Ново търсене  

12 въпроса, които не са подходящи за интервю

Публикувано от: Zaplata.bg
29 Юни, 2019 г.
12 въпроса, които не са подходящи за интервю
Снимка: Shutterstock

Задачата на работодателя в интервюто - да разбере дали кандидатът отговаря на позицията и културата на компанията. Неговите въпроси могат да са насочени към опита, образованието, мотивацията, личните качества, плановете за професионално бъдеще и т.н. Но има теми, които нарушават границите на кандидата като личност: работодателят няма право да ги повдига и кандидатът може да не отговори. И такова право е защитено както от етиката, така и от закона.

1. Семейно положение

Работодателите разпитват за семейството, за да разберат по-добре човека - потенциалният служител. Но не само. Например, при жените често задаван въпрос е дали имат деца - смята се, че работещите с малки деца жени, често вземат отпуск по болест. Или се опитват да разберат дали една жена планира бременност в близко бъдеще.

Такива въпроси са некоректни и неуместни, а днес, когато човек може да излезе в отпуск по майчинство, дори са безсмислени. Вашият избор е дали да отговорите на тях. За някои това е неприемливо и нямат желание да работят в екип, в който личните граници се нарушават. Но ако не мислите, че това е проблем, можете да се срещнете с работодателя и да разкажете за Вашето положение и планове: например, че имате деца, но имате и бавачка. Или, че през следващите години планирате да се съсредоточите върху кариерата си.

Помнете - наличието, броят на децата и плановете за родителство са личен въпрос. Същото важи и за личния живот: никой няма право да изисква от вас отговор за това, с кой и в какво състояние живеете или как прекарвате времето си.

2. Възраст

Работодателят няма право да откаже да Ви наеме на работа заради възрастта - млад или зрял. Имате право да не посочвате годината на раждането си в резюмето и да не отговаряте на този въпрос по време на интервюто. Проблемът е, че все още е много трудно да се скрие възрастта, но също така е трудно и да се докаже, че кандидатът не е нает на работа поради възрастова дискриминация. Затова, със сигурност имате право да откажете да говорите за възрастта си и в тази връзка нека Ви напомним, че възрастовата дискриминация в трудовата сфера е забранена.

Но паралелно с това е много по-добре да се унищожат стереотипите на работодателя, като бъде убеден, че възрастта не е пречка за работата. Например, ако сте млад и имате малко опит - разкажете за мотивацията, потенциала и желанието Ви да научите много. Ако сте зрял кандидат, дайте акцент върху своята активност, целеустременост и възможности за учене, включително и в посока новите технологии.

3 Възгледи и убеждения

Работодателят няма право да изисква от вас отговор относно църквата, която посещавате и дали изобщо посещавате такава, коя политическа партия подкрепяте, както и възгледите Ви относно спорни социални въпроси. Ако все пак сте решили да подкрепите темата и да отговорите на тези неподходящи въпроси - насочете вниманието към това, колко важни са те за интервюиращия (твърде яростна привързаност към някаква идея може да е индикация за нездравословна атмосфера в колектива). Или споменете, че имате собствена позиция, но уважавате и различното мнение на другите хора (ако това наистина е така).

4. Полови предразсъдъци

За съжаление, половата дискриминация е често срещано явление на българския пазар на труда. Има много митове за "мъжките" и "женски" професии, убеждения относно способността да се изпълнява определена работа в зависимост от пола.

Обикновено “неподходящите” кандидати се елиминират на етапа на преразглеждане на резюмето. По време на интервюто, кандидатите могат да бъдат принудени да докажат способността си да изпълняват успешно задачите, които според работодателя са подходящи за членовете на противоположния пол. Възможният изход тук - добре да се подготвите и да се концентрирате върху резултатите и постиженията си, които са по-красноречиви от фантазиите на работодателя.

5. Състояние на здравето

Съществуват професионални сфери, които задължават бъдещия служител да представи медицинско свидетелство за здравословното му състояние - например, ако става дума за кетъринг. Това може да бъде мярка за безпокойство на потенциалните служители (важното е работата да не вреди на здравето) и безопасността на другите хора.

Но работодателят не може да се интересува от здравословните Ви и хронични проблеми точно на интервюто просто от интерес - например, за да прецени колко често ще вземете отпуск по болест. Тази информация е конфиденциална и се отнася само до Вас и лекарят Ви. Независимо от това, непряко доказателство за факта, че ще бъдете активен и продуктивен служител, може да бъде и интересът Ви към спорта, липсата на лоши навици и здравословния начин на живот.

Отново - работодателят не може да изисква отговор за това, дали тичате сутрин, пушите ли, но ако това е ценно за компанията и екипа е добре да говорите за това. Между другото, подобно нещо касае и здравето на семейството Ви - например, кандидатът не е длъжен да отговори на въпроса, колко често боледуват децата му.

6. Място на живеене

Компанията не може да изисква от Вас информация относно това, къде живеете или сте регистрирани - ако идвате от друг град, имате същото право да кандидатствате за работа, като местните жители. Има особености на заетостта, когато става дума за чуждестранни специалисти, но те се решават индивидуално от компаниите.

Също така, неуместно е обсъждането на въпроса, с кого споделяте жилищното си пространство - с вашите родители или съседи, наемате жилище или притежавате апартамент: това няма нищо общо с професионалните Ви качества.

7. Националност и произход

Представителят на работодателя няма право да изисква от Вас отговор относно произхода и роднините Ви. Но той може да зададе подобни въпроси, ако смята, че опитът и произхода влияят на личността и потенциала Ви като специалист. Ако желаете, можете да разкажете за семейството си, но само ако смятате, че е необходимо.

8. Конфиденциална информация за минала работа

Потенциалният работодател няма право да изисква от Вас да споделяте поверителна информация от предишната Ви работа: например за клиенти, сделки или колеги. Това е некоректно и още повече - за един внимателен работодател, желанието Ви да споделяте такава информация би било аргумент за отказ от вземането Ви на работа. Тъй като можете да направите същото и с новата компания.

9. Ненормирана работа

Трябва да се помни, че работното време се нормира. В същото време, спецификата на работа в някои компании е такава, че претоварването не може да бъде избегнато. Но във всеки случай, те трябва да бъдат платени или компенсирани с почивка.

Ако по време на интервюто, работодателят попита дали сте готови за работа - можете да споделите дали имате възможност да работите на гъвкаво работно време, а не по установен график. Впрочем, това е и повод да бъдем предпазливи и да обърнем внимание: колко уважително такава компания се отнася към баланса на работата и личния живот на нейните служители.

10. Външен вид

Всички въпросите и забележки на работодателя относно това, как изглежда човекът са неуместни. Например, по отношение на теглото, избора на дрехи или косата. В същото време, чистият външен вид е важно изискване за повечето индустрии, а дрес-кодът може да бъде вътрешно правило, което служителите трябва да спазват. Ето защо, представителния външен вид на интервюто е знак за уважение към потенциалния работодател и е важно да го съблюдавате.

11. Финансово благополучие

Финансовите въпроси, които работодателят може да обсъди с кандидата, се отнасят до очакванията му за заплащане в предложената работа. Представителят на компанията не може да пита например за доходите на други членове на семейството Ви - дали някой Ви помага финансово и как управлявате доходите си.

12. „Странни” въпроси

Някои въпроси не унижават кандидат и не нарушават границите му, но нямат нищо общо с работата. Например, работодателят може да поиска от Вас да му кажете с какво животно или зеленчук се асоциирате, какъв е зодиакалният Ви знак или кой сте в източния хороскоп? В какво вярваме - това е личен въпрос за всички, но тези аспекти не са свързани с професионалните методи за подбор. И това едва ли показва, че в компанията има зряла система за управление на персонала.

Как да реагирате на неподходящи въпроси?

Унифицирана инструкция няма и реакцията на такива въпроси - това е индивидуален избор. Но основните препоръки са:

Още полезни обяви
Още полезни статии
Етапи при изграждането на бизнес кариера
Кариерата - това е съзнателна траектория на движението на човек в рамките на дадена професия или организация. Видове делови кариери Разграничават се такива типове, като вътрешноорганизационна и междуорганизационна кариера. Първият тип предполага, че човек се развива и усъвършенства като специалист и професионалист в рамките на дадена компания, докато вторият е кариера в една област, но в различни компании. И първият, и вторият тип кариера се реализират в 3 направления: Вертикална посока на кариерата - това е издигането до по-високо структурно ниво в йерархията. Хоризонтална - преместване на служителя в друга функционална област на дейност. Хоризонталната кариера - това е кариерата на специалиста. Центростремителна - придвижването на служителя към ръководството на организацията. Човек в процеса на трудовата си дейност съзнателно се придвижва по тази траектория в рамките на избраната от него професия или организация и съответства на неговите умения, способности, възможности за квалификация, амбиции и очаквани възнаграждения. Типове кариери Съществуват 7 вида професионални кариери: Суперавантюристична кариера предполага много висока скорост на напредване с пропускането на определени етапи от кариерното развитие или рязка промяна в областта на дейност. Случайна - като основа с течение на обстоятелствата. Съвместна - придвижване с лидера. Традиционна кариера - това е постепенния напредък, когато всичко зависи от управленските качества на човека, с малка степен на протекция и връзки. Последователна кариера - това е кризисен тип, характерен за периодите на промяна, които включват приспособяване на ръководителя. Прагматична кариера - промяна в сферата на дейност във връзка с промените във външната среда. Отблъскващ тип кариера - характерна за лидера, чиято основна цел е задържането на заеманата в момента позиция. Преобразуващ тип кариера - бърза и динамична смяна на сферата на дейност, придружена с голяма решителност. Еволюционен тип кариера - растежът на организацията се дължи на растежа на работните места. В зависимост от социално-икономическата ситуация, формата на собственост и сферата на дейност се сформират чрез преобладаващите типове кариера. Етапи на кариерите По време на деловата кариера, човек обикновено преминава през 5 от нейните етапи: Предварителен етап - ако сте под 25 години и се подготвяте за трудова дейност, а също така сте заети с избора на район, тогава определено сте на този етап. Етап на формиране - ако сте под 30 години, усвоявате работата и развивате професионални умения. Етап на придвижване - на възраст сте до 45 години, професионално сте развити и се самореализирате. Етап на завършване - вече сте на възраст над 60 години, подготвяте се за прехода към пенсиониране, загрижени сте за намирането и обучението на собствения си заместник. Пенсионен етап - след 65 години се занимавате със съвсем различна дейност, а не непременно с трудова.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Тайната на успешните лидери
Много от нас мечтаят да изградят успешна кариера. Но какво е необходимо за това? Нека да разберем какъв съвет ни дадоха хората, постигнали успеха. Откъде да започнем? Като за начало, помислете какво обичате? Какво бихте искали да правите? Ако не знаете отговора, тогава има курсове за кариерно консултиране. Те могат да Ви помогнат за правилния избор. „Единственият начин да вършите превъзходно работата си - да обичате това, което правите.“ (Стив Джобс) Златното правило. Четейки книги и интервюта на успели хора, ние винаги попадаме на думите за това, че тези хора харесват това, което правят. Работата се е превърнала в тяхна до живот. Какво може да бъде по-красиво? 'От онези хвърляния, които не сте направили, 100% - са минали през целта.' (Уейн Грецки) Дайте всичко от себе си. Никога не си тръгвайте от работа по-рано от всички останали, не оставяйте нещата недовършени. Ако искате да изградите успешна кариера, тогава работете върху нея. Ако все още нямате работа, потърсете я. Не стойте с кръстени ръце. Създайте перфектната автобиография. Намерете компаниите, за които искате да работите. Намерете имейл адрес на лидерите на тези компании. Свържете се с агенция за набиране на персонал. Разберете как можете да получите желаната позиция. Стремете се да постигнете повече и не спирайте. Това е единственият начин да постигнете нещо. Успехът не „пада“ върху хората от небето. Те го завоюват. Всеки е длъжен да се грижи за интелектуалното си развитие. Това е негово задължение към обществото '...' и към себе си. '(Дмитрий Лихачов) Постоянно се развивайте. Висшето образование не е границата на растежа. Посещавайте допълнителни курсове, четете професионална литература. Разширете хоризонтите си! Не се страхувайте, че ще изглеждате глупави - задавайте въпроси. Вашите умения и знания винаги ще работят 'за вас'. „Работата може да достави много повече удоволствие от парите. Парите в крайна сметка се превръщат в символ на независимостта. ”(Коко Шанел) Не работете за пари. Ако получавате удоволствие и дори Ви плащат за това - кой няма да ви завиди? „Когато е очевидно, че целта е непостижима, не променяйте целта - променете плана си за действие.“ (Конфуций) Потърсете нестандартни методи, ако стандартните не работят. Не се страхувайте да сте оригинални. За да успееш, трябва да си смел.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии