Ново търсене  

Емоционалната интелигентност и нейната роля в кариерното развитие

Публикувано от: Zaplata.bg
23 Юли, 2019 г.
Емоционалната интелигентност и нейната роля в кариерното развитие
Снимка: shutterstock

Днес много хора говорят за емоционалната интелигентност и нейното влияние върху живота и кариерата. В много професии, емоционалната интелигентност е преминала от раздела на soft-skills към hard-skills. А за мениджърите, тази компетентност е станала една от най-търсените.

Високият интерес към емоционалната интелигентност не е случаен. 

Емоциите - това е нашият вътрешен ресурс, който може и трябва да се използва за повишаване на ефективността.

Изследванията показват, че емоционалните състояния пряко засягат интелектуалните способности. Например, скръбта може да намали нашата производителност с 15-30%. В емоциите на тъга и печал, човек не може правилно да определя емоционалните състояния на останалите, което се отразява отрицателно върху въпросите с комуникацията - особено по време на преговори и продажби. Това от своя страна влошава показателите на бизнеса.

Степента на развитие на емоционалната интелигентност влияе директно върху вземането на решения, ефективността и резултатите от работата. Съответно, и върху резултатите в изграждането на кариера, отношенията с външния свят и цялостното удовлетворение от живота.

Какво е емоционална интелигентност

Нека първо разберем какво е емоционална интелигентност. 

Според научната концепция, емоционалната интелигентност - това е ясно определима и измерима способност на човек да разпознава и контролира своите емоции и емоциите на другите, да използва емоциите за решаване на проблеми и задачи.

Съществуват 4 компонента на емоционалната интелигентност: 

  1. Идентифициране на емоциите. 
  2. Разбиране на причините за тяхното възникване. 
  3. Използване на емоции за решаване на проблеми. 
  4. Управление на емоциите.

Казвайки го с прости думи, емоционалната интелигентност е способността бързо да разпознаваш чувствата и емоциите си, да разбираш причината за тяхното възникване и да насочваш появилата се енергия, към желаните задачи. Ако е необходимо, бързо се прехвърлете в друго, по-подходящо емоционално състояние.

Как емоционалната интелигентност помага на кариерата

Човек с високо развита емоционална интелигентност знае каква енергия дава всяка емоция и как най-добре да я използва. Той разбира кои емоции са ефективни за неговата дейност и кои не. Може съзнателно да използва енергията на емоциите, за да реши стоящите пред него задачи. Какво ни помага да бъдем по-ефективни и да се придвижваме по-бързо в кариерата си. 

Научните изследвания показват, че колкото по-добре човек осъзнава своите емоции и емоциите на другите, той разбира причините за тяхното възникване и толкова повече информация той има за вземането на решения. По този начин, той е по-ефективен в своята дейност. Така, че ако искате да се придвижвате нагоре по кариерната стълба - емоционалната интелигентност е една от водещите способности, които трябва да развиете.

Как да използваме емоциите в полза на кариерата

Няма лоши или добри емоции. Има емоции, които са уместни и неуместни, в зависимост от задачите и ситуациите.

Има 2 стратегии за използване на емоциите при решаване на задачите:

  1. Определете текущото си емоционално състояние и използвайте енергията си за решаване на подходящите задачи, т.е. изберете задачите, които е най-добре да се изпълнят във възникващите емоции. 
  2. Съзнателно прехвърляйте себе си от състояние в състояние, в зависимост от задачите, които трябва да изпълните.

И двата метода са ефективни за изпълнение на задачи. Ключовата разлика - това е в енергийното потребление на собствените ни усилия. В първия случай, всичко се случва естествено. Вторият метод е по-енергоемък и изисква прилагане на усилия.

Например, необходимо Ви е да развиете нови идеи за важен проект. И Вие и Вашите колеги планирате да направите мозъчен щурм (брейн сторм), за да генерирате колкото се може повече различни идеи, сред които определено ще има ярки и нестандартни такива. За да бъде ефективен мозъчния щурм, той се извършва с определени емоции. Нуждаем се от емоции, в които човек може да мисли креативно: радост, интерес. Затова е важно преди мозъчния щурм да не сте в депресирано или объркано състояние.

А какво да правите, ако изведнъж възникне скука или тъга? Как е най-добре да използваме енергията на емоциите в този случай? А какво да кажем за брейн сторминга?

Тъга и печал - това са емоции за аналитична работа. Но не за да създаваме креативни идеи. Когато човек е тъжен - мозъкът му е по-способен да концентрира вниманието си, да детайлизира информацията и да забелязва нюанси, които няма да забележи в радост или гняв. При такива емоции, най-добре е да се четат договори или важни материали, да се извършват подробни анализи, да се събира и проучва информация.

Как работи алгоритъмът за прилагане на емоционалната интелигентност в тази ситуация? 

Алгоритъмът за прилагане на емоционалната интелигентност за решаване на задачи

Стъпка №1 

Определете в каква емоция се намирате. Назовете емоцията. Може и на себе си. А по-добре - напишете я на хартия.

Стъпка №2 

Разберете причината за емоцията. Какви външни или вътрешни фактори повлияха за появата на тази емоция? Ако тя не допринася за реализирането на настоящата пред Вас задача - опитайте се да елиминирате влиянието на тези фактори.

Стъпка №3 

Използвайте енергията на възникналата емоция за подходящата задача. В конкретно обсъждания случай, когато е възникнала емоцията тъга, скръб, най-добре е да се заемете със събирането и анализирането на информация, с изваждането на документите, анализирането на грешките или потенциалните рискове.

Стъпка №4 

Влиза в сила, ако не е възможно да изпълните Стъпка №3. Използвайте съзнателния преход от една емоция към друга (от емоционална тъга към емоционален интерес). Създайте си необходимото емоционално състояние и едва след това продължете с мозъчния щурм. За да преминете съзнателно към емоцията интерес, можете да използвате следните въпроси: „Интересно, а какво може да се получи от това?”, „До какво ще доведат новите идеи?”, „Интересно, кой от колегите ще предложа най-оригиналната идея?”.

За профилактика на бърнаута

Силно развитата емоционална интелигентност помага да се избегне прегаряне (бърнаут). 

Важно е да се научите да идентифицирате емоциите си и да знаете къде да насочите енергията си. Защо се появява бърнаут? Разбира се, всеки случай трябва да се разглежда индивидуално. 

В същото време, една от честите причини за прегаряне на работното място е невъзможността да  използвате енергията на емоциите за решаване на проблемите. Човек може да потисне емоциите, върху които несъзнателно изразходва много енергия. И не само гнева, тъгата и раздразнението, но и радостта, въодушевлението и възторга могат да бъдат потискани.

Или човек може да изпълнява задачи в неподходящите емоции, което също води до преразход на вътрешната енергия. Често до това довежда и допускането на досадни грешки, поради които е необходимо работата да се повтори отново. Разбирайки към коя задача е по-добре да насочите енергията, която ви дава възникналата емоция, Вие интелигентно разпределяте вътрешните ресурси и запазвате енергийния си баланс. 

За да поставите енергията на емоциите в услуга на вашата ефективност, придобийте полезния навик да се запитвате: „В каква емоция се намирам в момента? Тази емоция помага или ми пречи да реша задачите пред мен? Какви емоции ще бъдат най-ефективни за решаването на тази задача?” Това вече ще бъде добра стъпка в развитието на емоционалната Ви интелигентност и предотвратяването на емоционалното прегаряне.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Как да създадете креативна автобиография
Създаването на видеоклипове с анимация и звук, използване на възможностите за контекстуална реклама, експериментирането със CV формуляр, поставянето на информация за себе си върху продукти, които се доставят до офиса на потенциалния работодател за вътрешни нужди - това са само няколко примера за креативни автобиографии. Грешката, която кандидатите правят е нежеланието да подчертаят своята оригиналност, талант, иновативен подход и креативност към решаването на проблемите. На пазара на труда, където хората се оценяват като професионалисти, необичайната автобиография може да бъде ключът, който отваря вратата им към нужния работодател. Но в същото време трябва да помним: привлечете вниманието към себе си - това не означава да се продавате. Създаването на нестандартна автобиография - това е много фина работа с индивидуални решения. Трябва да проучите задълбочено корпоративната култура на „мечтаната компания“, за да сте уверени, че оригиналният замисъл ще подчертае Вашите силни страни като специалист. В противен случай, резултатите от Вашата находчивост ще бъдат хвърлени в кошницата с надпис 'неадекватна'. Кой често прибягва до съставянето на креативна автобиография? Освен работниците в творческите професии, над създаването на нестандартна автобиография се насочват и кандидатите, които претендират за работа в корпорации с гръмки имена Такива работодатели не публикуват обяви за намиране на служители, но щастливата случайност може да Ви помогне да попаднете сред такива екипи, а креативната автобиография увеличава шансовете Ви за това. За обективност трябва да се добави, че онези кандидати, които вече са изпробвали всички стандартни начини за намиране на работа, също прибягват до нестандартната самопрезентация. Оптимални примери за креативна автобиография Впрочем, във всяка ситуация можете да намерите 'златната среда'. Ако искате да направите CV-то си по-интересно, но не искате да „отидете твърде далеч“ с оригиналността, можете да използвате следните образци за креативна автобиография: Картинки, графики и диаграми, вместо букви. Визуализирайте автобиографията си и това може да се окаже печелившия ход. Нагледност. Ако някои от ключовите Ви качества или компетенции могат да бъдат допълнени със снимки, защо да не го направите. Слайд-шоу презентацията е отлична структура на информацията, която спомага за нейното запомняне.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Етапи при изграждането на бизнес кариера
Кариерата - това е съзнателна траектория на движението на човек в рамките на дадена професия или организация. Видове делови кариери Разграничават се такива типове, като вътрешноорганизационна и междуорганизационна кариера. Първият тип предполага, че човек се развива и усъвършенства като специалист и професионалист в рамките на дадена компания, докато вторият е кариера в една област, но в различни компании. И първият, и вторият тип кариера се реализират в 3 направления: Вертикална посока на кариерата - това е издигането до по-високо структурно ниво в йерархията. Хоризонтална - преместване на служителя в друга функционална област на дейност. Хоризонталната кариера - това е кариерата на специалиста. Центростремителна - придвижването на служителя към ръководството на организацията. Човек в процеса на трудовата си дейност съзнателно се придвижва по тази траектория в рамките на избраната от него професия или организация и съответства на неговите умения, способности, възможности за квалификация, амбиции и очаквани възнаграждения. Типове кариери Съществуват 7 вида професионални кариери: Суперавантюристична кариера предполага много висока скорост на напредване с пропускането на определени етапи от кариерното развитие или рязка промяна в областта на дейност. Случайна - като основа с течение на обстоятелствата. Съвместна - придвижване с лидера. Традиционна кариера - това е постепенния напредък, когато всичко зависи от управленските качества на човека, с малка степен на протекция и връзки. Последователна кариера - това е кризисен тип, характерен за периодите на промяна, които включват приспособяване на ръководителя. Прагматична кариера - промяна в сферата на дейност във връзка с промените във външната среда. Отблъскващ тип кариера - характерна за лидера, чиято основна цел е задържането на заеманата в момента позиция. Преобразуващ тип кариера - бърза и динамична смяна на сферата на дейност, придружена с голяма решителност. Еволюционен тип кариера - растежът на организацията се дължи на растежа на работните места. В зависимост от социално-икономическата ситуация, формата на собственост и сферата на дейност се сформират чрез преобладаващите типове кариера. Етапи на кариерите По време на деловата кариера, човек обикновено преминава през 5 от нейните етапи: Предварителен етап - ако сте под 25 години и се подготвяте за трудова дейност, а също така сте заети с избора на район, тогава определено сте на този етап. Етап на формиране - ако сте под 30 години, усвоявате работата и развивате професионални умения. Етап на придвижване - на възраст сте до 45 години, професионално сте развити и се самореализирате. Етап на завършване - вече сте на възраст над 60 години, подготвяте се за прехода към пенсиониране, загрижени сте за намирането и обучението на собствения си заместник. Пенсионен етап - след 65 години се занимавате със съвсем различна дейност, а не непременно с трудова.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии