Ново търсене  

Фрийлансър - какъв е той и каква работа извършва

Публикувано от: Zaplata.bg
01 Август, 2019 г.
Фрийлансър - какъв е той и каква работа извършва
Снимка: shutterstock

Терминът фрийлансър изглежда превзема света, като буря, защото всеки трети човек работи дистанционно... Всъщност по същество, фрийлансърът е човек, който работи за себе си и рискува. В интернет има само няколко еднакви статии относно това, какво е фрийлансър и с какво се занимава той. Затова дойде времето да напишем 'от сърце' една статия... 

Думата 'фрийланс' идва от Средновековието, когато е имало два вида рицари. Рицари, които са работили единствено за един крал. Имало е и „свободни наемници“ или рицари, които са работили за тези, които им плащат.

Идеята на фрийланса е оцеляла и до наши дни. Царете са заменени от предприемачите, а рицарите — от професионалистите. 

Днес фрийлансърите са повече от когато и да било. Те станаха толкова много, че в някои кафенета в Ню Йорк дори изключват Wi-Fi, за да се махнат фрийлансърите, които заемат с лаптопите си всички места и не остават свободни такива за обичайните посетители.

Според данните на J'son & Partners Consulting, през последните години Русия е регистрирала двукратен ръст на фрийланс-пазара, като освен това J&P прогнозира трикратно увеличение до 2020 г.

Количеството на фрийлансърите в България

Ако имате каквото и да е ценно умение, можете да започнете да го продавате още днес. Но е важно да имате ясно разбиране за това, какво е фрийлансър, какво всъщност прави той и как мисли, за да устои дори на буря. 

Фрийлансърът - това е този, който заменя времето си за пари. Фрийлансърите са лица, които предоставят услуги на няколко клиента, без никакви дългосрочни ангажименти.

Да бъдеш фрийлансър - това означава да си инструмент за наемане и да получаваш заплащане като независим изпълнител. Интернет е пълен с картинки, на които се вижда човек, който лежи на плажа с лаптопа и заявява, че е фрийлансър и пътува по света.

Това е мит! 

Според проучване, 82% от фрийлансърите предпочитат да останат на едно място. Въпреки това, 79% от работещите на свободна практика твърдят, че работата от разстояние е по-добра от седенето в офис. 

Проучванията показват, че 50% от хората не са готови да се откажат от свободния начин на живот за каквато и да е сума пари. Само един от четирима, доброволно се съгласява да работи в офис.

Тънкостите в работата на фрийлансъра 

Фрийлансърът има едно нещо в ума - “време - пари”. За разлика от офис работника, фрийлансърът не се плаши от идеята да търси работа, тъй като го прави през цялото време.

Успешните фрийлансъри непрекъснато изграждат връзки (занимават се с нетуъркинг), интернет маркетинг и непрекъснато се обучават за да стават по-големи професионалисти и в резултат да получават повече опит и поръчки.

Един добър фрийлансър бързо се адаптира към променящите се пазари. Той не оставя работата си на автопилот твърде дълго време, защото той няма шеф и цялата отговорност е на него. 

Фрийлансърът изразходва по-малко време за празни неща, защото не може да си го позволи. И ясно знае своята цена на час.

Фрийлансърът работи не само заради пари, а следващата поръчка може да му отвори вратата за поредица от интересни нови поръчки и нов опит. Ето защо, фрийлансърът лесно може да откаже високо платената офис работа.

Фрийлансърът разделя работата си на три вида: 

  1. Добре платена скука.
  2. Недоплатена работа.
  3. Високоплатен интересен договор, получаването на който е като спечелване от лотарията.

Фрийлансърът постоянно рискува репутацията си. Когато сте независим изпълнител и името Ви е свързано с всичко, което правите, нивото на отговорност е по-високо, отколкото когато работите в екип или в компания.

Фрийлансър - това е перфекционист, който постоянно се стреми към по-високо ниво на съвършенство, защото всичко, което създава му принадлежи. И всеки елемент е стъпка към следващата стъпка.

Прекомерният перфекционизъм често причинява бавене (отлагане на нещата за по-късно). 

Фрийлансърът, ден след ден, е изправен пред необходимостта да продава себе си и умело да преговаря, вместо да работи в екип, където всеки е отговорен за собствената си тясна посока. 

Мисленето на фрийлансъра може да Ви направи по-ефективни, конкурентни и способни да издържате на буря!

Колко печели фрийлансъра? 

Повечето отклоняват отговора, когато им бъде зададен въпроса:

Но ние ще отговорим... и то с конкретни факти. 

Според данните на фрийланс-борсата Kwork за 2018 г., топ-десетте най-активни фрийлансъри, работещи там, печелят средно по 3 855 лева на месец.

Но доходите на фрийлансърите не са стабилни. 

Например, през лятото има много малко поръчки, а през есента и зимата има доста повече работа.

Според статистиката на Quarry, начинаещият фрийлансър, през първия месец печели около 270 лева, а за шест месеца може да достигне доход от 800 - 1 100 лева. И поне след една година, ще достигне доход от 2 700 лева и повече.

Тези цифри - това са „средни стойности“. 

Защото има много фактори, които влияят на резултата. Отнема време, за да се изградят контакти от клиенти и да се подобрят техните умения, да се получи рейтинг, обратна връзка и постоянни клиенти. 

Опитните фрийлансъри смятат, че доходите в тази област зависят от Вашите умения и личен бранд.

Как се става фрийлансър от нулата и без опит

Ако не сте заработили нито стотинка в интернет, време е да станете фрийлансър. Това е най-лесният начин, когато става въпрос за печелене на пари онлайн. Но кое направление да изберем? 

Има стотици различни категории услуги. Но от това разнообразие, 60% от обема се заемат от 10 области.

Бързорастящи области от фрийланса

За по-бързо приближаване до мечтата, има няколко прости и универсални съвета:

  1. Погребете егото си. Клиентът винаги е прав. Егото засенчва разума и е причина за недоразумения и кавги. 
  2. Бързо отговаряйте на клиентите. Бъдете учтиви, задавайте уточняващи въпроси, незабавно отговаряйте на всякакви коментари. 
  3. Направете повече, отколкото се очаква да направите. Качествената работа ще принуди клиента да Ви препоръчва на приятелите си. И най-вероятно той ще остави добра емоционална обратна връзка. Освен това е по-евтино да се запази старият клиент, отколкото да се търси нов.
  4. Предлагайте изгодни цени. Отначало никой не знае за Вас, така че единственият Ви коз е цената. Когато имате висок рейтинг, винаги можете да повишите цените.
  5. Предайте работата си много по-рано от крайния срок. Няма нищо, което би повлияло на настроението на клиента толкова, колкото предсрочно свършената задача. Клиентът ще изпита Уау-ефекта. Станете приятели с тайм-мениджъра.
  6. Не приемайте няколко задачи едновременно. Много фрийлансъри имат проблем с бърн-аута, когато започнат да жонглират с няколко задания.
  7. Мислете през очите на клиента. Успешните фрийлансъри разбират, че клиентите не се нуждаят от уменията им, умножени по часовника, а от резултата. Клиентите искат продукт, който ще реши проблема им.

Не стойте у дома си през цялото време. 

Самотата на фрийлансъра може да попречи на професионалното му израстване. Защото професионалното развитие изисква междуличностно взаимодействие и обратна връзка. 

Ето защо, мястото за работа в офиса, поне веднъж седмично, е добро за Вашето здраве и психика. Получавате възможност да общувате с колеги и поддържате тонуса на комуникативните си умения.

Има много места: кафенета, библиотеки, кооперации.

Работата сам ще бъде скучна. 

Между другото, много често хората искат да знаят какво е това фрийлансър, с какво се занимава и какво прави човекът с тази професия - това са млади майки, които са били в отпуск по майчинство. Ако това сте вие, прочетете статията: 3 начина да работите дистанционно у дома по време на отпуск по майчинство. И после се върнете отново тук.

Как да наемем фрийлансър

Тази задача, като таргетирането на рекламата или SEO-оптимизацията изисква време и опит. Сайтовете за фрийлансъри, като Kwork, са добро място да започнете търсенето на най-добрия кандидат. 

Може да се каже, че това е реклама. Но в нашия опит (не скромен), знаем със сигурност, че повечето обмени на свободна практика са главоболие не само за клиенти, но и за изпълнители. 

Някои фрийлансъри, действат самостоятелно в ролята на клиенти и те са 20% от общия брой.

Това не е рядкост. 

Тъй като фрийлансърът често играе ролята на “мениджър на проекти”, това е, когато той взема голяма поръчка, състояща се от няколко по-малки задачи или етапа, и ги възлага на други изпълнители, печелейки като посредник. 

Има хора, който купуват статии на по-евтини цени и ги продаваше по-скъпо на други. Печелят пари от препродажбата на труда на другите, без всъщност да правят нищо.

Най-вероятно, в сайтовете за фрийлансъри ще видите и списък със заглавия като: "Гуру по промотиране в инстаграм" или "Майстор на контекстната реклама". 

Но тези силни имена не струват нищо.

Например, фрийланс-платформата Kwork има система за репутация, която се състои от пет звезди. Според опита, ако фрийлансърът няма четири или пет звезди - той не си струва времето. 

Този рейтинг включва много компоненти: броя на отзивите, скоростта на отговорите, процента на успешните сделки, както и други фактори, които остават в тайна.

На Kwork всеки изпълнител има ограничен брой „Връзки“, като това са отговорите, които могат да изпратят до различни задания. Ето защо, помествайки Вашата поръчка, няма да видите дълъг поток от еднотипни и шаблонни съобщения, които изглеждат като съобщения от ботове. Вместо това - има ясно описани варианти за решаване на Вашата задача.

На Kwork има Повече от 100 000 услуги от 10-15 лева. Бърза поръчка, удобен интерфейс, гаранция за възстановяване на средствата. Основни раздели:

Една от най-популярните услуги, предлагани от фрийлансърите - това е копирайтингът. В блога на Zaplata.bg вече е писано относно алгоритъма как да намерите добър копирайтър. 

Плюсове и минуси на работата като фрийлансър

Плюсове:

  1. Ниска бариера за навлизане и всеки може да започне.
  2. Можете да печелите пари от първия ден.
  3. Работите по свои условия.
  4. Можете да избирате клиентите си и да задавате тарифи.
  5. Можете да работите от всяко място.
  6. Не се изисква регистрация на юридическо лице.

Минуси:

  1. Висока конкуренция във всички сайтове.
  2. Не е пасивен източник на доходи.
  3. Трудно е за мащабиране.
  4. Лесно е да бърнаутнете, защото получавате заплащане само докато работите.
  5. Забавяне на плащанията и доработките - обичайни проблеми за фрийлансъра.

Топ 5 на книги за фрийланс

Заключение

Фрийлансърът може да изглежда като митичен звяр за тези, които работят на пълен работен ден. Той изглежда страхотно, носи това, което иска, работи у дома, в Старбъкс и сам избира работодателя си. 

При по-внимателно разглеждане обаче, животът му не е толкова спокоен. Това не е безгрижна разходка из парка, както мнозина вярват. 

Фрийлансърът е човек, който пие кафе с литри и си ляга късно.

Често, фрийлансърът не знае кога ще получи друга поръчка и той непрекъснато трябва да търси нови клиенти.

Ставането фрийлансър не е лесно, изисква търпение, излизане от зоната на комфорт и много упорита работа. Работата на фрийлансъра дава свобода, но изисква висока самоорганизация, самомотивация и способност за спазване на срокове. 

Ако сте готови за това - очакват Ви големи пари. 

Мисля, че сега имате ясна представа за фрийлансъра: кой е той и какво прави. Запазете тази статия за себе си, тя ще Ви бъде полезна, късмет и бъдете съсредоточени.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии