяване на признателност за добре свършената работа, осигуряване на повече самостоятелност при вземане на решения или внедряването на повече гъвкавост в работния график - могат да бъдат много по-ефективни от бонуса или увеличението на заплатата.

Как да поправите грешката? Ако неудобството вече е настъпило, най-добре е честно да признаете, че сте „сгрешили малко“ и да продължите да бъдете по-внимателни. Не обвинявайте служителите в неблагодарност. И „отнемането на телефоните“ също не е необходимо. Е, да сгрешите се случва. Ако се отнасяте към ситуацията с хумор, то тогава негативните последици бързо ще изчезнат.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Защо решихте да смените работата
Защо искате да напуснете компанията? Този въпрос се задава на кандидатите, които в настоящия момент продължават да работят. Най-често кандидатите отговарят: „Търся най-добрите възможности за развитие на моята кариера.“ Но този отговор може да не е подходящ за всички кандидати. За служителите, които са работили дълго време в една компания и не са получили повишение, не препоръчваме да посочват предишното си работно място като липса на възможности за кариерен ръст. Ще бъде доста трудно да обясните защо толкова дълго сте останали на тази работа, ако не сте виждали за себе си реални шансове за развитие на кариерата. Затова трябва да избягвате да споменавате негативни причини за напускане от компанията. Как да отговорите на въпроса: Защо решихте да смените работата си? Кажете, че не сте в активно търсене на работа. Например „Просто мисля да напусна компанията“ или „Харесва ми работата във фирмата, но ...“. Посочете причината, която Ви е подтикнала да започнете да търсите нова работа. Разкажете за своя кариерен план. След това обяснете кое Ви е привлякло да работите в тяхната компания. Освен това допълнете отговора си с историята, защо се интересувате от свободното място, наблегнете на силните си страни, които са подходящи за изпълнение на задълженията на новата работа. В примерите в тази статия даваме само причините за смяната на работата. Вашата задача е да ги допълните с отговори на останалите три въпроса: Къде се виждате след 3-5-10 години? Защо искате да работите в нашата компания? Защо Вие сте идеалният кандидат? Примери за отговорите на тези въпроси: Защо решихте да смените работата? Причина №1. Съкращение / банкрут Миналата година потокът от нови проекти с потвърдено финансиране намаля наполовина, ключовите клиенти започнаха да намалят бюджетите си за маркетингови услуги. Ръководството на компанията реши да напусне българския пазар. Затова започнах да си търся работа; Компанията преди пет години взе заем за изграждането на друг търговски център. В условията на криза фирмата не успява да изпълни задълженията си по заема. И сега започна производство по несъстоятелност. Когато обявиха фалит, това за мен стана неочаквано. Все още имаше надежда, че компанията ще реши проблемите си, но това не се случи. И реших да потърся нова работа; Тази година поради нестабилност на пазара във фирмата бяха договорени нови договори с друга компания за друго юридическо лице. По всички признаци, по информацията, която имам, заключавам, че някои позиции ще бъдат премахнати, но продължавам да работя. Актуализирах автобиографията си и съм готов да разгледам нови интересни свободни работни места; В холдингът, в който работя, е в процес на реорганизация и се извършват различни съкращения. Моето подразделение подлежи на изцяло съкращение; Работя в компанията от шест години и започнах като счетоводител. Сега работя като началник на отчетния отдел. Много харесвам работата си. Имаме много приятелски екип. Но в момента компанията преминава във фалит, затова започнах да си търся работа. Причина номер 2. Смяна на местоположението Компанията планира да премести офиса си в град Х преди края на годината и затова се преместих да живея в столицата. Веднага реших, че София е моят град и искам да живея тук. Кризата обаче започна и компанията промени плановете си за откриване на офис в София. С това времето ми в пътуване е много и това съвсем не ме устройва. Затова сега си търся работа в София; Разбрах, че във Вашата компания се е появила отворена позиция. Харесвам сегашното си положение, но възможността да работя в по-голяма и стабилна компания като Вашата и да стигам до офиса за 15 минути много ме привлече; Продължавам да работя, но съм готов да обмисля интересни варианти, тъй като реших да се преместя в София и искам да получа голяма зона на отговорност. В рамките на компанията съществува определена политика на вътрешна конкуренция между филиалите, като при такъв бизнес модел израстването в останалите филиали е почти невъзможно. И едва ли ще успея да получа лидерска позиция в София, дори и в дългосрочен план. Затова съм отворен за предложения. Причина номер 3. Смяна на направлението Не съм в активно търсене, но след полугодишна оценка в компанията разбрах, че нямам перспективи за преместване на друга позиция и предишният ми опит се отнася към друго направление. Затова за себе си реших, че искам да изградя бъдещата си кариера в различен бизнес и смятам, че позицията на офис ръководител на банката е отлична за мен. Следователно, Вашата компания и свободното работно място наистина ме заинтригуваха; В компания X преминах три степени от старши консултант до старши мениджър. Работейки с ключови клиенти на компании, като „X“, „Y“, „Z“, разбрах, че оставайки в консултантските услуги, не мога да се насоча в друга посока и искам да премина от създаване на инструменти към използването им. Също така, в бъдеще бих искал да поема отговорност за пълния набор от задачи в рамките на инвестиционния процес в този отрасъл. Това ще ми даде много повече възможности за по-нататъшно кариерно развитие. Затова реших да прехвърля консултантските си услуги на компании, работещи в нефтения и газовия сектор. Работейки в сферата на консултинга, получих представа за това как работят различните функции в различните компании, разбрах как се случва трансформацията и се научих как бързо да се адаптирам и решавам голям спектър от най-различни задачи. Следователно работата във Вашата компания в по-голяма степен е съобразена с моите цели, а предишният ми опит ще ми позволи ефективно да се справям със своите отговорности; На сегашната си работа през последните няколко години се развих в направлението на анализа на данните и наскоро участвах в проект за изграждане на стратегия за дигитализация. На практика се убедих колко напред е отишла телекомуникационната индустрия, тъй като усилено се занимавах с нея. Разбрах за себе си, че искам да развивам своя опит в областта на проектното управление в телекома, тъй като го смятам за много по-перспективен. Имам дълбоко разбиране в процеса на инвестиционната дейност в телекомуникациите. Добре съм запознат с принципите на клетъчната мрежа. Ето защо реших да сменя работата си от проектна такава в реалния сектор. Причина номер 4. Промяна в стратегията за развитие на компанията В момента работя в компания „Х”. Въпреки, че успях да премина през петте етапа на интервюта и да спечеля конкурса за това свободно работно място, реших да напусна тази компания. През януари тази година ръководството обяви промяна в стратегическите планове за развитие на компанията. Както разбирате, не мога да разкрия тези промени, тъй като информацията е поверителна. Следователно в момента съм отворен за предложения; През последните три години заемах длъжността тренинг-мениджър, която е единствената в компанията. Сега във фирмата обучавам само търговски представители. Компанията имаше планове да разработи отдел за обучение, но за съжаление бях информиран, че стратегията на компанията за следващите пет години не включва откриването на нов отдел. Бих искал да продължа да работя в отдела за обучения и да обучавам хора за ръководния състав. Затова вашето свободно работно място е много интересно за мен, тъй като моят опит и работно портфолио от обучения по мениджмънт ще ми позволят да реализирам нови проекти във Вашата компания; Благодарен съм на моята компания, тъй като натрупах професионален опит в областта на информационните технологии, разбрах нюансите при намирането на ИТ специалисти, научих се как да провеждам отлична адаптация и натрупах опит при участието си в конференциите. Сега компанията е в състояние на стагнация поради GDPR, съгласно която чуждестранните клиенти се смятат за изпълнители, разположени на местно ниво само в техните страни. В тази връзка, допълнителният набор от служители в България е замразен. Новите HR проекти също временно са в режим на замразяване. Бих искал да продължа напред и съм уведомил ръководството за това мое решение. Между нас имаше споразумение, че ще предам цялата информация в рамките на един месец, докато паралелно с това си търся работа. Причина номер 5. Преход от стартъп / малка компания към голяма компания В началото на 2018 г. се преместих в Санкт Петербург по семейни причини. Беше трудно да се съчетаят търсенето на работа и преместването, така че по онова време тази оферта беше най-интересната. Това беше стартъп, компанията е малка, но задачите бяха интересни и амбициозни. Въпреки това, дори по онова време в дългосрочен план не обмислях да остана в тази компания и в бъдеще планирах да се преместя в по-голяма фирма. Затова, като работих в компанията една година и изпълних всички задачи, реших да си потърся нова работа; Разглеждах компанията като начален етап за придобиване на основен юридически опит. Причина №6. Кариерни перспективи Натрупах много опит на позицията си. Но сега искам да получа повече отговорност, за да имам по-голямо влияние върху крайните резултати. Вашата компания наистина ще ми позволи да видя резултатите от моята работа и това за мен е важно; От момента на покана във фирма „X” считам тази работа за временна, осъзнавайки, че това не е компанията, в която искам да изградя кариера. След шест месеца работа се убедих в това. Искам да отбележа предимствата на работата в тази компания: Имам опит в работата с новите системи за контрол и управление на достъпа и сървърното оборудване. В моите отговорности влиза проверката на тези системи по време на проектирането на съоръжението, координиране на подмяната на оборудването при липса на пазар или сваляне от производство, мониторинг на цените и доставчиците. В допълнение, ще спомена също и много сплотения приятелски отзивчив екип. Но има и недостатъци: дълга верига на одобрения и липса на електронно съгласуване. Решението за търсене го взех преди месец. Ето защо съм отворен към нови предложения; Работих в отдела за консултации по сделките. Първите две години също участвах в оценката на бизнеса и създаването на модели за анализ на целите и поддръжка за вземането на управленски решения. Участвах в реорганизацията на активите, анализа на стойността на активите и други дейности по поддръжката на одиторските процедури за компанията „X”. По-нататък функциите ми се разшириха и започнах да управлявам инвестиционни проекти и да работя върху модели за планиране. През последните три години работя в тази посока. Изпълних проекти за създаване на инструменти за моделиране на инвестиционните проекти и анализа на портфолиото на компании, като „X”, „Y”, “Z”. Сега искам да премина от създаване на инструменти към използването им, от управление на отделни проекти до дългосрочното им планиране и оптимизиране на портфолиото. Искам да поема отговорност за пълен набор от задачи, като част от инвестиционния процес в тази индустрия. Това ще ми даде много по-голяма стойност като професионалист в тази област. Този преход е моята глобална цел. Работата във Вашата компания съответства на моите цели и предишният ми опит ще ми позволи ефективно да се справя с отговорностите и да поема отговорност за вертикалното планиране и управление на източниците на финансиране. След като работих в консултинга, получих представа за това как работят различните функции в отделните компании, видях как се провежда трансформацията и научих как бързо да се адаптирам и решавам голямо разнообразие от задачи; Липсата на перспективи за развитие и растеж в тази компания. В България не се планира взривен растеж; излизането на нивото на ИТ мениджъра в региона е невъзможно поради политиката на компанията да не създава кадрови резерв, а да привлича такъв отвън. Изпълнението на KPIs влияе само върху процента на годишния бонус и не позволява израстване. Затова реших в началото на 2019 г. да наблюдавам пазара и да бъда отворен към интересни за мен предложения.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Какво е професионализъм?
Собственикът на една фабрика бил много притеснен. Парогенераторът, който осигурявал електричеството за цялата фабрика, вибрирал силно. Това било много труден проблем и въпреки, че много експерти и специалисти се опитвали да го решат, опитите им били неуспешни. Собственикът на фабриката, който вярвал, че „Времето е пари“, непрекъснато изчислявал загубите си поради неизправното оборудване. Казали му, че в града има мъж, който може да поправи генератора и той поискал да се срещне с този специалист. 'Мога да поправя парогенераторът Ви', казал мъжът. На което собственикът на фабриката се изсмял и отговорил, че не му вярва. “До днес мнозина идваха от чужбина и от големи компании, но никой не успя да помогне. Виж се, дори нямаш и инструменти със себе си, дошъл си с малък куфар”. „Нека разреша този проблем“, казал гостът и се насочил към котелното помещение. Собственикът на фабриката, който не вярвал на човека, отишъл с него до котелното помещение. В средата стоял котелът и десетки тръби от всички страни, отиващи към него. Човекът започнал да работи много спокойно. Той извадил гумено чукче от куфара си и започнал да почуква котела от различните му места, слушайки изходящите звуци. След като слушал 10 минути от различни места, човекът извадил голям чук и нанесъл силен удар. Котелът веднага започнал да работи. Собственикът на фабриката, впечатлен от видяното, емоционално казал: „Назовете цената и аз ще я платя два пъти“. Мъжът добавил: 'Цената - 10 000 паунда.' Собственикът на фабриката, шокиран от цената, която чул, забравил какви големи суми е платил на онези, които не са направили нищо и са му изгубили времето. ”Но те работиха много, прекараха много време в близост до котела. И те бяха представители на големи и известни компании”. 'Не е ли 10 000 паунда много за няколко удара с чук?', Попитал собственикът. „Разбрахте ме неправилно“, отговорил мъжът и добавил: 'Един удар с чук струва 1 паунд, а 9 999 паунда е цената, за да знаете къде да ударите.' Какви изводи могат да се направят от този пример? Абсолютните знания и образование винаги са скъпи. Не е необходимо да се работи усилено - трябва да се работи ефективно. Професионализмът не се измерва с времето, прекарано в работа. Професионализмът - това не е нанасянето на мощен удар, а знанието къде да се удари. За да сте силни, не е нужно да се криете зад компания или марка - човек може сам да стане марка чрез своята работа и сила. Необходимо е силно да се отличавате от останалите специалисти по нивото на професионализма си. Абсолютните знания и силното образование дават увереност. Благодарение на получените резултати, силният професионалист може сам да установи правилата.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии