Ново търсене  

Емоционалната интелигентност и нейната роля в кариерното развитие

Публикувано от: Zaplata.bg
23 Юли, 2019 г.
Емоционалната интелигентност и нейната роля в кариерното развитие
Снимка: shutterstock

Днес много хора говорят за емоционалната интелигентност и нейното влияние върху живота и кариерата. В много професии, емоционалната интелигентност е преминала от раздела на soft-skills към hard-skills. А за мениджърите, тази компетентност е станала една от най-търсените.

Високият интерес към емоционалната интелигентност не е случаен. 

Емоциите - това е нашият вътрешен ресурс, който може и трябва да се използва за повишаване на ефективността.

Изследванията показват, че емоционалните състояния пряко засягат интелектуалните способности. Например, скръбта може да намали нашата производителност с 15-30%. В емоциите на тъга и печал, човек не може правилно да определя емоционалните състояния на останалите, което се отразява отрицателно върху въпросите с комуникацията - особено по време на преговори и продажби. Това от своя страна влошава показателите на бизнеса.

Степента на развитие на емоционалната интелигентност влияе директно върху вземането на решения, ефективността и резултатите от работата. Съответно, и върху резултатите в изграждането на кариера, отношенията с външния свят и цялостното удовлетворение от живота.

Какво е емоционална интелигентност

Нека първо разберем какво е емоционална интелигентност. 

Според научната концепция, емоционалната интелигентност - това е ясно определима и измерима способност на човек да разпознава и контролира своите емоции и емоциите на другите, да използва емоциите за решаване на проблеми и задачи.

Съществуват 4 компонента на емоционалната интелигентност: 

  1. Идентифициране на емоциите. 
  2. Разбиране на причините за тяхното възникване. 
  3. Използване на емоции за решаване на проблеми. 
  4. Управление на емоциите.

Казвайки го с прости думи, емоционалната интелигентност е способността бързо да разпознаваш чувствата и емоциите си, да разбираш причината за тяхното възникване и да насочваш появилата се енергия, към желаните задачи. Ако е необходимо, бързо се прехвърлете в друго, по-подходящо емоционално състояние.

Как емоционалната интелигентност помага на кариерата

Човек с високо развита емоционална интелигентност знае каква енергия дава всяка емоция и как най-добре да я използва. Той разбира кои емоции са ефективни за неговата дейност и кои не. Може съзнателно да използва енергията на емоциите, за да реши стоящите пред него задачи. Какво ни помага да бъдем по-ефективни и да се придвижваме по-бързо в кариерата си. 

Научните изследвания показват, че колкото по-добре човек осъзнава своите емоции и емоциите на другите, той разбира причините за тяхното възникване и толкова повече информация той има за вземането на решения. По този начин, той е по-ефективен в своята дейност. Така, че ако искате да се придвижвате нагоре по кариерната стълба - емоционалната интелигентност е една от водещите способности, които трябва да развиете.

Как да използваме емоциите в полза на кариерата

Няма лоши или добри емоции. Има емоции, които са уместни и неуместни, в зависимост от задачите и ситуациите.

Има 2 стратегии за използване на емоциите при решаване на задачите:

  1. Определете текущото си емоционално състояние и използвайте енергията си за решаване на подходящите задачи, т.е. изберете задачите, които е най-добре да се изпълнят във възникващите емоции. 
  2. Съзнателно прехвърляйте себе си от състояние в състояние, в зависимост от задачите, които трябва да изпълните.

И двата метода са ефективни за изпълнение на задачи. Ключовата разлика - това е в енергийното потребление на собствените ни усилия. В първия случай, всичко се случва естествено. Вторият метод е по-енергоемък и изисква прилагане на усилия.

Например, необходимо Ви е да развиете нови идеи за важен проект. И Вие и Вашите колеги планирате да направите мозъчен щурм (брейн сторм), за да генерирате колкото се може повече различни идеи, сред които определено ще има ярки и нестандартни такива. За да бъде ефективен мозъчния щурм, той се извършва с определени емоции. Нуждаем се от емоции, в които човек може да мисли креативно: радост, интерес. Затова е важно преди мозъчния щурм да не сте в депресирано или объркано състояние.

А какво да правите, ако изведнъж възникне скука или тъга? Как е най-добре да използваме енергията на емоциите в този случай? А какво да кажем за брейн сторминга?

Тъга и печал - това са емоции за аналитична работа. Но не за да създаваме креативни идеи. Когато човек е тъжен - мозъкът му е по-способен да концентрира вниманието си, да детайлизира информацията и да забелязва нюанси, които няма да забележи в радост или гняв. При такива емоции, най-добре е да се четат договори или важни материали, да се извършват подробни анализи, да се събира и проучва информация.

Как работи алгоритъмът за прилагане на емоционалната интелигентност в тази ситуация? 

Алгоритъмът за прилагане на емоционалната интелигентност за решаване на задачи

Стъпка №1 

Определете в каква емоция се намирате. Назовете емоцията. Може и на себе си. А по-добре - напишете я на хартия.

Стъпка №2 

Разберете причината за емоцията. Какви външни или вътрешни фактори повлияха за появата на тази емоция? Ако тя не допринася за реализирането на настоящата пред Вас задача - опитайте се да елиминирате влиянието на тези фактори.

Стъпка №3 

Използвайте енергията на възникналата емоция за подходящата задача. В конкретно обсъждания случай, когато е възникнала емоцията тъга, скръб, най-добре е да се заемете със събирането и анализирането на информация, с изваждането на документите, анализирането на грешките или потенциалните рискове.

Стъпка №4 

Влиза в сила, ако не е възможно да изпълните Стъпка №3. Използвайте съзнателния преход от една емоция към друга (от емоционална тъга към емоционален интерес). Създайте си необходимото емоционално състояние и едва след това продължете с мозъчния щурм. За да преминете съзнателно към емоцията интерес, можете да използвате следните въпроси: „Интересно, а какво може да се получи от това?”, „До какво ще доведат новите идеи?”, „Интересно, кой от колегите ще предложа най-оригиналната идея?”.

За профилактика на бърнаута

Силно развитата емоционална интелигентност помага да се избегне прегаряне (бърнаут). 

Важно е да се научите да идентифицирате емоциите си и да знаете къде да насочите енергията си. Защо се появява бърнаут? Разбира се, всеки случай трябва да се разглежда индивидуално. 

В същото време, една от честите причини за прегаряне на работното място е невъзможността да  използвате енергията на емоциите за решаване на проблемите. Човек може да потисне емоциите, върху които несъзнателно изразходва много енергия. И не само гнева, тъгата и раздразнението, но и радостта, въодушевлението и възторга могат да бъдат потискани.

Или човек може да изпълнява задачи в неподходящите емоции, което също води до преразход на вътрешната енергия. Често до това довежда и допускането на досадни грешки, поради които е необходимо работата да се повтори отново. Разбирайки към коя задача е по-добре да насочите енергията, която ви дава възникналата емоция, Вие интелигентно разпределяте вътрешните ресурси и запазвате енергийния си баланс. 

За да поставите енергията на емоциите в услуга на вашата ефективност, придобийте полезния навик да се запитвате: „В каква емоция се намирам в момента? Тази емоция помага или ми пречи да реша задачите пред мен? Какви емоции ще бъдат най-ефективни за решаването на тази задача?” Това вече ще бъде добра стъпка в развитието на емоционалната Ви интелигентност и предотвратяването на емоционалното прегаряне.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии