Ново търсене  

10 съвета за стартиращи HR специалисти

Публикувано от: Zaplata.bg
27 Юни, 2019 г.
10 съвета за стартиращи HR специалисти
Снимка: Shutterstock

Правилно подбраните служители са ключът към успеха на всеки бизнес, предприятие, компания и проект. В големите корпорации, цели отдели се занимават с търсенето и привличането на нови служители и този процес е една от основните позиции в стратегията за развитие на компанията.

 

Правилното провеждане на интервютата и намирането на точния човек за свободната позиция - това си е цяло изкуство. Но ако сте начинаещ HR, не трябва да се притеснявате. Прочитането на съветите на експертите и правилната подготовка за интервюиране на кандидатите - това е необходимо. За по-голямо Ваше улеснение, събрахме няколко препоръки относно базовите моменти и трикове, които новодошлите трябва да знаят, за да започнат успешно да провеждат интервюта.

1. Разберете кого търсите

За да попълните свободното работно място с подходящия специалист, трябва ясно да разберете кой Ви трябва. За да направите това, не е достатъчно да знаете името на вакантното място и набора от задачи, които човек трябва да изпълнява. Нужно е да се превърнете в астролог и да сложите настояща ментална карта, в която да напишете кой Ви е нужен.

Трябва да проявите заинтересованост към кандидата. Недопустимо е пренебрежението, уличаването в лъжи, агресията и противоречията.

Вземете предвид подробностите: възраст, умения, лични качества, опит от предишни работни места, образование, възможност за учене. Направете портрет на идеалния служител, преди да започнете да се срещате с кандидатите за позицията. Така ще Ви бъде много по-лесно да изберете правилния специалист за тази конкретна позиция.

2. Подгответе се за интервюто

Не само кандидатът трябва да се подготви за интервюто, но и лицето, което ще го проведе. Трябва ясно да разбирате структурата на интервюто, да имате предварително подготвен списък с въпроси:

Запомнете: списъкът с въпроси трябва да се направи така, че на финала да можете да оцените кандидата на база получената информация относно уменията му, нивото на мотивация и личните качества. Също така е много важно да подготвите и самото помещение за интервюто - да се проветри, да се провери за наличието на столове. Трябва всичко да Ви е подредено.

3. Съставете структурата на интервюто

Правилната последователност ще придаде на интервюто цялостност и ще Ви помогне да съберете необходимата информация за кандидата за свободното място.

Класическата структура на интервюто:

4. Изберете техника

Съществуват стандартни техники за интервю. Но тук мненията на експертите се разминават: някой предпочитат един тип, а други препоръчват да не се използват тези способи и да се разработват собствени.

Ето списък на стандартните техники за интервюиране:

Структурирано интервю

Един от най-често срещаните способи. Тази техника е проста, ефективна и има широко приложение в областта на набирането на персонал. Методът включва интервю по предварително подготвени въпроси, без никакви импровизации.

Интервю за определяне нивото на навици и умения

Предполага формирането на пълен списък от уменията на кандидата. Напишете уменията, които кандидатът трябва да притежава, и оценявайте всяка позиция по установената скала. Този метод ще помогне да се избегне субективността в оценяването.

Стрес-интервю или провокативно интервю

Използва се само ако вакантното място предполага стресиращи условия. Този метод се състои в поставяне на кандидата в условия на стрес и проверка на неговото поведение извън зоната на комфорт. Провеждането на такова интервю изисква специални умения и опит от страна на интервюиращия.

CASE интервю (ситуационно интервю)

Такова интервю се състои от въпроси, които включват задания, подробни отговори с практически примери и моделирани ситуации.

Проактивно интервю

Това е техника за проверка на поведенческите модели. Задавайте въпроси, свързани с темата като цяло, а не конкретно с кандидата. Например, при какви условия служителите повишават ефективността? Какви грешки правят хората на работното място?

Най-опитните и успешни специалисти в областта на набирането на персонал препоръчват смесването на тези методи и индивидуалното им използване за всяко свободно работно място. Трябва да се има предвид, че за различните специалности и свободни работни места се нуждаете и от собствен подход.

5. Бъдете инициатора в разговора

Не забравяйте, че задаването на тона на интервюто - това е само Ваша задача. Изберете правилното темпо на интервюто и с настроение. Трябва да установите контакт и да разкриете човека. Добре е, ако кандидатът усети, че инициативата идва от вас и разбере, че вие ​​контролирате интервюто. Експертите препоръчват създаването на неутрална, делова атмосфера с приятелски, емоционален тон. Трябва да проявите заинтересованост към кандидата. Недопустимо е пренебрежението, уличаването в лъжи, агресията и противоречията.

6. Слушайте и наблюдавайте

80% от времето, което трябва да слушате, кандидатът ще говори. Но трябва да го насочвате в правилната посока и да не допускате отклонения от темата. Кандидатът трябва да говори по същество и да отговаря ясно на зададените му въпроси. Вашата задача е да получите възможно най-много информация, за това попитайте в хода на беседата за възникващите в следствие на отговорите на кандидата допълнителни въпроси.

Ако видите, плам в очите на кандидата и се е появил истински интерес към вакантното място - вие отлично сте се справили с работата си.

Също така е много важно да се наблюдава поведението на кандидата. Да можеш да четеш езика на тялото и да разбираш значението на мимиките и жестовете на лицето е важно както за това, да научиш допълнителна информация за човека, неговите лични качества и психофон, така и за да разбереш дали си успял да създадеш оптимална атмосфера и комфортни условия за интервю. Тук ще бъдат полезни познанията Ви за психо-типовете и тяхното проявление в поведението.

Добра помощ в работата ще бъде способността да се разберат особеностите на характерите на хората, културните, национални и социални контексти, в които живее кандидатът, разбиране на особеностите на представителите на различните поколения и етнически групи.

7. Презентирайте компанията

Много важна част от интервюто е представянето на компанията и вакантното място. За подготовката на подобна реч, трябва да се подходи с особена отговорност. Вашата задача - да заинтригувате човека относно работната позиция и да постигнете правилното разбиране на особеностите на предстоящата работа. Разкажете за философията на компанията, корпоративната етика и политика на дружеството. Дайте информация относно изискванията към кандидата и бонусите, които той ще получи за тях.

След презентацията, кандидатът трябва да има правилна представа за това къде ще работи, с кого, какво ще прави, как да се придвижва нагоре по кариерната стълбица. И най-важното - той трябва да иска да остане с вас и да положи усилия, за да получи позицията. Ако сте видял, че очите на човека са светнали и се е появил истинския интерес към свободното работно място - Вие сте се справили със задачата. Сега е важно да се анализират данните от интервюто и да се види дали кандидатът отговаря на изискванията на компанията.

8. Ценете своето и чуждото време

В допълнение към това, че интервюто Ви трябва да бъде структурирано, то трябва да бъде регламентирано и по време. Деловия подход включва предварително планирано време, което е отделено за интервюто. Придържайте се към времето, и ако видите, че кандидатът очевидно не отговаря на вакантното място, не губете време - опитайте се да завършите правилно интервюто и продължете да търсите следващия кандидат.

Вашата задача е да намерите професионалист за позицията, а не да създавате комфортна зона за приятни разговори.

Често има ситуации, когато човек е много нервен и не може да отговори на въпросите и такова интервю трябва веднага да бъде надлежно прекратено.

9. Финализирайте правилно разговора

От предишния абзац плавно преминаваме към уменията, които всеки интервюиращ трябва да притежава - способността да завърши интервюто. Независимо от това, дали кандидатът е подходящ за съответната позиция или не, той трябва да излезе с най-добрите впечатления за Вас и компанията. Не забравяйте: Вие сте лицето на бизнеса и ако човек остане с лошо впечатление след интервюто, то той ще отиде да разкаже за Вас на своите приятели и познати, което може да повлияе зле върху имиджа на фирмата.

10. Какво да избягвате

Във всеки бизнес има опасни моменти и капани, които трябва да се избягват. Ето основните моменти, които не трябва да присъстват в интервюто ви:

  1. Не вземайте решения, водени от интуицията. Трезво анализирайте получените от беседата данни.
  2. Забравете за личните взаимоотношения. Във връзка с набирането на персонал, не можете да имате познати, приятели, тези, които просто ви харесват, или обратното, тези, които не ви харесват. Само обективна оценка на кандидата за длъжността.
  3. Не поставяйте човек в неудобно положение, не го хващайте в някакви моменти, не давайте вид, дори и ако знаете, че той лъже. Направете всички заключения, които трябва да направите, само след като затворите вратата на офиса и останете сами.
  4. Не забравяйте за коректността на въпросите и не започвайте забранени теми. Това е важно!
  5. Проучете списъка с въпроси, които не трябва да се задават на хората по време на интервюто. Сред тях има дори и списък с теми, които нямате право да повдигате, изхождайки от законодателството на нашата държава.

 

И никога не забравяйте златното правило на всички HR-специалисти: няма добри или лоши хора, няма добри или лоши специалисти. За вас това са хора, които са подходящи или не са подходящи за конкретна открита длъжност.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Етапи при изграждането на бизнес кариера
Кариерата - това е съзнателна траектория на движението на човек в рамките на дадена професия или организация. Видове делови кариери Разграничават се такива типове, като вътрешноорганизационна и междуорганизационна кариера. Първият тип предполага, че човек се развива и усъвършенства като специалист и професионалист в рамките на дадена компания, докато вторият е кариера в една област, но в различни компании. И първият, и вторият тип кариера се реализират в 3 направления: Вертикална посока на кариерата - това е издигането до по-високо структурно ниво в йерархията. Хоризонтална - преместване на служителя в друга функционална област на дейност. Хоризонталната кариера - това е кариерата на специалиста. Центростремителна - придвижването на служителя към ръководството на организацията. Човек в процеса на трудовата си дейност съзнателно се придвижва по тази траектория в рамките на избраната от него професия или организация и съответства на неговите умения, способности, възможности за квалификация, амбиции и очаквани възнаграждения. Типове кариери Съществуват 7 вида професионални кариери: Суперавантюристична кариера предполага много висока скорост на напредване с пропускането на определени етапи от кариерното развитие или рязка промяна в областта на дейност. Случайна - като основа с течение на обстоятелствата. Съвместна - придвижване с лидера. Традиционна кариера - това е постепенния напредък, когато всичко зависи от управленските качества на човека, с малка степен на протекция и връзки. Последователна кариера - това е кризисен тип, характерен за периодите на промяна, които включват приспособяване на ръководителя. Прагматична кариера - промяна в сферата на дейност във връзка с промените във външната среда. Отблъскващ тип кариера - характерна за лидера, чиято основна цел е задържането на заеманата в момента позиция. Преобразуващ тип кариера - бърза и динамична смяна на сферата на дейност, придружена с голяма решителност. Еволюционен тип кариера - растежът на организацията се дължи на растежа на работните места. В зависимост от социално-икономическата ситуация, формата на собственост и сферата на дейност се сформират чрез преобладаващите типове кариера. Етапи на кариерите По време на деловата кариера, човек обикновено преминава през 5 от нейните етапи: Предварителен етап - ако сте под 25 години и се подготвяте за трудова дейност, а също така сте заети с избора на район, тогава определено сте на този етап. Етап на формиране - ако сте под 30 години, усвоявате работата и развивате професионални умения. Етап на придвижване - на възраст сте до 45 години, професионално сте развити и се самореализирате. Етап на завършване - вече сте на възраст над 60 години, подготвяте се за прехода към пенсиониране, загрижени сте за намирането и обучението на собствения си заместник. Пенсионен етап - след 65 години се занимавате със съвсем различна дейност, а не непременно с трудова.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Тайната на успешните лидери
Много от нас мечтаят да изградят успешна кариера. Но какво е необходимо за това? Нека да разберем какъв съвет ни дадоха хората, постигнали успеха. Откъде да започнем? Като за начало, помислете какво обичате? Какво бихте искали да правите? Ако не знаете отговора, тогава има курсове за кариерно консултиране. Те могат да Ви помогнат за правилния избор. „Единственият начин да вършите превъзходно работата си - да обичате това, което правите.“ (Стив Джобс) Златното правило. Четейки книги и интервюта на успели хора, ние винаги попадаме на думите за това, че тези хора харесват това, което правят. Работата се е превърнала в тяхна до живот. Какво може да бъде по-красиво? 'От онези хвърляния, които не сте направили, 100% - са минали през целта.' (Уейн Грецки) Дайте всичко от себе си. Никога не си тръгвайте от работа по-рано от всички останали, не оставяйте нещата недовършени. Ако искате да изградите успешна кариера, тогава работете върху нея. Ако все още нямате работа, потърсете я. Не стойте с кръстени ръце. Създайте перфектната автобиография. Намерете компаниите, за които искате да работите. Намерете имейл адрес на лидерите на тези компании. Свържете се с агенция за набиране на персонал. Разберете как можете да получите желаната позиция. Стремете се да постигнете повече и не спирайте. Това е единственият начин да постигнете нещо. Успехът не „пада“ върху хората от небето. Те го завоюват. Всеки е длъжен да се грижи за интелектуалното си развитие. Това е негово задължение към обществото '...' и към себе си. '(Дмитрий Лихачов) Постоянно се развивайте. Висшето образование не е границата на растежа. Посещавайте допълнителни курсове, четете професионална литература. Разширете хоризонтите си! Не се страхувайте, че ще изглеждате глупави - задавайте въпроси. Вашите умения и знания винаги ще работят 'за вас'. „Работата може да достави много повече удоволствие от парите. Парите в крайна сметка се превръщат в символ на независимостта. ”(Коко Шанел) Не работете за пари. Ако получавате удоволствие и дори Ви плащат за това - кой няма да ви завиди? „Когато е очевидно, че целта е непостижима, не променяйте целта - променете плана си за действие.“ (Конфуций) Потърсете нестандартни методи, ако стандартните не работят. Не се страхувайте да сте оригинални. За да успееш, трябва да си смел.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии