Ново търсене  

10 съвета за стартиращи HR специалисти

Публикувано от: Zaplata.bg
27 Юни, 2019 г.
10 съвета за стартиращи HR специалисти
Снимка: Shutterstock

Правилно подбраните служители са ключът към успеха на всеки бизнес, предприятие, компания и проект. В големите корпорации, цели отдели се занимават с търсенето и привличането на нови служители и този процес е една от основните позиции в стратегията за развитие на компанията.

 

Правилното провеждане на интервютата и намирането на точния човек за свободната позиция - това си е цяло изкуство. Но ако сте начинаещ HR, не трябва да се притеснявате. Прочитането на съветите на експертите и правилната подготовка за интервюиране на кандидатите - това е необходимо. За по-голямо Ваше улеснение, събрахме няколко препоръки относно базовите моменти и трикове, които новодошлите трябва да знаят, за да започнат успешно да провеждат интервюта.

1. Разберете кого търсите

За да попълните свободното работно място с подходящия специалист, трябва ясно да разберете кой Ви трябва. За да направите това, не е достатъчно да знаете името на вакантното място и набора от задачи, които човек трябва да изпълнява. Нужно е да се превърнете в астролог и да сложите настояща ментална карта, в която да напишете кой Ви е нужен.

Трябва да проявите заинтересованост към кандидата. Недопустимо е пренебрежението, уличаването в лъжи, агресията и противоречията.

Вземете предвид подробностите: възраст, умения, лични качества, опит от предишни работни места, образование, възможност за учене. Направете портрет на идеалния служител, преди да започнете да се срещате с кандидатите за позицията. Така ще Ви бъде много по-лесно да изберете правилния специалист за тази конкретна позиция.

2. Подгответе се за интервюто

Не само кандидатът трябва да се подготви за интервюто, но и лицето, което ще го проведе. Трябва ясно да разбирате структурата на интервюто, да имате предварително подготвен списък с въпроси:

Запомнете: списъкът с въпроси трябва да се направи така, че на финала да можете да оцените кандидата на база получената информация относно уменията му, нивото на мотивация и личните качества. Също така е много важно да подготвите и самото помещение за интервюто - да се проветри, да се провери за наличието на столове. Трябва всичко да Ви е подредено.

3. Съставете структурата на интервюто

Правилната последователност ще придаде на интервюто цялостност и ще Ви помогне да съберете необходимата информация за кандидата за свободното място.

Класическата структура на интервюто:

4. Изберете техника

Съществуват стандартни техники за интервю. Но тук мненията на експертите се разминават: някой предпочитат един тип, а други препоръчват да не се използват тези способи и да се разработват собствени.

Ето списък на стандартните техники за интервюиране:

Структурирано интервю

Един от най-често срещаните способи. Тази техника е проста, ефективна и има широко приложение в областта на набирането на персонал. Методът включва интервю по предварително подготвени въпроси, без никакви импровизации.

Интервю за определяне нивото на навици и умения

Предполага формирането на пълен списък от уменията на кандидата. Напишете уменията, които кандидатът трябва да притежава, и оценявайте всяка позиция по установената скала. Този метод ще помогне да се избегне субективността в оценяването.

Стрес-интервю или провокативно интервю

Използва се само ако вакантното място предполага стресиращи условия. Този метод се състои в поставяне на кандидата в условия на стрес и проверка на неговото поведение извън зоната на комфорт. Провеждането на такова интервю изисква специални умения и опит от страна на интервюиращия.

CASE интервю (ситуационно интервю)

Такова интервю се състои от въпроси, които включват задания, подробни отговори с практически примери и моделирани ситуации.

Проактивно интервю

Това е техника за проверка на поведенческите модели. Задавайте въпроси, свързани с темата като цяло, а не конкретно с кандидата. Например, при какви условия служителите повишават ефективността? Какви грешки правят хората на работното място?

Най-опитните и успешни специалисти в областта на набирането на персонал препоръчват смесването на тези методи и индивидуалното им използване за всяко свободно работно място. Трябва да се има предвид, че за различните специалности и свободни работни места се нуждаете и от собствен подход.

5. Бъдете инициатора в разговора

Не забравяйте, че задаването на тона на интервюто - това е само Ваша задача. Изберете правилното темпо на интервюто и с настроение. Трябва да установите контакт и да разкриете човека. Добре е, ако кандидатът усети, че инициативата идва от вас и разбере, че вие ​​контролирате интервюто. Експертите препоръчват създаването на неутрална, делова атмосфера с приятелски, емоционален тон. Трябва да проявите заинтересованост към кандидата. Недопустимо е пренебрежението, уличаването в лъжи, агресията и противоречията.

6. Слушайте и наблюдавайте

80% от времето, което трябва да слушате, кандидатът ще говори. Но трябва да го насочвате в правилната посока и да не допускате отклонения от темата. Кандидатът трябва да говори по същество и да отговаря ясно на зададените му въпроси. Вашата задача е да получите възможно най-много информация, за това попитайте в хода на беседата за възникващите в следствие на отговорите на кандидата допълнителни въпроси.

Ако видите, плам в очите на кандидата и се е появил истински интерес към вакантното място - вие отлично сте се справили с работата си.

Също така е много важно да се наблюдава поведението на кандидата. Да можеш да четеш езика на тялото и да разбираш значението на мимиките и жестовете на лицето е важно както за това, да научиш допълнителна информация за човека, неговите лични качества и психофон, така и за да разбереш дали си успял да създадеш оптимална атмосфера и комфортни условия за интервю. Тук ще бъдат полезни познанията Ви за психо-типовете и тяхното проявление в поведението.

Добра помощ в работата ще бъде способността да се разберат особеностите на характерите на хората, културните, национални и социални контексти, в които живее кандидатът, разбиране на особеностите на представителите на различните поколения и етнически групи.

7. Презентирайте компанията

Много важна част от интервюто е представянето на компанията и вакантното място. За подготовката на подобна реч, трябва да се подходи с особена отговорност. Вашата задача - да заинтригувате човека относно работната позиция и да постигнете правилното разбиране на особеностите на предстоящата работа. Разкажете за философията на компанията, корпоративната етика и политика на дружеството. Дайте информация относно изискванията към кандидата и бонусите, които той ще получи за тях.

След презентацията, кандидатът трябва да има правилна представа за това къде ще работи, с кого, какво ще прави, как да се придвижва нагоре по кариерната стълбица. И най-важното - той трябва да иска да остане с вас и да положи усилия, за да получи позицията. Ако сте видял, че очите на човека са светнали и се е появил истинския интерес към свободното работно място - Вие сте се справили със задачата. Сега е важно да се анализират данните от интервюто и да се види дали кандидатът отговаря на изискванията на компанията.

8. Ценете своето и чуждото време

В допълнение към това, че интервюто Ви трябва да бъде структурирано, то трябва да бъде регламентирано и по време. Деловия подход включва предварително планирано време, което е отделено за интервюто. Придържайте се към времето, и ако видите, че кандидатът очевидно не отговаря на вакантното място, не губете време - опитайте се да завършите правилно интервюто и продължете да търсите следващия кандидат.

Вашата задача е да намерите професионалист за позицията, а не да създавате комфортна зона за приятни разговори.

Често има ситуации, когато човек е много нервен и не може да отговори на въпросите и такова интервю трябва веднага да бъде надлежно прекратено.

9. Финализирайте правилно разговора

От предишния абзац плавно преминаваме към уменията, които всеки интервюиращ трябва да притежава - способността да завърши интервюто. Независимо от това, дали кандидатът е подходящ за съответната позиция или не, той трябва да излезе с най-добрите впечатления за Вас и компанията. Не забравяйте: Вие сте лицето на бизнеса и ако човек остане с лошо впечатление след интервюто, то той ще отиде да разкаже за Вас на своите приятели и познати, което може да повлияе зле върху имиджа на фирмата.

10. Какво да избягвате

Във всеки бизнес има опасни моменти и капани, които трябва да се избягват. Ето основните моменти, които не трябва да присъстват в интервюто ви:

  1. Не вземайте решения, водени от интуицията. Трезво анализирайте получените от беседата данни.
  2. Забравете за личните взаимоотношения. Във връзка с набирането на персонал, не можете да имате познати, приятели, тези, които просто ви харесват, или обратното, тези, които не ви харесват. Само обективна оценка на кандидата за длъжността.
  3. Не поставяйте човек в неудобно положение, не го хващайте в някакви моменти, не давайте вид, дори и ако знаете, че той лъже. Направете всички заключения, които трябва да направите, само след като затворите вратата на офиса и останете сами.
  4. Не забравяйте за коректността на въпросите и не започвайте забранени теми. Това е важно!
  5. Проучете списъка с въпроси, които не трябва да се задават на хората по време на интервюто. Сред тях има дори и списък с теми, които нямате право да повдигате, изхождайки от законодателството на нашата държава.

 

И никога не забравяйте златното правило на всички HR-специалисти: няма добри или лоши хора, няма добри или лоши специалисти. За вас това са хора, които са подходящи или не са подходящи за конкретна открита длъжност.

Още полезни обяви
Още полезни статии
Работа на непълен работен ден? Какво представлява
Ежедневната работа не позволява нормална почивка, поради което рядко се замисляме за допълнителни доходи. Но някои хора са готови да съчетаят основната работа с непълното работно време (НРВ). На какво трябва да обръща внимание работникът? Може ли шефът на основната работа да забрани втора такава? Какви особености могат да се разграничат? Неотдавна сред широката общественост беше разпространено предложение, в което се говори за увеличение на работната седмица до 60 часа. Трябва да се отбележи, че то отразява способността на служителя да прекарва до 60 часа седмично със своя работодател. Преди да критикуваме настоящите предложения обаче, е необходимо да анализираме подробно законите в Кодекса на труда, тъй като много хора просто не са ориентирани в това отношение. Кратка справка  Необходимо е да се започне с факта, че работата на непълен работен ден и съчетаването на различни позиции в едно предприятие - това са различни неща и следователно трябва да бъдем изцяло ориентирани по въпроса.  Съгласно Кодекса, назначеният изпълнител има възможност да работи на непълно работно време.  Той може да сключи трудов договор, като изпълнява друг вид работа в свободното си време.  Освен това, работата на НРВ може да бъде както от вътрешен, така и от външен характер. Трябва да се отбележи, че субектът има възможност да сключи споразумение както с основния си работодател, така и с неограничен брой други работодатели. Едно от принципните условия, правещи този вид трудова заетост невъзможна - това е несъвършенството. Освен това, работата на НРВ няма да е възможна при тежки условия (вредни и опасни условия). Ако е необходимо, могат да последват и съответните обръщения към законодателството, позволяващи ограничаването на други видове труд. Уставът на дружеството трябва да отразява, че труда на ръководителя (юридическото лице) може да се извършва само в рамките на настоящата организация. Що се отнася до работниците в някои области: медицина;  педагогика;  култура;  фармацевтика. Тази допълнителна трудова заетост може да се регламентира от съответните закони и постановления. Как мога да се устроя?  Ако вариантът за непълно работно време Ви устройва, тогава няма да възникнат трудности при назначаването. Процедурата по наемане няма да има съществени различия с обичайните:  В началния етап ще бъде сключен трудов договор.  Ще се издаде съответната заповед за назначаване.  Служителят трябва да се запознае с действащите правила на организацията. След което той може да пристъпи към непосредствените дейности. Работата на НРВ има своите различия, които трябва да бъдат детайлно анализирани. По време на процедурата по подписване на договора, служителят трябва да представи документи за самоличност, както и документи, удостоверяващи професионалната му компетентност. Не трябва да забравяме, че работата на непълно работно време трябва да бъде отразена и в договора. Разбира се, не всеки ще изисква пълен пакет от документи, но трябва да сте подготвени за това. При назначаването на работа, не е необходимо да се показва трудовата книжка, но е по-добре да направите няколко копия, така че кадрите от агенти да разберат нивото Ви на компетентност. Изхождайки от това, може да се разбере, че работодателят на непълен работен ден няма да прави записи в трудовата книжка. Основната работа трябва да бъде отразена в съответния документ, който може да бъде предоставен при поискване. Всичко се прави много просто и за тази цел се заверява трудовия договор и заповедта за назначаване. Много хора не искат да казват на своите началници, че работят на НРВ. Възможно ли е обаче този факт да се скрие? Ще бъде ли това законно? Както беше споменато и по-рано, предоставянето на трудовата книжка на друго работно място не е задължително. Втората работа се въвежда в трудовата книжка само по желание и след написване на съответното заявление. Такова просто решение ще съхрани анонимността и никой няма да може да разбере къде работи неговият служител. Проблеми могат да възникнат само на ръководните постове. Например, генералният директор не може да заема подобна длъжност в друга организация. Всеки конкретен случай заслужава отделно разглеждане и затова, ако е необходимо, можете да се свържете за помощ с адвокат. Колко време можете да работите?  По-просто казано, човек не трябва да преработва нормата, която е установена със закон. Можете да направите прости изчисления, което да даде общо понятие: основната работа на 8-часов работен ден и 5-дневната работна седмица ще Ви отнемат по 40 часа седмично. Както бе споменато и по-рано, не се допускат повече от 60 часа труд. Крайният резултат е едни допълнителни 20 часа, които всеки може да изразходва по своя преценка. Някои хора може да се нуждаят от допълнителна заетост, за да генерират големи доходи, докато други да се откажат от този вариант в полза на своята почивка. Няма принудителна система. Всеки избира възможността, която да съответства на личните му предпочитания. Както бе споменато по-рано, служителят може да сключи неограничен брой трудови договори и това може да бъде забранено само ако е в противоречие с действащото законодателство. Личните капризи и нежеланието на ръководителя не трябва да влияят на трудовия процес. Можете да сключите трудов договор в друга компания, без да ангажирате работодателя си. Такова просто решение ще увеличи мобилността на пазара на труда. Как да съвместяваме няколко длъжности?  Както вече споменахме, работата на непълно работно време е както външна, така и вътрешна. Освен това, в Кодекса на труда се говори за съвместяване на няколко професии или длъжности. Доста често това се бърка с НРВ, което е погрешно. Тези два термина имат основни различия: Непълно работно време - допълнителна заетост.  Съвместяване - заетост през редовното време. Например, един финансов директор в една организация често изпълнява функциите и на счетоводител, а портиерът може да бъде и пазач. Всеки случай се нуждае от подробен анализ, тъй като работодателите често натоварват служителите си с извънреден труд, без да увеличават заплатата им. По правило, това се случва, когато един от колегите излезе в отпуск по болест или отиде на почивка. Организацията трябва да работи безпроблемно и следователно някои от функциите се възлагат на друго лице.  Проблемът е, че част от отговорността може автоматично да се прехвърли върху друг служител и това не трябва да се допуска. Съгласно законодателството е възможно да се изпълняват допълнителни задължения само в срок, предварително съгласуван в писмен вид със самия работник. Работодателят не може принудително да заставя някой да извършва чужда работа, тъй като това е забранено от законодателството. От това следва, че кандидатурата за НРВ трябва да бъде предварително съгласувана и да се договорят съответните условия в писмен вид. Всеки заслужава достойно възнаграждение, а работникът на непълно работно време не е изключение. След изготвянето на списъка със задълженията, можете да пристъпите към изчисляване на натовареността, но споразумението за допълнителна работа може да бъде отменено по искане на служителя. Той трябва да даде тридневно предизвестие за решението си, за да може работодателят своевременно да намери негов заместник.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Обратна връзка? Как да я превърнем в мощен инструмент
Какво е това обратна връзка  Нека разберем заедно. Обратна връзка - това е отзивът, реакцията, отклика при определено действие или събитие според резултатите от дейността на служителя. С други думи, Вашият служител е направил нещо - Вие му кажете за това. Обратната връзка - това е мощен стимул за саморазвитие  Следователно, целта на обратната връзка - това е да се коригират действията на служителя, така че той да постигне целта по най-добрия начин. Или потвърдете правилността на неговите действия.  Можете да го направите и без обратна връзка, но ще трябва да сте ясно, че Вие губите: време. Служителят продължава да прави каквото знае. Ако не му кажете какво е добро и какво може да се подобри - той получава огромен опит, но пътят към резултата може да отнеме много дълго време; мотивация. Когато общувате със служител, Вие изслушвате неговата гледна точка и изказвате своята. Вие мотивирате служителя си да постигне по-добри резултати, давайки му увереност в правилността на действията му; откритост и ангажираност. Като споделяте притесненията си относно статуса на проекта / задачата / презентацията, между Вас се създават открити и честни отношения. По-ценно от това няма нищо. От такъв ръководител е малко вероятно някой служител да поиска да си тръгне. Кой и на кого дава обратна връзка  Грешка е да се мисли, че само ръководителя дава обратна връзка на подчинения. Инициирайте я сам, търсейки я сред вашите колеги, ръководител, подчинени.  Изградете своят професионализъм. Обратната връзка - това е един от инструментите, който ще ви помогне да се самоусъвършенствате. Първоначално има вероятност да срещнете някакво недоразумение: колегите не винаги ще намерят думи, някой ще каже нещо неутрално, други ще ви похвалят, а трети ще поискат време за формулиране. Основното нещо - не спирайте. Видове обратна връзка  Има положителна обратна връзка и конструктивна.  Защо давате положителна обратна връзка? Всичко е добре направено, всичко е ясно за всички, продължаваме да работим по-нататък ...  За Вас самите няма значение, изпратили ли сте писмо до клиента, имали ли сте успешни преговори? Кой, освен Вас, знае за това? Нека ​​подчертаем, че служителят прави нещо качествено и това има положителен ефект върху бизнеса - това е важно. Как да избегнем похвалата?  Няма смисъл да казвате на служителя, че той просто е страхотен и това е всичко. Това не носи ценности. Говорете конкретно, какво точно служителят е направил добре, какви негови действия ще доведат до успех.  Конструктивната обратна връзка подлежи на същите правила: да кажем конкретно какво е направено погрешно и как това може да повлияе върху резултата.  Не изкупувайте 'греховете' и Вашето недоволство от служителя. Често срещаме ситуация, в която ръководителя оправдава в главата си своя служител, мислейки за него или условно „прощавайки му”. Правила за обратна връзка Пригответе се за диалога. Направете ясен план за това, което искате да кажете и какво искате да се договорите. Диалогът със служител е толкова важен, колкото и външните преговори с партньорите.  Съществува прецедент, среща, обсъждане.  Говорете за факти без емоции. Потърсете причинно-следствената връзка: как действието на служителя влияе върху резултата.  Бъдете искрени - всеки от нас има различно ниво на емоционална интелигентност. Никой не търси от Вас съпричастност, ако това не е Ваше качество. Бъдете честни със себе си и с подчинените си. Не се страхувайте да признаете грешките си. Лидерът не винаги е прав, не може да знае всичко. Да, и не е длъжен. Признаването на това ви прави по-силен.  Не се срещайте напразно със служителя , за да му дадете обратна връзка, само защото компанията вече има шестмесечна оценка или HR е писал, че трябва да давате обратна връзка. Срещата в името на някакво правило никому не е нужна. Я-съобщения. Говорете от Ваше име ('Забелязах, попитах, предположих ...'). Опитайте се да изградите цялата си реч от първо лице, изключвайки предложенията от Вас („Вие забравихте, нямахте време“). Тези предложения се възприемат от мозъка като заплаха. Това се случва за секунди и тогава човекът вече спира да възприема това, което му се казва. Връщането му в конструктивния диалог ще бъде много по-трудно. Критерий за успех при обратната връзка  Ако след разговора, служителят може ясно да формулира какво се изисква от него - то това означава, че правилно сте му предали идеята си. Ако можете също така ясно да формулирате за себе си това, за което сте се договорили, какво конкретно трябва да направи вашият служител - това означава, че сте говорили конкретно. Ако имате същия план - тогава диалогът е бил продуктивен! Обратната връзка - това е инструмент на ръководителя не по-малко, а понякога дори по-важен от поставянето на задачи, делегирането и т.н. Обратната връзка развива сътрудника.  Обратната връзка Ви развива, Вие се научавате да разделяте емоциите от фактите и се научавате безобидно, но продуктивно да говорите със служителите си.
Публикувано от: Zaplata.bg
Още »
Всички статии