Ново търсене  

12 въпроса, които не са подходящи за интервю

Публикувано от: Zaplata.bg
29 Юни, 2019 г.
12 въпроса, които не са подходящи за интервю
Снимка: Shutterstock

Задачата на работодателя в интервюто - да разбере дали кандидатът отговаря на позицията и културата на компанията. Неговите въпроси могат да са насочени към опита, образованието, мотивацията, личните качества, плановете за професионално бъдеще и т.н. Но има теми, които нарушават границите на кандидата като личност: работодателят няма право да ги повдига и кандидатът може да не отговори. И такова право е защитено както от етиката, така и от закона.

1. Семейно положение

Работодателите разпитват за семейството, за да разберат по-добре човека - потенциалният служител. Но не само. Например, при жените често задаван въпрос е дали имат деца - смята се, че работещите с малки деца жени, често вземат отпуск по болест. Или се опитват да разберат дали една жена планира бременност в близко бъдеще.

Такива въпроси са некоректни и неуместни, а днес, когато човек може да излезе в отпуск по майчинство, дори са безсмислени. Вашият избор е дали да отговорите на тях. За някои това е неприемливо и нямат желание да работят в екип, в който личните граници се нарушават. Но ако не мислите, че това е проблем, можете да се срещнете с работодателя и да разкажете за Вашето положение и планове: например, че имате деца, но имате и бавачка. Или, че през следващите години планирате да се съсредоточите върху кариерата си.

Помнете - наличието, броят на децата и плановете за родителство са личен въпрос. Същото важи и за личния живот: никой няма право да изисква от вас отговор за това, с кой и в какво състояние живеете или как прекарвате времето си.

2. Възраст

Работодателят няма право да откаже да Ви наеме на работа заради възрастта - млад или зрял. Имате право да не посочвате годината на раждането си в резюмето и да не отговаряте на този въпрос по време на интервюто. Проблемът е, че все още е много трудно да се скрие възрастта, но също така е трудно и да се докаже, че кандидатът не е нает на работа поради възрастова дискриминация. Затова, със сигурност имате право да откажете да говорите за възрастта си и в тази връзка нека Ви напомним, че възрастовата дискриминация в трудовата сфера е забранена.

Но паралелно с това е много по-добре да се унищожат стереотипите на работодателя, като бъде убеден, че възрастта не е пречка за работата. Например, ако сте млад и имате малко опит - разкажете за мотивацията, потенциала и желанието Ви да научите много. Ако сте зрял кандидат, дайте акцент върху своята активност, целеустременост и възможности за учене, включително и в посока новите технологии.

3 Възгледи и убеждения

Работодателят няма право да изисква от вас отговор относно църквата, която посещавате и дали изобщо посещавате такава, коя политическа партия подкрепяте, както и възгледите Ви относно спорни социални въпроси. Ако все пак сте решили да подкрепите темата и да отговорите на тези неподходящи въпроси - насочете вниманието към това, колко важни са те за интервюиращия (твърде яростна привързаност към някаква идея може да е индикация за нездравословна атмосфера в колектива). Или споменете, че имате собствена позиция, но уважавате и различното мнение на другите хора (ако това наистина е така).

4. Полови предразсъдъци

За съжаление, половата дискриминация е често срещано явление на българския пазар на труда. Има много митове за "мъжките" и "женски" професии, убеждения относно способността да се изпълнява определена работа в зависимост от пола.

Обикновено “неподходящите” кандидати се елиминират на етапа на преразглеждане на резюмето. По време на интервюто, кандидатите могат да бъдат принудени да докажат способността си да изпълняват успешно задачите, които според работодателя са подходящи за членовете на противоположния пол. Възможният изход тук - добре да се подготвите и да се концентрирате върху резултатите и постиженията си, които са по-красноречиви от фантазиите на работодателя.

5. Състояние на здравето

Съществуват професионални сфери, които задължават бъдещия служител да представи медицинско свидетелство за здравословното му състояние - например, ако става дума за кетъринг. Това може да бъде мярка за безпокойство на потенциалните служители (важното е работата да не вреди на здравето) и безопасността на другите хора.

Но работодателят не може да се интересува от здравословните Ви и хронични проблеми точно на интервюто просто от интерес - например, за да прецени колко често ще вземете отпуск по болест. Тази информация е конфиденциална и се отнася само до Вас и лекарят Ви. Независимо от това, непряко доказателство за факта, че ще бъдете активен и продуктивен служител, може да бъде и интересът Ви към спорта, липсата на лоши навици и здравословния начин на живот.

Отново - работодателят не може да изисква отговор за това, дали тичате сутрин, пушите ли, но ако това е ценно за компанията и екипа е добре да говорите за това. Между другото, подобно нещо касае и здравето на семейството Ви - например, кандидатът не е длъжен да отговори на въпроса, колко често боледуват децата му.

6. Място на живеене

Компанията не може да изисква от Вас информация относно това, къде живеете или сте регистрирани - ако идвате от друг град, имате същото право да кандидатствате за работа, като местните жители. Има особености на заетостта, когато става дума за чуждестранни специалисти, но те се решават индивидуално от компаниите.

Също така, неуместно е обсъждането на въпроса, с кого споделяте жилищното си пространство - с вашите родители или съседи, наемате жилище или притежавате апартамент: това няма нищо общо с професионалните Ви качества.

7. Националност и произход

Представителят на работодателя няма право да изисква от Вас отговор относно произхода и роднините Ви. Но той може да зададе подобни въпроси, ако смята, че опитът и произхода влияят на личността и потенциала Ви като специалист. Ако желаете, можете да разкажете за семейството си, но само ако смятате, че е необходимо.

8. Конфиденциална информация за минала работа

Потенциалният работодател няма право да изисква от Вас да споделяте поверителна информация от предишната Ви работа: например за клиенти, сделки или колеги. Това е некоректно и още повече - за един внимателен работодател, желанието Ви да споделяте такава информация би било аргумент за отказ от вземането Ви на работа. Тъй като можете да направите същото и с новата компания.

9. Ненормирана работа

Трябва да се помни, че работното време се нормира. В същото време, спецификата на работа в някои компании е такава, че претоварването не може да бъде избегнато. Но във всеки случай, те трябва да бъдат платени или компенсирани с почивка.

Ако по време на интервюто, работодателят попита дали сте готови за работа - можете да споделите дали имате възможност да работите на гъвкаво работно време, а не по установен график. Впрочем, това е и повод да бъдем предпазливи и да обърнем внимание: колко уважително такава компания се отнася към баланса на работата и личния живот на нейните служители.

10. Външен вид

Всички въпросите и забележки на работодателя относно това, как изглежда човекът са неуместни. Например, по отношение на теглото, избора на дрехи или косата. В същото време, чистият външен вид е важно изискване за повечето индустрии, а дрес-кодът може да бъде вътрешно правило, което служителите трябва да спазват. Ето защо, представителния външен вид на интервюто е знак за уважение към потенциалния работодател и е важно да го съблюдавате.

11. Финансово благополучие

Финансовите въпроси, които работодателят може да обсъди с кандидата, се отнасят до очакванията му за заплащане в предложената работа. Представителят на компанията не може да пита например за доходите на други членове на семейството Ви - дали някой Ви помага финансово и как управлявате доходите си.

12. „Странни” въпроси

Някои въпроси не унижават кандидат и не нарушават границите му, но нямат нищо общо с работата. Например, работодателят може да поиска от Вас да му кажете с какво животно или зеленчук се асоциирате, какъв е зодиакалният Ви знак или кой сте в източния хороскоп? В какво вярваме - това е личен въпрос за всички, но тези аспекти не са свързани с професионалните методи за подбор. И това едва ли показва, че в компанията има зряла система за управление на персонала.

Как да реагирате на неподходящи въпроси?

Унифицирана инструкция няма и реакцията на такива въпроси - това е индивидуален избор. Но основните препоръки са:

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии